RSS-feed bekijken

Arjan's bezigheden

Mijn interesse voor luchtvaart

Dit artikel waarderen
Als kind ben ik al ge?nteresseerd geraakt in luchtvaart. En ook al in die tijd ging mijn interesse met name uit naar militaire vliegtuigen uit de tweede wereld oorlog.

Met de komst van computers ben ik flightsimulators gaan spelen. Sinds dien droom ik er van om ooit eens die oude Hollandse Fokkers in een simulator te zien.

Dat is voor mij de motivatie geweest om zoveel mogelijk informatie te verzamelen die nodig is om zo'n vliegtuig in een simulator na te bouwen. Denk daarbij aan foto's en tekeningen maar ook aan technische informatie. Want de simulatoren worden steeds echter en voor het nabootsen van schade is het ook al belangrijk waar een bepaald onderdeel zit.

En om bijvoorbeeld de Slag om Holland na te kunnen doen heb je zelfs heel veel informatie nodig. Oude (staf)kaarten, huizen uit 1940, maar ook wat voor auto's, maar vooral ook militaire objecten je zoal kunt tegen komen.
Al met al is het een brede zoekactie geworden, welke zich natuurlijk vooral op de vliegtuigen toespitst, maar ook op alles wat nodig is om een indruk van Nederland in 1940 te geven.

Eenmaal is het bijna gelukt om een Fokker D.XXI in de simulatir IL-2 Sturmovik te krijgen. De modellen van de Nederlandse D.XXI, De Deense versie en twee Finse varianten (Sarja 3 Mercury en Sarja 4 Wasp) waren klaar.

Bijlage 1
Het Nederlanse model in kleuren van voor September 1939
Bijlage 2
Een closeup van het Nederlanse model in kleuren van na September 1939

Het model is wel goedgekeurd door de makers van het betreffende spel, maar helaas hadden ze geen tijd meer om het aan het spel toe te voegen. De uitgever wilde dat de ontwikkelaars zich gingen concentreren op een opvolger van het spel.

Helaas kunnen we alleen dromen dat we achter onze PC...
Bijlage 3
...in een gevecht raken met een Bf-109

Bijlage 8
...een door Fokker geleverde Finse D.XXI vliegen

Bijlage 4
...kunnen ski?en met een D.XXI

Bijlage 6
...een Russisch schip kelderen

Bijlage 9
...van het uitzicht vanuit een D.XXI genieten

Helaas hadden we alleen genoeg tijd om voor de Finse Sarja 3 een cockpit te maken, zodat alleen die met een cockpit gevlogen kon worden.

Laten we hopen dat we ooit eens de slag om Holland in een simulatie kunnen na spelen...
Categories

Reacties

  1. Frits's schermafbeelding
    Arjan, ik blijf hopen en vind ondertussen dat alleen al de plaatjes een hoop doen. Het mooist is het natuurlijk als het ook in de sim zit...
  2. Flying_Dutchman's schermafbeelding
    Inderdaad, blijven hopen!
    Wellicht in de laatste patch als die het beta stadium uit is.

    Ben de laatste tijd veel bezig met de Finse luchtmacht, het zou er leuk zijn om het met de D-XXI op te nemen tegen de I-153 en I-16.

    En natuurlijk de mei-dagen hier natuurlijk
    8 januari 2008 gewijzigd om 14:59 door Flying_Dutchman
  3. HawkSyts's schermafbeelding
    Is nu mogelijk met de laatste patch van Il2 4.09.
    Helaas nog geen Fokker G-1
  4. Verbeek's schermafbeelding
    Arjan, je weet nu toch dat ze er zijn hé?
    Die Fokker D.XXI in IL2