Jazeker dit klopt helaas is de man overleden
Printable View
Jazeker dit klopt helaas is de man overleden
a nu weet ik het weer
opgestegen op het strand tog
Wat heet gecrasht...
Zie: Ongevallen/incidenten 1983
Bovendien werd die illegale vlucht niet door Cor Dijkman Dulkes uitgevoerd, maar door Jaap van Ham. Díe werd dan ook aangehouden.
Herman
Oké dat is met de 2 de gebeurd een gevalletje van oeps sorry
wel een mooi ontwerp
had zekers wat kunnen wordenb
maarja overheid he
Zou er wel een markt voor zijn geweest voor de Van Kuyk? Hij valt in dezelfde klasse en lijkt veel op de Caudron "Goeland" (behalve de staart) en daar waren er genoeg van, zelfs in duitse dienst tijdens WO II. Bovendien ging de productie zowel tijdens als na de oorlog gewoon verder.
Bijlage 7311
Bijlage 7312
Foto's aviastar en wikipedia.
Ruud.
Hallo Jos Heyman.
Ik heb wel een Kempen Airport op het net gevonden. Het ligt in de buurt van Budel.
Wanderungen rund Kempen Airport - Übersicht aller Wanderwege | RouteYou
Ruud.
Heb wat gezocht op het net maar een vliegveld Leende kom ik nergens tegen. Zou het kunnen zijn dat het huidige vliegveld Eindhoven dat op iets meer dan 16 km van Leende ligt bedoeld wordt?
Zelfs de site van de gemeente Leende geeft geen melding over een vliegveld binnen hun grenzen.
Gemeente Heeze-Leende / Ontdek Heeze-Leende / Historie
Ruud.
De vraag rees in welke Vliegwereld er het een en ander werd geschreven over de Van Kuyk vliegtuigen en Leende.
Daar gaat-ie:
Ik had het eerder noemen van een Vliegwereld uit '49 kennelijk uit het hoofd opgeschreven.
De zoektocht naar de juiste datum in '49 leidde namelijk tot niets.
Vier jaargangen -en evenzoveel uren- verder, vond ik eindelijk iets over de van Kuyk "Havik", in de 15 april '46 uitgave.
Wat blijkt:
Vliegwereld was er als de kippen bij, n.l. al op 15 sept' 1945, met het vermelden van de van Kuyk vliegtuigen.
Dat had ook te maken met het feit dat de KNVvL al op 8 september 1945 een zweefvliegkamp organiseerde.
En wel op het vliegveld te Leende, grenzend aan de van Kuyk vliegtuig-industrie.
Wat de overweging was om zó kort na de oorlog al een zweefvliegkamp te organiseren zou ik niet weten.
Ook niet waar de zweefvliegtuigen opeens vandaan kwamen en of er nog vliegers waren die hun bevoegdheid geldig hadden kunnen houden.
Er zal ongetwijfeld een zweef-historicus zijn die er meer van weet.
Bijlage 7313
Bijlage 7314
Ik googlede wat en vond iets over Leende bij de Eeldense Aeroclub.
Het betreft de PH-56, een ESG. Er staat:
Het kwam goed de oorlog door en vloog op het instructiekamp op Leende. Het maakte daar 40 starts.
Trots staat dan bij “bijzonderheden“ in het dagboek van het vliegtuig: geen reparaties.
Dit kamp werd nl gebruikt om instructeurs en vliegtuigen te controleren op hun luchtwaardigheid.
Daar moet haast wel meer over beschreven staan in hun annalen.
Ik vind het verheugend dat er toen kennelijk een KNVvL was met daadkracht.
Ik meende dat dat wel eens anders was, met de aantekening dat mijn KNVvL ervaring niet verder gaat dan tot 1970.
De in het artikel genoemde Harry Nienhuis was Kapitein in het leger en runde een Auster operatie.
Oorspronkelijk begonnen als “No 6 Dutch Communication Flight”, was men nu doende met een post en hand-en-spandiensten netwerkje.
En er werd kennelijk gesleept.
In dezelfde Vliegwereld is er een artikel aan gewijd.
(Liefhebbers?)
Ik vermoed dat het kamp in het huidige Maarheze heeft gelegen.
Tussen Budel en Welschap.
Bij de Eindhovense zal men er ongetwijfeld meer over weten omdat hun
aanwezigheid op Welschap in het geding is.
Dan is er nog de eerder genoemde Vliegwereld van 15 april 1946.
Daarin wordt melding gemaakt van nóg een “Havik”.
Eenmotorig, met type-aanduiding 100.000.
Men was van de ronde getallen.
Bijlage 7315
Bijlage 7316
Hij ziet er weer goed uit, een Proctor, een Caudron Simoun, noem maar op.
Het is helaas kennelijk niets geworden, jammer.
Ik veronderstel dat daar meer kennis over in huis moet zijn ergens...
In het artikel, laatste alinea: “In 1943 werd reeds enz”.
Daar is iets opmerkelijks aan de hand binnen de Vliegwereld redactie.
Ik kom daar nog apart op terug.
Tracker.
Eindelijk gevonden! Vliegveld Leende.
Zie op blz. 271 van onderstaande link onder 29.5 Fabrieksterrein.
http://atlas.sremilieudienst.nl/arch...eezeLeende.pdf
Voor wie dit teveel werk is, het omschrijft de geschiedenis van Heeze-Leende, een samenvatting hieruit:
5.29.5.001. N.V. Van Kuyk Vliegtuigindustrie.
Complex "Haviksoord", gelegen ten oosten van de weg Leende-Maarheeze, bestaande uit kantoor, woning, werkplaats en loodsen (zie situatietekening, heemkundeblad, 3, p. 261.)
De geestelijke vader van het plan een vliegtuigfabriek te bouwen was de dynamische Harry van Kuyk. Nog tijdens de bezetting begon hij zijn onderneming. Hij had een groot terrein gekocht gelegen ten Oosten van de weg Leende-Maarheeze. Het terrein bestond grotendeels uit heide dat hij had laten egaliseren. Hij had er een loods laten plaatsen, een woonhuis, kantoortje en dat allemaal onder het mom van ontginning. Luttele weken na de bevrijding wilde Van Kuyk eindelijk echt met vliegtuigbouw te beginnen. Het toekomstige vliegveld werd door Harry omgedoopt tot "Haviksoord". Zijn 'eersteling' zou "De havik" genoemd worden, naar zijn eigen initialen H.v.K.
Het vliegveldje in Leende was eigenlijk te primitief voor vliegtuigindustrie. Wel had men het materiaal en de mogelijkheden om zweeftoestellen te bouwen, maar de bouw van echte vliegtuigen kwam niet goed op gang, door gebrek aan mensen en materiaal.
In het voorjaar van 1946 nam Harry van Kuyk een aanbod aan van Aviolanda, een vliegtuigfabriek in Papendrecht bij Dordrecht. Daar kon hij een grote hal huren en de beschikking krijgen over mensen die verstand hadden van vliegtuigbouw en de nodige ervaring hadden opgedaan. Alle bouwsels en tekening werden op een grote oplegger geladen en opgewekt toog men naar het nieuwe werkterrein:
'Het optimisme was evenwel van korte duur. De overheid gaf geen medewerking; er kwamen geen toewijzingen voor materiaal. Wachten en onze tijd in ledigheid doorbrengen, was niets voor de actieve Van Kuyk. Na enkele maanden nam hij de beslissing: "We stoppen ermee! Ik schei ermee uit!" Hij gaf opdracht alles weer op te laden en terug te brengen naar Leende. Het was een hele toestand! De dynamische, doch impulsieve Harry gooide alles op een grote hoop, gooide er een vat benzine over, stak het aan en in een mum van tijd verbrandde al datgene waarmee we zo'n drie jaar bezig waren geweest. Maar ook een toekomstdroom ging op in rook!'
Harry van Kuyk keerde terug naar Tilburg, naar zijn fabriek en zijn mensen. De komende jaren van de wederopbouw van Nederland was veel werk voor de bouwer-aannemer die hij altijd was geweest.
De naam Haviksoord in Leende bestaat nog steeds, zelfs de golfclub heet zo.
Mijn zoekwoord bij Google Maps was: weg Leende-Maarheeze. Maar golfclub Haviksoord te Leende geeft ook resultaat.
Ruud van Ommeren.
Hallo willem farman.
Heb je info over deze opname? Type vliegtuigje, personen, gelegenheid, etc.?
Ruud
De locatie is mij wel duidelijk, de gebouwen op de achtergrond zijn van het Autotron toen het nog in Drunen was.
Het militair luchtvaart museum ging toen een jaartje dicht vanwege een verbouwing en had een deel van haar collectie naar Drunen overgebracht.
Zelf had ik in een aantal vitrines mijn plastic schaalmodellen van nederlandse militaire vliegtuigen ten toon gesteld waardoor ik ook vrij in en uit kon lopen en alles extra goed en lang kon bekijken.
In die tijd is midden in het Autotron ook de Farman replica gebouwd die nu in Soesterberg staat.
Van het amateurvliegtuigje staat me vaag nog wel iets bij, maar echte details heb ik niet meer. eerst werd geprobeerd te starten vanuit een weiland achter het Autotron, maar dat bleek te klein. Men is toen uitgeweken naar de sportvelden vlakbij de Lips scheepschroeven fabriek aan de rand van Drunen. Of het echt tot een vlucht is gekomen kan ik me niet meer herinneren. Volgens mij was dit toestelletje de Van den Berg Staalvogel. Op de website van Herman Dekker is hier meer over te vinden (zie PH-BER).
Heren,
Dit is zeker niet de PH-BER "Staalvogel".
De PH-BER was een hoogdekker, dit is (letterlijk) een schouderdekker.
Het lijkt mij meer een van de (minstens) vier aan de Staalvogel voorafgaande projecten van de heer V.d. Berg.
Zie ook "75 Jaar Nederlandse Luchtvaartuig Registers" blz. 75.
Herman Dekker
Het resultaat
Hans
wat betreft de foto van willem farman :
is dit niet een soort reclame stunt van Autotron?
meen op de vleugel ook Autotron te zien staan.....
nee beslist niet Autotron heeft deze bouwer een kans gegeven om daar te bouwen tijdens het thema Vliegen vliegensvlug vervlogen tijdens de tentoonstelling vanwege 75 jaar Luchtmacht .
Weet iemand iets over dit vreemd uitziende ontwerp voor een vliegende vleugel?
Ik heb deze foto's reeds véééééle jaren in mijn bezit maar ik heb geen flauw idee wat het is.
Misschien niet eens van Nederlandse herkomst//
A real project Nico ?.
If this project was from Netherland,
I suggest that,the De Schelde designed it.
Hi,
does anyone know Kuyk Types 40.000 & 50.000 ?.
If we can get those articles from that magazine about Kuyk,we can
see if there is anther projects to him ?.
Bijlage 22823
Bijlage 22824
Schop. Hier heb ik enige info over. Mijn zoon is enige tijd actief geweest in de SSVOBB de club met de welluidende naam Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en –beheer, die de kopie HL II heeft gebouwd. De mooie naam is tegenwoordig veranderd in "Lambach vliegtuigen" de naam van de fabriek die Hugo Lambach in 1937 oprichtte (oh nee sorry, dat moet natuurlijk zijn: "Lambach Aircraft"). Het kopie HL II project liep uit van een éénjaarsplanning naar een bouwtijd van zes jaar, maar in september 1995 was dan toch de eerste vlucht op Gilze-Rijen.
Er is daarvan een mooi boek gemaakt met daarin, behalve de bouw van het origineel en de kopie HL II, ook een korte geschiedenis van de HL I de PH-DSA.
http://i65.tinypic.com/2prahw8.jpg
De huidige verblijfplaats is een beetje vaag. Op de SSVOBB-website staat dat hij in de Catalina-hangar van Lelystad staat, maar mijn zoon had gehoord dat de huidig standplaats Seppe is, ook wel genaamd Breda International Airport.
De genoemde problemen zijn nog onveranderd en dat zit in de bevestiging aan de vleugel van de vleugelbeslagen. Er zijn scheuren ontstaan in een las van het hoogwaardige beslagmateriaal. Generaties studenten buigen zich sinds 1996 over dit probleem en er zou een generatie moeten opstaan die, net als bij de bouw in 1990-95, zijn schouders er onder zet. Want het zou doodzonde zijn als dit stukje luchtvaartgeschiedenis nooit meer zal vliegen. En stilstand is, zoals zo vaak, achteruitgang.
"Lambach vliegtuigen" heeft een turbulente, korte, maar helaas weinig succesvolle geschiedenis. De HL II, PH-APZ bijnaam Appelzuurtje, werd ontworpen en gebouwd in de ongelofelijk korte tijd van 5 1/2 maand en vloog in mei 1937 voor het eerst door Hein Schmidt Crans, chef instructeur van de N.L.S. Tijdens de eerste vlucht voerde hij de volgende figuren uit: looping, rol, Immelman en tot slot een zoemer. Overbodig te melden dat de constructeur en de andere toeschouwers van deze doopvlucht wild enthousiast waren. Maar na de invliegperiode kwamen er geen nieuwe orders meer, werd "Lambach vliegtuigen" ontbonden en ging Hugo over naar Fokker. De HL II kwam roemloos ten einde in mei 1940 op Waalhaven tijdens een bombardement bij de herovering van het vliegveld.
Zijn eerste vliegtuigontwerp was de PH-DSA of HL I, een simpel 2-persoons vliegtuig gebouwd door de leden van de Delftsche Studenten Aeroclub. Het doel was om de studenten de mogelijkheid te geven om betaalbaar te vliegen. De eerste vlucht van de "Prinses Juliana" gedoopte HL I, was in juli 1935 door Dick Asjes, een echte lucht- en oorlogsheld, ridder MWO, bekend o.a. van de Panderjager.
http://i67.tinypic.com/2ziakoh.jpg
Dick heb ik een aantal keren mogen ontmoeten tijdens lustra van de DSA, want de club die hij zelf had (mee)opgericht, droeg hij zijn hele leven een warm hart toe. Hij bleef wel elke keer herhalen dat die studenten toch ook moesten motorvliegen, want dat zweefvliegen vond hij eigenlijk maar niks. Door zijn relaties in de luchtvaart kreeg hij veel voor elkaar voor ons en zonodig trok hij aan de bel bij zijn goede vriend Benno.
Als de tekeningen van de HL I nog bestaan dan is de kans groot dat ze in het archief van het Aviodrome liggen, waar ook de bijna volledige set van de HL II is daar teruggevonden.
Adri
Jammer dat men altijd weer van het onderwerp afwijkt, dus weer allerlei verhalen er bij betrekt.
Lambach ging naar Fokker.
Noorduijn was tussen Fokker en zijn eigen fabriek werkzaam bij enige fabrieken in de USA.
Voordat hij bij Fokker kwam was hij en zijn broer werkzaam bij Sopwith.
Daarna gingen zij naar Armstrong-Whitworth, hierna gingen zij met nog een paar Nederlanders, waaronder Koolhoven, naar BAT.
Na BAT ging hij naar Fokker.
Interressant detail, wat blijkt de vleugel constructie van F.K.23 de Noorseman lijken wel heel erg op elkaar.
Zijn ontwerp???
Jjr
Constructief, zo goed als gelijk!
Dus eigenlijk wil je zeggen dat Noorduijn alle vleugels uit die tijd heeft ontworpen behalve de twee onderstaande ? :blink:
"The General Aircraft Monospar "
http://www.airscene.co.uk/article-images/Monospar-2.jpg
En de Junkers vleugel uit die tijd :
http://rebertsrules.com/LiTOT/Conten...ing_p099_W.png
Oeps Wright Flyer 1903
https://wright.nasa.gov/airplane/Images/wing.gif
Noorduijn was toen ongeveer 10 jaar oud :blush:
Als je mijn bijdrage bedoelt? Ik heb gereageerd op een aantal vragen die in dit draadje zijn gesteld en mijns inziens was het relevant voor het onderwerp: Nederlandse bouwers en/of ontwerpers van vliegtuigen.
Wanneer we alleen mogen reageren binnen het strakke kader van de gebruikte draadjestitel, wordt het wel een erg saai forum.
Adri
Als je zie wat ik geschreven heb, zou je zien dat Noorduyn bij Koolhoven in Engeland was, dus bij het ontwerpen van de Engelse F.K. toestellen, dus ook de vleugels.
Als jullie je eens ga verdiepen in de diverse constructies dan zie dat er diverse manieren zijn gebruikt voor de vleugels.
Een voorbeeld de Koolhoven ribben weken af van die van Fokker, als je je hier in verdiept blijkt kom je er achter dat in de houtbouw vleugels diverse manieren werden gebruikt.
Maar het moet wel binnen het onderwerp blijven
Robert Noorduyn doet mij heel veel denken aan Anthony Fokker, rijke ouders, leren vliegen, beetje aan prutsen aan eigen carrière, waarschijnlijk met financiele steun van ouders bedrijf gestart en dan later claimen dat zij dingen hebben ontworpen. Laat mij niet lachen mensen van hun afkomst hielden zich niet bezig met ontwerpen laat staan dat ze ooit over de tekenplank hebben gehangen.
Ik heb geen foto's van Koolhoven ribben ( muv FK23 ) dus die zou ik graag willen zien.
Hoorde net van een doorgaans goed ingelichte bron, dat de Lambach HL II over enige weken zal worden overgedragen aan de Stichting Vroege Vogels in Lelystad. Ik vind dat erg goed nieuws.
Zoals ik al eerder had gemeld hebben de Delftsche studenten (helaas) geen tijd meer voor dit soort buitenissige activiteiten.
Adri
Mooi nieuws! Laten we hopen dat ze het toestel weer luchtwaardig kunnen maken.
Groet,
Mathieu.
Bij het lezen van de vragenrubriek van Herman Dekker kwam ik deze vliegtuigbouwer tegen: Ludger Volpert (uit Hamburg)
Tussen 1931 en 1937 actief, maar zeer weinig over hem bekend.Bijlage 27697
In internet kwam ik nog het volgende tegen: Bijlage 27698
In de krant van 1937 stond zijn vliegtuig gebouwd bij De Jong in Vlaardingen Bijlage 27699
Weet iemand hier meer van?
Het schijnt dat in het tijdschrift Jet & Prop 2008-6 iets over gestaan heeft.
From Ailes 17/1/1948,
here is a Kuyk Type 30.000 aircraft Project,and a small Info about Type 60.000.
Bijlage 30759
Bijlage 30760