Kaart 515.
Platform Schiphol met o.a. de Douglas DC-6A PH-DFB (eerder PH-TGB) "Generaal C.J. Snijders".
Bijlage 22952
Groet,
Ruud.
Printable View
Kaart 515.
Platform Schiphol met o.a. de Douglas DC-6A PH-DFB (eerder PH-TGB) "Generaal C.J. Snijders".
Bijlage 22952
Groet,
Ruud.
Kaart 516.
Vliegkamp 'de Mok'. Aantreden voor appèl.
Bijlage 23013
Groet, Ruud.
Kaart 517.
PH-TFE (PH-LDE) "Utrecht". Lockheed Constellation L-749 en koeien.
Bijlage 23034
Groet, Ruud.
Kaart 518.
Luchtfoto marinevliegkamp 'De Mok'.
Bijlage 23058
Groet, Ruud.
Kaart 519.
Vliegbasis Gilze-Rijen. Vluchtvoorlichtings-gebouw en Verkeerstoren. Ik denk ergens jaren 50 gezien de staart van een Harvard en een vroeg model scooter.
Vluchtvoorlichting doet me denken aan mijn eigen diensttijd. Na toestemming van de bazen even een handtekening bij de vluchtvoorlichting zetten (vanwege verzekering o.i.d.) om met een F-27 die uit La Courtine kwam (de landmacht oefende daar) en 's middags een tussenlanding maakte op Soesterberg en wij, mijn maat die bij de vluchtvoorlichtingsdienst werkte en ik, mee konden vliegen naar Ypenburg alwaar we naar de snelweg gingen (kon toen nog in 1962/63) om liftend naar Amsterdam te gaan (lukte altijd snel met ons luchtmachtkloffie aan) en enige uren vroeger thuis waren dan normaal na einde dagdienst om 17.00 met de luchtmachtbus naar Den Dolder en dan per trein naar Amsterdam. Dat hebben we meermalen gedaan. De kapitein (oud vlieger nu kantoorbaan) vond het prachtig dat wij zo enthousiast de volledig verkeerde kant opvlogen t.o.v. onze woonplaats en gaf altijd toestemming en de burgerbaas pruttelde niet tegen. Beiden wisten niet dat we gingen liften en dachten dat we veel langer onderweg zouden zijn. Er schiet me nog iets te binnen. In 1962/63 stonden ook op Soesterberg nog een flink aantal houten barakken, ook de administratie van 325 squadron waar ik organiek toe behoorde zat daar in.
Bijlage 23105
Groet, Ruud.
Kaart 520.
'X-2'. Prototype Fokker D.XXIII.
Bijlage 23124
Groet, Ruud.
Kaart 521. Vreemd. Tekst "Legerplaats bij Oldebroek" maar vliegveld Soesterberg afgebeeld.
'489'. Fokker C.IA met Lynx motor.
Bijlage 23468
Groet,
Ruud van Ommeren.
Kaart 522.
PH-TFR (PH-LKR) “Electron”. Lockheed L-1049 Super Constellation.
Bijlage 23492
Groet, Ruud.
Er volgen nu drie vreemde eenden...
Foto's 523 t/m 525. Chinese kaarten uit Hong Kong van Oriental City Publishing Group Limited, waarvan de Holding op de Kaaiman-eilanden terug te vinden is, met Nederlandse motieven en gekocht in Polen.
Op de kaart met de D.XXI is onder de stuurboordvleugel de naam Thijs Postma te zien. Hoewel op de twee andere kaarten geen naam te zien is neem ik aan dat ook die van de hand van Postma zijn.
Achterzijde van de kaarten.
Bijlage 23513
Kaart 523.
Bijlage 23514
Kaart 524.
Bijlage 23515
Kaart 525.
Bijlage 23517
Groet, Ruud.
Kaart 526. Bijna 106 jaar oud, helaas niet zo fris meer.
Jan Olieslagers vliegt te Rotterdam.
Bijlage 23585
Kaart 526 achterzijde. Gestempeld Rotterdam 28.9.10 10-11N. Geen straatnaam maar plaatsnaam voor de ontvanger: Engelen bij s Bosch.
Bijlage 23586
Groet, Ruud.
Kaart 527.
LZ 127 'Graf Zeppelin' boven Haarlem.
Bijlage 23616
Groet, Ruud.
Kaart 528. Vliegkamp "De Mok". Wat groter afgebeeld dan normaal om de kleine afbeeldingen beter te laten uitkomen.
Bijlage 23687
Groet, Ruud.
Kaart 529.
PH-LKA "Roc". Lockheed L-1049 Super Constellation.
Bijlage 23703
Groet, Ruud.
Ruud,
dit is de L1049G PH-LKH 'Roc'.
Groet,
Hans
Interresante plaatjes weer Ruud, bedankt hiervoor.
Ik kan bevestigen dat alle plaatjes van de in Polen gekochte kaarten, zoasl je al dacht, door Thijs Postma gemaakt zijn.
Met groet,
Huub
Hallo Hans en Huub.
Dank voor jullie reactie.
Hans, sorry voor de typo. Geen idee hoe dat kon gebeuren. Ik kan natuurlijk beweren dat ik jullie scherp wil houden. :shhh: :lol:
Groet, Ruud.
Kaart 530. “Leve de Vacantie”.
Ik heb moeite met deze kaart. Niet vanwege de duitse Siebel Hummel op de achtergrond, het is tenslotte een kaart die uitgegeven werd vóór de oorlog, maar met het tijdstip van verzending.
De kaart is gestempeld 5.IX.1942. Dat iemand toen nog zo’n kaart verzond en nog wel uit Rotterdam (zie stempel onder de kaart), voor mij onbegrijpelijk.
Bijlage 23724
Bijlage 23725
Groet, Ruud.
Misschien was het wel een codebericht?
Duitsers schreven ook brieven en kaarten naar Huis !
Hallo Jan.
De geadresseerde woonde in Ouderkerk a/d Amstel en had geen duitse naam.
Groet, Ruud.
Ik krijg het idee dat de staart van deze Hummel weggemof feld is....
Goed gezien. Is nogal een klus met zo'n groot staartvlak als dat deze kist heeft.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bofors
Overigens zie je nog de contour van het staartvlak terug in de foto.
Maar ja, was je wel even van dat hakenkruis af.
Mvg, Boris
Men heeft de indruk dat in de 2e wereldoorlog alles op z'n .......lag. Dat is echt niet waar. Het leven ging gewoon door. De kinderen gingen naar school, de ouderen naar hun werk. Er werd zelfs flink gecollaberreerd. Bij Fokker bouwde ze vliegtuigen voor de Duitse luchtmacht., bij Pander zweefvliegtuigen voor de opleiding voor de Luftwaffe, bij Wilton Fyenoord werden oorlogsschepen gerepareerd. Bij mijn school stond een draaimolen. Mijn vriendjes en ik stuurden elkaar gewoon kaarten.Vliegtuigfoto's die door de Duitsers waren vrijgegeven werden in kaartvorm gestuurd. Post werd gewoon verzorgd en bezorgd. Wij gingen in Nederland op vakantie. Kamperen of een huisje huren. Engelse en Amerikaanse films mochten niet worden vertoond. Duitse films en films uit de bezette gebieden werden getoond. De zalen zaten vol. Ik herinner me b.v. "Die grosse Liebe" met Sarah Leander, Der Tiger von Eschnapur etc. Schaatsen (elf steden tocht), voetballen. ER MOCHT WORDEN GEFOTOGRAFEERD. Ik zet dit in hoofdletters omdat het verhaal gaat dat dat niet mocht. (Natuurlijk geen militaire objecten.)
Pas in 1944 werd fotograferen verboden. Toen werd Zuid Nederland bevrijd en ging de randstad de hongerwinter in. Vanaf September 1944 was en werd er veel verboden en werd het verzenden van post heel moeilijk. Een oorlog valt moeilijk uit te leggen. JanJr.
Zou dat hakenkruis er al vóór de oorlog afgehaald zijn?
Kaart 531.
Platform Schiphol met op de voorgrond de Douglas DC-6A PH-DFB (PH-TGB) “Gen. C.J. Snijders”.
Bijlage 23740
Groet, Ruud.
Kaart 532.
Anthony Fokker in zijn machine (E.L.T.A., 1919).
Bijlage 23753
Groet, Ruud.
Er is nog een filmpje op Jijbuis waarin we Fokker in dit vliegtuig zien instappen en opstijgen.
Fokker op de E.L.T.A.
Wat frappant is in dit filmpje, is dat de staart van dit vliegtuig zo snel omhoog komt wanneer er gestart wordt.
Mvg, Boris
Bedankt voor dat filmpje van Fokker op de E.L.T.A. Boris. Was me niet bekend en na het bekijken heb ik nog wat andere interessante vliegfilmpjes gevonden, zie op deze site bij "Luftwaffe. Manchmal... etc.".
Moet toch eens vaker op Jijbuis kijken, doe ik veel te weinig. Ik gooi interessante filmpjes wel meteen naar mijn favorieten.
Groet, Ruud,
Kaart 533.
PH-TEF/PH-CEF "Frans Hals" op luchthaven München-Riem. Convair Liner CV-240. Januari 1958 verkocht als D-BATA.
Bijlage 23781
Groet, Ruud.
Ik eb ooit nog eens een boek over de ELTA geschreven: "ELTA - First Aviation Exhibition Amsterdam 1919".
Hier een filmpje over de ELTA: https://youtu.be/b3GD18S-9EQ
En een book review: http://aviationbookreviews.com/revie...19-rob-mulder/
Het boek is nog steeds verkrijgbaar - op aanvraag bij mij.
Bijlage 23784
Kaart 534.
PH-AIZ 'Zilvermeeuw'. Fokker F.XX.
Bijlage 23792
Groet, Ruud.
Kaart 535.
PH-DSL "Baltic Sea/Oostzee". Douglas DC-7C.
Bijlage 23808
Groet, Ruud.
Prachtig gezicht de 7C.
Weet iemand waar dit genomen is? Mij lijkt Californië met die bergen. Kennelijk na overdracht, want ik zie geen Amerikaanse registratie.
Of deze foto voor of na de overdracht is gemaakt kan je niet zien aan de registratie.
Deze machine heeft vanaf het begin met Nederlandse registratie gevlogen, ook bij Douglas.
Ziet er verdacht veel uit dat het Californië is, zou best de Santa Anna River kunnen zijn, wellicht in de buurt van Chino.
Mvg,
Classic
Bedankt, ik zal eens op G. Earth kijken of ik iets herken.
Kaart 536.
Jullie moogt alles bekijken, maar aankomen niet!
Bijlage 23845
Groet, Ruud.
Kaart 537.
PH-CGK 'Jan Toorop'. Convair 340-48. In augustus 1954 is bij dit toestel een Convair 440 modificatie-kit geïnstalleerd.
Bijlage 23865
Groet,Ruud.
Die marshaller...; is dat een Egyptenaar?
Hij kan zo van zo'n reliëfmuurschildering zijn gewandeld ("Walk like an Egyptian) :)
Kaart 538.
PH-APY. Stearman-Hammond Y-1S.
Bijlage 23889
Groet, Ruud.