D1+OH was er in ieder geval ook ...
http://www.flashie.nl/MLD/Fokker_T8w_codes.html
foto : http://www.luftarchiv.de/
Printable View
D1+OH was er in ieder geval ook ...
http://www.flashie.nl/MLD/Fokker_T8w_codes.html
foto : http://www.luftarchiv.de/
Hallo eric7325.
Ik had 21 registraties maar deze dus niet. Geen enkele met D1 trouwens. Bedankt want nu heb ik er 26.
Hieruit blijkt maar weer dat niet alles is bij te houden (zeker in mijn geval).
Dus de tweede letter na het balkenkruis is geen V maar een H. Gezien de aanvulling van vijf registraties (D1+KH, D1+LH, D1+MH, D1+NH en D1+OH) is er geen andere mogelijk.
Groet,
Ruud.
Helaas niet scherp maar voor mij toch interessant genoeg. De verkoper had geen idee en verkocht het als “Foto Wehrmacht Seenotstaffel 4 Flugzeug Do24 Frankreich He59 Hafen Brest ?”.
Dat dit de haven van Brest is betwijfel ik ten zeerste. Hoewel de duitse militair het onderwerp was liet het ook een buitgemaakte Fokker T.VIIIw zien met op de achtergrond nog twee.
Eén naast de rechterschouder van de militair en eentje aan de linkerzijde van de foto.
Bijlage 23570
Groet, Ruud.
Opnieuw een G-1 wrak langs de Haagweg verworven. De donkere vlekken zijn niet het gevolg van branden maar doorgeslagen lijmsporen. Links op de achtergrond zijn 4 radiomasten zichtbaar.
Het verbaast me dat de twee jongens rustig hun gang kunnen gaan, misschien wel met souvenirs verzamelen, terwijl de duitsers langsrijden. Ik heb momenteel geen tijd om uit te zoeken welk wrak het zou kunnen zijn.
Bijlage 23877
Groet, Ruud.
Het is in ieder geval een Wasp, aan de motoren te zien. De kleur van de staartboom lijkt egaal te zijn, maar is dat ook zo?
Ik neem aan dat dit de 360 is. Dit moet dan een vroege foto zijn want de linker motor ( rechts op de foto ) staat nog op het onderste propeller blad. Later foto's laten deze motor naar links ( foto rechts ) is gedraaid/gevallen.
Hallo.
Bij #8 in dit topic kwamen Engelse bombardementen op Schiphol ter sprake. Ik heb twee foto’s in mijn bezit die genomen zijn op Schiphol na het bombardement van de RAF in juni 1940, zie hieronder.
Bijlage 24238
Bijlage 24239
Groet, Ruud.
'KD+GH'. Fokker T.VIII-L.
Bijlage 24411
Groet,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 27470
Laatste verwerving. Niet helemaal scherp maar wel interessant.
Fokker G-1 ‘312’ net buiten Waalhaven geparkeerd. Links is nog een vleugeluiteinde van een tweede exemplaar te zien. Op de achtergrond is de bomenrij langs de Charloise Hoge Dijk te zien en voor het gebouwtje loopt nog een treinspoor.
Kan iemand bevestigen of het gebouwtje op de achtergrond de commandopost IIIe Bat. Reg. Jagers is of dat die nog verder naar links (niet zichtbaar op de foto dus) stond? Volgens mij was dit het enige gebouwtje dat hier stond maar ik heb nog steeds geen bevestiging.
Groet, Ruud.
Bijlage 27700
G-1 '342' op Schiphol ná capitulatie. Is niet helemaal scherp.
Groet, Ruud.
Bijlage 27929
Mijn nieuwste verwerving. Hij is nog niet binnen maar ik plaats hem hier al zodat ik zelf de beveiliging niet hoef aan te brengen.
'651'. Fokker C.Vd HS (eerst de '331'?) na de capitulatie dus in goede staat door de Duitsers aangetroffen. Eén Duitse militair maakt een foto terwijl een ander hem weer in beeld heeft.
Een voor mij totaal onbekende opname.
Groet, Ruud.
Hoi Ruud,
Leuke aanwinst, deze plaat werd in 2007 en 2012 ook al eens verkocht via ebay.
2007 zie: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...okkers+op+ebay
2012 zie: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...okkers+op+ebay
Mooie vangst Ruud!
Ik heb die foto tijdens de eerdere aanbiedingen ook wel eens geprobeerd te kopen, maar dat hij nu weer te koop stond is me totaal ontgaan!
Groeten,
Edwin
Hallo Edwin.
Deze foto heeft slechts zeer kort op eBay gestaan, ik was er gewoon snel bij na plaatsing. Het was er een met de keus "Sofort Kaufen" of "Preisvorschlag".
Ik bood meteen 2/3 van de Sofort Kaufen prijs als Preisvorschlag en hij ging er mee akkoord.
Kleine teleurstelling is wel dat hij al 2x eerder is aangeboden.
Dus is ook van deze opname een aantal afdrukken voor de kameraden gemaakt, meteen of later voor de "Kameradentreffen" die na de oorlog werden gehouden. Das war ein schöne zeit nicht war Kamerad.
Groet, Ruud.
Bijlage 29503
Fokker G-1 net buiten vliegveld Waalhaven. Ik denk de '314' omdat de band van het bakboordlandingsgestel niet lek lijkt.
Of dit klopt of dat het toch de '312' is moeten de deskundigen maar zeggen, ik heb geen kennis van beschilderingen.
Groet, Ruud.
Bijlage 29571
T.VIIIw Beute en Duitse roeiers.
Zou Schellingwoude zijn, volgens verkoper, maar ik kan hem niet helemaal plaatsen qua locatie.
De gebouwen rechts lijken me niet van de basis, ik zie de letters RS.
Om de kranen links te kunnen zien zou de basis ook links moeten liggen. Ik vat het niet.
Reeds langer in bezit maar vergeten te plaatsen.
Groet, Ruud.
Bijlage 30546
Dit is een door mij vergeten foto. Reeds lang in mijn bezit maar simpelweg uit het oog verloren in de hoeveelheid.
Het is een foto van mindere kwaliteit maar na een kleine correctie goed genoeg om te plaatsen.
Welke Wasp dit was? Zou rechts nog de '314' te zien zijn? Dan zou dit de zijkant van de Waalhaven kunnen zijn, een eerder discussiepunt in dit draadje.
Het dichtst bij de hoofdingang van Waalhaven stond de '312', dan de '314', dan deze Wasp?
Groet, Ruud.
Bijlage 31554 Bijlage 31555
Toen ik deze volgens mij bijzondere foto zag, kon ik het niet laten om mee te bieden en nu is hij in mijn bezit.
Ik plaats hier de door de verkoper geplaatste foto met watermerk, dat spaart mij weer werk.
Deze foto toont één van de twee Fokker C.X's die ontsnapten naar Frankrijk in mei 1940, de '705' samen met een Franse Curtiss.
In Nederland wordt constant als eindpunt gesproken over Duinkerken als men het over deze ontsnapping heeft (de andere C.X in Caen).
Wordt hiermee Aéroport de Calais-Dunkerque bedoeld of is er nog een ander vliegveld? Ik kan het in ieder geval niet vinden in Duinkerken.
Op de achterzijde van de foto wordt ook Calais geschreven, zie afbeelding rechts.
Mvg,
Ruud van Ommeren.
.
Het toestel is de 354 met Wasp-motor,die in depot stond bij Waalhaven / Pernis. Het was onbewapend en nog voorzien van de Spaanse neus. Het toestel is hier al teruggebracht naar het vliegveld en voorzien van balkenkruizen. Op andere foto's is te zien dat de 312 met Mercury-motor ernaast staat. Zie boek 'Fokker G-1 jachtkruiser' deel 2. blz 164.
Karel Kalkman
Wat is een Spaanse neus? Voor het eerst dat ik die aanduiding zie.
.
De kleine versie van de G-1 met Wasp-motoren moet wel degene met de Spaanse neus zijn.
O.a. afwijkende bewapening in de neus dan bij de grotere G-1 Mercury (LVA) versie.
(LVA) Mercury:
8 Type M36 no.1 mitrailleur 7,9mm in de neus
1 type Lewis 7,7mm of M36 no.2 7,9mm in de roteerbare staartkoepel.
Wasp:
3x 7,9mm mitrailleurs: 2 in de neus en 1 in de roteerbare staartkoepel.
2x 20 mm Madson kanonnen in de neus.
Als ik het goed zie lijken op de genoemde foto de openingen in de neus (door de Duitsers?) dicht gemaakt om de een of andere reden. Of bestonden er neuzen zonder openingen voor de bewapening?
Groet, Ruud.
Bijlage 31643
Al enige weken binnen. Nogmaals mijn vraag over welk het vliegveld het men in Nederland gewoonlijk heeft.
Deze foto toont één van de twee Fokker C.X's die ontsnapten naar Frankrijk in mei 1940, de '705' samen met een Franse Curtiss.
In Nederland wordt constant als eindpunt gesproken over Duinkerken als men het over deze ontsnapping heeft (de andere C.X in Caen).
Wordt hiermee Aéroport de Calais-Dunkerque bedoeld of is er nog een ander vliegveld? Ik kan het in ieder geval niet vinden in Duinkerken.
Op de achterzijde van de foto wordt ook Calais geschreven en niet Duinkerken, dus ...?
Mvg,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 31644
Ook deze is al enkele weken binnen.
Twee G-1 wrakken op Waalhaven.
Ik denk dat ik deze al eens eerder heb gezien, zelfs met vermelding van de vermoedelijke registraties.
Maar waar was dat? Iemand ...?
Groet, Ruud.
Dank je wel voor de reactie Hans.
Je kunt in deze hobby niet alles weten, en misschien gaat er met het verstrijken van de jaren ook in het geheugen wel wat verloren.
Calais op de achterzijde van de foto is dus een fout van de maker van de foto, een Duitse militair.
Ik had via Google inmiddels de discussie gevonden hier op deze site uit 2009 over dit onderwerp. Blijkt dat ik nog lang niet alles heb gelezen van wat hier gepubliceerd is.
Zie: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...Fokker-C-X-705
Mvg, Ruud.
Ruud,
onderstaand een verhaal uit 1951 hoe de 705 daar is terecht gekomen.
Hans
Hallo Hans.
Hartelijk dank voor het interessante artikel. Maakt veel duidelijk.
Mvg, Ruud.
Bijlage 31652
Fokker T.VIIIw te Schellingwoude tijdens de bezetting.
Reeds jaren in mijn bezit maar bleef buiten schot omdat het in een mapje scans zat van mindere kwaliteit (mild gezegd) met de naam "Schellingwoude".
Met een klein beetje restauratie, voornamelijk vuiltjes verwijderen, oplichten en wat scherper maken bij de scan met de hoogste resolutie (1200 dpi) komt er toch nog iets behoorlijks uit.
Wel met de beperkingen die goedkope camera's toen hadden, vooral de zijkanten waren vaak niet scherp, zoals hier ook het geval is.
Mvg,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 34436
Al langer in mijn bezit maar was er nog niet aan toegekomen.
Is dit de '215' van Govert Steen bij Kijkduin voordat hij in de fik werd geschoten?
Groet Ruud en "stay safe".
Bijlage 34875
Deze lag al een tijdje thuis maar even vergeten te scannen.
G-1 361 langs Haagweg.
Groet Ruud en "stay safe".
Bijlage 35191
Persfoto 24x17,6 cm. De afbeelding staat scheef op het formaat, ik heb het beeld recht gehouden.
T-VIIIw Beute. Lijkt de D1+KH (KH is zichtbaar op de foto) van 1./SAGr.126 te zijn. Schade aan neus en stuurboordvleugel. Volgens het commentaar het resultaat van een Fallböe (valwind) waarna een noodlanding volgde.
Links op de foto staat 42/21–10. Het kan een code zijn maar ook 21.10.1942.
Groet,
Ruud van Ommeren.
dit zal zijn nadat i in dfe fik was geschoten aangezien i geen schade had opgelopen bij de landing
Vond deze foto als negatief op het internet :https://pf.nl/donkere-duinen-in-fotomuseum-dan-haag/
Bijlage 35200
Vond deze foto als negatief op het internet :https://pf.nl/donkere-duinen-in-fotomuseum-dan-haag/
Nooit eerder gezien.
Bijlage 35200
11-09-1936: Tlt. E.M. Hoekstra. Noodlanding te Huisduinen na motorstoring. landingsgestel en ondervleugel beschadigd. Door de Marine geborgen.
Bijlage 35652
Tweemaal T.VIIIw in Amsterdam met rechts op de foto N.V. De Noorsche Houthandel.
Vrijdag 15/6/23 binnen gekomen. Een helaas niet scherp te krijgen foto. Er waren twee (bijna?) dezelfde foto's op eBay beschikbaar.
Groet, Ruud.
Ruud, waaruit blijkt dat deze foto op Waalhaven is gemaakt? Mogelijk staat er iets op de achterkant dat daarop wijst, maar wellicht ten overvloede wijs ik er op dat er ook twee G-1's op het strand bij Oostvoorne terecht zijn gekomen en daar door de Luftwaffe in brend zijn geschoten. Het terrein ziet er erg zanderig uit en de donkere zone op de horizon zou water kunnen. De bomen op de achtergrond staan dan mogelijk op het eiland Rozenburg.