De luchtvaart op zich is zo groot en gewoon geworden, dat de beroemde ballon geklapt lijkt te zijn.
Winst, winst en nog eens winst is het enige waar het de bedrijven (management) om gaat.
Daarbij heeft de techniek een behoorlijke duit in het zakje gedaan en heeft het beroep van vlieger totaal doen veranderen t.o.v. de begin-jaren. Het is vandaag de dag gewoon een beroep geworden, waarbij je als vlieger net zo uitgebuit wordt als in andere beroepen.
En weet u..., eigenlijk is dat laatste voor vliegers altijd al zo geweest !
Alleen...; als vlieger steeg je toen op en vloog je weg van al die beslommeringen (management/politiek)) op de grond. Jij, als vlieger bezat iets (het luchtruim) waar de anderen niet konden komen en dat is niet meer. Het luchtruim zit vol van management/politiek en als vlieger ben jij je stekkie kwijt.
Ook omdat tegenwoordig "jan en alleman" (mee-) vliegt, is het gewoon een bus-rit geworden. Waarbij je je wel af zal kunnen vragen, hoe gewoon een bus-rit eigenlijk is.
Waar ik eigenlijk naar toe wil met dit betoog, is dat ook de vlieger/piloot zelf uit een ander hout gesneden lijkt te zijn. Ik vind de kapsones die ik regelmatig bij cabine/cockpit-personeel bespeur aanmatigend en niet motiverend naar de jeugd ! Men kan alleen nog maar roepen dat men als vliegend personeel zo bijzonder is, maar een groot deel van de jeugd lijkt die mening niet te delen en kiest liever een andere baan. Nog een oorzaak daarvan zijn ook de zeer hoge opleidingskosten om vlieger te kunnen worden. Dit laatste heeft men dan ook zelf aan de vliegers te danken, die bereid bleken om die hoge opleidingskosten te betalen en wat dus een heel stel bobo's in de cockpit heeft opgeleverd. Kortom...., regeltjes en wetten hebben de mens in breedste zin doen veranderen en het avontuur doen blussen. Avontuur is iets wat je tegenwoordig kan kopen en dat mijne dames/heren is geen avontuur !
|