Bijlage 31293 Bijlage 31294
Foto 28.
Geen foto maar is uit een ansichtkaart geknipt. Daarom maar kleiner geplaatst.
Groet, Ruud.
Bijlage 31293 Bijlage 31294
Foto 28.
Groet, Ruud.
Bijlage 31295 Bijlage 31296
Foto 29.
De afgebeelde achterzijde geeft de reden van uitgifte.
Hoort qua leeftijd niet thuis op deze plaats, is gebeurtenis uit 1929 maar kan later zijn uitgegeven, bijvoorbeeld i.v.m. 10 jarige herinnering.
Groet, ruud.
Bijlage 31306
Foto 30.
Tekst bij de foto: K.L.M.vliegtuig Toekan bij aankomst op het vliegveld Schiphol.
Groet, Ruud.
Bijlage 31308
Foto 31.
Tekst bij de foto: Uitstappen der passagiers uit de Toekan bij aankomst op Schiphol.
Groet, Ruud.
Bijlage 31310
Foto 32.
Tekst bij de foto: Lesvliegtuig der N.L.S. op Schiphol.
Groet, Ruud.
Bijlage 31312
Foto 33. Deze foto wat groter gehouden, daartoe boven en onder gecropt. De gezichten zijn duidelijk zichtbaar. Nu maar zoeken naar opa, oma of vader. Er staat helaas slechts één meisje op. :)
Tekst bij deze grote foto: Jeugdluchtvaartdag 1 Juli 1939, Amsterdam.
Groet, Ruud.
welk vliegtuig is dat? Ik vind het wel een hele leuke foto om in te kleuren. Maar alleen met toestemming natuurlijk. ;)
Werksppor Jumbo
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...r-Carley-Jumbo
Over inkleuren gesproken.
Vorige week stond deze ingezonden brief in het Eindhovens Dagblad.
Bijlage 31313
Jaap
Mee eens! Leuk, maar laat het duidelijk zichtbaar zijn.
Beetje een dom kranten artikeltje , elke historicus weet dat er geen kleuren foto's bestaan van vooroorlogse Fokkers.
Niet iedereen is een historicus! en zeker niet in ons interessegebied.
Daarom plaatsen de meesten inclusief ik als ze iets inkleuren en online verspreiden een niet transparant watermerk op de foto.
Bijlage 31314
Foto 34.
Tekst bij de foto: Peilstation der K.L.M. bij Schiphol.
Groet, Ruud.
Bijlage 31322
Ik baal enorm omdat mijn nieuwe all-in-one slechtere scans aflevert dan de vorige.
Foto 35.
Tekst bij de foto: Bommenwerper T.5. 1 Juli 1939, Amsterdam.
Groet, Ruud.
Bijlage 31324
Foto 36. 1 juli 1939 was de Jeugdluchtvaartdag. Enige foto's zijn duidelijk op die dag gemaakt zoals 33, 35 en deze 36.
Tekst bij de foto: Jachtvliegtuig D.21. 1 Juli 1939, Amsterdam.
Groet, Ruud van Ommeren.
Bijlage 31327
Foto 37.
Tekst bij de foto: Jacht-Verkennings-Bomvliegtuig Type G.I en F.K. 43 der N.L.S.
Groet, Ruud van Ommeren.
Bijlage 31329
Foto 38. Niet scherp, daarom klein gehouden want dan lijkt het nog wat.
Tekst bij de foto: Escadrille T.5. Bommenwerpers. Amsterdam.
Groet, Ruud.
Ik ben blij dat je dit draadje heb gestart Ruud, echt leuk en interresant.
Bijlage 31331
Foto 39. Zoals eerder gemeld, mijn nieuwe all-in-one is niet zo goed als de oude bij het scannen.
Deze foto heb ik kleiner gehouden, 700 pixels breed. Op 1100 pixels breed vond ik hem een stuk minder.
Tekst bij de foto: Voorzijde Stationsgebouw. Amsterdam. Schiphol.
Groet, Ruud.
Ik ontving via Frits Gerdessen wat aanvullende informatie;
De foto's 14, 15, 35 en 36 zijn gemaakt door Koert Schouten
Hallo Edwin.
Hartelijk dank voor deze info van de heer Gerdessen.
Bij de intro van dit draadje gaf ik al aan dat ik de initialen K.S. aantrof bij dit bestand. Dat betekent dat dit hele bestand van hem is geweest.
Tevens ben ik benieuwd naar de levensloop van Koert Schouten, kan iemand helpen?
Inmiddels heb ik onderstaande gevonden, de foto komt aardig overeen met in ieder geval één der geplaatsten in de intro van dit draadje. Hij had later een zoon met dezelfde naam.
Bijlage 31334
Vreemd dat een aantal foto's die in mijn bezit zijn, en van Koert Schouten zelf zijn geweest, te zien zijn bij data.collectienederland.nl afkomstig van NIMH. Heeft Schouten meerdere afdrukken voor bekenden laten ontwikkelen?
Zie: https://data.collectienederland.nl/s...ert%20Schouten
AANVULLING.
Tot mijn grote verrassing blijkt dat de heer Gerdessen ook een album heeft van Koert Schouten, dit is te zien bij foto's van het N.I.M.H. (Album Koert Schouten, coll. Gerdessen) die ook hier geplaatst zijn van de Jeugdluchtvaartdag 1939.
In mijn bestand zijn er een paar foto's dubbel. Eén met een gekartelde rand en één met een rechte rand. Die met de rechte rand lijken me dan van latere datum anders zouden ze in mijn optiek toch ook een gekartelde rand hebben? Wanneer ze aan de beurt zijn zal ik één foto dubbel plaatsen, gekarteld en rechte rand.
Groet, Ruud.
Bijlage 31352
Foto 40.
Tekst bij de foto: Engels Particulier zakenvliegtuig. Amsterdam.
Ik herken dit niet als Schiphol. Iemand een idee?
G-ADDG is een Stinson SR-5 Reliant, later registratie X8519 (RAF). Manufacturers s/n 9326.
Groet, Ruud.
Bijlage 31356
Foto 41.
Fokker D.XXIII.
Groet, Ruud.
Hier nog wat aanvullingen door Frits Gerdessen;
Foto 1: de Zweedse Ju 52 moet de SE-AER zijn geweest - SE-ABA was een Fokker F.22
Foto's 10, 11, 13, 14, 15, 16 en 41 zijn allen afkomstig uit het foto-album van Koert Schouten
Hierna nog een foto - via Frits Gerdessen - van Koert Schouten, bij het wrak van Douglas 8A3N 387. Koert Schouten ging na de meidagen met zijn vader op pad met een camera. In het foto album van Schouten zitten diverse bekende foto's van Fokker wrakken.
Bijlage 31362
Bijlage 31363 Bijlage 31365
Hallo Edwin en mijnheer Gerdessen.
Allereerst bedankt voor de aanvulling van de Zweedse Ju 52, de eerste foto van dit draadje. Ik vertrouwde op de tekst SE-ABA die op de achterzijde staat geschreven (zie bovenstaande afbeelding links). Tevens staat er de stempel van de fotowinkel D. van der Steen uit Utrecht. Het blijkt maar weer, vertrouwen is goed, checken is beter.
Gezien de reacties van de heer Gerdessen die herhaalt dat een aantal door mij geplaatste foto's uit hèt (of een) album van Koert Schouten komen maak ik op dat hij ooit hèt (of een) origineel album heeft bezeten (en verkocht en nu in mijn bezit?) òf dat hij duplicaten had/heeft. Ik kan natuurlijk niet weten wat hij had/heeft en doorgegeven aan het N.I.M.H.
Ik kan hem mededelen dat de foto's die ik hier in dit draadje plaats allen uit hèt (of een) album van Koert Schouten komen, beginnend in 1937 en eindigend ergens in 1942. Slechts enkelen ontbreken, te zien aan de lege plekken in het album, zoals de hierboven geplaatste van Koert bij een wrak (duplicaat?, rechte randen). De kartelranden, bij de meesten het geval, heb ik bij plaatsing weggelaten. Ik zal bij de paar die rechte randen hebben dit gaan vermelden. Of de foto's met rechte randen van Duitse para's aan het eind van het album (re-enactment aanval Moerdijk voor een Duitse film uit 1941 volgens Jan Wullink) ooit met kartelrand zijn gemaakt is mij niet bekend.
Uit een paar aanwezige duplicaten blijkt dat hij op enig moment ook voor anderen afdrukken heeft laten maken en die hebben waarschijnlijk allen rechte randen. Bij een paar gelegenheden heeft hij waarschijnlijk de originelen weg gegeven en de duplicaten met de rechte randen behouden, mijn aanname vanwege enige foto's met rechte randen in het album.
Hierboven ook het bewijs (zie afbeelding rechts) dat ik hèt (of een) origineel album van Koert Schouten in mijn bezit heb nl. een geschreven tekst op de binnenzijde van het album om bij het bekijken daarvan voorzichtig met de foto's om te gaan en zijn initialen.
Met vriendelijke groet,
Ruud van Ommeren.
Misschien tijd om de titel van deze discussie te veranderen ? :unsure:
Bijlage 31367
Foto 42. Foto iets lichter gemaakt, was een stuk donkerder.
D-AZIR "Fritz Erb". Junkers Ju 52/3mge op Schiphol.
Groet, Ruud.
@ Pim Pouw.
Naamsverandering van dit draadje lijkt me nog wat voorbarig.
Het is gebleken dat een groot deel van de foto's is gemaakt door Koert Schouten en dat het album van hem was maar wie heeft de militaire foto's op Soesterberg gemaakt waar o.a. Hans de Bruijn op te zien is?
Dat moet toch iemand zijn die toegang had tot vliegkamp Soesterberg zelf want een miltrailleursnest, bonnententje, de '611' in hangar en oefen-schietkoepel zijn afgebeeld om maar eens wat te noemen.
Ik weet nog steeds niet of de afgebeelde militair en de burger (Koert Schouten) op de eerste bladzijde één en dezelfde persoon zijn.
Ik houd me aanbevolen voor aanvullende gegevens over de levensloop van Koert Schouten. Had hij de leeftijd om in de jaren dertig(?) bij de LVA te zijn?
Bijlage 31373
Wie is de persoon in militair uniform, afgebeeld op bladzijde 1? Koert of een ander (familielid?) en misschien wel maker van de militaire foto's?
Groet, Ruud.
Bijlage 31375
Foto 43. Camera's zaten meestal in een soort lederen bescherming en soms zat een deel van de klep voor de lens zoals hier het geval lijkt te zijn.
Tekst bij de foto: Achterzijde Stationsgebouw. Schiphol. Amsterdam.
Groet, ruud.
Bijlage 31394 Bijlage 31395
Foto's 44 en 44a. Correctie uitgevoerd op foto links wegens beschadiging in de lucht.
Links: gekarteld, uit album en met gelijmd dun tekstpapiertje. Rechts: rechte randen, losliggend in album. Voor mij het bewijs dat er duplicaten zijn gemaakt van een aantal foto's uit het album.
Ik denk dat de rechte randen de duplicaten zijn omdat er slechts een gering aantal met rechte randen in het album zitten.
F-ANQL. Potez 62.0 op Schiphol.
Groet, Ruud.
Ruud,
Mooie foto's weer! Staan er achter op de foto's geen stempels? Ik heb toch geregeld foto's gezien waarbij er een stempel met jaartal op staat.
Groet,
Mathieu.
Bijlage 31397
Achterzijde van foto's 44 en 44a.
Te zien is dat bij de gekartelde foto de naam van de fotowinkel achterop staat met een nummer, hier J2508.
Foto's 42 en 43 hebben datzelfde nummer J2508. Niet elke foto heeft naam en een nummer van de fotowinkel achterop.
Ook zijn er met andere nummers bij de naam. Mijn aanname is dat dezelfde nummers per ontwikkeld rolletje werden gegeven.
Bij de foto met rechte randen is hier alleen nummer 524 te zien en de naam van het gebruikte papier, nl. LUGDA LUMIERE.
Bij de volgende, nog te plaatsen foto's 45 en 45a staat op de gekartelde niets en op de rechte ook het nummer 524 en zeer moeilijk leesbaar LUGDA LUMIERE.
Aanvulling:
Ik weet nu zeker dat een aantal foto's met rechte randen niet door Koert Schouten zijn gemaakt.
Er zijn er toch wat meer in het album dan ik in mijn gedachten had. Ik had al een behoorlijke tijd, het album is een aantal jaren in mijn bezit, niet verder gekeken dan de pagina's waar ik van de foto's een scan maakte.
Je kunt, mijn inziens, bijvoorbeeld niet tegelijkertijd in Zuid-Holland en Texel zijn in die vijf hectische meidagen van '40 en toch zijn daar foto's van aanwezig.
Groet, Ruud.
Bijlage 31400 Bijlage 31401
Foto's 45 en 45a. Correctie uitgevoerd op foto links wegens beschadiging in de lucht, tevens wat lichter gemaakt.
Links: gekarteld, uit album. Rechts: rechte randen, losliggend in album.
D-ACBS 'Augsburg'. Heinkel He 111 V-14 G-3 (of L?) op Schiphol.
Bijlage 31407
Foto 46. Grote foto in album. Hier ook groot gehouden zodat de gezichten goed zichtbaar zijn.
Groepsfoto Waalhaven. Datum op achterzijde: 3.9.1937.
Let vooral op de gehurkte persoon helemaal links op de foto. Volgens mij Koert Schouten. Ik kom er bij de volgende plaatsing op terug.
Groet, Ruud.
Bijlage 31428 Bijlage 31429 Bijlage 31430 Bijlage 31431 Bijlage 31432
Ik zou terug komen op de persoon Koert Schouten. Hierbij 1x militair (losse foto in het album) en 4x een uitsnede uit reeds geplaatste foto's in dit draadje.
Het gezicht van de militair komt wel heel erg overeen met de rest van de Koert Schouten foto's. Ik ben niet bekend met uniformen dus het kan ook een foto ergens uit de jaren 20 van de vorige eeuw zijn, bijvoorbeeld van de vader van Koert of is het toch de persoon van het album of misschien een broer/neef? Hoe oud Koert Schouten was in pakweg 1937 is mij niet bekend, wel dat hij in mei 1943 begon als stoker en machinist bij Reederij Koppen zoals blijkt uit zijn getuigschrift/ontslagbrief uit 1946.
De 2e foto is Koert voor de Werkspoor Jumbo (1939), de 3e op Waalhaven (1937, let op het eenvoudige boxje waarmee hij zijn foto's nam*), de 4e voor de wegwijzer op Schiphol (1937) en de 5e op zijn getuigschrift/ontslagbrief uit 1946 waarbij de foto van eerder kan zijn uit het archief van de firma Koppen.
Is er iemand die de oplossing kan aandragen of de militair ook Koert Schouten is en hoe oud Koert was in 1937?
Groet,
Ruud van Ommeren.
* Zelf had ik in de jaren 50 van de vorige eeuw iets dergelijks, een Agfa Clack.
In mijn bestand van de Vliegschool van de LVA komt de naam Schouten 2 x voor.
Schouten,A.M.J. sgt. Geboren 28.07.1906
Schouten, H., res. 2e lt. Geboren 20.07.1899
Van beiden is mij niet bekent of zij hun vliegbrevet gehaald hebben.
Jaap
Bijlage 31437
Foto 47. Vuiltjes in lucht weggehaald.
PH-AKS 'Sperwer'. Douglas DC-2.
Tekst bij foto: K.L.M. Douglas-vliegtuig 'Sperwer' op Waalhaven Rotterdam.
Groet, Ruud.
Bedankt Jaap.
De militair op de foto heeft inderdaad een wing op zijn borst.
Jouw vondst is helaas nog geen bewijs, die 1906 is te jong.
Vooral de leeftijd van Koert in 1937 is moeilijk te bepalen. Nogal jong zo te zien, kan dus 16 maar ook 20 jaar oud zijn.
Indien 16, dan zou zijn geboortejaar 1921 zijn en indien de vader in 1899 was geboren zou deze 22 zijn bij de geboorte van Koert.
Zou kunnen maar is pure luchtfietserij van mij. En dan nog de eerste letter van zijn naam: H.?
Koert is in ieder geval gaan werken bij de firma Koppen in mei 1943, dan zou hij 22 jaar zijn indien 1921 klopt als geboortejaar.
Aannemelijk maar zoals gezegd, luchtfietserij van mijn kant.
Indien hij ouder is dan 16 jaar in 1937 dan komt alles op losse schroeven te staan.
Helaas geen reactie van familie, archieven o.i.d. (de heer Gerdessen bijvoorbeeld), dat zou een en ander kunnen ophelderen.
Met vriendelijke groet en bedankt voor de moeite,
Ruud.