-
Tot zover ziet het er goed uit. Maar ik neem aan dat je nog wel wat verf "beschadigd" bij de voet van de vleugel. Wat ik kan zien op foto's had de verf hier heel wat te lijden van het in- en uitstappen van de vliegers.
Overigens neem ik aan dat de klinknagels nog wel wat minder zichtbaar worden.
Groet,
Huub
-
Hoi Huub,
Ja, klopt, alleen de metalen delen zij nog maar gedaan. Ik wil inderdaad een flink spoor op de vleugel laten zien. De paneellijnen en klinknagels moeten ook nog wat aangepast worden, maar ze zijn een mooie referentie tot nog toe.
-
Bij deze een testje met het loopspoor op de vleugel(wortel). Duidelijk is te zien dat de vleugel zelf van hout is en de fairing van metaal (elektron in dit geval).
Ziet er mijns inziens redelijk uit, ik ben alleen nog niet he-le-maal tevreden... Ik vind de kleurovergang tussen metaal en hout gewoon te aggressief overkomen, zeg maar.
Voor deze verwering gebruik ik de volgende techniek:
- Ik kies een metaaltexture, zoals je die bijvoorbeeld kunt vinden op cgtextures.com.
- Die importeer ik in mijn texturebestand als nieuwe laag, pas de afmetingen wat aan en ik voeg een masker toe.
- Dit is een volledig zwart masker, wat wil zeggen dat de laag transparant wordt. Dan is het metaal weg zeg maar.:)
- Daarna ga ik er met een witte, ruwe, kleine kwast op het masker schilderen. Die wordt dus op die plaatsen wit, gevolg: plaatselijk geen transparantie.
Eigenlijk is dit net echt, je schraapt de verf eraf (niet helemaal, je brengt de schade aan, maar het idee komt op hetzelfde neer).
-
ja dat brent hem wel tot leven zo
-
Het is erg lastig om de overgang van het metaal naar hout goed te krijgen. Probeer de beschadigingen logisch en direct op elkaar aan te laten sluiten. sowieso moet er achter de beschadigingen een verhaal zitten. Bij de D.XXI is het logisch dat de achterzijde (geheel) kaal getrapt is, maar voorbij de cockpit zal op het metalen gedeelte nauwelijks zijn gelopen. Op de vleugels kan je vuil tekenen wat door het gronspersoneel is achter gebleven en beschdiging die door de (scherpe) patroon banden is veroorzaakt. Dit zullen waarschijnlijk scherpe krassen zijn geweest. Ook moet vuil redelijk in verhouding zijn de beschadigingen.
In de jaren ben ik zelf wel wat rigoureuzer te werk gegaan. Ik kwam er achter dat ik grote beschadigingen beter vond over komen dan het lichtjes "weg krassen" van de verf. Kijk vooral goed naar foto's en teken de beschadigingen desnoods gewoon na.
Hieronder twee plaatjes van weathering zoals ik dat tegenwoordig teken. Bij de P-40 heb ik proberen te tekenen dat de verf er echt "afgetrapt" is en het aluminium door het gewicht is ingedeukt. Maar vaak ga ik ook wat subtieler te werk en probeer ik de inwendige structuur aan te geven zoals bij de Focke Wulf Hier heb ik een beschadiging die meer door krassen en slijtage is veroorzaakt dan door het "intrappen" van de aluminium constructie proberen te tekenen.
http://i6.photobucket.com/albums/y21...6.jpg~original
http://i6.photobucket.com/albums/y21...3.jpg~original
-
Huub, bedankt voor de feedback! Ik heb al wel ontdekt dat ik te snel denk dat de beschadegingen 'overdone' zijn, ik hou me teveel in.
Ik vind zelf dat mijn beschadegingen nog teveel lijken op aangevroren mist zeg maar. Maar goed, 'iets maken' is een proces van 20x lelijk en 1x ietsje mooier ;)
-
Edit: mijn imageshack doet raar, eerst efkes repareren.
-
De tip die je ik je op dit moment zou willen geven is teken op de achterzijde van de vleugel redelijk zware beschadigen en laat die naar de voorzijde overlopen is vuil. Ik teken soms gewoon een paar voetstappen op de vleugel en maak die dan zo transparant dat ze eigenlijk niet bewust meer ziet.
O ja en vaak dat ik de beschadiging apart teken en dan later als laag op de vleugel plak. Ik kan niet verklaren waarom maar vaak dat dit er gewoon veel beter uitziet.
Je klinknagels en paneel lijnen zien er inderdaad hartstikke goed uit.
En overigens valt me nu pas op hoe geweldig goed het model werk van je cockpit er uit ziet. De ondersteunende structuur van de antenne is echt om door een ringetje te halen!
Succes,
Huub
-
Bedankt Huub! En bij deze nogmaals de rivets:
http://imageshack.com/a/img138/1174/cetx.png
-
Ulieder advies blijft nodig: is deze weathering goed, te weinig, of overdone? Ik vind het zelf lastig... Note: de vleugel is nog niet geheel bewerkt, let alleen op de romp