Foto 167.
Heinkel He 111 uitgerust met een "Ballonabweiser".
Bijlage 11719
Ruud van Ommeren.
Printable View
Foto 167.
Heinkel He 111 uitgerust met een "Ballonabweiser".
Bijlage 11719
Ruud van Ommeren.
Foto 168.
Messerschmitt Me 110 op Danzig-Langfuhr.
Deze opname ligt al geruime tijd te wachten op de oplossing van het "Posthorn"-embleem maar ik wacht niet langer met plaatsen. Heb er ooit over gelezen maar dat is het juist.… waar? Heeft ook het England Blitz embleem op de rompzijde maar ik ben er nog steeds niet achter voor welke eenheid het "Posthorn"-embleem in deze vorm staat. Heb wel een andere vorm daarvan gevonden.
Bijlage 11759
Ruud van Ommeren.
Foto 169.
Tekst van verkoper: Luftwaffe Flugzeug He 111 H "RG+QU" WNr7061 landet bei der 1./ErgJGr Ost Krakau Frühjahr 1942. An Bord der General der Jagdflieger Adolf Galland.
Bijlage 11769
Ruud van Ommeren.
Foto 170.
Arado Ar 196 in vlucht.
Bijlage 11791
Ruud van Ommeren.
Foto 171.
Focke-Wulf Fw 189 Uhu van 11.(H)Pz/Aufkl.Gr 11. Emblem: Adler mit Panzer in den Klauen, alles im roten Schild.
De 11e Staffel werd in november 1943 in Mogilew uit de 1.(H)/11 opgesteld en kwam onder bevel van de Nahaufklärungsgruppe 15. Vanaf juli 1944 kwam ze onder bevel van Nahaufklärungsgruppe 8. In april 1945 werd ze opgeheven.
Bijlage 11880
Ruud.
Staat de diepere betekenis van de turbulentie-spinners ergens beschreven?
Ik heb ze nooit eerder gezien. (of op gelet).
Tracker.
Foto 172.
Junkers Ju 52. Bevoorradingsvlucht ergens in Rusland. Veel lager kon niet.
Bijlage 11884
Ruud.
Hallo Tracker.
Zelfs in het grootste boek over de 189 "Focke-Wulf Nahaufklärer Fw 189 A "Uhu" - Schulflugzug Fw 189 B "Eule" und Schlachtflugzeug Fw 189 C - Entwicklung, Produktion und Einsatz" van Hans-Peter Dabrowski vind ik niets over de spinners. Vind ik zelf een misser want het is wel interessant om daar meer over te weten. De Arado Ar 96 had ook de Argus-motor met dezelfde spinners. Na de oorlog vond je ze ook nog op Tsjechoslowaakse, ik dacht Zlinn toestellen.
Ik ben totaal niet technisch. Het enige wat ik heb staat hieronder. Afkomstig van diverse sites maar ik weet niet meer welke. Het waren losse opmerkingen van bezoekers die ik bewaard heb alsmede enige afbeeldingen.
Dus helaas geen uitgebreide beschrijving van de diepere betekenis.
The vanes are indeed responsible for maintining prop pitch. They do not generate electricity, they do work mechanically/hydraulic.
I do remember that from a certain airspeed on, they induced a rotation of the spinner relative to prop hub movement, induced by dynamic airflow. This movement is driving the pitch control mechanism. I'm not shure at the moment if it's by mechanical or hydraulic means.
The vanes are part of the constant speed feature of the propeller. The fins are attached to the spinner and is free to spin,the spinner is attached to a small oil pump. The oil pressure adjusts propeller pitch, if the load on the propeller increases ie during climpb, the pressure falls and the pitch is decreased.
The dome spins independent of the propeller and drives an oil pump. It provides variable oil pressure to maintain the proper pitch setting.
The Spinner called Rippenhaube. On a Hamilton Constantspeed Propeller the energy for the pitch of the blades comes from the engine oilpressure. The ARGUS propellers take the energy for the pitch of the blades from the airstream at the Rippenhaube. It is a mechanical constantspeed propeller.
The twelve-cylinder Argus engines drove Argus two blade, controllable pitch propellers. The vaned propeller hub was the pitch control for the propeller.
Bijlage 11893
The dome spins independent of the propeller and drives an oil pump. It provides variable oil pressure to maintain the proper pitch setting.
Bijlage 11894
Bijlage 11895
De link hieronder kan techneuten misschien meer inzicht geven:
http://www.deutscheluftwaffe.de/arch...ge%20Argus.pdf
Ruud.
Foto 173.
Me-109's klaar voor gebruik.
Bijlage 11911
Ruud.
Ik vind de 'Rippenhaube' verrassend.
Het was gebruikelijk om via slimme kanaaltjes door of langs de schroef-as olie onder druk naar het propeller-verstelmechanisme te brengen.
Maar om het olie pompje in de spinner zelf te plaatsen is natuurlijk ook mogelijk.
Aandrijving daarvan door een kinder-windmolentje in de vorm van de los draaiende, door de lucht aangedreven turbine-spinner vind ik mooi.
Op de foto in zij-aanzicht was niet te zien dat de Rippenhaube-flenzen een zekere spoed hadden, maar de tekening maakt dat duidelijk.
In de luchtvaart, in een andere vorm is het idee nog steeds springlevend.
Bij het onverhoopt uitvallen van beide motoren bij een Twin, Airbus 310, 320, Boeing 737, 777 enz, valt er hydraulisch en electrisch het nodige uit, alles eigenlijk.
Daarmee ook de power voor het neerlaten van onderstel en flaps.
Mechanisch kan er in die situatie dan een Fan worden uitgeklapt, de 'Ram Air Turbine', weer dat oude kinder-windmolentje...
Een hydrauilisch pompje en een kleine generator leveren nu, windgedreven, de benodigde power om alles uit te doen.
Zolang men maar sneller dan ongeveer 170 knopen vliegt.
Ophalen van gear en flaps na een go-around zit er niet in.
Men heeft wél te maken met een 'Special procedure', dus Staan is Staan!
(het woord 'emergency procedure' is uit de mode geraakt tegenwoordig).
Het plaatje toont een moderne versie van wat de Me 163 al in haar neusje had zitten.
Weinig nieuws onder de zon...
Bijlage 11912
Tracker.