-
:thumbup:
Dit zijn allemaal M3's. De Tu-22M3 wordt nog volop gebruikt door de Russen, zoals bijvoorbeeld in Syrië.
Zeker head-on gefotografeerd, komt de Tu-22M3 imponerend en aggressief over. Ik ben een paar weken geleden begonnen met het maken van een 3D-model van deze kist, maar dat lukte niet erg. De neus heeft een eigenaardige vorm, waar ik nog geen vat op krijg.
Hier nog wat plaatjes van Vozdvizhenka: http://one360.eu/blog/archives/33463
Aardig om te zien dat we bij dit soort wrakken toch redelijk goed bepaalde techniek in het vliegtuig kunnen bekijken. Op één van de foto's in de link is de actuator van de elevators te zien. Als ik het goed heb, worden deze bediend met hydraulische versterking, middels een 'summing bar'. Hierbij zit de pilot input (trekstaaf of kabel) aan één zijde van een lever te trekken/duwen, waardoor een hydraulische valve ergens middenop deze lever verschuift. Deze valve stuurt weer de cilinder aan, die aan de andere zijde van de lever zit. Zo wordt de input van de vlieger hydraulisch versterkt. Het voordeel van dit systeem is dat er nog wel mechanische besturing mogelijk is bij uitval van hydraulica, omdat de lever dan slechts op de cilinder vastzit.
Je zou het moeten tekenen om het goed uit te leggen...
Blijft een mooie serie Jan!
-
1 Bijlage(n)
Bijlage 22776
Mig 25 - Yelets.
-
1 Bijlage(n)
Bijlage 22783
Mig 23 - Vyshnee Bolshoye.
-
1 Bijlage(n)
Bijlage 22793