Bijlage 28280
Foto 434.
Arado Ar 196.
Groet, Ruud.
Printable View
Bijlage 28280
Foto 434.
Arado Ar 196.
Groet, Ruud.
Blijft mijn favoriete duitse kist, zo stoer van uiterlijk, maar het komt misschien ook wel een beetje door het Kuifje album "De geheimzinnge ster" waarin dit toestel door Herge werd getekend. :)
Het is ook gewoon een mooie kist Jan. Ik denk dat alle verhoudingen gewoon kloppen.
Huub
Deze dus:
Maakte Hergé deze strip niet tijdens wo2? Ik meen dat hij daarom een Duits toestel gebruikte (moest gebruiken).
Er bestaan twee versies van dit album: de originele versie uit 1942 en een licht aangepaste versie uit 1954. De eerste Nederlandse vertaling in albumvorm verscheen in 1947.
Bijlage 28317
Foto 435. Nog maar eens voor de liefhebbers.
'OU+AR'. Arado Ar 196A-2.
Groet, Ruud.
Bijlage 28337
Foto 436.
'NN+BA'. Messerschmitt Bf 110 E.
Groet, Ruud.
Bijlage 28371
Foto 437.
Henschel Hs 129 in Afrika.
Groet, Ruud.
Bijlage 28397
Foto 438.
Blohm und Voss Bv 141 V12 (pre serie BV 141 B-0).
Groet, Ruud.
de BV141 blijft een verbazingwekkend vliegtuig. Hoewel het een stabiel vliegtuig was bleek er te weining vertrouwen in het ontwerp om het een succes te maken. Er zijn er slechts 38 gebouwd.
Waarschijnlijk zijn er later een veelvoud aan bouwdozen als model van dit toestel gebouwd..............
Huub
Bijlage 28452
Foto 439.
Meerdere Junkers Ju-52 op komst. Ergens in Rusland.
Groet, Ruud.
Bijlage 28470
Foto 440.
'5D+DH' Focke-Wulf Fw 189A in Russische winter. 5D is Aufkl.Gr 31.
Groet, Ruud.
Bijlage 28497
Foto 441.
DFS 230.
Groet, Ruud.
Bijlage 28625
Foto 442.
Feldflugplatz in Rusland en voorbijtrekkende soldaten met paarden en wagens.
Groet, Ruud.
Bijlage 28738
Foto 443.
'BJ+YB'. Junkers Ju-52/3m. Build by ATG (Allgemeine Transportanlagen-Gesellschaft, Leipzig). San.Flug.Ber.8 (Sanitäts-Flugbereitschaft 8).
Een bron gaf bij ATG: ATG received wings and steering from aircraft producers sited in Prague and Amsterdam. See audit report 1942/43, BArch R 8135/2168, p. 3.
Sanitäts-Flugbereitschaft 8.
Formed 3.41 in Breslau-Gandau / Disbanded 13.4.45.
Had about 130 men, and initially 3 Ju 52, but this was later increased to 5 or 6 Ju 52. In 1942 also received 3 Fi 156.
During the war a Krankenkraftwagenzug (ambulance platoon) with 12 ambulances, was added.
Known bases: Breslau-Gandau, 3.41–11.7.41 / Bardufoss, 11.7.41–9.41 / Kemi, 9.41–19.9.44 / Bodø, 19.9.44–13.4.45.
Groet, Ruud.
Weer een mooie plaat Ruud. Ik zie rode kruizen geschilderd op het toestel, had dat in de praktijk nog enige waarde? Geloof er weinig van dat een Russische piloot niet zou schieten als hij zulke kruizen zag.
Hallo Mathieu.
San.Flug.Ber.8 (Sanitäts-Flugbereitschaft 8) was slechts een kleine eenheid en als je kijkt naar de bases, na 11.7.41 alleen nog Noorwegen (Bardufoss en Bodø) en Finland (Kemi). Allen behoorlijk ver van een strijdtoneel lijkt mij. Of er van zo'n kleine eenheid, eerst 3 en dan daarna 5-6 Ju-52's, 3 Storches en zo'n 12 ambulances, veel te vinden zal zijn in de literatuur? Let bij de naam van het onderdeel vooral op "Flugbereitschaft", een soort taxidienst (gereedstaande reserve) wanneer ze nodig is lijkt mij de simpelste uitleg.
Groet, Ruud.
Aanvulling: Hierboven werden onder "Known-bases" alleen bases in Duitsland, Noorwegen en Finland genoemd. In een artikel over Sanitäts-Flugbereitschaften kwam ik ook een alinea over San.Flug.Ber.8 tegen: Nach dem Ende der Tragödie von Stalingrad Anfang 1943 wurden die immer kleiner werdenden Sanitäts-Flugbereitschaften von einem Sondereinsatz zum anderen gehetzt, die Kämpfe der Reste der deutschen Truppen in Tunesien brachten neue Verluste, so wurde die Sanitäts-Ju 52 der Sanitäts-Flugbereitschaft 8 'TE+DQ' beim Überflug von Sizilien nach Tunis von englischen "Beaufighters" abgeschossen.
Ondanks dat de genoemde eenheid slechts een heel kleine eenheid was, maximaal 6 Ju-52, is het dus volgens die bron ook in het zuiden van het strijdgebied met één of meer toestellen actief geweest. Ook geeft het artikel aan dat deze eenheid ook bij de ruiming van de Krim door de Duitsers actief is geweest.
Tevens in dat artikel het einde:
Der Endkampf in Kurland brachte schließlich die letzten Einsätze der Sanitätsflieger, 35 Ju 52 kamen aus Norwegen nach Grubin, um Verwundete zu bergen, 32 davon wurden von sowjetischen Jägern am Boden oder beim Start vernichtet, nur drei entkamen nach Deutschland.
Mehr Glück hatten die Männer der Sanitäts-Flugbereitschaft 8, drei Maschinen erhielten am 8. Mai einen Flugauftrag zum Einsatz nach Kurland, sie sollten in Drontheim oder Oslo Umpumpanlagen erhalten, mit denen der Treibstoff aus Benzinfässern in die Behälter des Flugzeugs gepumpt werden sollte, um die lange Strecke von Nordnorwegen nach Kurland zu bewältigen, ohne zwischenlanden zu müssen, doch dazu kam es nicht mehr, die Maschinen hatten schon seit Ende November 1944 in gutgetarnten Boxen gestanden, am 8. 5. 1945 flogen sie nach Oslo-Fornebu, die beiden Fi 156 der Sanitäts-Flugbereitschaft 8 blieben in Bodö, sie und die Ju 52 wurden dann von den Norwegern übernommen, das war das Ende der Sanitäts-Flugbereitschaften der Luftwaffe.
Hier het artikel waarin ik de aanvulling heb gevonden:
http://balsi.de/Weltkrieg/Einheiten/Luftwaffe/Luftverbaende/Sonstige%20Einheiten/Bereitschaften/San-Flugbereitschaften/sanflugbereitschaft.htm
Bijlage 28777
Foto 444. Hetzelfde toestel als op foto 443. Het Werknummer was 3001.
'BJ+YB'. Junkers Ju-52/3m. Build by ATG. San.Flug.Ber.8.
Groet, Ruud.
Ruud, Bedankt over je uitleg over de "Sanitäts-Flugbereitschaft", want is had eigenlijk dezelfde vraag als Mathieu. Mooie platen overigens en het lijkt er op dat deze toestellen de schutterpositie op de rug van het toestel niet hadden.
Op foto 443 is wel goed te zien dat de militaire vrachtdeur wel was aangebracht.
Met groet,
Huub
Bijlage 29056
Foto 445.
'.P+M.' Fieseler Storch. "Sanitäts-Flugbereitschaft".
Groet, Ruud.
Op een 24" monitor kunnen de twee onderstaande foto's in een zo groot mogelijk venster naast elkaar bekeken worden.
Bijlage 29085 Bijlage 29086
Foto's 446 en 447.
Opnames van 13.04.1945. Britse troepen verplaatsen buitgemaakte toestellen op het ingenomen vliegveld Celle. Gotha Go 145's en een Arado Ar 96 zijn te zien.
Groet, Ruud.
Bijlage 29096
Foto 448.
Arado Ar 196, vermoedelijk 7R+HK. Kreta.
Groet, Ruud.
Bijlage 29125
Foto 449.
'CQ+NG'. Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz op ski's.
Deze registratie komt niet voor in de oude LEMB-lijst dus dit is het eerste bewijs van het bestaan van deze registratie.
Groet, Ruud.
Mooie kist, en een mooie foto!
Huub
Van dhr. Gerdessen een mooie aanvulling op deze foto van alweer bijna een jaar geleden (ik citeer):
Groet, DaanCitaat:
Fw 190 739136, Kod 15, Bulltofta 30 april. Oblt. Anatol Rebane (was jachtvlieger in Estland tot 1940). Staffel niet vermeld. De Staffel was gestart van Parchim voor aanvallen op gronddoelen. Na deze aanval bijtanken te Wittstock voor ombasering. De cdt. wilde zich aan de Russen overgeven wat Rebane, als Est, niet zag zitten. Hij vloog naar het noorden, werd opgevangen door een J 22, die hem naar Bulltofta begeleidde. Na de landing (om 12.08) vroeg hij: Ben ik de eerste vandaag? Dat was hij. Rebane was later historicus van de Estlandse luchtvaart.
De tweede was een Ju 188F-1 met een bemanning van 3, alsmede 2 vrouwen en 2 kleine meisjes. Deze maakte om 20.38 een buiklanding. Ze waren op weg van Pütnitz naar Schleswig-Holstein. De bemanning wilde niet deserteren en ging op 5 mei naar Denemarken, de passagiers bleven in Zweden.
Beide toestellen zijn later gesloopt.
Bijlage 29153
Foto 450.
Dornier Do-18.
Groet, Ruud.
Bijlage 29161
Foto 451.
Bücker Bü 131 Jungmann en camo.
Groet, Ruud.
Bijlage 29200
Foto 452.
Focke-Wulf Condor met beschadiging en mascotte.
Groet, Ruud.
Bijlage 29261
Bijlage 29260
De bovenste is foto 341, de onderste is foto 453.
De bovenste foto heb ik op 4 oktober 2016 geplaatst op blz. 49 als foto 341 (#484) met als afbeelding een Avia B-71. Op die foto is tussen vleugel en staart van de Avia iets van een Hurricane te zien.
De onderste foto die ik nu plaats als foto 453 laat van de andere zijde die Hurricane zien waarbij op de achtergrond de Avia van foto 341 te zien is waarbij de laatste twee letters van de registratie BI nog te zien zijn.
Nu weet ik door de Hurricane foto ook hoe men deze uitstalling van buitgemaakte wapens noemde nl. "Der Sieg im Westen" en deze foto's zijn 1940 gemaakt in Leipzig.
Bijlage 29275
Foto 454.
Focke-Wulf Fw-190 S-8 van II./JG 301 op Stendal, vroeg 1945.
Het is te zien dat de zaken slecht gaan in Duitsland. Geen gemotoriseerd vervoer meer voor de 190 maar ossen.
Groet, Ruud.
Bijlage 29293
Foto 455.
Messerschmitt Me-109G, 2-zits lestoestellen.
Groet, Ruud.
Bijlage 29316
Foto 456.
'SG+KS' (later 'F8+AB'). Focke Wulf Fw 200-C3 (andere bron C3/U2) Condor. Werknr 0043.
2./KG 40 en Stab I./KG 40.
Groet, Ruud.
Bijlage 29332
Foto 457.
Klemm 35 te Diedenhofen, september 1942.
Groet, Ruud.
Bijlage 29364
Foto 458.
Dornier Do-17 onder camouflagenet.
Groet, Ruud.
Bijlage 29378
Foto 459.
Arado Ar 232 "Tatzelwurm".
https://www.youtube.com/watch?v=XuVq_TH4q2Q
Groet, ruud.
Bijlage 29404
Foto 460.
Gefechtsstand en Me-110 "2S+F?" van Zerstörergeschwader 2.
Groet, Ruud.
Ik dacht dat de Stammkennzeichen alleen maar letters bevat. Zijn dit speciale registraties?
Dat vraagteken stond vast niet echt op die Messerschmitt, maar als je goed naar de foto kijkt zie dat je het hele stammkennzeichen kunt lezen behalve ......... ?
Precies, de laatste letter dus daarom in de tekst een vraagteken.
Hallo Eric.
"2S+F?" (de laatste letter is niet te zien daarom een vraagteken) is géén Stammkennzeichen maar de registratie die het kreeg bij het actieve onderdeel waarbij het geplaatst werd, hier dus ZG 2 vanwege de 2S.
Bij de fabriek kreeg het eerst een productienummer en wanneer het klaar was maar nog niet ingedeeld bij een actief onderdeel een Stammkennzeichen.
Zelf ken ik de registratie 2S+FM van een Me/Bf 110E-1. Als dat dit toestel betreft dan betekent het dat vanwege de M het behoorde tot de 4. Staffel van de II. Gruppe van Zerstörergeschwader 2.
Groet, Ruud.