Straaltijdperk - Jet Age Discussies en vragen over vliegtuigen en andere zaken uit m.b.t. de civiele luchtvaart van na 1945.
Discussions and questions about civil aircraft and other subjects from the time after 1945
Ben al vele jaren bezig met een boek over de vliegramp op Tenerife, op 27 maart 1977. Wilde het eerst uit laten komen in 2012, maar dat gaat om persoonlijke redenen niet lukken. Gaat dus later worden. Dus mocht iemand iets speciaals weten, of hebben mbt het ongeluk?
Het was eigenlijk het begin van mijn journalistieke werkzaamheden, ik was 17, sprak Spaans en wist wat van vliegtuigen.
Ik kan me het ongeluk als 10 jarig jongetje nog goed herinneren. Wat me nu zoveel jaar later opvalt is dat wij Nederlanders precies dezelfde gedachten hadden als de Turken laatst met het ongeluk op Schiphol, namelijk aan onze jongens kan het niet liggen want dat zijn helden...............
Er zijn die dag vele fouten gemaakt, en eigenlijk zijn er maar twee hoofdoorzaken. Ten eerste diegene die een bom liet ontploffen in de bloemenstal op Gando, Las Palmas, waardoor vele vluchten uit moesten wijken naar Los Rodeos, en de mist bij vertrek van de KLM en PanAm. Wat er ook allemaal fout ging aan boord van de KLM, PanAm en in de verkeerstoren, had er geen mist gehangen, dan hadden al deze fouten tot niets geleid omdat men elkaar dan gezien had. Om een indruk te geven van de mist tentijde van het ongeluk, hierbij naw de laatste foto van de PH-BUF op Tenerife. De blokken zijn al weg, en de DC8 op de achtergrond rijdt naar de baan. De BUF volgde 5 minuten later. De DC8 was de laatste kist die voor het ongeluk vertrok. Denk dat de foto zo'n 15 minuten voor de botsing genomen is.
Ben al vele jaren bezig met een boek over de vliegramp op Tenerife, op 27 maart 1977. Wilde het eerst uit laten komen in 2012, maar dat gaat om persoonlijke redenen niet lukken. Gaat dus later worden. Dus mocht iemand iets speciaals weten, of hebben mbt het ongeluk?
Gr "Felix"
Ik heb 'alles' wat er onderzocht en, al dan niet, gepubliceerd is.
Ca. 10 archiefdozen vol.
Herman Dekker Luchtvaartgeschiedenis Nederland