Kaart 638.
PH-TDP (PH-LDP) 'Rotterdam'. Lockheed Constellation L-749. Uitstappers achterdeur.
Bijlage 26132
Groet, Ruud.
Printable View
Kaart 638.
PH-TDP (PH-LDP) 'Rotterdam'. Lockheed Constellation L-749. Uitstappers achterdeur.
Bijlage 26132
Groet, Ruud.
Wet iemand van wie de DC-3 met het opschrift ATCL is?
Zou ATCL de afkorting kunnen zijn van Air Transport Charter (C.I.) Ltd.
Deze maatschappij heeft met vijf Dakota's gevlogen.
Gezien de registratie van de KLM machines is deze foto genomen tussen 19 mei 1950 en 18 februari 1954.
Air Transport Charter stopte met zijn operaties in oktober 1952.
Indien de naam correct is dan is de datum van de foto tussen 19 mei 1950 en oktober 1952.
Op dit moment vlogen er twee machines voor Air Transport Charter die in aanmerking zouden kunnen komen.
De G-AKIL (25282) die van oktober 1947 tot en met september 1950 vloog.
De G-AKOZ (27188) die van oktober 1950 tot en met oktober 1952 vloog.
Mocht het inderdaad deze club zijn, dan is de foto inderdaad genomen tussen 19 mei 1950 en oktober 1952.
Met vriendelijke groeten,
Classic
Misschien helpt deze uitsnede van kaart 638 jullie verder. De naam van het toestel is "Saint Mary" en het logo is iets beter zichtbaar. Rechts is het staartlogo.
Het is een ex-militaire C-47 want het heeft nog een observerskoepel achter de cockpit.
Bijlage 26146 Bijlage 26173
Groet, Ruud.
Als ik nogmaals kijk in de Douglas DC-3 bijbel "Dc-1, DC-2, DC-3 The first seventy years" staat er bij G-AKIL de naam "St Mary".
Dat moet hem dus zijn!
De foto is dus genomen tussen 19 mei 1950 en 18 september 1950.
Classic
Kaarten 639 en 639a.
Douglas DC-6B (handtekening captain K.J. Rupplin von Keffikon).
Inauguratievlucht Santiago de Chili–Schiphol, 8 november 1952.
Gestempeld Santiago de Chili op 8 november 1952. Gestempeld Amsterdam op, neem ik aan want stempel niet goed leesbaar, 10 november 1952.
Let op de route in Europa: Lissabon–Genève–Frankfurt–Amsterdam. De kaart gaat over de PH-TFK maar de afbeelding heeft de fake-registratie PH-KLM.
Bijlage 26175
Bijlage 26176
Groet, Ruud.
Kaart 640.
====.·:*¨¨*:·..·:*¨¨*:·. IEDEREEN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR .·:*¨¨*:·..·:*¨¨*:·.
Bijlage 26275
Groet,
Ruud van Ommeren.
Beste Ruud,
Daar sluit ik mij graag bij aan.
Happy New Year.
Classic
P.S. Jammer dat we niet kunnen zien welke Convair 240 op de kaart staat, alles is gegeneraliseerd met PH-KLM.
Je zou bijna denken dat Plesman een Zeeuw was, "us bin zunig". Het komt wel erg veel voor op KLM publicaties.
Groet, Ruud.
Eveneens voor iedereen de beste wensen!
Ik denk dat de "PH-KLM" censuur eigenlijk een soort bescherming is geweest, op dezelfde manier waarop tegenwoordig modellen verkocht worden met originele registraties, behalve de laatste letter... die is altijd de J for Juliet, zoals op de 747-400: PH-BFJ.
Die letter "J" wordt namelijk niet op de echte kisten gebruikt. Stel dat er een zwaar ongeluk met zo'n kist gebeurt en je verkoopt modellen waar dezelfde regi opstaat...
Dat vind niet iedereen leuk.
En bij de regi PH-KLM is het zelfs nog een extra mogelijkheid voor reclame. :)
Kaart 641.
PH-AKI 'Kievit'. Douglas DC-2.
Bijlage 26521
Groet, Ruud.
Kaart 642.
'PH-AGA'. Fokker F.IX.
Bijlage 26541
Groet, Ruud.
Mooie, stoere kist, vanuit deze hoek. Groot ook.
Zijn het schuifraampjes of is het lichtval, bij de passagierscabine?
Twee opties Daan.
1. schuifraampjes
2. zonneschermpjes
Ik neig naar het eerste omdat bij zonneschermpjes er toch nog (enige) reflectie van de ramen moet zijn.
Groet, Ruud.
Wat mij altijd verbaasd heeft, is dat de cockpit ramen bij de IX zo mooi modern strak lopen, terwijl bij de XII en d XVII de ramen weer wat rommelig neergezet zijn.. Hoe zou dat komen?
Kaart 643. Vreemde compositie. Koning Leopold zat in het middelste toestel maar de kijkrichting van koningin Wilhelmina en Benno klopt van geen kant. Montage dus.
Afscheid op Ypenburg van koning Leopold na doop van Beatrix in 1938.
Bijlage 26569
Groet, Ruud.
Kaart 644.
Clément Guillaume Jean van Maasdijk (Den Haag, 9 augustus 1885 - Schaarsbergen, 27 augustus 1910).
Bijlage 26582
Bijlage 26583 Bijlage 26584 Bijlage 26585
V.l.n.r.: Gedenkteken in Heerenveen, Bronzen borstbeeld in Schaarsbergen, Locatie van het ongeluk te Schaarsbergen.
Groet, Ruud.
Kaart 645.
Ook het vrouwelijke geslacht was onder de indruk van de prestaties van de Pelikaan. Deze acht werden zelfs op een prentbriefkaart vereeuwigd.
Bijlage 26628
Groet, Ruud.
Kaart 646.
Douglas DC-6. Fake registratie PH-KLM.
Bijlage 26639
Groet, Ruud.
Kaart 647.
Groeten vanaf Schiphol. Super Constellation.
Bijlage 26718
Groet,Ruud.
Na een aantal weken uitgeschakeld te zijn (een crime voor een alleenstaande zonder hulp) en daarna klungelen op krukken is het herstel zodanig dat het lopen weer heel aardig lukt zodat ik de draad weer kan oppakken met het plaatsen van foto’s e.d.
Kaart 648.
PH-TFX/PH-LKX 'Nucleon'. Lockheed L-1049 Super Constellation.
Bijlage 26869
Groet, Ruud.
@ Mathieu.
Bedankt voor de belangstelling. Ik zag dat je zo ver weg de site toch kunt volgen, dat is mooi. Succes met het nieuwe baggerschip. 此致敬意
Wat een waardeloos begin van 2017 v.w.b. mijn gezondheid. Drie ziektes tot nu toe. Jicht (in de linkerenkel), BPPD (probleem in het evenwichtsorgaan, draaiduizeligheid, nog niet geheel verdwenen) en als laatste een knots van een verkoudheid (met drie dagen weinig slaap vanwege de heftige droge kriebelhoest in het begin). Ik ga het plaatsen maar weer opnemen, het gaat momenteel redelijk.
Kaart 650.
Luchtfoto Waalhaven.
Bijlage 27015
Groet, Ruud.
Dank Ruud voor deze foto ! Voor mij heel speciaal; mijn (burger)luchtvaartdoop vond plaats op dit toestel, lang geleden...
Ruud hou je Taai!!
Beterschap Ruud!
Ook van deze zijde Beterschap.
En natuurlijk ook van mij: Beterschap!
Het wordt lente en dan is er overal weer nieuw leven, dus kom op! :)
Allen die mij het beste wensten, hier of per PB, hartelijk dank.
Het was natuurlijk off-topic, sorry, maar de frustratie moest er even uit.
Kaart 651.
PH-TAS (PH-DBS) 'Schiedam'. Douglas DC-4-1009.
Bijlage 27029
Groet, Ruud.
Kaart 652.
Luchtfoto Schiphol van 1930 of wat later. Dit omdat er een Junkers G.38 op het platform staat en die ging in mei 1930 voor het eerst commercieel vliegen in dienst van Lufthansa.
Het is niet te zien of dit de eerste G.38 (D-2000) of tweede (D-2500) is. De eerste is in 1931 bijna het hele jaar buiten gebruik geweest i.v.m. nieuwe motoren en ombouw voor meer passagiers. 1936 crashte de eerste. De tweede kwam half 1932 in dienst bij de Lufthansa.
Telkens als ik die Fokker-loods op Schiphol zie blijf ik het een armetierig ding vinden.
Aanvulling: deze foto is van vóór 1935 omdat hangar D nog niet gebouwd is. De grote hangars op de voorgrond zijn de hangars B (Schiphol op het dak) en C.
Bijlage 27055
Groet, Ruud.
Kaart 653.
Fokker F.XVIII. PH-AIP 'Pelikaan'.
Bijlage 27061
Groet, Ruud.
Kaart 654.
PH-TGF (PH-CGF) 'Willem van de Velde'. Convair CV-340.
Bijlage 27112
Groet, Ruud.
Kaart 655.
PH-TEO ‘Overloon’. Lockheed 049 Constellation. Hier afgebeeld met de tijdelijke naam ‘Holland Michigan’.
Bijlage 27162
Groet, Ruud.
Bijlage 27216
Kaart 656. PH-ALW (PK-ALW) 'Wielewaal'. Douglas DC-3.
Groet, Ruud.
Bijlage 27253
Kaart 657.
Fokker F.XXXVI PH-AJA 'Arend' en Stationsgebouw vliegveld Welschap, Eindhoven.
Groet, Ruud.
Dat stationsgebouw bestaat nog steeds (ondertussen een monument, dacht ik), maar het staat nu midden in een woonwijk!
Bijlage 27257
LUCHTHAVENGEBOUW. Gebouwd in 1934/1935 naar ontwerp van ir.D.Roosenburg voor de toenmalige burgerluchthaven Welschap. Het pand is in een Functionalistische stijl gebouwd en kwam tot stand in het kader van een werkverschaffingsprojekt. Het luchthavengebouw ligt nu in de wijk 'Meerhoven', in het westen van Eindhoven. Het is momenteel in gebruik als informatiecentrum voor de wijk 'Meerhoven'. Omschrijving Gebouw op rechthoekige plattegrond onder plat dak met overstek. Het pand heeft een tweelaags gedeelte waarin zich de dienstruimten bevinden. Daartegenaan is een éénlaagse vertrekhal geplaatst waarin een restaurant. Het platte dak van deze hal deed in de oorspronkelijke toestand dienst als terras. Tussen deze twee bouwdelen in is aan de achterkant een bolle uitbouw waarin zich het trappehuis bevindt. Aan de voorzijde is een vijfhoekige uitbouw aanwezig, op de twee bouwlagen zijn een glazen opbouw met houten kap en een omloop geplaatst ten behoeve van de controlekamer voor de vluchtleiding. Het gebouw heeft een betonskelet. Vertrekhal en delen van de vluchtleidingstoren zijn geheel uitgevoerd in beton. Verder bestaat de invulling van het betonskelet uit gepleisterde baksteen. De vertrekhal is voorzien van hoge ramen. In het dienstgedeelte zijn op de begane grond brede ramen aangebracht. De oorspronkelijke indeling van de vensters is niet geheel bewaard gebleven. Alle vensters zijn voorzien van metalen kozijnen. Ook de buitendeur naar het dakterras is in metaal uitgevoerd. In het interieur is de oorspronkelijke indeling bewaard gebleven. Waardering Het luchthavengebouw is van algemeen belang. Het gebouw heeft cultuurhistorisch belang als voorbeeld van de sociaal-economische ontwikkeling van de industriestad Eindhoven en de groei van de luchtvaart in het interbellum en als voorbeeld van de typologische ontwikkeling van de luchthavengebouwen. Het heeft tevens innovatieve waarde. Het is architectuurhistorisch van belang vanwege de stijl en de ornamentiek; het is tevens van belang in het oeuvre van de architect Roosenburg. Het gebouw is tevens van belang vanwege de gaafheid van het ex- en interieur. Het is een der laatst bewaard gebleven luchthavengebouwen uit de periode voor 1940 en uiterst zeldzaam. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)
http://i65.tinypic.com/2d0zmu.jpg
Stationsgebouw Ypenburg 1936, architecten Brinkman en Van der Vlugt.
Ook zeldzaam en heel mooi.
http://i66.tinypic.com/2iw299y.jpg
Stationsgebouw nu en het staat ook in een woonwijk.
Adri
Bijlage 27285
Kaart 658.
Vliegveld Zuid-Limburg met PH-CGD.
PH-CGD. Convair 340-48 / Eerder: PH-TGD 'Pieter Breughel' van de KLM / Later: N111TA, N861FW, C-GCWY, N640CM.
Omstreeks 1955 Convair 440 modificatie-kit geïnstalleerd / 07.01.1964: Martin's Luchtvervoer Maatschappij NV, Schiphol / 18.04.1966: Type gewijzigd: Model 640 / 12.07.1971 Inschrijving doorgehaald.
Gegevens Herman Dekker.
Bijlage 27319
Kaart 659.
E.L.T.A. 1919. Het Caproni-vliegtuig.
Bijlage 27353
Kaart 660.
Douglas DC-2 PH-AKJ 'Jan van Gent' op Flug- und Luftschiffhafen Rhein-Main, Frankfurt a. Main.