-
Achter weathering moet een verhaal zitten. Met andere woorden je moet je afvragen waarom is een kist op die plek beschadigd?
Bij een D-XXI kan ik me voorstellen dat de plekken waar de vlieger staat en langs de romp schuurt beschadigd zijn. Ook de plekken waar het grond personeel regelmatig werkt, zoals bijvoorbeeld bij de slinger voor de inertia starter en op de vleugels voor de bewapening. Maar natuurlijk ook bij de beplating rond de motor.
Hierbij hoort natuurlijk ook het contrast. Een hoog contrast suggereert dat de verf volledig weg is en de lak er omheen nauwelijks geschadigd is. Ook hier kan je je weer afvragen is dit logisch.
Bij de plaatsen en de hoeveelheid beschadigingen op je textures kan ik mij nog wel iets voor stellen, maar persoonlijk vind ik het contrast met de verf nogal hoog.
Nu zitten de beschadigingen waarschijnlijk allemaal in een "layer" die op 100% staat. Probeer de beschadigingen over meerdere "layers" te verdelen, met een verschillende transparatie.
Probeer ook een beetje verschil te tekenen tussen "slijtplekken" en "weggesprongen" verf.
Weathering is het meest tijdrovende gedeelte van een "skin" maken. Hieronder twee plaatjes van een Heinkel He51 waarvoor ik de textures heb gemaakt.
Op het ene plaatje zie je hoe ik slijtage op de randen van het plaatwerk heb proberen te tekenen en wat scherpere slijtage op de rand van de bewegende delen. Op het andere plaatje heb ik geprobeert het verschil tussen het metalen plaatwerk en de linnen vleugels te tekenen (Deukjes en corrosie onder de verf).
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat de Nederlandse D.XXI's zo versleten waren in mei 1940! ;)
Laat je vooral niet ontmoedigen en laat je een beetje leiden door je eigen gevoel. :thumbup:
Groet,
Huub
http://i6.photobucket.com/albums/y21...7.jpg~original
http://i6.photobucket.com/albums/y21...1.jpg~original
-
Hallo Huub Vink.
Ik verbaas me over de hierboven geplaatste afbeelding.
Een Heinkel He 51 met engelse beschildering en blijkbaar gevlogen door een Pool.
Zit hier een verhaal achter of is dit fantasie?
Ruud.
-
Hoi Ruud, het FSX model is gemaakt door de Engelsman Craig Richardson. Hij woont in Ruislip wat tegen het vliegveld Northolt aanligt. Waar in de oorlog een hoop Poolse eenheden gelegerd zijn geweest
Voor de originele release heb ik een groot aantal authentieke beschilderingen gedaan. Als grapje en als dank voor het model heb ik later deze beschildering gedaan. met de volgende uitleg:
"During the Battle of the Ebro, autumn 1938 a disoriented Spanish pilot from Grupo Cadena landed his undamaged Heinkel He51 in Republican controlled area around Valencia. By that time the Republican forces were already split in communists and anarchists groups and both sides didn't allow the other side use this aircraft. The aircraft was secretly flown to France and from there shipped to the United Kingdom. It received the RAF registration AB210 and was briefly tested by the RAF and Rolls-Royce at Hucknall airfield. However as the aircraft was already considered obsolete it was soon left abandoned in a remote corner of the airfield.
When the No. 25 (Polish) Elementary Flying Training School was formed at Hucknall in 1941, the Heinkel was brought back to flying condition by the Polish ground crews, which were trained there. The aircraft was baptised "Gretchen" and used for all sorts of (unofficial) purposes.
It remained in use until the engine seized early 1943. Attempts to replace the engine by a Rolls-Royce Kestrel failed and the aircraft was eventually burned in summer 1943."
Uiteraard volkomen uit de duim gezogen, maar hier en daar wat historische elementen en gedeeltelijk gebasseerd op de He51 die tijdens de Spaanse burgeroorlog door de republikeinen aan de Russen werd gegeven en het feit dat de No. 25 (Polish) Elementary Flying Training School zowel piloten als grond personeel opleidde.
Iedereen trapte er in en nu zit ik eigenlijk te wachten to de tekst een keer op Wikipedia verschijnt :p
-
Hallo Huub Vink.
Heel mooi en dat niet eens op 1 april maar het zal menigeen flink verwarren.
Ruud.
-
hoeveel verhalen zijn er zo al de werold in geroepen die nu als waar beschouwd worden
het klinkt erg overtuigend
-
Kun je ook dit doen :P sorry, ik kon de verleiding even niet weerstaan, ik was zo moe van al dat weatheren:unsure:
-
Bij het slopen van een oude hangar op Soesterberg in een vergeten hoekje aangetroffen :cool:
Ik ben bang dat het weatheren meestal 2 keer zolang duurt als het maken van de texture..... :wacko:
Je kan natuurlijk ook even aan de animaties werken om een beetje afwisseling te hebben ;)
Maar het ziet er weer hartsitkke mooi uit! (maar waar is de propeller gebleven?)
Groet,
Huub
-
-
Bedankt!
De propeller heb ik naar een andere texturemap verplaats, maar dat was nog niet helemaal gedaan, vandaar.
Nu maar weer wat geprobeerd, ik heb een mooi zijaanzicht gemaakt, om een beetje een idee te krijgen hoe het eruitziet. Ik ben voor wat betreft de romp redelijk tevreden over de verwering. Hier en daar nog wat krasjes, denk ik...
http://i1360.photobucket.com/albums/...6.png~original
-
Hoi Kaasjager het ziet er weer goed uit.
Zelf gebruik ik altijd een aantal bijna transperante lagen om een beetje tekening in de verf aan te brengen. Zeker matte of half matte verf vertoont meestal wal wat tekening. (Leg maar eens een vette lap op een mat onderwerp.
Vergeet ook niet wat streperig vuil aan te brengen. Ik denk in praktijk dat de Fokkers eerder vuil van het buiten staan waren dan beschadigd waren door het gebruik :rolleyes: .
Overigens blijf ik me verbazen hoe goed je de lijnen van de D.XXI hebt gevat in dit model. :thumbup: Het wordt echt een prachtig!
Groet,
Huub