Foto 326.
Vultee XA-19A (77/MD). USAAC.
Bijlage 24257
Groet, Ruud.
Foto 326.
Vultee XA-19A (77/MD). USAAC.
Bijlage 24257
Groet, Ruud.
Foto 327.
Lockheed P-2 Neptune met starthulp.
Bijlage 24267
Groet, Ruud.
Zeker een fraai plaatje.
Lijkt me overigens praktisch niet zo heel geslaagd.
Vond deze foto met onderschrift nog.
Bijlage 24268
P2V-3C JATO takeoff from the USS Midway
Mvg, Boris
Foto 328.
Beechcraft UC-45J (39909), US Navy. Mildenhall, 21 Mei 1966.
Bijlage 24284
Groet, Ruud.
Foto 329.
Vought XF5U Flying Pancake.
Bijlage 24298
Groet, Ruud.
Hallo Boris.
Nog even over jouw plaatje bij #444. Toch zijn er nog 11 aangepaste Neptunes voor gebruik op vliegdekschepen geleverd.
Verplaats je in de tijd van deze proefnemingen. Tijd van grote veranderingen en ook nog de luchtmacht–marine concurrentie in de US.
Wat dacht je van onderstaand plaatje van een start in 1951 vanaf de Franklin D. Roosevelt.
Allemaal maskertje op? Het volgende toestel... ff wachte...? (nee, niet inkoppen, geen pizza).
Bijlage 24299
Groet, Ruud.
Hallo Ruud,
Bovenstaande foto van de Franklin D. Roosevelt is ook een fraaie opname.
Ik denk dat we ze zo onderling wel gehad hebben.
Volgens bronnen zijn indertijd de Coral Sea, Midway en Franklin D. Roosevelt voor dit klusje gebruikt.
Bedankt voor het completeren,
Mvg, Boris
Foto 330.
Douglas TA-4J Skyhawk (158147). VT-7, US Navy.
Bijlage 24337
Groet, Ruud.
Foto 331.
McDonnell XP-67 Bat.
Bijlage 24339
Groet, Ruud.
Foto 332.
Northrop XF-15 Reporter (38335). US Air Force.
Bijlage 24354
Groet, Ruud.
Foto 333.
Sikorsky R-6A Hoverfly (2107237) wordt op de plaats van inzet geassembleerd.
Bijlage 24360
Groet, Ruud.
Hallo Ruud,
Enig idee van wanneer deze foto is?
Overigens zou dit een YR-4B moeten zijn volgens http://vertipedia.vtol.org/aircraft.cfm?aircraftID=324.
Als het een R-6 is geworden dan moet het een speciale uitvoering geweest zijn.
Mvg, Boris
En dit is wat de webstee van Joe Baugher er over schrijft:
Citaat:
Sikorsky YR-4B Vought-Sikorsky Model VS-316A Hoverfly developed for US Army as Sikorsky Model S-47, designate R-4B
107237 crashed in Burma Jul 26, 1945.
It had been flown by C-54 from Wright Field in Ohio to Burma by order of General Arnold,
urgently needed to rescue the crew of a B-25 that had crashed in the Burma jungle.
Hallo Boris/Heron.
Jullie hebben gelijk, het is geen 6A maar een 4B. Of het een YR-4B dan wel een R-4B is? Ik had het trouwens ook geen Hoverfly mogen noemen want dat werd hij genoemd door de Engelsen.
Of het de genoemde inzet van Heron is of een eerdere weet ik niet.
Bij mij is er twijfel over Generaal Arnold's order om hem vanuit Amerika naar Birma te brengen omdat er geen datum of verdere uitleg bij staat. Ik weet niet beter dan dat de R-4 al vroeg gebruikt werd in Birma en China. Het zou aannemelijker voor me zijn als dit toestel vanuit China/Birma met een C-54 dichter naar de plaats van inzet zou zijn gebracht, er waren tenslotte meerdere R-4's in die regio. De eerste redding werd daar door een YR-4B reeds in april 1944 gedaan en werden vier personen in twee vluchten gered, een piloot van een verbindings-/verkenningsvliegtuig en zijn passagiers, drie Engelse militairen. Wanneer was die redding van de B-25 bemanning?
Groet, Ruud.
Foto 334.
Bell X-5 (50-1838). US Air Force. Dit was de eerste van twee op basis van de Messerschmitt Me P.1101 gebouwde toestellen.
Bijlage 24377
Groet, Ruud.
Foto 335.
North American F-82F Twin Mustang (46-0415) op Hamilton AFB, Californië, 1948. 317th Fighter-All Weather Squadron.
Dit was de eerste F-82F Twin Mustang die aan het Air Defense Command werd geleverd.
Bijlage 24388
Groet, Ruud.
Foto 336.
Lockheed C-5A Galaxy (68-0217). 437th MAW, circa 1979.
Bijlage 24404
Groet, Ruud.
Foto 337.
Grumman E-2B Hawkeye (151725 / '713'). VAW-116. Op USS Nimitz, Portsmouth, september 1975.
Bijlage 24425
Groet, Ruud.
Foto 338.
Boeing KC-97L Stratotanker (0-20905).
Bijlage 24431
Groet, Ruud.
Foto 339.
Northrop F-89 Scorpion.
Bijlage 24478
Groet, Ruud.
Foto 340.
Boeing B-17H Flying Fortress (44-83700). US Air Force, ARS. (1949).
Bijlage 24504
Groet, Ruud.
Foto 341.
North American Rockwell RA-5C Vigilante (147860).
Bijlage 24542
Groet, Ruud.
Nu volgen twee foto's die met elkaar te maken hebben vanwege het Project FICON.
Foto 342.
Convair GRB-36F + YRF-84F prototype (korte tijd YF-96A genaamd) (49-2430) en tijdelijk GRF-84F genaamd voor het Project FICON.
Bijlage 24626
Foto 343.
Republic YRF-84F prototype (korte tijd YF-96A genaamd) (49-2430) tijdelijk GRF-84F genaamd voor het project FICON.
Bijlage 24627
Voor geïnteresseerden hieronder een boektitel over dit project dat ik in mijn verzameling heb.
"Flying Aircraft Carriers of the USAF. Project FICON" door Brian Lockett. LockettBooks, 1e ed., 2008. ISBN 978-0-615-25276-6.
Softcover. 21,1 x 27,9 cm. 172 blz. Geïllustreerd. Lijkt mij een POD boek. De afbeeldingen zijn niet helemaal "je van het".
Bijlage 24628 Bijlage 24629
Groet, Ruud.
Foto 344.
Martin PBM Mariner.
Bijlage 24660
Groet, Ruud.
Foto 345.
Bell X-5 (01838). US Air Force.
Bijlage 24691
Groet, Ruud.
Foto 346.
Bell XHSL-1.
Bijlage 24732
Groet, Ruud.
Bell XHSL-1
Duidelijk een gevalletje waar "function before form" is toegepast.
Wel een mooie foto overigens.
Mvg, Boris
Foto 347.
Douglas C-133 Cargomaster.
Bijlage 24767
Groet, Ruud.
Foto 348.
Boeing B-52H Stratofortress (60-0057) 'Someplace Special', 1981. 410th BW.
Bijlage 24790
Groet, Ruud.
Wat een aparte beschildering! Ben even gaan Googelen en vond dit:
"markings of the 410th Bomb Wing’s B-52H-165-BW, 60-0057, "Someplace Special." This was a special scheme applied to the jet for the July 1981 RAF Bombing Competition at RAF Marham, and featured, in addition to the UP nose markings, WW II D-Day stripes on the wings and lower fuselage, WW II-style unit codes "C*5D," and the 410th Bomb GROUP’s famous black/white striped rudder as used on their A-20s"
Foto 349.
Convair B-36. Het toestel past niet in de hangar dus wordt de neus opgetild waardoor de staart minder hoog uitsteekt.
Er zijn ook foto's bekend waar toestellen met de neus in de hangar zijn gereden waarbij de staart er buiten blijft.
Bijlage 24798
Groet, Ruud.
Interessant foto Ruud! Er zijn ook hangars die een soort extra deurtje hebben, zoiets:
http://hangardoors.aero/wp-content/u...or-700x441.jpg
Overigens lijkt het erop dat je foto horizontaal een beetje in elkaar gedrukt is. Kijk maar naar de props, roundels en andere ronde dingen.
Tot zo'n 2 jaar geleden gebeurde zo iets ook op Texel als de Caravan van de paraclub de hangar in ging. Voor de hangar verbouwd werd was de deuropening te smal en te laag, dus eerst één vleugel naar binnen, draaien en dan de neus omhoog zodat de staart ok naar binnen kom.
Foto 350.
Lockheed Constitution met starthulp.
https://www.youtube.com/watch?v=-Ss9ZyidjlI
Bijlage 24979
Groet, Ruud.
Ruud,
De rook en vuur spuwende raketten die de benodigde startlengte van de Constitution omlaag moesten brengen zijn ook de meest duidelijke indicatoren waarom er ooit maar twee zijn gebouwd, en die ook nooit echt voorbij het stadium van prototype zijn gekomen.
Militaire eisen aan grootte en vliegbereik deden rare dingen met een paar ontwerpers, maar dat gebeurde wel vaker.
Er was een chronisch gebrek aan vermogen om het geplande gewicht door het zwerk te tillen.
Dat lag niet aan de motoren zelf; de R4360's waren de sterkste beschikbare krachtbronnen.
Maar keer vier en gedeeld door het maximum startgewicht van het berekende vliegtuig zou al hebben moeten aantonen dat het een situatie ging opleveren die als 'underpowered' betiteld mocht worden.
Grotere zuigermotoren lagen niet meer in het verschiet, de grens was min of meer bereikt.
Gewicht van het vliegtuig omlaag brengen, er meer motoren aan hangen, startraketten gebruiken, vooral HOPEN dat er niet op een kritisch moment een motor uitvalt...
Allemaal contra productieve overwegingen, ergo: mislukt project dat nooit in die vorm gestart had moeten worden.
En dat voor een fabriek die met de Connies alles bereikte waar men van droomde!
Hallo Tracker.
De bedoeling van de gevolgde procedure met starthulp was om de startlengte met 25% te verminderen, volgens commentaren en ook geschreven teksten.
Het vreemde is dat op filmpjes hiervan duidelijk te zien is dat de starthulp pas ingeschakeld wordt wanneer het toestel al “los” is. Op het bijgevoegde filmpje is dit te zien na plm. 2.12 min. en plm. 3.20 min. Dan denk ik als niet techneut dat het meer is om een grotere stijgsnelheid te krijgen en niet om de startlengte te bekorten. In ieder geval gaat het argument van 25% startlengte te bekorten niet op.
Groet, Ruud.
Je vermoeden is juist Ruud.
Het is weer een aanleiding om commentaren en zelfs geschreven teksten met gezonde achterdocht te benaderen.
Dit is niet het soort vliegtuig dat je van een korte baan wil doen starten, een short field take off bij een hoog startgewicht.
Neem een fatsoenlijke baan, lijkt me, op een ander veld...
Nee, men heeft ongetwijfeld voldoende beton voor zich, maar vlak voor of na het roteren om te gaan vliegen, moet er niet een motor uitvallen.
De nog lage snelheid en bijbehorende hoge neusstand zorgen er voor dat het geheel niet goed kan weg klimmen op drie motoren.
A-symmetrisch vermogen en ook nog een kwart minder zijn dan funest voor een veilige terugkeer om (veel te zwaar) te landen, of om weg te klimmen naar enig andere bestemming.
Om zichzelf een snelheids en hoogtebuffer te geven kunnen de raketten gebruikt worden, vanaf rotatie tot einde brandtijd.
Een 24% kortere startlengte, zoals ik in Wikipedia lees, is zinloos voor dit type operatie, maar de ene schrijver kopieert de andere vaak vlekkeloos, en de derde en vierde geloven het...
In latere jaren, ná de Constitutions, de XB99's, de Brabazons en de Princesses, zijn er strenge prestatie-regels opgesteld waar ieder vliegtuig aan moest voldoen.
Vooral voor tweemotorigen van belang, want na falen van één motor moet je het met nog slechts de helft doen...
Dus gezonde achterdocht, ook m.b.t. wat ik schrijf, en anders helpt Classic je wel...
Groet,
Foto 351.
Bell-Boeing V-22 Osprey.
Bijlage 25019
Groet, Ruud.
Foto 352.
Convair Tradewind.
Bijlage 25046
Groet, Ruud.