morgen ga ik met mijn camera naar de werkplaats en kijk wat ik nog voor bevestigings materiaal heb .
Wel modern tenminste 25 jaar het echte oude heb ik al aan Musquito museum gegeven net als de romp .
Misschien kan Mathieu dit gebruiken
Printable View
morgen ga ik met mijn camera naar de werkplaats en kijk wat ik nog voor bevestigings materiaal heb .
Wel modern tenminste 25 jaar het echte oude heb ik al aan Musquito museum gegeven net als de romp .
Misschien kan Mathieu dit gebruiken
Hoi,
Eindelijk weer eens een succesje te melden, het is me gelukt in het bezit te komen van een Labinal schakelaar zoals gebruikt in de G.1 en T.V. Komt via een Fransman, hopelijk kan hij mij ook helpen bij de zoektocht naar de vele ander onderdelen welke uit Frankrijk kwamen. Bijgevoeg een foto, zodra hij binnen is plaats ik wel wat detail foto's.
Groet,
Mathieu.
Bijlage 20369
Gaaf gaat deeze schakelaar gebruikt worden voor de echte G1 of voor de mock up cokpit
en worden er ook pogingen gedaan om zo een schakelaar te reproduceren
De schakelaar komt in de door mij nagemaakte stuurhut. De schakelaar is onderweg, pas als hij binnen is kan ik zien of hij nog werkt.
Mooie aanwinst :thumbup: het is te hopen dat de rest van de instrumenten nog te vinden is om je cockpit in te richten.
echt geweldig
ik ben benieuwd naar het eindresultaat van de stuurhut
als I klaar is
Nou, ik ook!
Hoi Mathieu. Ik bedacht me dat ik ook zo'n schakelaar heb liggen, deze zou uit een Zwitserse Fokker C5 komen. Is dit een oudere of andere versie? Groet-je Martin
Hoi Martin,
Dat is toevallig! Staat er ook nog een nummer achterop o.i.d?
Groet,
Mathieu.
Hoi Mathieu, dit staat er op de achterkant. Groetjes Martin
Hoi Martin,
Dat is precies de zelfde a;ls ik nu heb, nl VL 1425. Zo zie je er nooit een en zo 2 in 2 dagen!
Groet,
Mathieu.
Hoi Cees,
Ziet er goed uit :thumbup:
Bijgaande nog enige foto's van mijn werk. Enige tijd geleden de zij platen van het stuurhuis laten uitsnijden, wederom gebruik gemaakt van de aluminium platen van de gesloopte srv wagen. Nadat de platen waren uitgesneden moet er nog een ronding in gemaakt worden. Dat heb ik gedaan met een oude melkbus op een stoeprand en een houten balk. Van de week ook een aantal plaatjes bemachtigd die op de zijplaten geklonken moeten worden om de platen op het buizenframe van het stuurhuis te kunnen bevestigen.
Groet,
Mathieu.
Bijlage 22188
Bijlage 22189
Bijlage 22190
Bijlage 22191
Hoi,
Vandaag weer een mooie dag voor mijn hobby project. Met enige mazzel heb ik een lampje uit een G.1/D.XXI kunnen bemachtigen en deze is vandaag aangekomen.
Bijgevoegd enige foto's, niet te zien is dat het UV lampje er nog steeds inzit en zo te zien nog heel. Nu maar op zoek naar de juiste ballast die je moet hebben om zo'n lampje te kunnen laten branden.
Groet,
Mathieu.
Mooi Mathieu. En waar bevindt (bevond) dit lampje zich?
Adri
Je zal de lamp moeten openmaken want kennelijk waren er twee systemen in omloop in die tijd. Eentje met een start schakeling die de lamp voorgloeide zodat de kwik verdampte en dan kon de lamp gestart worden. Dit type lamp heeft 3 contacten nodig. Dit systeem stond ook gepland voor de G1 maar het handboek gaf aan dat het meer eenvoudige soort gloeilamp werd gemonteerd ( Philips 95363 ) die gewoon via een regelbare weerstand gedimmed kon worden. Kennelijk een gewoon gloeilampje geeft ook UV licht af en door het special filter glas ( Woods glass) kwam alleen het UV licht vrij.........
De D.21 had dit ook, en ik meen de T.5 ook. Beide toestellen hadden ook dimbare kompasverlichting, ik meen via een Woods glass. Handboek T.5 maakt melding van de kwikdamplamp.
Nu bevindt het lampje zich hier thuis, waar het ding nu precies vandaan gekomen is weet ik niet. Ik heb hem bij een handelaar gekocht die dacht dat ie uit een Mirage kwam. Prijs was dan ook aangenaam!
@ Pim,
Op dit moment zit er een kwikdamp lampje in, voor zover ik weet is dat nummer 1567 van Labinal. Het glas is inderdaad niet doorzichtig en laat alleen UV licht door.
Groet,
Mathieu.
Wist niet dat de G-1 een kickstarter had?:blink:
Zelfs twee :bleh:
Het grondpersoneel bracht met een zwengel de vliegwiel starter op toeren en de piloot koppelde met het voeten pedaaltje het vliegwiel met de motor
Zie starten van Fairley Swordfish
https://youtu.be/mAqGfHlY0fU
Ahh, weer wat geleerd. Bedankt Pim.
Hoi,
Hierbij een aankondiging van een nieuw project van mij, een vlucht simulator van een G.1. Zoals vele weten heb ik in de loop der jaren een mock-up van de G.1 stuurhuis gebouwd, nog lang niet af maar het lijkt al heel behoorlijk. Een van de problemen van dat stuurhuis zijn de instrumenten, vrijwel niet te vinden en als je ze vindt heb je kans dat ze radium verf bevatten zodat ik ze niet mag bezitten en er een kans is dat het spul in beslag genomen wordt. Dus moet ik zelf iets gaan maken wat lijkt op wat er in de G.1 zat. Als ik dan toch bezig ga kan ik er beter meteen werkende simulator meter van maken zodat het een ieder geval een levendig gebeuren kan worden. Inmiddels heb ik al veel hulp gekregen van Daan en Huub, zonder hun hulp zou het overigens knap lastig worden om te slagen! De laatste dagen ben ik bezig geweest om eens te kijken wat er zoal mogelijk is mbt het gebruik van stappen motor en andere onderdelen die er nog zijn. Hopelijk kan ik over een week of 2 wat naar Daan sturen voor het testwerk, hier bij maakt Daan gebruik van zijn T.V simulator. Komende dagen zal ik wat foto's proberen te maken van wat ik tot nu toe gedaan heb. \\
Groet,
Mathieu.
Mooi bericht om te lezen op de late avond, Mathieu! Er begint lekker wat schot in de zaak te komen, ik hoop dan ook met het geplande testwerk een drempel weg te nemen zodat we de workflow lekker onder de knie krijgen.
In principe is het idee dan ook toepasbaar op elk ander vliegtuigtype uit bijvoorbeeld deze periode. Veel kits, tools en apparatuur is beschikbaar voor enkel A320's en B737's.
Prachtig project, ben zeer benieuwd. Mede gezien wat we besproken hebben over een Hampden simulator.
Mooi project Mathieu! Ben erg benieuwd naar de vorderingen. Ooit was ik een enthousiast FSX fan, maar dat is inmiddels lang geleden. Het mooiste zou natuurlijk zijn om de G-1 in een spel als World of Warcraft te krijgen.. dan is het nog enigszins "reeel"..;)
World of Warplanes bedoel je denk ik ...
Hoi Mathieu, allereerst succes toegewenst met je simulator; ik heb veel info, o.a. over instrumenten, kunnen vinden in de boeken van Mike verkrijgbaar op http://www.mikesflightdeck.com/ Hij geeft ook vaak een opsomming van de mogelijkheden zodat je beter je keuzes kan maken.
Doe jij ook zoiets dan henkypenky?
Mathieu,
Ik weet niet of je nog van plan bent om je simulator op een bewegend platform te zetten? Ik denk dat we dat best voor elkaar kunnen krijgen.
Als volgt:
De Flight Simulator software heeft een aantal variabelen (zoals cilinderkop temperatuur enzovoort), maar ook: pitch, yaw en roll angle en hun angular velocities/accelerations. Als je die variabelen nu koppelt aan een aantal stappertjes die spindels aandrijven...
Dat koppelen moet ook lukken met de software SIOC die ik gebruik (en René ook).
Ja, Daan dat doe ik, of eigenlijk moet ik zeggen dat wilde ik gaan doen; een P-51B cockpit maken. Hardstikke leuk tot ik me realiseerde dat ik dat ding (grootste breedte dik 80cm) nooit door een standaard deuropening zou kunnen krijgen. En dat ik ook elke keer over een wandje van dik 50cm hoog zou moeten klimmen om een rondje te vliegen en ik ben ook geen 20 meer. Heb nu een 'poldermodel' vaag gebaseerd op de P-51, maar redelijk gemakkelijk te demonteren. Maar het hele gebeuren is zo ontzettend leuk, zoeken, ontwerpen, maken noem maar op. Een Sketch-Up tekening ergens uit het proces:Citaat:
Doe jij ook zoiets dan henkypenky?
http://i990.photobucket.com/albums/a...psvvpjonae.jpg
Dit staat aan de linkse kopkant van mijn bureau, dus ik hoef alleen maar te gaan verzitten en weg ben ik
Toe maar, leuk zeg!! :D
Voor zoiets heb ik dan weer geen ruimte..
Hoi,
Hierbij dan de eerste foto's van dit project. Zoals ik al schreef wil ik het stuurhuis er zo getrouw mogelijk uit laten zien vandaar dat ik besloten heb de meter die ik ga maken zullen bestaan uit echte vliegtuiginstrumenten welke ik ga aanpassen zodat ze voor de simulator gebruikt kunnen worden. Dit komt er in het kort op neer dat ik de luchtledige membraam doos ( kan maar niet op de juiste naam komen, wie weet die wel?) en die vervang door een stappen motor die op zijn beurt weer aangestuurd wordt door de computer. Stappenmotoren heb ik hier aangeschaft: https://www.hobbyelectronica.nl/prod...ign=HE_admarkt Voordeel om dit zo te doen is dat bij sommige meter zoals de hoogte meter ik de tandwielen blijf gebruiken van het originele instrument. Wel moet ik hier en daar extra tandwieltjes gebruiken om een grotere nauwkeurigheid te bereiken. Bij de membraam door is de uitslag klein, bij een hoek verdraaiing van een tandwiel van 50 graden gaat de wijzer al 360 graden rond. Ik wil dus nu een overbrenging zodat als de stappen motor 360 gedraaid is dat enen tandwiel ook maar 50 graden verdraaid is. Is dus een hoop zoekwerk, gelukkig heb ik een bedrijf gevonden wat de tandwieltjes kan leveren die ik nodig heb: http://www.maedler.nl/product/1643/1...lharz-modul-05 Daarnaast ben ik op zoek gegaan voor de juiste lichtsluizen, een apparaatje dat schakelt als de lichtbundel verbroken wordt. Via aanwijzingen van Daan bij Conrad een aantal van 2 types besteld, verschil zit hem in de afmetingen. Deze lichtsluizen zijn nodig om de computer te laten weten dat het 0 punt bereikt is.
Bijgevoegd plaatjes van het eerste instrument, de 3in1. Deze geeft smeerolie temperatuur en druk aan + de brandstof druk. Dit is echter een uitzondering van wat ik hier boven beschreven heb, het was een lege behuizing die ik nog had liggen en diep genoeg is om alle stappen motors kwijt te kunnen. Het originele instrument is maar 30mm diep en dus niet geschikt om te verbouwen. Ik heb de tandwieltjes al in huis, maar ik moet de asjes nog draaien. Helaas voor mij begaf mijn draaibankje het gisteren, motortje stuk. Hopelijk van het weekend weer gerepareerd.
Hieronder: de stappen motortjes op het nieuwe binnen frame.
Bijlage 25459
Hieronder: helaas minder scherpe foto waarop de lichtsluis te zien is welke het nulpunt moet registreren van de wijzer van de smeerolie temperatuur.
Bijlage 25461
Hieronder: de nieuwe wijzerplaat in het instrument, deze wijzerplaat is gemaakt door Huub Vink:thumbup:
Bijlage 25460
Prachtige combinatie van een oude voorkant met hypermoderne electronica aan de achterkant.
Mooi! Ik kan het niet goed zien op de foto, welke lichtsluis heb je nu erop zitten?
De dure, is veel groter dan de goedkope. Die moet ik ivm ruimte gaan gebruiken voor de 2 kleine wijzers.
Hoi,
Afgelopen dagen nog een beetje tijd gehad voor de G.1 cockpit. Ben begonnen met de gashandels. Deze wil ik nu eerst af hebben zodat ik kan proberen deze werkend te krijgen op de computer. Daarna ga ik verder met het voeten stuur.
Groet,
Mathieu.
Mensen die iets creëren..., dat is nog eens andere koek dan simpel boeken en/of foto's verzamelen.
Ik buig nederig mijn hoofd voor Mathieu, Daan, Cees, henkypenky, Huub en alle andere creators.
Groet, Ruud.
Mag ik met je meebuigen Ruud?
Adri