Dit registratietype heet in de Luftwaffe: Verbandskennzeichen.
De naam spreekt voor zich, lijkt me.
Jaap
Printable View
Dit registratietype heet in de Luftwaffe: Verbandskennzeichen.
De naam spreekt voor zich, lijkt me.
Jaap
Dat vraagteken snap ik ook wel....:happy: Het ging mij om die 2S aan het begin .....
Maar nu heb ik dit inderdaad gevonden : http://www.luftarchiv.de/index.htm?/...gbau/vbkzb.htm
Bedankt Jaap
En is dat toestel op de achtergrond van een Yak-7/9/3?
@ eric7325. Het was handiger geweest als ik meteen Verbandskennzeichen had vermeld in mijn antwoord op jouw vraag.
@ Jaap Woortman. Bedankt voor de aanvulling.
Nu weer een nieuwe. Een persfoto uit 1943. Wat altijd weer opvalt bij persfoto's is de waarschuwing om het niet voor een bepaalde datum te publiceren en ook welke naam beslist vermeld moet worden.
Bijlage 29413 Bijlage 29415
Foto's 461 en 461a.
Messerschmitt Me 323-D Gigant en 88 mm kanon.
Kijk eens naar één van de afdekzeilen van de motoren. Daar staat Bloch op. Deze motoren van Gnome-Rhone waren oorspronkelijk bedoeld voor de Bloch 175 bommenwerper van de Fransen. Dit is dus pikwerk van de Duitsers na de bezetting van Frankrijk. Niet alleen de motoren maar zelfs de dekzeilen moesten er aan geloven. Ik kan het fout hebben maar het lijkt mij dat in het toestel een paar behoorlijk jeugdige Flak-helpers ook zijn ingeschakeld bij deze (zogenaamde?) klus. Voor de publiciteit geacteerd?
Groet, Ruud.
Wat een fascinerende foto. Zie de constructie van de romp eens, een soort staalbuis met bekleding (linnen op de deur, triplex op de romp?). Geen dragende huis dus, hoewel je dat bij de vooruitstrevende Duitse constructeurs wel zou verwachten. Aan de scharnieren van de laaddeuren zijn vele haakvormige elementen bevestigd. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Hoe worden de deuren trouwens dichtgehouden? Ik zie aan de voorkant geen locking mechanismen.
Dit filmpje over de Gigant is wel interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=DeDXaf8T8LE
Als je goed kijkt zie je aan deur aan bakboordzijde pinnen uitsteken, die waarschijnlijk in gaten van de andere deur vallen. Die zou je kunnen vergrendelen. Het geheel zit er gammel uit. Hana Reitsch schreef in haar boek dat er geen stuurbekrachtiging op zat en dat het heel zwaar te besturen was. Groeten Jan
Bijlage 29464
Foto 462.
"TG+KB". Arado Ar 234 V 1 (Werknr 130 001) mit Startwagen alter Art.
Groet, Ruud.
@ washout en Janjr.
Hallo, ik kom nog even terug op foto 461 i.v.m. de haakvormige elementen en pinnen te zien op deze foto.
Ik ben in het boek "Messerschmitt Me 321/323. The Luftwaffe's 'Giants' in World War II" van Hans-Peter Dabrowski (Uitgeverij Schiffer, 2002. ISBN: 0-7643-1442-4) gedoken om te zien of ik een antwoord kon vinden.
Het is niet heel uitgebreid behandeld maar als ik het goed begrijp is het als volgt:
De haakvormige uitsteeksels zijn onderdeel van laat ik zeggen het "hang- en sluitwerk" van de deuren.
Die uitsteeksels zitten niet aan de deur maar aan de rompvoorzijde en zijn onderdeel van het scharnierende deel van het hangwerk. Dus moeten er in de deur zelf openingen zitten want die worden over die uitsteeksels gehangen. Het sluiten van de deuren wordt gedaan door pinnen, al aangewezen door Janjr, die worden vergrendeld.
Elke deurhelft had een voorziening voor een wapen, op de foto is één daarvan te zien in de bakboordkant van de deur, de ronding in die deurhelft is duidelijk zichtbaar. Rechts is nog het uitstekende deel van die voorziening te zien aan de buitenzijde van de deur.
Groet, Ruud.
Ja, de pennen aan de voorste randen v.d. deur zijn duidelijk de locks.
De scharnieren van de deuren zelf zijn zichtbaar: onder de loop van het vuurwapen zie je twee bouten, en bij het rechteronderbeen van de man die de handrem(?) bedient zie je de onderste twee scharnierbouten. De haken aan het frame van de deur zijn op het rechte deel van het deurframe gemonteerd. Het gebogen deel van het frame zit buiten de haken en valt samen met de vorm van de ronde romp als de deuren gesloten zijn. Aan de dunne frames van deuren en romp te zien, krijg ik het gevoel, dat bij gesloten deuren en in de vliucht de onderdruk op de plaats van de deur scharnieren zo groot zou kunnen zijn, dat de romp- en deurframes vervormd kunnen worden, d.w.z.naar buiten gezogen worden. Zouden de haken dan een bevestigingsmiddel zijn om een dwarsverbinding aan te brengen (stangen? touwen?)? Als er delen van de vracht in de deurholte steken, moet je de plaats waar je die versteviging aanbrengt kunnen varieren, vandaar dat er meerdere haken zijn voorzien. Touwen zouden een goede mogelijkheid bieden om zig-zagsgewijs te vlechten om de haken, zodat tevens een soort vangnet ontstaat, om de vracht op z'n plaats te houden bij turbulentie en manouevres.
Bijlage 29473
Ik denk dat die haken niets met de deur vergrendeling te maken heeft maar inderdaad om iets op te bergen.
Op de foto een ander soort, nu gebruikt voor munitie trommels
@ washout.
Ik denk dat je gelijk hebt v.w.b. de scharnieren/bouten.
Dan heb ik de oplossing (tot nu toe) niet gevonden in de boeken die ik in mijn verzameling heb. Jammer dat ze zo summier schrijven over wat ons zo bezighoudt.
Groet, Ruud.
De foto van de NA+LR is genomen op de Schlei bij Schleswig 1946
@ pieter van wijngaarden.
Het zou prettiger zijn indien je wat uitgebreider commentaar geeft. Bijvoorbeeld welk nummer van de afbeelding of nummer van plaatsing (rechts met #) o.i.d.
De zoekfunctie op deze site is niet goed genoeg om de NA+LR te vinden. Nu zegt zo'n losse opmerking helemaal niets omdat niemand 70 blz. door gaat worstelen op zoek naar de NA+LR.
Groet, Ruud.
Bijlage 29479
Foto 463.
DD+LF (Vkz F8+HP). Dornier Do 217 E-1. WNr. 1006. KG40.
Groet, Ruud.
Bijlage 29499Bijlage 29501
Foto 464 en 464a (deze laatste van het net geplukt om het verschil in landingsgestel te laten zien).
Siebel Fh 104 Hallore. Had eerst het landingsgestel van 464a (rechts) en later die van 464 (links).
Groet, Ruud.
Bijlage 29510
Foto 465.
D-AEAV. Dornier Do-24.
Groet, Ruud.
Hallo Ruud,
Als ik Bad Zwischenahn lees, wekt dat mijn nieuwschierigheid een beetje op, dat vliegveld ligt hier niet al te ver vandaan.
De op de foto getoonde Do 24 valt onder de categorie "Beuteflugzeuge".
Het toestel werd in 1939/40 bij Aviolanda in Papendrecht als Dornier Do 24K-2/N1 voor de Nederlandse Marine met de kenning X 38 in licentie gebouwd.
5-1940 von der deutschen Wehrmacht fertig gestellten X 38 erbeutet.
6-1940 als D-AFBT von Papendrecht über Norderney zur E-Stelle Travemünde.
2-7-1940 Fernschreiben an F.d.L West: Betrifft Holländische Do 24. Generalstab der Luftwaffe hat Abgabe erster Do 24 an Seenotdienst verfügt.
19-7-1940 als D-A+EAV von Travemünde nach Norderney zur praktische Erprobung beim Seenotflugkdo 4.
23-7-1940 Zurück nach Kiel zur ergänzung der Ausrüstung.
16-8-1940 Als KD+GA bei E-Stelle Travemünde zum Messflug gemeldet.
10-7-1941 gemeldet bei der 6. Seenotstaffel in Athen-Phaleron.
29-11-1941 6. Seenotstaffel verlegt von Athen nach Syrakus/Siziilien mit allen Do 24N.
17-12-1941 Bomba/Libyen, beim Rückzug des Afrika Korps auf Befehl selbst vernichtet.
De informatie komt van onderstaande website waar nog wat meer te vinden is:
http://www.luftwaffe-zur-see.de/Seel...rnier%2024.htm
Groeten, Hans.
Mooie aanvulling Hans, dank je.
Ook interessante site.
16-8-1940 Als KD+GA bei E-Stelle Travemünde zum Messflug gemeldet.
10-7-1941 gemeldet bei der 6. Seenotstaffel in Athen-Phaleron.
Wat zou er in de tussenliggende periode gebeurd zijn? Hij zal toch niet 11 maanden in Travemünde "zum Messflug" zijn gebleven?
Groet, Ruud.
Hallo Ruud,
Volgens het boek Dornier Do 24 Units van Peter de Jong vertoefde de Do 24 KD+GA in april 1941 bij de Seenotstaffel 6 in Syracuse, Sicilië.
Het toestel kwam ook beperkt in actie tijdens de invasie van Joegoslavië en Griekenland.
https://books.google.de/books?id=zoy...D%2BGA&f=false
Volgens het Lexikon der Wehrmacht werd de Seenotstaffel 6 in maart 1941 in Syracuse, Sicilië opgericht.
Het is dus goed mogelijk dat het toestel daar toen al was, van de maanden daarvoor kon ik helaas niets vinden.
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/...fel/SeeSt6.htm
Hieronder nog een link naar de startpagina van dat Lexikon waar men aardig wat informatie over Luftwaffe eenheden kan vinden:
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/...iederungLw.htm
Groeten, Hans.
Er is nog een monumentje in Bad Zwischenahn ter ere van de Seenotrettungsdienst ... (Propeller Do-24)
https://www.youtube.com/watch?v=Vi0o1A1NDcA
Hallo Hans.
Ik heb genoeg boeken over de Seenotdienst, zelfs nog iets bijgedragen aan het boek van Peter maar ik heb niets gecontroleerd.
Foutje. Komt voor indien je het druk hebt en zo maar gaat plaatsen.
Groet,
Ruud van Ommeren.
Nog even ter aanvulling: Op 24 juni 1940 werd de eerste vlucht met Duitse bemanning gemaakt vanaf Papendrecht. Het toestel was voorzien van een tijdelijke registratie D-AFBT (later D-AEAV). In het vliegboek van Aviolanda staat de vlucht ook niet te boek als Do 24 maar als "Gerät 8-024". Ik hoop dat dit jaar mijn nieuwe boek over Aviolanda verschijnt met daarin ook alle afleveringen en tijden (proefvliegen, invliegen, navliegen, overdracht), dit n.a.v. de vondst van de vliegboeken van de fabriek en het vliegveld.
Deze zijn aan mij overgedragen door de v.m. havenmeester. Eén boek hiervan (WO2) heb ik nog kunnen redden uit de sloop van de bunker.
Bijlage 29528
Foto 466.
Dit is de Focke-Wulf Fw 190A-3, W.Nr. 313 van de Gruppenadjutant van III./JG 2, Oblt Armin Faber. Het werd intact "veroverd" door de Engelsen op 23 juni 1942 nadat de piloot gedesoriënteerd was geraakt gedurende een luchtgevecht en ten onrechte Bristol Channel voor het English Channel aanzag en landde op RAF Pembrey. Deze foto is op RAF Pembrey genomen.
Hieronder twee afbeeldingen van het embleem van III./JG 2 die iets afwijken van elkaar maar het is duidelijk een haan. Waarschijnlijk is dit een link naar de Gruppenkommandeur Oblt Hans 'Assi' Hahn. De linkse is duidelijk te zien op een afbeelding van een toestel in "Luftwaffe Emblems 1939-1945" van Barry Ketley uit 2012 (ISBN 9 780955 426834) op blz. 31. De rechter wijkt daarvan iets af. Of deze op andere toestellen te zien was is mij niet bekend maar ik plaats hem toch ook maar omdat die in een ander boek van Barry Ketley is afgebeeld. De derde afbeelding laat het toestel met RAF beschildering zien in gebruik bij de Royal Aircraft Establishment, Farnborough. De vierde laat een tekening zien van Armin Faber.
Bijlage 29529 Bijlage 29530 Bijlage 29531 Bijlage 29532
Groet, Ruud.
Bijlage 29534
Foto 467.
Junkers Ju-252.
Groet, Ruud.
Bijlage 29543
Foto 468.
Hauptmann Josef Menapace een in Linz geboren Oostenrijker (31 juli 1920) voor zijn Henschel Hs 123 met de naam van een kameraad, Rolf von Zahradnicek, in wit op de romp. Zijn eerste inzet maakte hij als Fähnrich (vaandrig) in Griekenland bij 8.(S)/Lehrgeschwader 2 dat daarna naar Rusland werd gestuurd en in 1942 I./Schlachtgeschwader (SG) werd. Als Staffelkapitän van 7./SG 1 vloog hij zijn 600e inzet. In de herfst van 1942 Staffelkapitän in de nieuw opgestelde IL/SG 2 vloog Menapace vanaf september 1943 weer als Staffelkapitän bij 1./SFG 1. Na meer als 700 inzetten, waarvan meer als 650 in de Hs 123 werd de Ritterkreuzträger op 6.10.1943 in zijn Focke-Wulf Fw 190 zuidelijk van Pripjet door de luchtafweer neergeschoten en vond de dood in de Pripjet moerassen. Gedurende zijn loopbaan vloog hij 723 missies.
Groet, Ruud.
Bijlage 29562
Foto 469.
'SD+PZ' Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz, W.Nr. 1748.
Komt niet voor in de oude LEMB-Stammkennzeichen-lijst. Hier het bewijs van het bestaan van deze registratie.
Groet, Ruud.
Ruud,
Maar wel in de opvolger van de LEMB, de Luftwaffe Research Group.
Zie https://luftwaffe-research-group.org/pages/SktzS/
Jaap
SD+PZ Focke Wulf Fw44 WNr.1748 WNr.1748 FFS A 4 W1000 -1943-11-
Je hebt gelijk Jaap, die had ik niet ingezien. Bedankt voor je opmerkzaamheid.
Ik denk dat het voor mij tijd is om over te stappen naar de opvolger.
Groet, Ruud.
Bijlage 29563
Foto 470. Zeldzame opname.
'RU+AC'. Hopfner HS 9 (later Hirtenberg HS 9). "Anschluss"beute uit Oostenrijk.
Groet, Ruud.
Bijlage 29574
Foto 471.
Kiel 2.VI.1936. De lichte kruiser "Köln" zet boordvliegtuig Heinkel He 60 overboord.
De Köln was een schip van de Reichsmarine, later Kriegsmarine, en behoorde tot de Königsberg-klasse. De zusterschepen waren de Königsberg en de Karlsruhe.
De stapelloop was op 23 mei 1928. Aan het eind van de oorlog is het schip, dat al beschadigd was en in de bouwhaven van de Kriegsmarinewerf lag, door een nieuw bombardement op 31 maart 1945 door vijf bommen getroffen en werd aan de grond gezet. De twee achterste drielingstorens met kanonnen van 15 cm bleven tijdens de laatste oorlogsdagen nog actief maar de Köln werd opgeblazen nadat de munitie op was.
Groet, Ruud.
Bijlage 29580
Foto 472.
Focke-Wulf Fw 191.
Alleen prototypes gebouwd.
Groet, Ruud.
Hierbij een mij tot nu onbekende foto van een Dornier Do24T2. Locatie is Schellingwoude, datum tussen januari 1941 en augustus 1942.
Het schip is een Bergeprahm, Klasse BP III, registratie BP 36. De eerste twee letters van de toestel registratie lijken mij CM.
Er zijn 5 toestellen gemeld op Schellingwoude met de letters in april en mei 1942, de IH, IL, IN, IO en IP.
Wie weet iets meer hiervan?
Bijlage 29584
over de BP 36: http://www.luftwaffe-zur-see.de/Kdo....ng/BP%2036.htm
Dat was bekend Gerard maar het ging niet om het schip.
Groet, Ruud.
Bijlage 29588
Foto 473.
Landende Me-110 boven sneeuwlandschap.
Groet,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 29609
Foto 474.
Arado Ar 96. Een van de eerste Ar 96 toestellen in (en uit) de Letov fabriek, Tsjecho-Slowakijke.
Groet,
Ruud van Ommeren.