pffffffffff dit word nog lastig
Printable View
pffffffffff dit word nog lastig
Heren,
Zie deze link:
The odd Munich Fokker D.VII
Het is Engels, maar daarom niet minder interessant. Er is een plaatje op de benzinetank die meld dat die benzinetank is aangemaakt of gerepareerd op Marinevliegkamp de Kooy 24-05-1928. Het zou kunnen zijn dat de kist na ombouw een andere of nieuwe benzinetank gehad heeft. In elk geval gaat het om deze kist. Foto's van de restauratie waarbij de Nederlandse markings boven tafel kwamen heb ik niet. Dat was voor mijn tijd :p.
Hartelijke groet,
Jan Grisnich
Ik had hier een foto van de Nederlandse registratie van de D.VII in München gezet, maar zag later dat die al eerder door TCI geplaatst was. Heb hem dus maar weggehaald. In de opmerkingen van Achim Engels over deze D.VII gaan ze uit van de D-20, maar uit de foto blijkt dat het net zo goed de D-28 kan zijn.
Stef
Hoogstwaarschijnlijk de D-28. Zie de eerdere foto's van het transport naar Duitsland en op Schiphol. De D-20 is net als vele andere luchtvaart relikwieën roemloos ten onder gegaan.
het zou mij niks verbazen als deeze d7 daar dus gewoon al die tijd heeft gelegen
en dat er gewoon nog veel meer te halen valt
maar dat er niks gezecht word omdat ze liever geen slapende honden wakker maken
Flypast magazine heeft eens een artikel geschreven over de collectie in het Berlijns Museum (Dec 2001). Hierin wordt een hele lijst genoemd van vliegtuigen die in de collectie zaten. Hierin wordt ook een Fokker D VII genoemd uit het jaar 1918, verder echter geen details over deze kist.
Onderzoekers in het artikel gaan er vanuit dat een aantal vliegtuigen en onderdelen zijn weggebracht naar Pomerië voordat het museum werd plaatgegooid. De Polen hebben eind jaren '40 de collectie in de omgeving van Poznan gebracht. Begin jaren '50 werd deze wederom verplaatst richting Deblin (daar geplaatst in trein hallen).
Vervolgens eind jaren '50 weer naar Wroclaw in een aantal paviljoens om in 1963 in Rakowice aan te komen.
Het westen was zich hiervan niet bewust, het gebeurde allemaal achter het ijzeren gordijn.
In oktober 1967 werd de collectie ontdekt door Australiër Norman Wiltshire, hij was op zoek naar een PZL P11c toestel waar hij geruchten over had gehoord.......
Ben met een boek over 100 jaar Fokker bezig, dat over 9 weken klaar moet zijn. Ga het verhaal van de D.7, met de foto's er maar eens inzetten. Eens kijken of het resultaat gaat geven. Denk het niet, het is tenslotte geen schilderij.
Gr Felix
Een boek over 100 jaar Fokker? Ik zeg: goed bezig! ik reserveer er bij deze 1!
Het wordt geen compleet standaardwerk hoor, vrij luchtig van opzet. We gaan proberen er zo veel mogelijk onbekende foto's in te zetten. Prijs bij 144 blz zal onder de 20 E blijven, tenminste dat is wat we hopen. Zitten te dubben om er een kleurkatern in te zetten. Zou de prijs wel 2 of 3 euro duurder maken. Is het dat waard?
Net weer aan het bijkomen van computercrash. Ben weer online, maar beperkt. Outlook werkt nog niet, dus geen email. Dan merk je pas hoe erg je dat mist.
Nou zal deze topic in de gaten houden, heb wel interesse in een dergelijk boek als oud Fokker medewerker.
Ook ik heb belangstelling voor het boek 100 jaar Fokker. Het moet wel iets bijzonders bieden want er zijn al heel wat boeken over Fokker(vliegtuigen) verschenen zoals onlangs ook het interessante boek over de Fokker D.VII door Nico Geldhof.
Voor informatoe over de buitgemaakte Fokker D.VII raad ik u aan om ook te kijken op de volgende site lvk-forum-LUCHTVAARTKENNIS Forum waarop ik uitgebreid inga op dit vliegtuig. Echte betrouwbare gegevens in primaire bronnen zijn niet makkelijk te vinden. Er wordt veel nagepraat. Dus kijk uit wat u opneemt in uw boek over deze Fokker.
Hier is een foto studie van dit toestel door Engels (die ook bezig is de oude Fokker fabriek uit WOI nieuw leven in te blazen).
Er komen wat interessante details naar boven over hoe het toestel afwijkt van zijn WOI voorouders, die Engels zeker op zijn hoofd deden krabben toen hij ze voor het eerst zag, voor hij wist dat het om een NEderlands toestel ging. De Duitsers hebben hun best gedaan om het zo veel mogelijk op een Duits toestel uit de oorlogstijd te laten lijken.
Fokker D.VII - In Detail
Het gaat hier dus om de enige overgebleven Nederlandse D.VII? Misschien een keer een bedevaart waard (moet zoiezo een mooi museum zijn!).
De D.VII staat in Oberschleissheim. Ja, dat is een mooi museum.
Maar dat houd dus wel in dat de duitsers niet kunnen beweren dat het een duits oorlogtoestel is geweest
dus hun claim op het toestel is niet terecht
Is er een dispuut over dit toestel, dan? Of is dat alleen hypothetisch?
nou ik vind dat ze de D VII haden moeten terug geven aan nederland
maar er is gewoon niks gezecht
Dat zou mooi zijn, maar heeft Nederland op dit moment de centen om er iets mee te doen? We hebben nu een mooie D.VII op Soesterberg (die er heel mooi bij staat). Het zou een hoop geld kosten om dit toestel weer naar zijn originele staat terug te brengen, denk ik toch. Ik zou er zeker niet tegen zijn, maar het is zonde om er een hoop in te investeren en er vervolgens niks mee te doen, of om er een hoop in te investeren terwijl andere projecten in zwaar weer zitten of staan te verpieteren.
Ach volgens mij hebben de duitsers alle origineele onderdelen ook nog liggen
zoals de motor etcetera
Geachte 'LVA-40', de afgelopen tijd heb ik verder onderzoek gedaan naar deze D.VII in relatie met mijn bevindingen in Oberschleißheim. De D-28 is, na uitfasering, in 1938 door de Minister van Defensie beschikbaar gesteld aan het Nationaal Luchtvaartmuseum 'in-oprichting'. De D.VII werd daartoe opgeslagen opgeslagen in een loods van het Vennotschap Blaauwhoedenveem-Vriesseveem aan de Distelweg in Amsterdam-Noord. Vandaaruit is de kist kort voor de aanvang van de oorlog nog geëxposeerd bij Fokker op Schiphol. De D.VII is enige tijd later in opdracht van de Duitsers geconfisqueerd en afgevoerd naar Duitsland. Ik zou het zeer op prijs stellen om uw foto (zonder watermerk) te mogen gebruiken in een volgende publicatie van de Stichting Vrienden van het Militaire Luchtvaart Museum. 16 juli 2013, Vriendelijke groet: Loe M M Baltussen, LtKol Klu b.d. (baltussenslangen@home.nl)
Geachte heer Baltussen,
De foto van de D-28 is niet in mijn bezit. De getoonde foto is een kopie van de foto zoals die te koop werd aangeboden op Ebay. Ik kan u dus niet verder helpen.
Vriendelijke groet,
Jan Grisnich
Volgens het museum bij München, waar de omstreden Fokker D.VII staat, heeft deze kist de MLD-registratie "D20" gedragen. Het toestel is, ook volgens dat museum, zeker uit Nederland afkomstig, maar is dus niet de "D28" die in of na de meidagen op Schiphol is gesignaleerd. Mogelijk is de "D20" al vóór mei 1940, via een sloper, naar Duitsland verkocht. De heer Baltussen maakt uit een eerder op dit forum gepubliceerde museum-foto op het toch de "D28" is; mijns inziens een gewaagde zienswijze. Verder ontbreekt tevens hard bewijs dat Göring een D.VII (welke dan ook) naar Duitsland heeft laten exporteren.
Al met al denk ik dat een poging om de kist naar Nederland te krijgen weinig kans maakt, al hoop ik dat ik ongelijk heb, dus: nieuwe feiten of zienswijzen altijd welkom!
Toen ik begin tachtiger jaren naar München ging om onderzoek te doen t.b.v. de restauratie van de D.VII, die Fokker rond die tijd had gekocht, kreeg ik van de conservator deze foto mee. Het is jammer dat men de rompbeklednig niet verder had schoongemaakt om de hele registratie te kunnen lezen. Dus kies maar uit: was het de D-20, D-28 of zelfs een heel andere registratie? Overigens bleek het vliegtuig nog tal van latere (MLD) modificaties te hebben. Hij was daarom van minder belang in mijn zoektocht naar de ‘standaard’ D.VII uitvoering. De D.VII, die in de werkplaats van het Museé de l’Air in Meudon klaar gemaakt werd voor opstelling op le Bourget, was een ware goudmijn. Deze heeft mij in staat gesteld op een complete nieuwe set detailtekeningen te maken voor de restauratie van de ‘266’ in het Nationaal Militair Musem en ook heb ik ze gebruikt bij de bouw van mijn eigen D.VII replica.
Dick Funcke
D-23, kan dat?
Vooruit, dan nog even doorgaan op de registratie van de D.VII in het Deutsches Museum. Ik ben wat aan het schetsen gegaan. Ik heb enkele registratieletters nagetekend. Als bron diende het boek ‘Fokker D.VII’ van Nico Geldhof. Getracht de verhoudingen in de cijfers zo nauwkeurig mogelijk over te nemen. Opvallend en maatgevend is de omhoog-wijzende voorste ‘stok’ van het cijfer. Die loopt zo ver door dat ik vermoed dat het uiteindelijk toch een 6, 8 of 0 blijkt te zijn. Maar deze D.VII heeft ophangogen aan de bovenvleugelbeslagen. Bij mijn weten is geen enkele D.VII daarmee ooit standaard uitgevoerd geweest. Het zal dus mogelijk een zgn. versterkte MLD D.VII zijn. Volgens Geldhof’s boek is de ‘28’ ooit versterkt geworden. Over de ‘20’ en ‘26’ staat daarover niets beschreven. Dus ik hou het op de ’28’.
Dick Funcke
maar het is en blijft een oorspronkelijk in Nederland gebouwde D7
die door de duitsers geroofd is
en die terug gegeven had moeten worden
daar waren ze imers tot veroordeeld na de oorlog
We hebben een prachtige D-VII in het Militair Museum staan en een perfecte replica bij de Vroege vogels en als ik het goed begrepen heb werkt de heer Funcke nog aan een replica van de Fokker D-VII van Versteegh.
Reden te meer om de Duitsers ook een D-VII te gunnen. Of deze gestolen is zoals de heer J.Weel maar blijft melden is discutable, zeker als er geen zekerheid is over welke D-VII het nu eigenlijk is.
Ik raad de Duitse Bundesregering dan ook aan om een rechtzaak te beginnen om alle onderdelen van de 2e wereldoorlog toestellen die wij in de afgelopen jaren uit de klei hebben getrokken terug te vorderen.
Ook kunnen de Duitsers misschien nog huur eisen voor de betonnen zomerhuisjes die zij in de duinen hebben laten bouwen en waar wij nu zonder hun toestemming in toe nemende mate musea van maken.
Met groet,
Huub
En legio andere huisjes, zoals deze.
Bijlage 15858
Dat is toevallig Huub , ik ben zojuist begonnen met een manuscript over de Atlantikwall in Zandvoort.
PS bunkers zijn gebouwd zonder bouwvergunning dus volgens de wet illegaal :D
De D VII staat daar ook mooi in het museum en ze zorgen er goed voor :thumbup:
Hey Tracker, een bekend gebouwtje! De marechaussee post bij MVK Valkenburg,
of misschien toen nog de huisvesting van de beveiligers. :thumbup:
Mooi onderwerp jan! Ik heb de boeken van vader en zoon Harff, dus weet ik dat er nog genoeg beton ligt rond Zandvoort.
Ik ken "zuid" op nog van toen het nog in gebruik was (scouting?) en voor de flat aan het einde van de boulevard werd gebouwd. (Ik kom uit Noordwijk)
Groet,
Huub
volgens mij was het juist goering die de d7 meegenomen had na de duitse inval
dus geschonken door wiel
uit de klei gertokken onderdelen
een duitse pilot op een duitse luchthaven vraacht in het duits toesteming om op te stijgen
de toren secht vraag het a u b in het engols
de piloot verontwaardicht
waarom ik ben een duitse pilot vliegend voor een duitse maatschapij op een duits vliegveld
plots in het strak enols een andere pilot
omdat wij de oorlog hebben gewonnen
ik loop maar wat te stangen
maar juist deeze slappe houding is waarom het niet goed gaat in Nederland
even wat historie
na de oorlog is duitsland veroordeeld tot het betalen van een schadebedrag en het terug geven van alle nog in hun bezit zijnde goederen
die geroofd waren
ook kreeg Nederland een groot stuk van de duitse grond toebedeeld
dat terug geven van goederen is zeer langzaam en sporadies gegaan
vandaar het jaren gezeur om fietsen hahahaha
de schadebetaling konden ze toen niet
later is dat bedrag kwijt gescholden en ook het stuk grondgebied is in de jaren 60 onder veel poeha terug gegeven aan duitsland
ik zou het dus wel netjes vinden als ze hem terug gegeven zouden hebben
aangezien ze zelf niet echt een gehijm maken over welk toestel dit was
Vraag aan Jaap Woortman: door wie is de D.VII "D28" aan Göring geschonken, en wat is de bron van dat verhaal?
Gert den Herder.
ja en welk caliber geweer werd er gebruikt
wat is schenken
als ik iemand dwing mij zijn auto te geven dan heefd I hem echt niet geschonken
maar dan steel ik gewoon
of word dat anders gezien
van mij Mogen de duitsers trouwens best die restanten van duitse toestellen terug
maar dan wel eerst even al onze G1 toestellen D21,s en andere vliegtuigen die ze meegenomen hebben terug
Ik heb vernomen dat als je goed je best doet je in duitsland nog heel wat Nederland WO2 materiaal kan vinden
bron mag ik niet vermelden
Doe toch maar Weel; dat mag best hoor, in het algemeen belang en dat van ons!
Of de D.VII "geschonken" is of al dan niet onder dwang verkocht maakt niet uit.
Als we er van uit gaan dat voor vliegtuigen het zelfde geld als voor kunst, dan kan hij nog terugkomen. Immers er staat nog af en toe in de krant dat geroofde kunst weer terugkomt naar erven.
Alleen dan hebben we misschien nog steeds pech, want als het toestel van Fokker was, dan is de rechtsopvolger waarschijnlijk DASA (inmiddels Airbus).
Maar wellicht was het al eigendom van de Nederlandse staat.
Wat Nederland nog niet heeft gedaan, is de bewuste Fokker D.VII te claimen bij de Duitse staat. Dat het vliegtuig terug moet komen, staat buiten kijf, maar dan moet de Nederlandse regering wel iets doen en zover ik weet, heeft de Nederlandse overheid geen enkele poging in die richting gedaan. Zo lang dat niet gebeurd, kunnen schrijven wat we willen, maar gebeurt er helemaal niets.
Dit zijn zaken doe voor onze overhead total niet van belang zijn
Ze zien meer in het financieel uitkleden van de nederlander
en het zo goed als onmogelijk maken voor een nederlander om iets leuks te kunnen doen voor de luchtvaart
Maar Kop op
Na regen komt de zon
En die zon
Die gaat niet lang meer op zich laten wachten
dat was dus niet geschonken
maar onder dwang hahahaha
alles ging toen onder dwang
het was afgeven of aan pulp geslagen worden en desgewenst een kogol in je hoofd