From this book.
Bijlage 36908
Bijlage 36909
Printable View
From this book.
Bijlage 36908
Bijlage 36909
Interesting!
Inderdaad, interessant. Nooit geweten dat er over een dergelijke variant is nagedacht.
Wat me ook opvalt: het omslag vermeldt dat de C.X bedoeld was voor strategische verkenning. Ik zie dat inderdaad overal terugkomen, ook op wikipedia, maar het zou het ècht zo zijn geweest?. In dat geval is het wel een vreemde gedachte geweest, want met één motor en een beperkt vliegbereik lijkt mij tactische verkenning meer voor de hand te liggen. Of hanteer ik de verkeerde definitie van strategische verkenning?
Kijkend na het verloop van loopgraven oorlog WW1 zou het vliegbereik meer dan genoeg zijn voor strategische verkenning.
Kijkend na het verloop van het dynamische fronten in WW2 was het vliegbereik kennelijk niet meer toereikend.
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de LVA de eerste wereldoorlog als referentie had bij de vaststelling van wat strategische verkenning nu precies inhield.
Of het gegeven van een statisch of dynamisch front daarbij een overweging was betwijfel ik.
Strategische doelen zijn in het algemeen doelen die effect sorteren op de langere termijn. Tactische doelen hebben betrekking op doelen aan of dicht achter het front. Strategische doelen liggen zelden dicht achter het front, maar zijn meer gericht op doelen in het achterland of thuisland van de tegenpartij, zoals industrie en infrastructuur. Bij verkenning gaat het dan vrijwel altijd over langere afstanden. De Duitsers zetten voor tactische verkenning bijvoorbeeld de Hs 126 in. Voor langere afstanden werd vaak de Do 17 als verkenner gebruikt.
Dus blijft bij mij de vraag staan wat bij de LVA de opvatting was van 'strategische verkenning'.
Bij nader inzien moet ik je gelijk geven dat het gebruik van "strategische" ongelukkig is gekozen en niet past bij de Fokker C.X
Uit verschillende kranten oktober 1937 : WEDEROPBOUW VAN MIL. LUCHTVAART.
Bijlage 36910
@Pim Pouw: Desalniettemin een interessant krantenknipsel.
De schrijver toont een zeker inzicht in de materie (luchtoverwicht boven de sector in kwestie nodig voor wat de Britten Army Co-operation Aircraft noemden). De C,X valt naar mijn idee ook typisch in die categorie: tactische verkenning en in voorkomende gevallen ook het verlenen van luchtsteun aan de troepen op de grond. Op die manier is de C.X ook ingezet tijdens de meidagen