-
3 Bijlage(n)
Fiji, volgens wikipedia. "De luchtmacht van de strijdkrachten van de Republiek Fiji, opgericht in 1987, had een basis op de luchthaven van Nausori, maar werd in 1997 opgeheven. Yehonatan Shimʻon Frenḳel schrijft dat de "luchtmacht werd opgericht na de staatsgreep van 1987, toen de Fransen twee helikopters leverden als onderdeel van hun militaire hulppakket." Frenkel vervolgt dat de luchtmacht werd ontbonden nadat beide helikopters waren neergestort en na de daaropvolgende onthullingen over enorme schulden die als gevolg van de vliegtuigen waren ontstaan."
Van deze helikopters ken ik geen foto's, helaas. Maar... er is nog een vliegtuig geweest die voor de Fiji krijgsmacht gevlogen heeft, een Boeing 707.
Bijlage 36933Bijlage 36934 het wapen wat voor die tekst staat
Bijlage 36935
-
Gezien de regenvlekken heeft die lange tijd werkloos gestaan. Waar is die voor gebruikt in zo'n ministaatje?
-
Als ik het me goed herinner is deze gebruikt om Fiji militairen naar en terug te brengen voor een UN inzet. Maar 100% ben ik hier niet zeker van.
edit:
"The Republic of Fiji Military Forces (RFMF) utilized a leased Boeing 707-331 to transport peacekeeping troops to Lebanon in the late 1970s. This aircraft, which featured small RFMF titles on a Pakistan International Airlines livery, was impounded in Kuala Lumpur in October 1979 due to engine issues."
-
Interessante informatie, bedankt.
-
2 Bijlage(n)
De 1e roundel voor de Verenigde Staten in 1916, tijdens de Mexicaanse oorlog.
Bijlage 36939Bijlage 36939Bijlage 36940
-
2 Bijlage(n)
Een jaar later werd dit een witte ster op blauwe ondergrond, dit was begin 1917
Bijlage 36941Bijlage 36942
-
2 Bijlage(n)
In dezelfde periode, 1917 / 1917 ontstond ook de US Navy vliegdienst, deze gebruikten een blauw anker op het kielvlak en onder de vleugels.
Bijlage 36943Bijlage 36944
-
3 Bijlage(n)
even tussendoor deze Amerikaanse roundels. Op de F-16 staat die op de kop.
Bijlage 36953
En als we het hebben over low-visibility.....
Bijlage 36954
F-18 US Marines
-
3 Bijlage(n)
op het verkeerde been gezet. Het lijkt of de Zwitserse roundel is gecombineerd met de Deense vlag maar na wat onderzoek bleek het een civiele Deense organisatie die zich ook bezighoud met ambulance vluchten.
Op de romp een rood rondje met wit kruis en onder de vleugel een rood vierkant met wit kruis. de Deense vlag op de fin
Bijlage 36962Bijlage 36963
Bijlage 36964
-
Sterker nog: "Zonen" staat voor de Deense Air Ambulance Service (in WO2). De OY-DZA is een Kramme & Zeuthen KZ-III in ambu-uitvoering. Hoeveel daarvan gebouwd zijn, weet ik niet, maar de Denen hebben 66 KZ-III's gebouwd. Jouw andere foto laat de KZ-IV zien in "Zonen"-uitvoering en van dat type zijn er maar 2 gebouwd (opnieuw eentje als ambt). Beide toestellen vliegen normaal vanaf Stauning in Denemarken.
De KZ-VII is een 4-persoons versie van de KZ-III (herkenbaar aan het extra raampje achter de deur) en bij de Deense Luchtmacht zag dat er zo uit:
https://live.staticflickr.com/7204/6...d33537bd_b.jpg
OY-ATM_09jun07EKVJ1 by Bert Visser, on Flickr