Nederlandse Luchtvaart - Dutch Aviation Nederlandse Luchtvaart - Dutch Aviation
Registreer Weblogs FAQ Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Ga terug   Nederlandse Luchtvaart - Dutch Aviation > Vliegtuigbouwers - Aircraftmanufacturers > Koolhoven

Koolhoven
Vragen en discussies over Koolhoven
Questions and discussions about Koolhoven

» Navigatie - Navigation
» Home
» FAQ
» Promotie

Doe een vrijwillige bijdrage via Paypal:

Boek Fokker C.5 door Edwin Hoogschagen
Boek Fokker G.1 door Frits Gerdessen, Karel Kalkman Cor Oostveen en Willem Vredeling
Boek Fokker D.21 door Peter de Jong
Boek Liefde als ruwe diamant door Henk Harcksen
» NLV
Blog
» Actieve Discussies - Recent Threads
Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart
Laatste reactie door ruudvanom
Gisteren 22:56
265 Reacties
Monumenten in Nederland.
Laatste reactie door jan wullink
Gisteren 21:42
110 Reacties
Monumenten in Duitsland
Laatste reactie door jan wullink
Gisteren 20:10
104 Reacties
A tribute to Squadron Pampa
Laatste reactie door pampa14
Gisteren 11:26
0 Reacties
Monumenten in Rusland.
Laatste reactie door jan wullink
Gisteren 10:39
690 Reacties
Marktplaats - Te koop aangeboden
Laatste reactie door jan wullink
21 oktober 2014 20:01
206 Reacties
Brazilian Air Force in display
Laatste reactie door pampa14
21 oktober 2014 15:11
0 Reacties
Glenn Martin TA en TT
Laatste reactie door Jjr
21 oktober 2014 11:26
11 Reacties
Fokker D.21 FSX
Laatste reactie door Mathieu
21 oktober 2014 08:04
390 Reacties
Aviodrome antiquaraat/tweedeha...
Laatste reactie door Nico Braas
21 oktober 2014 06:32
9 Reacties
Euro Scale Modelling 2014
Laatste reactie door stratofreighter
20 oktober 2014 19:43
4 Reacties
Malang - Indonesië
Laatste reactie door Jos Heyman
20 oktober 2014 02:38
26 Reacties
Brazilian VIPs
Laatste reactie door pampa14
19 oktober 2014 22:27
0 Reacties
Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.
Laatste reactie door ruudvanom
19 oktober 2014 20:57
71 Reacties
Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!
Laatste reactie door ruudvanom
19 oktober 2014 10:15
270 Reacties
A Tiger with powerful claws
Laatste reactie door pampa14
18 oktober 2014 15:16
0 Reacties
Duitsland civiel 1919-1934.
Laatste reactie door ruudvanom
18 oktober 2014 08:56
112 Reacties
Eén die nooit vloog: Boeing Vertol XCH-62.
Laatste reactie door ruudvanom
17 oktober 2014 21:22
2 Reacties
Weer eens wat leuks opgevist.
Laatste reactie door Rob Mulder
17 oktober 2014 12:20
26 Reacties
Luftwaffe Zwilling
Laatste reactie door Nico Braas
16 oktober 2014 22:20
1 Reacties
Reageren
 
LinkBack Discussietools Weergave
  #11  
Oud 9 april 2010, 09:41
Mathieu's schermafbeelding
Senior Member
 
Geregistreerd: 15 november 2007
Berichten: 1.295
Mathieu zal binnenkort beroemd worden
Standaard

Hoi Stef,

Mooie foto's Dat er een ligger was wist, maar het stabilo was mij onbekend. En wie weet wat er nog meer is! Een iedergeval schijnt het dat een paar jaar geleden een handboek van de FK 58 via ebay gekocht is door een Nederlander. Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij het FK 51 project met minder originele onderdelen begonnen.

Groet,

Mathieu.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 9 april 2010, 10:33
Senior Member
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: heerhugowaard
Berichten: 669
j.weel is op de goede weg
Standaard

Ik vemoed dat er dus nog meer moet zijn van koolhovenkisten dan gedacht

Het zou me niks verbazen dat als je goed zoekt je de orginele tekeningen wel kan achterhalen
Met citaat reageren
  #13  
Oud 9 april 2010, 11:31
Banned
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 188
Cees is op de goede weg
Standaard

Stef,

Bedankt voor de foto's, die ligger had ik ook eens gezien maar de foto die erbij stond (zie foto's dus) toonde een tweedekker. En destijds vond ik het raar dat zo'n tweedekker zo'n zware ligger nodig had. Wist ik veel. Zo zie je maar dat musea het niet zo nauw nemen met de verstrekte informatie.

Maar wel is het goed nieuws dat er zoveel toch nog overgebleven is dus wie weet heeft Harry v/d Meer ooit nog eens plannen om de FK58 de nodige aandacht te geven.
Losse onderdelen in een tentoonstelling heeft weinig of geen waarde maar het kan wel het begin zijn van een reconstructie.
Gr

Cees
Met citaat reageren
  #14  
Oud 11 april 2010, 20:32
Junior Member
 
Geregistreerd: 8 december 2008
Berichten: 10
havair is op de goede weg
Standaard koolhoven.

beste mensen, er is van koolhoven dus maar heel weinig over gebleven. dankzij de duitsers(!) heeft de TH veel gekregen uit depot en voor mij zeker enkele rompen en grote onderdelen. Voor de TH zijn die allemaal verzaagd voor studie doeleinden, en later op grote schaal weggegooid
omdat NIEMAND er iets van wilde hebben (1958-1965) De resterende
stukjes zijn beweaard gebleven en o.a. gebruikt voor de FK51 replica.
samen ongeveer 1,5% van het hele vliegtuig dus je kunt er bij lange na geen vliegtuig vanb bouwen, maar het helpt heel veel.
De FK50 in Liberia staat al jaren op mijn verlang lijst, maar een KLM
tech-rep stak zijn neus niet buiten het vliegveld, dus ik ook niet.
Vraag is natuurlijk of er nog iets van over is zo'n 50 jaar naar dato.

De FK58, speciaal voor enkele heren!!, was in aanbouw voor de LVA en voor het grootste deel klaar in de fabriek, de motoren moesten nog worden ingebouwd en nog heel veel meer bijbehorende onderdelen.
De vleugelliggers komt van de TH die hem (zie boven) weer van de duitsers kreeg, evenals het stabilo. Bij de fabriek op waalhaven stond
een speciale vleugel loods, rechts achteraan bij de ingang, waar vleugels
voor de 56 en 58 werden gemaakt. Er staat geen enkel merk teken op de fk58 ligger, dus weten we niet voor welke land die was gemaakt.
Het stabilo dat in detail gelijk is voor de 56 en 58 is nu bij de Stichting Koolhoven. Tevens was er een oudere hout werkplaat op enkele kilometers
van de fabriek in Charlois waar kleinere houten delen werden gemaakt plus vleugels voor de 51.
Van de populaire typen was alle informatie in de fabriek (logisch he?) en ging allemaal verloren. Alleen wat elders werd gebruikt bleef over maar ging dan toch midden 50er jaren in de vuilnisbak. Daarna waren het enkele particulieren, oud werknemers, die soms een enkele tekening hadden. Die zijn nu ook bij de stichting. Belangrijkste aanwinst was het verloren gewaande archief van Ir. C.A.van der Eijck dat voor vele duizenden euros
moest worden terug gekocht! Geen geld, geen tekeningen. Hierin zaten enkele belangrijke tekeningen, enkele dus!!
Resume: van niet een type is een compleet pakket tekeningen. Van enkele populaire modellen 10 a 15 tekeningen van (deel) details, bouw je geen vliegtuig van. Van de 58 b.v. zullen het er ca. 20 zijn. Om een toestel te bouwen heb je er ca. 2500 of het dubbele nodig. Verder zijn veel onderdelen in het buitenland gekocht (motoren, props, wielen, pompen etc.) en bestaan al lang niet meer. technische maatvoering staat niet in een p.r. folder, en de FK51 bewees weer, voor elk onderdeel is een maatvoering nodig.
Wie een FK58 wil bouwen kan beschikken over wat basis informatie, en zal een aerodynamicus en sterkte calculator moeten inhuren om het geheel
opnieuw te berekeken. Vraag maar aan Fokker wat dat ongeveer kost.
Het niet serieus nemen van dit advies kost je je kop, zo als reed vele malen is gebleken.

Sommige buitenlandse modellen werden door de amerikanen na de oorlog mee genomen en op micri film gezet, mvaak met alle technisch docu.
Helaas was de fk58 minder belangrijk voor ze als de Me262!

Ik hoop zo iets te hebben bijgedragen aan de discussie.
Groeten, Harry van der Meer
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 april 2010, 07:36
Banned
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 188
Cees is op de goede weg
Standaard

Harry,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Zo zie je maar, het gaat dus niet zozeer om het weggooien van spullen maar het feit dat er destijds geen enkele interesse was. En dan maar de vuilsnisbak in dus.
Kan me jaren geleden een radioprogramma herinneren waarin je mensen opriep om te bellen als ze vliegtuigonderdelen hadden. Was er niet iemand die zei de complete tekeningen van de Fokker G-1 (?) bij het grof vuil te hebben gezet? Misschien kan je dit raadsel uit de wereld helpen.
In ieder geval mooi werk met de FK 51.

Gr

Cees
Met citaat reageren
  #16  
Oud 12 april 2010, 17:47
Junior Member
 
Geregistreerd: 8 december 2008
Berichten: 10
havair is op de goede weg
Standaard

dat was van de FK58........! uitspraak van de zoon van Jaap Weijer, chef constructeur
FK58. Zijn moeder had het bij de vuilnisbak gezet.
Marius Beeling, chef constructeur Fokker voor en na de oorlog vertelde me dat ze na de oorlog (+/- 1947) het hele archief moesten opschonen, daarbij gingen ook de G-1 tekeningen in de oven. Beeling liet wel nog ca 20 microfilms van de belangrijkste tekeningen maken per type. Die bestaan nog. Harry
Met citaat reageren
  #17  
Oud 12 april 2010, 18:54
EGI's schermafbeelding
EGI EGI is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 9 januari 2010
Locatie: Ijsselstein
Berichten: 178
EGI is op de goede weg
Standaard

zo eindelijk een echte deskundige in deze forum. hehe
Harry Als ik je zo mag noemen, Ze willen ook een Fokker Tv bouwen is dit ook wel realisties?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 april 2010, 21:09
g-1reaper's schermafbeelding
Moderator
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Zwollywood
Berichten: 1.648
g-1reaper is op de goede weg
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EGI Bekijk bericht
"hehe"
...
"Ze willen"
...
Laat iedereen toch mooi zijn hobby uitvoeren man. Dat gegil van jou draagt weinig bij hier.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 12 april 2010, 21:52
Bazzmann's schermafbeelding
Senior Member
 
Geregistreerd: 14 maart 2008
Locatie: Emmen
Berichten: 801
Bazzmann is op de goede weg
Standaard

Er stond pas geleden iets van een FK58 tekening op ebay, ik weet niet of dat wat bijzonders was???
Met citaat reageren
  #20  
Oud 12 april 2010, 21:54
Bazzmann's schermafbeelding
Senior Member
 
Geregistreerd: 14 maart 2008
Locatie: Emmen
Berichten: 801
Bazzmann is op de goede weg
Standaard FK58

Deze tekening
tekening.jpg

Left.jpg

Top.jpg

Front.jpg

Laatst gewijzigd door ReneL; 29 november 2010 om 17:53
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Aan


Powered by vBadvanced CMPS v3.2.1

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.3.2
Vertaling gebaseerd op vertaling van Applinet