Foto 339. Propagandakaart met tekst van een lied (afgebeeld onder de afbeelding) waar in Nederland spottend over werd gesproken.
...denn wir fahren gegen Engeland.
Bijlage 25156
Bijlage 25157 Bijlage 25158
Groet, Ruud.
Printable View
Foto 339. Propagandakaart met tekst van een lied (afgebeeld onder de afbeelding) waar in Nederland spottend over werd gesproken.
...denn wir fahren gegen Engeland.
Bijlage 25156
Bijlage 25157 Bijlage 25158
Groet, Ruud.
Dat is een mooie aanvulling op mijn kennis van de Duitse oorlogsliederen. Ik kende dit lied alleen van de eerste regel en de daaropvolgende aanvulling door Oranjeklanten: plons, plons.
Maar nu zie ik de ongelofelijke arrogantie die achter dit lied zit en het is reeds geschreven in 1914.
Adri
Foto 340.
Blohm & Voss BV 141.
Bijlage 25166
Groet, Ruud.
Foto 341.
'VG+BI'. Buitgemaakte Avia B-71 (s/n B-71.119).
Bij "Wehrmachtsausstellungen" werden buitgemaakte toestellen doorgaans in hun originele beschildering tentoongesteld. Bij deze buitgemaakte tsjechische Avia B-71 (licentiebouw van de russische Tupolev SB-2) is dat niet gebeurd.
Bijlage 25241
Groet, Ruud.
Bedankt Ruud, nooit geweten dat de Duitsers dat net als de Britten deden.
Hallo Cees.
Als je de foto goed bekijkt kun je tussen de vleugel en de staart van de Avia nog iets zien van een Hurricane. Deze heeft geen duitse kentekens, een C of zoiets is zichtbaar bij wat een gat in de romp lijkt. Ook van de staart is nog wat te zien met een verticale streep.
Waarom de Avia niet in zijn originele beschildering? Deze was al enige tijd in gebruik bij de Luftwaffe omdat Tsjecho-Slowakije al in maart 1939 door de duitsers was ingenomen waarbij men een behoorlijk aantal Avia B-71, Avia B-534, Letov S-328 en Praga E-241's, om maar eens wat te noemen, had buitgemaakt en in dienst genomen. Ruim voordat men een Hurricane in handen kreeg. Men bespaarde zich blijkbaar de moeite van het meerdere keren te moeten (over)schilderen, maar dat is mijn luchtfietserij. Ook in de Eerste Slowaakse Republiek (14 maart 1939 – 8 mei 1945), een bondgenoot van nazi-Duitsland, vlogen die types trouwens in hun luchtmacht. Diverse Avia B-71's zijn door de Duitsers trouwens aan Finland geleverd.
Groet, Ruud.
Onderstaande foto sluit mooi aan bij bovenstaande tekst en bij "Manchmal aus der Reihe tanzend!". Na het innemen van Tsjecho-Slowakije door de Duitsers verscheen er een nazi-vazallenstaat, nl. de Eerste Slowaakse Republiek. Die kreeg uit het bestand van de Tsjecho-Slowaakse luchtmacht o.a. deze Avia-534's. De foto is afkomstig uit een album van een "Luftwaffe angehorige" dat in mijn bezit is.
Foto 342.
Slowaakse Avia-534's.
Bijlage 25248
Groet, Ruud.
Duidelijk is dat je post #486 niet hebt gelezen.
Groet, Ruud.
Mijn fout is dat ik dacht dat de Duitsers B-71's hadden geleverd maar het waren echte SB-2's, 16 stuks zelfs. De Finnen hadden zelf nog wat buitgemaakt na Russische noodlandingen/crashes en daarna opgeknapt.
> These aircraft were supplemented by a further 16 SBs purchased from Germany <
Groet, Ruud.
Foto 343. Een foto met makke (overbelicht) maar interessant genoeg om een beetje te corrigeren.
NG+PV. Bloch MB-200. Buitgemaakt in Tsjecho-Slowakije die dit Franse product in licentie bouwden voor hun luchtmacht.
Bijlage 25275
Groet, Ruud.
Foto 344. Geen geweldige kwaliteit foto maar wel interessant.
Fiat G.55 Centauro.
Bijlage 25387
Groet, Ruud.
Foto 345. Een "Beute" uit Frankrijk.
CAMS 37.
Bijlage 25400
Groet, Ruud.
Foto 346.
DK+HP. Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz op ski’s. Was o.a. bij Sch./FAR.33 en FFS A/B 123.
Bijlage 25419
Groet, Ruud.
Foto 347.
'P5+DF'. Dornier Do 26 V4.
Bijlage 25474
Groet, Ruud.
Foto 348.
Heinkel He 111 Attrappe. Deze lijkt tenminste op een bestaand toestel. Over het algemeen werd er niet zo gedetailleerd gewerkt. Als er maar een romp en vleugels te zien waren.
Bijlage 25521
Groet, Ruud.
Foto 349.
Vooroorlogse opname van een Henschel Hs-123A-1 (52+A13). Dit type camouflage werd vanaf de jaarwisseling 1936/1937 ingevoerd (dreifarbige Segmentsichtschutz).
Bijlage 25552
Groet, Ruud.
Foto 350. Soldatenhumor toen vliegveldbewaking nog (net) vreedzaam was: 1939.
Wenn der Chef kommt, bitte wecken!
Bijlage 25595
Groet, Ruud.
Foto 351. Buitgemaakte Dewoitine D.520.
Bijlage 25800
Groet, Ruud.
Foto 352. Geen geweldige kwaliteit maar wel zeer zeldzaam.
Buitgemaakte Ambrosini S.A.I. 403 Dardo (Dart).
Bijlage 25823
Groet, Ruud.
Ruud,
Dat lijkt me zeker een heel zeldzaam plaatje. apart toestel, ga ik vanavond eens meer over zoeken.
Overigens, ik kan me vergissen, maar zijn de andere 2 toestellen ook Italianen? 3 motorig, maar te rond en glad voor Junkers.
groet, Stef
Dat klopt Stef. Het is aannemelijk dat deze opname kort na de capitulatie van Italië in 1943 is gemaakt en dat de Duitsers bezig zijn al hun buit van Duitse beschildering te voorzien.
De Dardo heeft hier zo te zien nog geen registratie. De vraag is of hij die ooit gehad heeft. Het was een lichtgewicht jager, zo'n beetje als de Caudron C.714 bij de Fransen.
Groet, Ruud.
Foto 353.
Deze Messerschmitt Me 210 A-1 werd gebouwd in Augsburg op 10 november 1942, had Werknr. 2100110205 en kreeg GT+VW als Stammkennzeichen. Met het verkorte Werknummer 0205 werd het geleverd aan 9./ZG 1 in Noord-Afrika waar het de code 2N+LT kreeg. Het werd voor 40% beschadigd op 4 maart 1943 toen de piloot per ongeluk de machine in de wal van een “blast pen” reed. De machine werd gerepareerd en stond op 27 mei 1944 nog geregistreerd als vliegend.
Bijlage 25863
Groet, Ruud.
Foto 354.
'6W+AN'. Arado Ar 196 aan de haak van zware kruiser "Admiral Hipper".
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=Vnhze7UiGbU
Bijlage 25958
Groet, Ruud.
Foto 355.
'KG+NH'. Heinkel He 70 (o.a. in dienst bij I./JG 21 en II./JG 53). Volgens mij Werknummer 1674.
Bijlage 25984
Groet, Ruud.
Foto 356.
Afgelopen avond ben ik op eBay bij onderstaande foto overboden. Een buitgemaakt toestel met duitse kentekens.
Mijn eerste gedachte was Benes Junior, Tsjecho-Slowaaks dus. Dat blijkt niet te kloppen. Zou het een Franse zijn? Merkwaardig cockpitje.
Heeft iemand een idee welk toestel dit is?
Bijlage 26004
Groet,Ruud.
Hallo Ruud,
Ik denk dat het hier een vliegtuig van Avions Caudron betreft.
En het zou dan zomaar de C.450 kunnen zijn. Maar dat moet nog even goed bepaald worden. Caudron maakte vele race-vliegtuigen in die dagen.
Het feit dat er Bengali Junior op de kap staat (een Renault motor) moet ook nog kunnen helpen.
Maar dan heb je in ieder geval een richting.
Mvg, Boris
Dit is de Caudron C.600 Aiglon CN 7035 van Elisabeth Lion, de voormalige F-ANSK. Stond vanaf 27-07-1935 op haar naam.
Zie ook:
http://www.ebay.ie/itm/Photo-Caudron...MAAOSwPc9W0upJ
en:
https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lisabeth_Lion
Dank voor jullie reactie. Het blijkt dus een Franse Caudron.
Franse types zijn niet mijn forte, dat wel.
Ik weet dat mijn gezichtsvermogen te wensen overlaat en langzaam almaar minder wordt maar dat ik hier BENES JUNIOR op de motorkap las is een flinke teleurstelling.
Met vriendelijke groet,
Ruud.
Foto 356.
Henschel Hs 129. Neus- en propellerschade.
Bijlage 26144
Groet, Ruud.
Pim, de vleugels waren inderdaad relatief dik, maar aan de ander kant ook on-natuurlijk kort. Een vast wielstel zal detopsnelheid ook niet hebben bevorderd. (Overigens had de Caudron C.460 een intrekbaar landingsgestel).
Deze racers werden veel in pylon races gebruikt, waar wendbaarheid net zo belangrijk is als topsnelheid.
De toestellen in de achtergrond van foto 352 lijken mij Savoia Marchetti SM.82 toestellen.
Met groet,
Huub
Foto 357.
‘VC-FR’. Gotha Go 242. Transportzweefvliegtuig.
Bijlage 26539
Foto 357a. Bundesarchiv_Bild_101I-641-4546-17. Opname uit 1943. Transport van soldaten. Het toestel is uitgerust met machinegeweren als afweermiddel.
Bijlage 26540
Groet, Ruud.
Foto 358.
Mistel bestaande uit Focke Wulf Fw 190 en Junkers Ju 88.
Bijlage 26574
Groet, Ruud.
Foto 359.
'T9+PK'. Curieus. In deze staat 'heroverden' de ami's een Beute Mustang. Een G.I. moest toch even in de cockpit plaatsnemen.
Bijlage 26578
Groet, Ruud.
Hallo Ruud,
Bovenstaande foto van de P-51 zou nog een recente foto moeten zijn. Kwam pas in 2015 op de markt.
Wat achtergrond info bij deze foto geeft de volgende link:
https://www.warhistoryonline.com/war-articles/war-through-the-eyes-of-a-gi.html
Mvg, Boris
Mooie achtergrondinfo Boris, hartelijk dank.
Leuk dat de naam van de G.I. in de cockpit nu bekend is: Biagio Castiglione.
Deze foto kocht ik in Engeland als ik me niet vergis.
Groet, Ruud.
Foto 360.
Beute P-47 Thunderbolt.
Bijlage 26637
Groet, Ruud.
Foto 361.
Dornier Do 17 en bemanning met skis.
Tot de boorduitrusting van de aan de poolcirkel ingezette duitse vliegtuigbemanningen behoorde ook een ski-uitrusting.
Bijlage 26657
Groet, Ruud.