Ar 98B-1 WerkNr. 520002 NT+DJ made by Letov in February 1944.
Printable View
Ar 98B-1 WerkNr. 520002 NT+DJ made by Letov in February 1944.
@ Merlin.
Bedankt voor de reactie maar gaarne ook een bronvermelding.
Groet,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 29620
Foto 475. Hier zou je kunnen denken dat de Weihe tot aan de romp is ingesneeuwd.
'KR+CT' (Werknr 058390, andere bron 058389) van FFS A/B 23. Focke Wulf Fw 58 'Weihe'.
Bijlage 29621
Foto 476. Deze foto van de bakboordzijde laat echter iets anders zien.
'KR+CT' (Werknr 058390, andere bron 058389) van FFS A/B 23.
Toevallig staat er nu een andere foto van deze gebeurtenis op eBay (zie hieronder) waar duidelijk te zien is dat de stuurboordmotor flinke schade heeft, wat op de eerste foto niet goed te zien is.
https://www.ebay.nl/itm/Foto-deutsch...7/372390836976
Bijlage 29622
Groet,
Ruud van Ommeren.
Naar aanleiding van die mooie Weihe foto's van Ruud, heb ik weer wat geleerd. De Weihe kende ik alleen als zweefvliegtuig DFS Weihe https://de.wikipedia.org/wiki/DFS_Weihe maar deze "motor"Weihe is ook best interessant.
Dit vond ik op Wiki:
Begegnung mit der Supermarine Spitfire
Im November 1941 flogen Kurt Tank und weitere Mitarbeiter des Focke-Wulf-Konstruktionsbüros nach einer Besprechung beim französischen Flugzeugbauer SNCASO mit der unbewaffneten Fw 58 A-0 (D-ALEX) zurück nach Bremen. Im Raum Brüssel trafen sie auf zwei britische Supermarine Spitfire. Zwar schossen die Briten beim ersten Angriff vorbei, woraufhin Tank im Tiefflug zu entkommen versuchte. Doch endete die zweite Attacke mit einer stark beschädigten linken Fläche samt weggerissenem Querruder, wodurch sich die Maschine nur noch in sehr begrenztem Umfang steuern ließ. Die Jagdflieger ließen die offensichtlich unbewaffnete, langsame und leichte Beute in Ruhe. Nach 17 bangen Minuten flog Tank die Maschine mit dem verbleibenden Querruder auf dem nächsten Platz bei Hilversum südöstlich von Amsterdam. Die komplette Besatzung verließ unverletzt die mit 47 Einschusslöchern lädierte Maschine – ein Geschoss steckte in Tanks Sitzkissen. Zum Erstaunen der Mitarbeiter des Focke-Wulf-Konstruktionsbüros stand das Flugzeug am nächsten Morgen flugklar auf dem Platz – in nur sieben Stunden hatten die Mechaniker der Luftwaffe die Maschine repariert
Dus in '41 vlogen de Spitfires al boven Brussel en Tank die kon, behalve vliegtuigen ontwerpen, ook wel een beetje vliegen. Eventjes een zwaar beschadigde kist naar H'sum vliegen en veilig landen.
Adri
Maar Adri toch !!!
WIJ hebben vijf exemplaren van de 'Weihe' bij de LVA gehad, registraties 195 t/m 199 !!!
Groet, Ruud.
Aanvulling: Om Hilversum als "nächsten Platz" van Raum Brüssel aan te geven vind ik vreemd. Er waren andere vliegvelden veel dichterbij, ook in Nederland, waar hij eerder kon landen.
:D
Bijlage 29623
Ik heb total geen verstand van toestellen uit die periode maar het nummer kon ik herinneren. Is dit er één van?
http://i65.tinypic.com/35mlled.jpg
Ik geef me over Ruud.
Dat was mij ook al opgevallen. Er zijn een paar opties:
- "Raum Brussel" klopt niet. Ik heb het vermoeden dat in 41 de Engelse jagers nog niet zover het Continent dorsten binnen te dringen. Het geallieerde luchtoverwicht kwam pas later.
- Het ongelijke luchtgevecht heeft langer geduurd dan wij denken.
- Kurt had vriendjes op H'sum, waarvan hij wist dat ze goed konden repareren.
Zoals met zoveel dingen, we kunnen het niemand meer vragen.
Adri
PS, Kurt Tank was niet zomaar een piloot. Hij was tespiloot bij Albatros voor die fuseerden met FW..
@ Gerard.
Dat is inderdaad een van de Nederlandse Weihes, geleverd met een verkeerd geschilderd nationaliteitsteken.
Hallo Adri.
Sorry, ik had dit voorval moeten checken alvorens te reageren, de Luftwaffe behoort tenslotte v.w.b. boeken vanaf 1955 tot een van mijn verzamelgebieden.
Dus heb ik maar eens gekeken in een titel uit 1980 die ik al geruime tijd niet meer in handen heb gehad, nl. "Kurt Tank - Konstrukteur und Testpilot bei Focke-Wulf" (Serie "Die deutsche Luftfahrt) wat die daarover zegt omdat dat niet meer in mijn parate kennis zat.
Het voorval heeft in het boek als koptitel "Flug met zerschossenem Flügel" en wordt beschreven op de blz. 61 en 62 van genoemde titel. Ik heb een klein stukje vertaald.
De D-ALEX was zijn lievelingsvliegtuig, hij had deze uitgerust met alle mogelijke navigatie-apparatuur en hij benutte deze als reistoestel. Hij was naar Parijs gegaan om over de Fw 300 te praten. Hij had na de bezetting van Frankrijk bij het Reichsluftfahrtministerium voor elkaar gekregen een groep van Focke-Wulf ingenieurs bij SNCASO te stationeren om samen met de Fransen aan een verbeterde versie van de Fw 200 Condor te werken nl. de Fw 300 die voor transatlantisch vervoer was gedacht. Overigens kreeg men toen na twee jaar het project klaar was geen bouwvergunning van het RLM. Een toestel dat overigens betere cijfers liet zien dan later de DC-4 en DC-6.
Noordwestelijk van Brussel gaf de marconist de waarschuwing "Feindliche Flugzeuge im Raum Brüssel". (Tank was dus Brussel al gepasseerd, hoever wordt niet vermeld in dit boek.)
Toen de Engelsen de onderdelen van het toestel zagen komen draaiden ze weg. Blijkbaar in de veronderstelling dat het wel zou crashen.
Wat bleek? Met de machine kon geen bocht meer worden gevlogen en er kon dus alleen een landingspoging gedaan worden in de richting waarin hij al vloog.
Tank liet een medewerker die naast hem zat de roeren (Querruder) mede vasthouden omdat de beschadigde vleugel de neiging had om naar onderen weg te glijden.
Per radio werd Hilversum opgeroepen en daar werd uiteindelijk, met moeite, geland. Tank schreeuwde "iedereen eruit, het toestel kan elk moment gaan branden". Dat bleek niet het geval, de brandweer was trouwens aanwezig.
Dat het toestel zo snel weer hersteld kon worden was te danken aan Generaal Christiansen die dat regelde.
Het Reichsluftfahrtministerium dat van het voorval hoorde verbood hem daarop de Weihe verder te gebruiken en Tank kreeg kort daarna van datzelfde RLM een Junkers Ju 88 als reisvliegtuig ter beschikking.
Hieronder het genoemde boek en een tekening van de Fw 300.
Met vriendelijke groet,
Ruud.
Bijlage 29627 Bijlage 29628
Bijlage 29629
Interessante info over die Condor 300.
Adri
Hallo Adri.
Mijn vertaling is waarschijnlijk geen 100%, zo stond bv. Querruder niet eens in mijn woordenboek. Op het net werd dit vertaald als rolroeren.
V.w.b. de auteur, lees onderstaand stukje over de loopbaan van de auteur, te lezen op de achterzijde van het boek.
Bijlage 29630
Groet, Ruud.
Ja, sorry voor de verwarring. Maar het Querruder had ik in eerste instantie vertaald als richtingsroer. Maar het blijkt het aileron te zijn. Dan blijft het toch vreemd dat Tank de stuurknuppel in bedwang houdt vwb het hoogteroer en dan zijn maat diezelfde stuurkolom laat bedienen vwb het aileron. Afijn zoals ik al zei, we zijn er niet bij geweest en zullen de details wel nooit weten.
Adri
Hallo Adri.
De originele tekst v.w.b. de assistentie van de medewerker.
Teile des linken Flügels platzten und flogen davon. Das Querruder brach weg, die Nase des linken Flügelendes riß auf. Als die Engländer die abfliegenden Teilen sahen, ließen sie von der Weihe ab und verschwanden.
Tanks Mitarbeiter waren leichenblaß, aber wie durch ein Wunder flog das Flugzeug weiter. Die beiden Motoren liefen noch, aber die Weihe hing nach backbord und drohte abzukippen. Tank ließ den neben ihm sitzenden Mitarbeiter das Querruder mithalten. Über den Funker wurde Hilversum gerufen und freier Platz für eine Notlandung gefordert. Mit der Maschine ließ sich keine Kurve mehr fliegen und so konnte nur aus der Richtung gelandet werden, aus der der Platz gerade angeflogen wurde.
Hierbij heb ik "mithalten" vertaald als "mede vasthouden". Ik heb geen inzicht hoe dat geschiedde maar de Weihe had dubbele besturing zoals te zien is op onderstaande afbeelding.
Bijlage 29631
Groet, Ruud.
Ja, zo wordt het allemaal wel duidelijker. In tijden van nood schil je aardappelen met een bijl (zei mijn schoonmoeder zaliger) en dit is daar een fraai staaltje van. Hij kon geen bochten meer draaien en dan was H'sum kennelijk "op de route". Het blijft een knap staaltje vliegerschap.
Adri
Bijlage 29678
Foto 477.
Barre weersomstandigheden in Rusland bij het ontladen van een Junkers Ju-52. Arm paardje.
Detail: kijk naar het touw aan de neus van het paardje waarmee men hem leidde.
Het is bevroren en staat recht vooruit zoals het eerder gebruikt werd, zo koud was het dus.
Groet,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 29714 Bijlage 29713
Foto 478. Persfoto.
Heinkel He 111 wordt door de Engelsen gelicht.
Groet, Ruud van Ommeren.
Bijlage 29758
Foto 479.
'TS439'. Heinkel He 177A-5/R6 Greif. Dit toestel was buitgemaakt door de Franse Resistance te Blagnac, nabij Toulouse, in september 1944.
Het werd op 10 september 1944 door Wing Commander 'Roly' Falk, met Squadron Leader Pearse als technicus naar Engeland gevlogen. Het toestel behoorde tot II./KG 40 (code F8) gebaseerd op Bordeaux Merignac.
Groet,
Ruud van Ommeren.
En als ik het goed heb dan is de DB 610 motor die ik vorig jaar in het RAF Museum Cosford heb gezien van deze Heinkel Greif.
Mvg
Cees
Bijlage 29787
Foto 480.
Heinkel He 111 met FuG 200 Hohentwiel radar, torpedo's en 20 mm MG FF kanon, 1943.
Groet, Ruud.
Gemeen ding.
Maar hebben ze nou die Funk Gerät antennes gemaakt van muzieklessenaars? :)
Bijlage 29934
Foto 481.
Blohm & Voss Bv 138 en Roemeense He-114 ergens nabij de Zwarte Zee.
Groet,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 29951
Foto 482.
Junkers Ju-52/3m See. Ergens in Zuid-Europa of Noord-Afrika gezien de uniformen van de militairen.
Groet, Ruud.
Bijlage 29997
Foto 483.
Focke-Wulf Fw 190.
Groet, Ruud.
Mooie sfeerfoto
Bijlage 30006
Foto 484.
Me-109 in onderhoud.
Groet, Ruud.
Bijlage 30024
Foto 485.
Om de bevolking en zeker de jeugd enthousiast te maken/te houden voor de Luftwaffe werden zelfs zeer kleine dorpen niet vergeten in de propagandamachinerie.
Zo'n kleine en lichte Klemm was daarbij erg handig.
Groet, Ruud.
Bijlage 30061
Foto 486.
'PK+EO' of 'PK+EQ'. Dornier Do 215 B-4. De EQ heeft WNr. 49.
Ik neig naar EQ.
Groet, Ruud.
Bijlage 30078
Foto 487.
Arado Ar 196 wordt, onder grote belangstelling, gecatapulteerd.
Groet, Ruud.
Bijlage 30228
Foto 488.
Blohm und Voss Bv 138.
Groet, Ruud.
Bijlage 30536
Foto 489.
Neus Heinkel He 177 Greif.
Groet, Ruud.
Bijlage 31000
Foto 490.
Junkers Ju 86 boven de wolken.
Groet, Ruud.
Over foto 490: ZOu dit een echte foto zijn of is de JUnkers er in getekend? Het is een prachtig plaatje, maar als ik naar de "prop spin" kijk, komt het wat onnatuurlijk over.
Groet,
Huub
Bijlage 31019
Hallo Huub.
Ik kan de foto even niet vinden anders had ik een zwaardere scan gemaakt zodat hij wat groter op het scherm kwam.
Nu moet je het doen met een uitsnede van de geplaatste scan, lijkt mij geen plakwerk als ik met een vergrootglas naar de uitsnede kijk.
Groet, Ruud.
Bijlage 31031
Foto 491. Foto van origineel glasnegatief.
Ilyushin DB-3 Beute.
https://www.youtube.com/watch?v=M79XqeLhgq8
Groet, Ruud.
Wel iets Huub. Maar die puntvleugels....
Bijlage 31121
Foto 492.
Dornier Do 17.
Groet, Ruud.
Bijlage 31238
Foto 493.
Motor Heinkel He 111 voorverwarmen.
Groet, Ruud.
Bijlage 31351
Foto 494.
Ju-52 met draaiende motoren en bord 'Wetterstelle'.
Groet, Ruud.