Nog een keer de 217.
Bijlage 16469
Tracker
Printable View
Nog een keer de 217.
Bijlage 16469
Tracker
Hallo Jaap,
Ik moet je helaas teleurstellen. Op de foto staan de P-40 en de P-68 afgebeeld.
De P-88 is nooit in actieve dienst geweest, na aankomst in conservatie en zo gebleven.
Vermoedelijk voor onderdelen gebruikt.
Groeten,
Rob B
Oeps!
Niet goed gekeken dus, en flauw om die 88 geconserveerd te houden...
Het was deze 68 dus:
Bijlage 16669
(Ik heb een Biak serietje in voorbereiding.)
Tracker.
Hierbij een foto genomen door mijn broer Peter van een overvlucht van Mariners en Fireflies boven Nieuw Guinea in 1958. De Fireflies hebben hun flaps uit om met de Mariners mee te kunnen vliegen. JanJr.
Onder prentbriefkaarten MLD was de vraag gesteld wat de witte rechthoek voorstelt die op de fin zit, maar dan uitsluitend aan stuurboord.
Omdat we zeer off-topic raken ga ik er hier op in, na-oorlogse MLD.
Dat kan nog net, voordat er geen MLD meer was, na de Orion...
Volgens een gepensioneerde TACCO, Tactical Coordinator, (brevet Waarnemer), is het de plaats waar het Emergency Locator Beacon zit.
Na een crash, op zee, gaat dit beacon uitzenden teneinde gevonden te worden.
Actueel met Malasian 370.
Overschilderen, al of niet met chroom in de verf, beïnvloedt het zend bereik negatief, vandaar.
(Nu maar hopen dat het geen lood-wit is..)
Volgens de leverancier van de fraaie winterfoto stond er op vermeld dat er daar niet geschilderd mocht worden.
Beide heren zijn vrijwilliger Traka.
Ik vond een Amerikaan met ook deze rechthoek. Het zal alleen op de C-versie slaan, lijkt me.
Bijlage 17017
Winter op MVKV.
Bijlage 17018
Ook in grijs gespoten was het witte vlak wit.
Bijlage 17019
Ik vond een tekening, door wie en voor wie onbekend, waarin de tekenaar zich een vrijheid heeft veroorloofd.
Hij tekent de vlakken ook aan bakboord, en dat is nou nét fout..
Bijlage 17020
Verder was ik om een heel andere reden aan het rond rommelen in Bandar Abbas.
Ik vond daar twee P-3's, maar of die het ook hebben...géén idee.
Bijlage 17021
Tracker.
Hallo Jaap,
Vinden de Duitsers zo'n locator niet van belang of is er een vervanger voor gekomen,
wellicht op een andere plek?
Groeten,
Rob B
Hallo Tracker,
Bedankt voor het uitzoeken wat het witte rechthoekje inhield op de Orion.
Als geheel was het weer een zeer interessant en informatief verhaal.
Mvg, Boris.
Schade Rob,
Ich habe keine blasse Ahnung...
Hallo Jaap,
Mooie opname van Bandar Abbas. Iran heeft indertijd 6 Orion's geleverd gekregen van de
US. Het waren gemodificeerde P-3C's met de mogelijkheid voor in-flight refuelling en een
zeer eenvoudige ASW uitrusting. De aanduiding werd P-3F. Opvalland was het 3-tone
blauwe camouflage schema van de toestellen, dat nog duidelijk herkenbaar is op de foto.
Rob B
Tijdens het opbergen van mijn prentbriefkaarten kwam ik de volgende foto's tegen. Foto's komen uit 1986.
Het zijn niet mijn foto's maar aan mij gegeven door een dienstmaatje indertijd. Ik weet nog dat hij Loek heette maar zijn achternaam ben ik kwijt.
We zien hier de Lockheed P-3C "301" van de MLD in de landing op waarschijnlijk marinevliegkamp Valkenburg. Ik denk dat omdat ik nog weet dat Loek daar vlakbij woonde. Ik weet niet of dit een bekend plekje is/was, zo bij die kassen.
Bijlage 17171
Bijlage 17172
Bijlage 17173
Mvg, Boris
Die laatste is een hele mooie foto! Ik denk onopzettelijk zo gemaakt, maar hij straalt echt iets uit!
Inderdaad is dit gewoon in de landing aan de oostkant van Valkenburg.
Fotoserie van 10 juni 2006.
Foto's zijn gemaakt op het vliegveld Middenmeer. Dit was gedurende een open dag om de officiële opening van dit vliegveld te vieren. Helaas stond de zon de hele dag niet echt in de goeie richting zodat je tegen de schaduwzijde keek.
Bijlage 17373
Westland Lynx SH-14D "283" van de MLD komt hier aangevlogen.
Bijlage 17374
De "283" hangt hier achterover om boven het veld te stoppen.
Bijlage 17375
De party trick van de marine vangt hier aan. De duiker wordt aan de lier gehangen.
Bijlage 17376
Ja, zo moet het dus niet.
Bijlage 17377
Kijk, hij weet wel hoe het moet.
Op de foto's kun je goed de speciale BERP uiteinden van de rotorbladen zien.
Tijdens deze demo zakte de "283" ook nog even flink door en kwam op 20 meter boven de suikerbieten te hangen. Gevolg, iedereen gezandstraald.
Mvg, Boris
Foto genomen op 17 juni 2006 tijdens de open luchtmacht dagen op Leeuwarden.
Bijlage 17378
Westland Lynx SH-14D "264".
Mvg, Boris
Fairey Firefly FR.4 '005/B', Nieuw Guinea c. 1960. 7 Sqn, MLD.
Bijlage 17419
Ruud.
Primadelux. Wat een mooie kist was de Firefly toch. Een brok nostalgie uit de 50er/60/er jaren. Jan Jr.
Helemaal mee eens!
Bijlage 17448
Tracker.
ik meen bijna zeker te weten dat deze foto gemaakt is op de dag van de uitdienststelling van vsq 7, december 1961, boroekoe, biak
peter varenhorst, ex wnr bij het squadron
Even een paar scans van dia's, gemaakt op Eelde in 1982 en 1983:
https://farm4.staticflickr.com/3644/...6babc6ca_o.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3471/...86d40a20_o.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3121/...a240ea9f_o.jpg
De MLD vierde zijn 80-jarig bestaan in 1997.
Dat werd gevierd op De Kooy en op Valkenburg.
De foto's rond het MVKK staan onder 'De Kooy na 1985' op de site.
Die van rond en op het MVKV vindt u hier.
Ze behoren toe aan Jan Toorenaar, vlieger vanaf 1954.
Ik open met de 'bomb burst' van drie Orions.
Dat mocht natuurlijk niet vertikaal, maar het blijft een aparte opname.
De rest is zonder tekst.
Bijlage 17872
Bijlage 17873
Bijlage 17874
Bijlage 17875
Bijlage 17876
Bijlage 17878
Bijlage 17879
Bijlage 17880
Bijlage 17881
Bijlage 17882
Bijlage 17883
Bijlage 17884
Bijlage 17885
Tracker.
'214'. Lockheed SP-2H Neptune.
Bijlage 17924
Ruud.
iedere keer weer grandioos om deze vliegtuigen, in al hun majestueuze pracht, te kunnen zien.
de allerbeste herinneringen, waarmee niets ten nadele van welk ander vliegmachien dan ook is gezegd. !
peter varenhorst
Dag Peter,
Majestueus, inderdaad.
Maar ben je de nadelen vergeten?
Bijlage 17925
Tracker.
goeden morgen my dear tracker, how nice to read your lines again !
tot de niet te vergeten nadelen van de sp2h horen ongetwijfeld:
het ontbreken van een bruikbaar navigatiesysteem, anders dan een goed afgetrainde waarnemer
zeer veel dank voor de flight-deck foto; deze/soortgelijke zocht ik.
groeten, peter
In mijn bezit zijn onderstaande 5 foto's. Enige daarvan zijn ook door Jan Wullink geplaatst bij het Karel Doorman II topic. Ik plaats ze wat groter.
'6-61'. Hawker FGA-50 Seahawk op de Karel Doorman II wordt aangehaakt op de katapult. 1959.
Bijlage 17929
Ruud.
'6-54'. Hawker FGA-50 Seahawk op de katapult aan boord van de Karel Doorman II.
Bijlage 17930
Ruud.
Katapultstart Hawker FGA-50 Seahawk vanaf de Karel Doorman II.
Bijlage 17931
Ruud.
'8-3' "Cleopatra" (ook H-3 en 077). Sikorsky HO4S-3 (UH-19F) aan boord Karel Doorman.
Bijlage 17932
Ruud.
'141'. Sikorsky HSS-1N (SH-34J, UH-34J) aan boord Karel Doorman. In dienst: 05.01.1960, in zee bij Schotland op 22.09.1965 en afgeschreven.
Bijlage 17933
Dit was het dan.
Mvg, Ruud.
Ik heb hier twee foto's uit 1960, genomen boven het schone Jefman Sorong.
Vermoedelijk vanuit een Firefly Mk4, maar zeker is dat niet.
In beeld verschijnt een soort cirkelvormig spaakwiel.
Spaken niet onder 90 graden geplaatst en de cirkel niet echt rond.
Ik heb vele Fireflies bekeken, maar kan niet ontdekken waar het ding gezeten zou kunnen hebben...
Niet aan een wingtip, niet langs de romp, raadselachtig...
Dus gooi ik het in de groep.
Er komt nog een ruim verhaal over de Firefly binnenkort.
Bijlage 18012
Bijlage 18013
Tracker.
Zojuist een boek gelezen over NNG over de periode 1950-1962 .
Pracht foto's :thumbup: het eiland op de eerste foto is Doom en op de tweede Jefman.
Hallo Jan.
Ik ook. "Koninklijke Luchtmacht in Nederlands Nieuw-Guinea" van Casius en Schulte, dat gaat over de jaren 1958-1962. Een aanrader.
Wat was jouw titel?
Mvg, Ruud.
Hallo Ruud.
Momenteel heeft Nieuw Guinea erg mijn aandacht , inderdaad bedoel ik Koninklijke Luchtmacht in Nederlands Nieuw-Guinea maar ook "Rimboevliegers " ( Jan Hagens ) , "Boven de boerenkool "( Bart M. Rijnhout ) , "Wachters boven het stenen tijdperk " ( Bart M. Rijnhout ) en twee delen van "Patrouilleren voor de Papoea's " ( R.E. van Holst Bellekaan & I.C. De Regt & J.F. Bastiaans )
Hallo Jan.
Dan ben je inderdaad "in" NNG. Je bent ook "in" boeken dus, goed om te zien. Deze titels zijn ook in mijn verzameling aanwezig maar toevallig was ik die van Casius opnieuw aan het lezen.
Mvg,
Ruud.
Tja Ruud , ik kom ook bij Aad en Harm in Oosthuizen en dan ben je net een kind in een snoepwinkel :D
het komt mij voor dat dit onbekende ding, iets te maken heeft met een manche, die aan sb-zijde werd meegevoerd in de firefly.
zeker weten doe ik het niet meer; al zolang geleden....maar het mMOET beslist worden opgelost; zo kan het niet verder...
overigens lijkt me het eerste eiland " middelburg " toe; en het tweede is onmiskenbaar jefman
dat waren nog eens tijden !
groeten, peter
Ik heb mijn hoop in deze op jou gevestigd Peter!
En uiteraard op het archief dat je nog moet hebben liggen...
Tracker.
Kan het geen onderdeel zijn van een sleepdoel installatie?
Tussen Jan en Ruud bevinden zich voldoende boeken over NNG en Sq 7 zie ik.
Nu nog even de oplossing voorgaats bladeren!
Ik heb een foto van de 006/B (ex P-47), genomen na de crash van 06-12-1960.
Hierop is het "ding" duidelijk te zien. De 006 was een manche toestel van Sq.7.
Het lijkt mij dus een constructie om de manchekabel bij het staartstuk weg te houden.
Ik kan wegens een computer/scanner probleem de foto nu niet tonen, wellicht in de
nabije toekomst.
Groeten,
Rob B.