bedankt
ik ga data is informative over verzamelen
leuk ding voor een model
Printable View
bedankt
ik ga data is informative over verzamelen
leuk ding voor een model
Vostok draagraket - Moskou.
Op dezelfde locatie als post 802 , een Yak 42 , Moskou.
Dezelfde Yak nog in het oude kleurenschema.
Ik ga voor uitvoering nummer 2.
Het oude Aeroflot kleurenschema staat veel mooier op deze Yak.
Mvg, Boris
Sukhoi SU 7 - Victory park Simkent , Kazachstan.
Een Yak 40 in een voormalig Sovjet vakantiekamp in een vallei ten noorden van Tursunzoda , Tadzjikistan.
Nounou, Sovjet vakantiekamp...!
Wel een mooi landschap als ik het zo zie!
Ilyushin IL 18 , Choedzjand , Tadzjikistan.
Dit toestel diende lange tijd als Bar/restaurant.
4K51 Rubezh , marinemuseum - Sint Petersburg.
Ruimtevaart monument in Krasnoznamensk.
Het wrak van een gechraste MI 8 bovenop de Elbroes.
Doesjanbe , Tadzjikistan.
Levashovo.
Estonian aviation museum - Tartu , Estland.
Het ruimtevaartmuseum in Kaloega beschikt over een grote collectie satellieten .
Tupolev TU 22 - Ozerne , Oekraïne.
Tupolev TU 95 - Uzyn , Oekraïne.
van die gecraste helicopter boven op de berg was pas nog het filmpje van de crass op tv
imposant om te zien
je hebd weer een aantal top foto,s jan
MI 8 - Toriki.
Kaunas avia museum - Litouwen.
toch wel grappig om te zien dat zelfs in rusland een wricht staat
Dit oranje vliegtuig (door Jan hier vlak boven geplaatst) is ook een mooie kist. Dit is een Bellanca CH-300 Pacemaker die ooit voor een recordvlucht is gebruikt. (Het betreft hier overigens wel een replica)
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...d-photo-2-.jpg
Mvg, Boris
Aero L 39 Albatros - Siauliai , Letland.
Twee experimentele helikopters - Tomilino.
Is er iemand bekend met het goudkleurige type ?
Het ziet er allemaal wat vreemd uit zonder staart rotor. :(
Op deze pagina staat iets over deze heli, de NGU: Mil Moscow Helicopter Plant
NGU is te lezen op het goudkleurige bord.
Hoe of wat maak ik er niet echt uit op, maar blijkbaar was de NGU een heli zonder apparatuur om het moment van de rotor op te heffen (traditioneel een staartrotor) en het had potentieel om doorontwikkeld te worden.
De gelijkenis met een Mi-1 is wel treffend.
Waarschijnlijk zijn deze NGU en de Mi-1 in dezelfde periode uit een gezamenlijk ontwerp ontstaan.
Ik krijg de impressie dat deze NGU enkel een studie was naar een romp. Het was zeker geen ontwerp om zonder staartrotor te gaan vliegen (volgens de genoemde website).
Interessante gegevens die het vragen om hier eens vol op in te lezen.
Mvg, Boris
Het lijkt erop dat deze Mil V-12 ooit in Nederland is geweest.
Vond deze foto Mil V-12 - Wikipedia, the free encyclopedia die op het vliegveld Groningen is genomen in 1971.
Mvg, Boris
Zal wel een publiekstrekker geweest zijn (lijkt me...)
Ja, jammer genoeg was ik daar nog te jong voor, maar ze zijn wel degelijk op Eelde geweest. Elke twee jaar is de Parijse Luchtvaartsalon en in de jaren '60 en '70 kwamen de russische (soviet) heli's een paar keer op Eelde tanken. Volgens mij zijn ze ook op de terugweg langsgeweest. Ook van de Mi-6 en Mi-10 zijn foto's bekend die op Eelde zijn genomen. Toen ik in militaire dienst was, waren er herkenningsposters van sovietheli's, waarop foto's werden gebruikt die op Eelde waren gemaakt :)
De foto van het linkje is een hele bekende (voor mij). Volgens mij heb ik daar nog een kopie van een z/w-negatief van.
Overigens staan een paar van die foto's ook bij ons (Groningen Eelde Aviation Society) op de site, bij de archieffoto's.
Rechtstreekse link: Groningen Eelde Aviation Society
Oké, bedankt voor de link Heron! :thumbup:
Toch vraag ik me weleens af hoe het kan dat er wel verkeer mogelijk was tussen oost en west terwijl het volop Koude Oorlog was...
Hoe zat het nu precies?
Ik heb weleens begrepen dat er vriendschapsverzoeken waren van de Russen naar Westerse landen. Ik welk licht moet ik dat zien? :wacko:
En de deelname aan de Parijse Salon, in oorlogstijd? "We hebben 'oorlog' jongens, maar we komen wel even met onze spullen in het territorium van de vijand." :blink:
Ik heb altijd begrepen dat men elkaar probeerde te mijden, maar bij dit soort gelegenheden blijkt dat niet te gebeuren.
Vragen van een verward jonkie, van 'na de muur'...:blush:
Om met Bul Super te spreken: "Zaken zijn zaken, jongen!"
De Parijse Luchtvaartsalon (en Farnborough en Hannover) waren/zijn luchtvaartbeurzen, waar iedereen z'n waren probeert te slijten, zowel civiel als militair. Het zijn geen vliegshows (al wordt er wel voorgevlogen).
De heli's die op Parijs kwamen, waren civiel (en zelfs de militaire sovietkisten waren 'civiel') en er bestaan gewoon luchtvaartverdragen tussen landen onderling. Aeroflot kwam/komt toch ook gewoon op Parijs en Schiphol? KLM en Air France kwamen/komen toch ook gewoon in Moskou?
En die 'koude oorlog'... is er ooit een oorlogsverklaring afgegeven? Nee, dus was er geen oorlog. :)
Ik was in dit tijd wat ouder en heb diverse russische toestellen op de Salon mogen aanschouwen
in de jaren 60 en begin 70er jaren zoals de An-22, de Wostok en ook deze Mil.
Vooral die afmetingen. Om bijvoorbeeld de achterkant van de An-22 in te lopen... ongelooflijk.
Helaas zijn alle foto's uit die tijd bij een echtscheiding en verhuizing verdwenen.
Mvg,
Ruud.
Vliegveld van Kryvy Rih , Oekraïene
MI 2 - Vil'ne , Oekraïne.
Vostok draagraket , ruimtevaartmuseum in Kaloega.
51T6 Gorgon ABM-4 , Priozersk , Kazachstan.
Victory monument - Jerevan , Armenië.
Kosmonauten museum , Moskou.