Kaart 332.
PH-TA?. DC-3 op Eelde.
Bijlage 17081
Ruud.
Printable View
Kaart 332.
PH-TA?. DC-3 op Eelde.
Bijlage 17081
Ruud.
Kaart 333.
"212". Fokker D.XXI.
Bijlage 17082
Ruud.
Kaart 334.
"718". Fokker C.X.
Bijlage 17083
Ruud.
Kaart 335.
McDonnell Douglas (K)DC-10-30CF "T-264" van de KLu.
Dit vliegtuig vloog hiervoor bij Martinair als PH-MBT. Toestel ging in september 1995 naar de KLu.
Bijlage 17088
Mvg, Boris
Kaart 336.
Fokker C.X prototype met Hispano motor op Soesterberg voor demonstratie.
Bijlage 17113
Ruud.
Kaart 337.
Fokker F.XXII "Zilvermeeuw".
Bijlage 17114
Ruud.
PK, onze vertrouwde paardenkracht.
Verouderd in het huidige stelsel, maar ten tijde van de Zilvermeeuw nog heel wettig.
Maar wat vreemd is dat de kaarten bedrukker PS gebruikt voor het vermogen van de motoren.
PS staat voor Pferdestärke, en dat is zéér Duits...
Kaart 338.
Sud-Aviation SE3160 Alouette III "H-67", cn 1367.
Dit toestel kwam op 5 mei 1966 in dienst en vloog voor de SAR dienst. Toestel is in 1994 verkocht naar Pakistan.
Deze kaart heeft nogal geleden door de jaren. Om het karakter niet teveel te niet te doen heb ik er zowat niet aan gepoetst.
Bijlage 17119
Bijlage 17120
Stukje van de achterkant van de kaart met een verhaaltje.
Mvg, Boris
Kaart 339.
Grasshopper demo team met 4 stuks Alouette III.
De Grasshoppers hebben vele jaren rondgevlogen met hun fraai gespoten helikopters. Ze waren een graag geziene gast in binnen- en buitenland.
Bijlage 17121
Mvg, Boris
Ruud, bij kaart 337 dacht ik eerst het zal wel een "slip of the keyboard zijn", maar het staat ook echt op de kaart: F.22.
De Zilvermeeuw is toch echt de (enige) F.XX ofwel F.20. De F.XXII was de verkleinde F.XXXVI.
Groeten,
Rik
Kaart 340.
Duitse prentbriefkaart van een Fokker F50 van DLT.
Bijlage 17128
Mvg, Boris
Kaart 341.
Linjeflyg Fokker F28-4000 Fellowship, cn. 11236 "SE-DGS".
Dit is een Zweedse kaart met als poststempel 20 oktober 1987.
Bijlage 17129
Mvg, Boris
Kaart 342.
Geen Fokker F27 maar een Fairchild FH-227B, cn. 514.
Fokkers succes met de F27 vertaalde zich in licentiebouw door de Fairchild Airplane Company in de USA. Fairchild bouwde in totaal 206 FH-227's.
Bijlage 17144
Mvg, Boris
Hallo Angel.
Je hebt volkomen gelijk v.w.b. kaart 337.
Ben er niet meer bij met mijn gedachte en het gevoel "stop met dit topic" groeit met de dag,
ondanks de duidelijke populariteit gezien het aantal bezoekers.
Ruud.
En Ruud,
Heb je, als Germanofiel, een mening over de term PS voor motorvermogen op een Nederlandse kaart?
Hallo Tracker.
Germanofiel te zijn gaat me te ver. Heb je mijn commentaar op "Duitsland civiel 1919-1934" (blz. 15) aan Willem Sas a.k.a. Willem Farman niet gelezen?
Het is van de grote landen dicht bij ons het land waar ik me door de geschiedenis gedreven het meest ingelezen heb.
Je kunt helaas niet alles even intensief doen dus maak je een keuze.
Zeker hebben de gebeurtenissen in WO II met mijn vader de nieuwsgierigheid naar dat land aangezwengeld.
Wat de duitsers met hem hebben uitgehaald is voor mij nog steeds niet te begrijpen.
Maar het was een foute Nederlander die aan het begin van de ellende stond, dat is nog het meest trieste.
Een mening over PS op een Nederlandse kaart heb ik niet. Tenslotte zijn er ook kaarten waar men het over HP heeft en ook niet over PK.
In de luchtvaartliteratuur van voor 1940 zie je de twee termen HP en PS wel vaker.
Mvg,
Ruud.
Dank je, PK, PS HP, whatever.
Hallo Ruud,
Hoor er van op dat je denkt om te stoppen met het Prentbriefkaarten draadje. Wel jammer, want je hebt tot nu toe mooie dingen gepost.
Maar ik kan het ook wel begrijpen, ik heb namelijk zelf gemerkt dat er heel wat tijd gaat zitten, in het scannen, opknappen en van zinnige teksten voorzien van die kaartjes.
Overigens is bij mij de eindstreep al in zicht. Ik ben zowat door mijn prentbriefkaarten van Nederlandse luchtvaart heen. Ik heb er nog twee die ik zo zal plaatsen.
Hopelijk ga je wel door met een van je andere draadjes. Ik ben een grote fan van wat je zoal plaatst.
Mvg, Boris
Jammer , ik denk dat dit de grootste collectie ansichtkaarten over de luchtvaart die er online te vinden is.
Dit topic draagt zeker bij als referentie voor toekomstige verzamelaars op dit gebied.:thumbup:
Je hebt er zeker wat bijzonders van gemaakt Ruud.:clapping:
Kaart 343.
Westland SH-14C Lynx "280" van de MLD.
De "C" uitvoering had MAD (Magnetic Anomaly Detection) apparatuur aan boord. Dit was bedoelt om duikboten op te sporen.
SH-14C was de aanduiding van de MLD voor de Lynx Mk.81.
Kaart uit een serie, uit 1987, voor promotie van de MLD.
Bijlage 17154
Mvg, Boris
Kaart 344.
Boeing E-3A Sentry verkenningsvliegtuig van de NAVO.
Misschien een buitenbeentje, maar Nederland doet mee in het AWACS programma en levert ook luchtmacht personeel voor deze vliegtuigen.
Bijlage 17155
Mvg, Boris (dit was mijn laatste)
Ja, het zou zeer jammer zijn als je stopte, vooral als je nog een lading meer hebt :)
Maar je melding was wel aanleiding voor mij om eens in een oude doos te snuffelen naar m'n ansichtkaartenverzameling. In de jaren '70 (en een beetje jaren '80) was ik behoorlijk gespitst op alles wat ik over luchtvaart in handen kon krijgen en een regelmatige gang door de winkelstraten om luchtvaart- en motor/autoracekaarten op te scharrelen was vaste prik. Er waren toen nog erg veel kaarten (bijna overal over) en waren toen ook nog betaalbaar voor een jong ventje...
Ondertussen heb ik een leuk stapeltje over de Nederlandse Luchtvaart gevonden. Nu nog kijken welke hier al staan en dan de anderen scannen en plaatsen.
Kaart 345.
PH-EAO. Miles M.3D Falcon Six.
Voor meer over dit toestel zie Herman Dekkers Tweede Register 1929-1949.
Bijlage 17218
Ruud.
Kaart 346.
PH-AIO 'Oehoe'. Fokker F.XVIII.
Bijlage 17282
Ruud.
Kaart 347.
H-NADK. Fokker F.VIIa. Het origineel waar bij deze en andere foto's van dezelfde fotovlucht naderhand door de KLM nepregistraties op zijn gekalkt, bij kaart 142 op "blz. 11" bijvoorbeeld.
Zie daarvoor o.a. op "blz. 8" van dit topic voor het commentaar van Herman Dekker.
Bijlage 17283
Ruud.
Kaart 348.
H-NACT. Fokker F.VIIa. Alweer een nepper, het is de H-NADK.
Bijlage 17284
Ruud.
Kaart 349.
Fokker C.X.
Bijlage 17386
Ruud.
Kaart 350.
Waalhaven bij nacht met DC-2 PH-AKN "Nachtegaal".
Bijlage 17412
Ruud.
Kaart 351. Vier Pandertjes op Vliegveld Vlissingen.
PH-AFZ. Pander EF 85.
PH-AIT (eerder PH-AFP). Pander EH 120.
PH-AIU. Pander Multipro.
PH-AIX. Pander Multipro.
Bijlage 17469
Ruud.
Zo..., kaartjes 350 en 351 zijn wel erg mooi :)
Kaart 352.
PH-ARG "Gier". Douglas DC-3. In dienst 03.08.1937. 1941 naar KNILM als PK-ARG.
Bijlage 17519
Ruud.
Kaart 353.
PH-ALN "Nandoe". Douglas DC-3. In dienst 25.03.1937. 1941 naar KNILM als PK-ALN.
Bijlage 17543
Ruud.
Kaart 354.
PH-AIS "Snip". Fokker F. XVIII. In dienst 06.10.1932. Naar West-Indisch Bedrijf 16.03.1936.
Bijlage 17566
Ruud.
Kaart 355.
Fokker F.II en F.XXXVI. Op de achtergrond is nog de Carley Werkspoor Jumbo te zien.
Bijlage 17619
Ruud.
Kaart 356.
Platform Schiphol met o.a. Bristol 170 Mk 21 G-AIME. Op het Fokker platform zijn al Meteors 8 te zien.
Bijlage 17641
Ruud.
Kaart 357.
MLD Fokkers. Zo te zien allen C-V C's. Oorspronkelijk afgeleverd als C-V W drijvervliegtuig maar ze voldeden niet en werden omgebouwd tot C-V C.
Bijlage 17678
Ruud.
Kaart 358.
Fokker C.Vd '322' op Soesterberg met basiscommandant Kolonel van Santen.
(Gelopen kaart gericht aan broeder Clementinus in Huize 'Overdonk' te Dongen, jaartal niet leesbaar)
Bijlage 17738
Ruud van Ommeren.
Kaart 359.
'D41'. Dornier Wal F, gebouwd bij Aviolanda in Papendrecht.
Besteld op 07.06.1930. Constructienummer 36. In dienst 25.08.1931. Datum uit dienst 03.02.1942. Afgeschreven MVKM. Uitsluitend dienst gedaan in NOI.
Bijlage 17755
Ruud van Ommeren.
Na enige irritatie omdat het overzicht weg was (vanwege de omvang) van wat ik op dit forum geplaatst had (en wat niet) in de diverse threads waar ik actief ben
waarbij ik telkens alle pagina's van de threads moest doorploegen (of bij de originelen telkens een stapel afbeeldingen) ter controle, had ik zoiets van "ik moet er mee stoppen".
Na enig nadenken heb ik een veel snellere methode gevonden om te zien of een afbeelding al dan niet geplaatst is. Papier... het oude vertrouwde papier!!
Ik heb een layout gemaakt die ik nu kan gebruiken om door te bladeren. Veel sneller, de pagina's zitten in A4 plastic, dat bladert prettiger dan papier
en nu kan ik per 12 afbeeldingen zien wat geplaatst is. Wat een opluchting en meteen een stimulans om door te gaan. Dit scheelt veel tijd.
Het plaatsen is echt tijdrovend, geloof me: kijken of hij niet dubbel geplaatst wordt, scannen, afbeelding roteren, vuiltjes weghalen, uitsnede maken,
formaat aanpassen (max. 1200 pixels breed en/of maximaal 800 pixels hoog), tekst bedenken of zoeken en typen, plaatsen... om maar eens wat te noemen.
Het is een hobby maar het moet wel leuk blijven want mijn hoofdzaak is toch ècht boeken en het lezen (en vinden) daarvan kost ook tijd.
Bijlage 17757
Ruud.
Hallo Ruud,
Ik ben blij dat je het enthousiasme weer hebt terug gevonden om de foto's te blijven plaatsen. Ik geniet er elke keer weer van!!
Toch moet je probleem toch ook digitaal op te lossen zijn. Je hebt al je foto's een naam gegeven. Als ze bij elkaar in een map staan, kan je met een zoekfunctie kijken welke foto's je van een bepaalde fabrikant of type al geplaatst hebt. Dat gaat volgens mij sneller dan het bladderen in een steeds omvangrijkere papieren dossier. Hoewel dat weer het genoegen geeft dat je alle foto's regelmatig weer bekijkt. maar het ging om tijdwinst ....
Ik weet dat je op een Apple werkt dus is het voor mij wat lastig om de exacte termen van programma's en functies te benoemen. In exploreer is het mogelijk om naast een lijst van de bestandsnamen ze ook als pictogram weer te geven (in 3 verschillende maten) dat geeft een heel snel beeld van wat er geplaatst is. Ik gebruik het in ieder geval naar grote tevredenheid om mijn digitale verzameling te beheren. Jouw foto's vinden allemaal een weg naar deze verzameling :-)
Groeten, Rik