Ik zou u zeer erkentelijk zijn! in spanning wacht ik af .. :)
Printable View
Ik zou u zeer erkentelijk zijn! in spanning wacht ik af .. :)
TCI / Felix, als je dit leest en nog op dit forum actief bent, zou je me alstublieft willen vertellen van je contacten met Hooftman? Ik ben heel erg benieuwd naar je belevenissen. Het kan voor de biografie waar ik mee bezig ben heel nuttig, leuk en interessant zijn.
Hi Louis, heb je al iets kunnen vinden? zou zeer benieuwd zijn.. :)
Blijkbaar is member Louis niet meer actief op dit moment. helaas. maar ik heb nog een vraag; kan ik van iemand het jaargang 1986 van Luchtvaart Parade lenen? Of dat iemand wat moeite wil doen met wat inscan werk? Ik ben druk op zoek naar alleen dit specifieke jaargang van Hooftman. Als iemand kan helpen of een andere oplossing weet heel erg graag.
Ik ben toch ook wel zeer benieuwd hoor naar die vriendschap die hij opbouwde met Dick Asjes. iemand meer info ?
Hallo lui,
Hugo Hooftman en Bart van der Klaauw. Zoals wel bekend schrijf ik nogal wat boeken over de luchtvaart, MLD, Market Garden en meer daarvan. Al vele jaren kende ik Hugo als een bijzonder aardige, meewerkende collega. Hij heeft mij veel op het spoor gezet zeker waar het ging om Indie, Nieuwe Guinea en meer in die archipel. Bij mijn uitgever Lanasta in Emmen is een en ander te vinden. Daarnaast werkte ik veel samen met bart van der Klaauw, eveneens een fenomeen in publikaties. Beide mensen lagen elkaar niet erg maar via mijn persoontje ging dat altijd erg goed.
In een van mijn volgende boeken zal over Hugo meer bekand worden dus zal ik afsluiten hou de pub;ilaties in het oog.
Groet,
Bart R.
Dag Bart R. Zou u mij aub eens prive willen mailen. andreran@quicknet.nl
grt
andre
:) :) ik snap het .. zo was ie niet bedoeld hoor !! :)
TCI / Felix, als je dit leest en nog op dit forum actief bent, zou je me alstublieft willen vertellen van je contacten met Hooftman? Ik ben heel erg benieuwd naar je belevenissen. Het kan voor de biografie waar ik mee bezig ben heel nuttig, leuk en interessant zijn.
Zoals meer mensen op dit forum ben ook ik beïnvloed door Hugo Hooftman. Ten eerste natuurlijk door zijn blad cockpit maar ten tweede heb ik hem ook een keertje in levende lijve ontmoet. Hij stond met een tafeltje met zijn boeken in de Bijenkorf van Den Haag. Het was geen echte signeersessie. Hij stond daar gewoon om zijn boeken te verkopen, niet ver van het monumentale trappenhuis. Erg veel publiek was er niet en daarom durfde ik als klein jongetje ook niet naar zijn tafeltje toe te gaan, bang om door hem aangesproken te worden. Uiteindelijk kwam het er toch nog van en we raakten aan de praat. Hij stond wel versteld dat een ventje van een jaar of 13 al over zo'n uitgebreide kennis over vliegtuigen beschikte, maar dat kwam dan ook omdat ik de bibliotheek maar voor 1 ding gebruikte; het lezen van vliegtuigbladen en-boeken. De bibliothecaresse kreeg daar een punthoofd van en probeerde me aan de romans te krijgen, maar dat lukte niet. Ik had maar 1 interesse en dat waren de vliegtuigen. Mijn indruk van Hugo was (voor zover ik dat in die tijd kon beoordelen) een goed verzorgde, vriendelijke man, een beetje uit de tijd in de jaren 1960. Beslist geen hippie, eerder van het type "ideale schoonzoon". Ik wacht eigenlijk nog steeds op een biografie van Hugo Hooftman. Ik heb geen idee waarom hij zo met vliegtuigen bezig was, wat zijn achtergrond was en wat voor man het was. Hier en daar druppelde wel door dat hij ook wel tegen de haren in kon strijken. Ik meen begrepen te hebben dat hij ook problemen had met de belastingdienst en andere ambtenaren. Of dat waar was, weet ik niet, maar het zou me niet verbazen. Hugo Hooftman is, zoals bij vele anderen een belangrijke inspiratiebron geweest tijdens mijn tienerjaren.
Inderdaad, wie onder de 50+ en 60+ is niet opgegroeid met deze publicist met zijn aanstekelijke verhalen en dat in scherp contrast met het veel saaiere Avia. Hooftman heb ik verschillende keren mogen ontmoeten. De meest opmerkelijke was wel een tour met twee Beechcrafts (totaal 16 plaatsen) naar Le Bourget medio 1977 dat hij via Cockpit had geregeld.
De andere keren waren steevast in café Wink dat naast de Fokker fabriek was gelegen en alwaar hij steevast medewerkers aansprak en informatie trachtte los te peuteren. Je kon hem niet gelukkiger maken dan met een beknopt overzicht van te verwachten verkopen op korte termijn zoals die 4-wekelijks door Marketing werden verspreid en ook was hij dol op de productiekaarten groen en lichtrood (resp. voor de F-27 en F-28) waarbij MSN nummers werden ingedeeld en soms ook al vooruitlopend op definitieve contracten werden toegewezen.
Maar met het vorderen van zijn ziekte nam de inhoudelijke waarde van Vliegtuigparade sterk af net als de frequentie (van 6 naar 4 x per jaar).
Goede dag
Weet iemand of er ergens een biografie van Hugo Hooftman bestaat, desnoods bijvoorbeeld in de vorm van een interview of artikel? Er lijkt weinig van hem bekend te zijn, zijn hersentumor, zijn vermeende spionage-aktiviteiten, zijn verleden in Ned. Indië, maar het houdt niet echt over en zijn korte leven lijkt me toch een biografie waardig.
hartelijke groeten
jacob
Jacob
Als je dit topic van af het begin doorleest zie je dat er een forumlid ( Andre1967 ) met een biografie bezig is over Hooftman :thumbup:
En ik kan niet haast wachten tot die het boekwerk uitbrengt!
Ik ben het eens met Cor :-)
Ja, de posts had ik al doorgelezen, maar heeft iemand enig idee hoe het met de biografie van André staat en of er wellicht nog andere gegevens te vinden zijn?
Goedenmiddag allen, ik wil even een reactie geven op bovenstaande berichtjes. Ik ben als Hooftman biograaf natuurlijk heel erg blij dat zijn werk en zijn erfgoed nog steeds leeft en voort blijft leven onder de echte luchtvaartenthousiasten in Nederland. Ik ben inderdaad met de biografie van hugo Hooftman bezig. ik heb in de afgelopen 2 a 3 jaar met tussenpozen kunnen werken aan het naar mijn mening allesomvattende boekwerk wat ik aan het maken ben. Ik wil in het boek opzienbarende artikelen plaasten uit zijn Cockpits en zijn VliegtuigParades. daar ben ik veel werk voor aan het doen. Verder heb ik inmiddels zo ongeveer 15 hoofdstukken waar ik zijn leven en werk in wil verdelen en waar ik informatie in kwijt wil. het ene hoofdstuk is lastiger dan de andere, maar het vordert zeker. Ik heb vele vele prive foto's omdat ik nog steeds een uitstekende vriendschap inmiddels heb opgebouwd met zijn zoons en ook een aantal keren zijn vrouw heb mogen ontmoeten en interviewen. Over interviews gesproken ik heb er nog een stuk of 4 op mijn lijstje staan alsmede een 4 tal lokatiebezoeken. Dus jongens, ik ben nog steeds heel erg positief , het gaat lukken, er zijn 2 uitgevers geinteresseerd dus er komt heus wat aan. Ik heb alleen "last" :) van het feit dat ik een 40 urige werkweek heb (gelukkig), maar dat ik alleen een paar uurtjes 's avonds kan weken etc. dus ik doe het erbij. maar geen klagen het gaat allemaal goed en ik blijf het fantastisch vinden om te doen. Ik wil een mooi informatief stuk werk afleveren wat zijn artikelen laat zien en zijn priveleven. maar ook de spionagezaken, zijn indie-tijd, de complete boekenljst, een index van alle artikelen, zijn oorlogsperiode en de opkomst van het spotten in Nederland in samenspraak met Hooftman. Een prachtig project. gegevens van Hooftman zelf zijn nagenoeg niet op het internet te vinden. dus als het boek straks klaar is, lijkt het mij een leuk en uniek stuk werk. Ik verwacht zelf heel voorzichtig binnen 1 a 1/2 jaar iets van manuscripten gereed te kunnen hebben.
Toch wel even opschieten met dat boek over Hugo, Andre!
Ik wordt er ook niet jonger op. :)
:) als alles nu een beetje meezit dan hoop ik heus ook sneller dan anderhalf jaar. ik doet echt mijn uiterste best. het lijkt me zo gaaf om het boek uiteindelijk aan de geinteresseerden te kunnen tonen? da's toch tof als er een naslagwerk is waar je eigenljk van alles kunt lezen en vinden?
....................... PS. Ik koop het boek alleen als je hem signeer .............. ;)
Heer verbeek .. :) Dat is een deal. gaan we doen. Ik heb voor de geinteresseerden alvast een ruwe opzet gemaakt. Deze opzet geeft de ruwe indeling weer qua werkhoofdstukken. Het is mogelijk dat de biografie deze onderdelen zal gaan bevatten.
1: familie en de kwekerij
2: opkomst drive luchtvaart enthousiasme.
2a Hugo prive.
3; Indieperiode
4: jaren 50 artikelen
5: Cockpit periode en de jaren zestig
6: de reizen
7: spionagezaken.
8: wereldreis hugo
9: Hooftman in het tijdsbeeld van andere schrijvers
10: opkomst vliegtuigspotten in Nederland < > Hooftman
11: vliegtuigparade
12: Latere periode – auto’s – huizen – molen – archief – asjes
13: Ziektebeeld – overlijden.
14: Uitgebreide biobliografie met alle boeken.
nogmaals het is een werkopzet het kan heel wel mogelijk anders gaan worden. Ik ben al geinterviewd voor het Haarlems Dagblad over Hugo Hooftman en binnenkort zal ik met het blad van de Dakota Association in gesprek komen voor een interview in hun blad. ook het gave blad van Goof zal ik tzt voorzien van wat extra Hooftman issue voor een stukje in zijn blad.
Maar zoals gezegd ik ga eerst nog wat lokatiebezoekjes afleggen voor wat fotomateriaal, wat interviews doen met een aantal mensen en nog wat bezoekjes afleggen op uitnodiging bij de Koninklijke Bibliotheek en het Letterkundig museum. Maar ook letterkundig werk zoals redigeren, stijl- en taalfouten zullen moeten worden aangepakt door kenners. Dus ik ben er nog niet.
Het moet in het vroege voorjaar van 1975 zijn geweest, ik werkte bij Fokker als Literatuuronderzoeker, toen op een zaterdag een lezing over Fokker tijdens WOII werd gehouden. Hier ontmoette ik Hugo Hooftman. Anders dan zijn reputatie die je in die dagen wel hoorde dat 'zijn belangstelling in luchtvaart niet al te diep ging', stelde hij veel en kundige vragen. Later heb ik hem eenmaal, (waarschijnlijk) in Farnborough en eenmaal zeker in Le Bourget ontmoet waar we beiden aan het werk waren. Vriendelijke gedreven man die altijd even een praatje maakte en wat ervaringen uitwisselde. Zij enthousiasme heeft ook mij (vooral in de jonge jaren) gestimuleerd. Zijn vroege heengaan heeft me dan ook ergens diep geraakt. Helaas heb ik van alle boeken die ik later zelf mocht maken maar twee aan luchtvaart kunnen wijden, maar dat kan nog veranderen. Ook dat heeft dan iets met Hugo's geestdrift te maken. Zowel Thijs Postma als Pieto van Buysen (ook Fokker indertijd) moeten hem veel beter kennen.
Groetend,
Marcel Vleugels
Hoi allen, even dit draadje wat nieuw leven inblazen, vanuit België... Ja er zijn ook belgen met grote Hooftman-achting; ik probeer in contact te komen met de heer Andre Ran, maar zijn emailadres doet het niet... Als je dit leet Andre, misschien via forumbericht reageren?
Fijn om zoveel over de heer Hooftmn te mogen lezen, en ben erg benieuw naar zijn Biografie.
Heeft er iemand 'n lijst van de vele boeken die Hugo publiceerde? Zou me erg dierbaar zijn.
Dank bij voorbaat.
Hallo rafgol.
Welkom op deze site.
Hier een lijst van de Hooftman-titels die in mijn bezit zijn. Het is niet alles wat hij gepubliceerd heeft.
HOOFTMAN, HUGO
– ”50 Jaar KLM-Vliegtuigen”. (La Rivière & Voorhoeve, 1969). (Op 1 foto resten van tape. Kleeffolie als omslagbescherming.).
– ”Alles over straalverkeersvliegtuigen en wat eraan voorafging”. (La Rivière & Voorhoeve, 2e druk, 1963).
– ”De Nederlandse Burgerluchtvaart in beeld”. (Europese Bibliotheek, 4e druk, 1978). ISBN 90 288 0059 x.
– ”Militaire luchtvaart in Nederlandsch-Indië in beeld deel 1 (1913-1940)”. (Europese Bibliotheek, 1978). ISBN 90 288 00 689.
– ”Militaire luchtvaart in Nederlandsch-Indië in beeld deel 2 (1940-1949)”. (Europese Bibliotheek, 1981). ISBN 90 288 1227 X.
– ”Militaire straalvliegtuigen”. (La Rivière & Voorhoeve, 1970). ISBN 90 6084 223 5.
– ”Nederlandse Militaire Luchtvaart in beeld deel 1 (1913-1940)”. (Europese Bibliotheek, 3e druk, 1979). ISBN 90 288 0057 3.
– ”Nederlandse Militaire Luchtvaart in beeld deel 2 (1945-1978)”. (Europese Bibliotheek, 1978). ISBN 90 288 0061 1.
– ”Nederland vliegt! - Een boek over onze luchtvaart”. (La Rivière & Voorhoeve, 1969).
– ”Russian aircraft”. (Aero Publishers, 1965).
– ”Van Brik tot Freedom Fighter - deel 1: Met stofbril en leren vliegkap”. (La Rivière & Voorhoeve, derde druk, 1968).
– ”Van Brik tot Starfighter - Deel II: In de schietstoel”. (La Rivière & Voorhoeve, 2e druk, 1964).
– ”Van Farman tot Neptune - 1. Romantiek van watervliegtuigen en vliegboten”. (La Rivière & Voorhoeve, 1964).
– ”Van Farman tot Neptune - De vliegtuigen van de Marine Luchtvaart Dienst - II: Vliegdek en wentelwiek”. (La Rivière, 1965).
– ”Van Glenn Martins en Mustangs - Alle vliegtuigen die gevlogen hebben bij het K.N.I.L. in de Indische Militaire Luchtvaart”. (La Rivière & Voorhoeve, 1967).
– ”Vleugels tegen tropisch blauw - Indonesië en Luchtvaart”. (Padi reeks, 1950).
– ”Vleugels van Nederland - Een overzicht van onze civiele luchtvloot”. (Kosmos, 1948).
– ”Vliegtuigen in de historie”. (vam-voorschoten, 1974).
– ”Zeldzame Vliegtuigfoto’s 1”. (La Rivière & Voorhoeve, 2e druk 1969).
– ”Zeldzame Vliegtuigfoto’s 2e serie”. (La Rivière & Voorhoeve, 1968).
– ”Zeldzame Vliegtuigfoto’s 3e serie”. (La Rivière & Voorhoeve, 1972).
– ”Zestig jaar Marine Luchtvaart Dienst in beeld”. (Europese Bibliotheek, 1977). ISBN 90 288 0046 8. (Enige verkleuring op omslag).
– zie Series, Periodieken, etc.: “Cockpit”.
– zie Series, Periodieken, etc.: “Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie”.
– zie Series, Periodieken, etc.: “Vliegtuigparade”.
COCKPIT, bound volumes (Hugo Hooftman)
– ”1960”.
– ”1961”.
– ”1962”.
– ”1963”.
– ”1964”.
– ”1965”.
– ”1966”.
– ”1968”.
NEDERLANDSE VLIEGTUIG ENCYCLOPEDIE (Cockpit-Uitgeverij [a.k.a. Hugo Hooftman])
– 01. “Spitfires! - De Nederlandse Spitfires van 1945 tot 1976”. (Oktober 1976).
– 02. “Fokker G-1 - Het verhaal van onze mooiste jachtkruiser”. (Februari 1977).
– 03. “Fokker-Douglas DC-2 - Het eerste metalen verkeersvliegtuig van de K.L.M.”. (Juli 1977).
– 04. “Pander S.4 ‘Postjager’ - De fraaie ‘Panderjager’ die ‘n ‘Pechjager’ werd”. (Oktober 1977).
– 05. “Fokker D-XXI - De laatste operationele Fokker-jager”. (Januari 1978).
– 06. “Koolhoven FK-51 - Het -in Nederland- meest-gebouwde Koolhoven-vliegtuig”. (Juli 1978).
– 07. “Scheldemusch en Scheldemeeuw - Alle vliegtuigen gebouwd door ‘De Schelde’”. (November 1978).
– 08. “Fokker T-V en T-IX - De tweemotorige bommenwerpers van Fokker”. (April 1979).
– 09. “Burgerluchtvaart in Nederland - Het vooroorlogs civiele register. Deel 1. Van H-NABA tot PH-AEZ”. (November 1979).
– 10. “Fokker C-X - Onze ‘strategische verkenner’ van mei 1940”. (Februari 1980).
– 11. “Burgerluchtvaart in Nederland - Het vooroorlogs civiele register. Deel 2. Van H-NAFA tot PH-AIZ”. (Oktober 1980).
– 12. “Fokker G-1 - De dubbelstaarts jachtkruiser die een legende werd”. (Februari 1981).
– 13. “Burgerluchtvaart in Nederland - Het vooroorlogs civiele register. Deel 3. Van PH-AJA tot PH-AKZ”. (Juli 1981).
– 14. “Douglas Skymaster en DC-4 - De eerste viermotorige verkeersmachine van de na-oorlogse KLM”. (Februari 1982).
VLIEGTUIGPARADE (bound volumes) (Hooftman)
– ”1974/75”. 2 years in 1 volume.
– ”1976”.
– ”1977”.
– ”1978”.
– ”1979”.
– ”1980”.
– ”1981”.
– ”1982”.
Groet,
Ruud van Ommeren.
Hopla, wat een waslijst meteen, zo komen we ergens, straks, als ik thuis ben eens door mijn verzameling snuffelen, kijken wat ik nog mankeer:p. (ik ben nu op mijn werk:bleh::bleh:)
Bijzonder bedankt voor de lijst; zo iemand nog boeken en/of publicaties kan toevoegen, gooi maar op de hoop, altijd fijn om mijn verzameling te vervolledigen:rolleyes:.
Dankjewel Ruud.
Goed te lezen dat een persoon als Hugo Hooftman mensen bezig houdt! Altijd goed. Mijn e-mail is andre.Ran@ziggo.nl
Eén aanvulling op de lijst van Ruud: Marinevleugels, uitgegeven in 1951.
Nu iedereen heeft kunnen zien wat ik aan Hooftman in huis heb,
ik zoek nog de ontbrekende gebonden jaargangen van Cockpit en Vliegtuigparade. :bleh:
Ruud.
Hallo Ruud,
Nog een aanvulling: Het boek "Nederland vliegt!"- Een boek over de Nederlandse luchtvaart uit 1969 is ook verschenen met de titel: "50 jaar luchtvaart"- Een boek over vliegen en vliegtuigen-. Het is exact hetzelfde boek (ook in 1969 verschenen) met een andere titel.
Hallo Hans.
Vreemd. Wat daar de beweegreden(en) voor is/zijn geweest?
Groet,
Ruud.
Mijn aanvulling op de lijst en in mijn bezit:
Alles over Russische Vliegtuigen
Alles over de Fokker Friendship
Alles over Supersonische Vliegtuigen
Alles over Raketten en Raketvliegtuigen
Alles over de Straal Verkeersvliegtuigen
De Nieuwste Straaljagers
De Snelste Vliegtuigen ter Wereld
Europa Vliegt
F-16 De Nieuwe straaljager van onze Luchtmacht
Het Nieuwe Luchtvaartboek voor Iedereen
Journalist in de Lucht
Luchtvaartboek voor Iedereen
Moderne Luchtstrijdkrachten
Met een Sportkist tussen de Wolken
Start in de Toekomst
Nog een Hooftman aanvulling:
Experimentele vliegtuigen (1960).
Ruud.
Nog een aanvulling van Hooftman-titels:
50 jaar luchtvaart - 1953 (Alkenreeks 9)
Helicopter vliegende autobus - 1953 (AO-reeks 463)
Titanium machtig metaal - 1954 (AO-reeks 514)
Supersonische vliegtuigen - 1956 (Alkenreeks 21)
Moderne verkeersvliegtuigen - 1957
Hier is Schiphol - 1958 (Zwarte Beertjes 161)
Fokker - 1959 (Alkenreeks 36)
Alles over Straalvliegtuigen - 1959
Met raketten de wereldruimte in - 1959
Russische vliegtuigen - 1960 (Alkenreeks 41)
Straalvliegtuigen bij de K.L.M. - 1960 (AO-reeks 793)
Beroemde straaljagers - 1962 (Alkenreeks 56)
Alles over de Nieuwste Straaljagers - 1964 (is dit dezelfde als "De nieuwste straaljagers" vermeld bij Verbeek?)
Alles over supersonische Verkeersvliegtuigen - 1965 (is dit dezelfde als "Alles over Supersonische Vliegtuigen" vermeld bij Verbeek?)
De grootste luchtmacht ter wereld: De USAF - 1966
Als co-auteur:
Praktisch Handboek - Vliegtuigen deel 1 (Enzo Angelucci, Hugo Hooftman, Paolo Matricardi)
Praktisch Handboek - Vliegtuigen deel 2 (Enzo Angelucci, Hugo Hooftman, Paolo Matricardi) 1988.
Groet,
Ruud.
Zal ik ook even aanvullen, boeken van H.H. het zijn boeken uit mijn verzameling die ik nog niet heb zien passeren in de lijst uitgegeven boeken.
Peter's uitgeversmaatschappij Deventer,
-Jachtvliegtuigen
-Bommenwerpers en transportvliegtuigen
-Helicopters
Uitgeverij De Kern Amsterdam,
-Experimentele vliegtuigen
-Moderne verkeersvliegtuigen
La Rivière Zwolle
-Militaire straalvliegtuigen (1970)
Amsterdam van Holkema & Warendorf
-Start in de toekomst (1953?)
Deze lijst mag steeds aangevuld worden hoor, zie dit als 'n uitnodiging. ;-)
Ruud, ik vermoed dat het de zelfde zijn.
Op de rug staat De Nieuwste Straaljagers en op de cover Alles Over De .....
En de Supersonische is een soft cover en uitgegeven door Hobby Serie. L.J.Veens
Nog een Hooftman aanvulling:
Landbouwvliegtuigen (1956).
Groet,
Ruud.
Nog drie Hooftman aanvulling:
Verkeersvliegtuigen (1969) Peter's uitgeversmaatschappij, Deventer
Vliegtuigen in woord en beeld (1969) La Rivière & Voorhoeve, Zwolle
Zweefvliegtuigen (1956) De Kern, Amsterdam