Dit draadje is op vrijdag 17 december de 500.000x bekeken gepasseerd.
Groet Ruud. "Stay safe" en bedankt voor de belangstelling.
Printable View
Dit draadje is op vrijdag 17 december de 500.000x bekeken gepasseerd.
Groet Ruud. "Stay safe" en bedankt voor de belangstelling.
Mooi, weer!
Prachtig, Ruud !
Bijlage 34877
Foto 596. Begintijd van de Luftwaffe, nog met civiele registratie.
D-ANOQ. Dornier Do 23.
Groet Ruud en "stay safe".
Weet iemand, wat de kleine verticale vlakjes zijn onder het stabilo? Hun bevestiging ziet er erg zwak uit, lijkt wel alsof ze geen torsie kunnen opnemen, dus geen roeren of vaste verticale staartvlakken. Maar wat dan wel?
Scharnieren?
Adri
De Do 23 is een verbeterde versie van de Do 13 die weer een modificatie was van de Do 11 (Do F).
Allen hadden veel last van onstabiliteit, daarom heeft men bij de Do 23 (en daarna de Do 11) verticale stabilisatoren aangebracht onder stabilo, in de slipstream van de propellers. Bleek wat te helpen.
Ik weet niet of die dingen vast of beweeglijk waren. Ze zitten elk met één stang vast wat doet vermoeden dat ze op een of andere manier beweeglijk zijn, anders zou men ze toch wel volledig vast aan het stabilo bevestigd hebben, maar zeker weten doe ik dat niet.
Ja Dagger, dat vermoedde ik ook. Ik zou ze alleen met twee stangen vastgemaakt hebben, eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant van dat stabilatortje.
In dat geval zouden ze niet meer beweeglijk en instelbaar zijn.
Onderstaande tekening toont dat beide stabilisatoren onder een kleine hoek t.o.v. de vliegrichting staan.
Er is een 18 mm zijwaarts verschil tussen de neus (Nase) en de draaias (Drehachse) van elk.
(dat detail van het Querruder gaat over de rolroeren dus negeer dat)
Waarschijnlijk waren ze op de grond instelbaar en heeft men in testvluchten proefondervindelijk bepaald wat de optimale stand van die dingen was.
Wellicht om een neiging van het toestel om naar stuurboord te gieren tegen te werken?
Bijlage 34879
Het zijn dus geen echte roeren, maar vlakken die tijdens de vlucht op een bepaalde waarde gezet kan worden, De hoek is om het effect van de richting van de luchtstroom t.g.v. propellers tegen te gaan, afhankelijk van de snelheid. Sommige vliegtuigen hebben een vertikaal staartvlak met een profiel die hetzelfde doet. Bedankt voor de maatschets, had ik niet gevonden, toen ik dit bekeek.
Bijlage 34886
Foto 597.
Fw 190. Amerikaanse militairen testen de motor van hun Beute.
Groet Ruud en een gezond 2022.
Bijlage 34923
Foto 598.
SE+NX. Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz op skis.
Bijlage 34944
Foto 599.
Ju-52 met monteurs.
Bijlage 34984
Foto 600.
D-UDEX. Arado Ar 81 V-3 (c/n 903). E.Stelle Rechlin.
Bijlage 34990
Foto 601.
Bf (Me) 109 D-1 van een Jagdfliegerschule.
Bijlage 34995
Foto 602.
M8+EN. Bf/Me 110C van ZG76. Deze registratie komt niet voor in "Luftwaffe Codes, Markings & Units 1939-1945" van Barry C. Rosch, 1995.
Er loopt een blauwe streep over de rechterzijde van de foto, o.a. over de Swastika.
Donderdag 24 maart 2022.
Vandaag heeft dit draadje de 600.000 maal bekeken bereikt.
Groet Ruud.
Feli Ruud. Dit is mijn favoriete draadje, van al jouw draadjes.
Waarschijnlijk trap ik open deuren in, maar dit vond ik laatst tegen de eeuwige Bf <--> Me verwarring:
Bijlage 35004
Adri
Ha, gefeliciteerd weer. Blijft leuk dit. :-)
Bijlage 35027
Foto 603. Is niet scherp maar goed genoeg voor plaatsing.
NJ+NG. Junkers Ju 52/3m-MS (MS = Minensuch), bijnaam Mausi. Dit is een onbekende registratie die niet voorkomt in de oude LEMB-lijst maar ook niet in de Luftwaffe Research Group-lijst die ik heb.
De ring onder het toestel is tegen magnetische mijnen en werd gevoed door een installatie in de romp. In diverse Ju-52 was nòg een installatie genaamd Knallkörpergerät tegen akoestische mijnen in de romp geplaatst. Deze vuurde dertig smalle explosieve ladingen af die akoestische mijnen lieten ontploffen. De operationele proeven werden uitgevoerd in Vlissingen in september 1940.
Afgelopen week al weer de vierde coronaprik gehad, speciaal voor boven de 70.
Bijlage 35045
Foto 604.
Me-110 van Zerstörergeschwader 1 ("Wespengeschwader").
Groet Ruud.
Bijlage 35066
Foto 605.
M2+LK. Dornier Do 18D van de 2e Staffel Küstenfliegergruppe 106 op Ameland met Nederlandse bewaking, 13.09.1939.
De geschiedenis van deze gebeurtenis is te lezen in onderstaande link.
https://www.amelanderhistorie.nl/new...reldoorlog-1-/
Groet Ruud.
Nu Ruud weer prachtige foto's hier neer zet, zijn mijn dagen weer goed! Bedankt.
Bijlage 35079
Foto 606.
Focke-Wulf Fw 200 Condor van I./KG 40.
Groet Ruud.
Bijlage 35092
Foto 607.
KB+AA. Siebel Fh 104 Hallore.
De Siebel Fh 104 "Hallore" was een klein tweemotorig Duits passagiers- en verbindingsvliegtuig geproduceerd door Siebel. In 1934 opende Klemm Leichtflugzeugbau een nieuwe fabriek in Halle om volledig metalen vliegtuigen te produceren. In 1936 werd daar een nieuw civiel tweemotorig personenvervoer ontwikkeld onder de naam Klemm 104, omdat Hanns Klemm met de ontwikkeling was begonnen. Maar toen deze op last van het Ministerie van Transport zijn bedrijf moest afstaan aan Friedrich Siebel, kreeg het vliegtuig de naam Siebel en de twee letters Fh voor Friedrich Fecher die toezicht hield op het ontwerp. Uiteindelijk kreeg hij de bijnaam "Hallore" wat "geboren in Halle" betekent. De eerste vlucht van het D-IEHR-prototype met Wolfgang Ziese aan het stuur vond plaats 25 februari 1937. Het vliegtuig is een laagvliegende eendekker met een gemengde constructie (metalen constructie van de romp met houten vleugels) met een conventioneel intrekbaar landingsgestel . De piloot en maximaal vier passagiers zitten in een gesloten cabine. Bron: Wikipedia.
Groet Ruud.
Bijlage 35111
Foto 608.
Arado Ar 96 boven Parijs.
Groet Ruud.
Bijlage 35162
Foto 609.
Focke-Wulf Fw 190.
Groet Ruud.
Foto 610 :-)
Waar zou deze foto gemaakt kunnen zijn? Het lijkt te gaan om een publiek evenement - vliegshow, wapenschouw? Er zijn diverse types zichtbaar, waaronder toestellen met WL- code, dit zouden lesvliegtuigen kunnen zijn. Opvallende machine is de Caproni - een Ca.133? - voormalige Oostenrijkse luchtmacht, nu met code WL-ACL?.
@g-1reaper: Het draadje heet "Luftwaffe-Manchmal-aus-der-Reihe-tanzend!"
Jij plaatst een plaatje van een na-oorlogse Nederlandse Piper Cub van de KLu, maar praat over diverse types, waaronder een Caproni. Ik geloof dat ik het niet helemaal snap..
Naschrift: je had het foutje ook gezien, zie ik nu..
Meteen dan maar een constructievere bijdrage: gezien de vliegtuigen met een Oostenrijkse registratie lijkt het om een plek in Oostenrijk te gaan. Anderzijds staan er ook nogal wat Ju 52/3m's van de Luftwaffe. Mogelijk dus een plaatje van ná de 'anschluss' van 13 maart 1938.
Foto 611 - Nog een raadfoto - een Junkers Ju 52/3M. Maar welke eenheid? Op de neus staat een windmolen geschilderd.
23.06.2022.
Vandaag heeft dit draadje de 700.000 maal bekeken bereikt.
Groet Ruud.
Helaas zit ik in een periode dat ik door meerdere negatieve privé gebeurtenissen tijdelijk minder tijd heb om op de site bezig te zijn maar hier toch een korte reactie van mij op #948, #949 en #951.
Ik heb wat tijd besteed aan Luftwaffe emblemen om de windmolen van Edwin te vinden.
Tussen meer dan 800 emblemen ben ik het helaas nog niet tegengekomen.
HansV heeft gelijk v.w.b. de Caproni, de foto is gemaakt ná de Anschluss. Zover ik weet werden de WL- registraties op 1.1.1939 ingevoerd als vervanging van D- voor militaire toestellen en moet de foto van ná die datum zijn maar vóór half 1940 toen WL- weer helemaal verdween. Oostenrijkse registraties kunnen er niet zijn, wat hij ziet is mij niet duidelijk.
Groet Ruud.
Hallo Bert.
Bedankt voor de felicitatie maar zoals ik eerder heb aangegeven gaat het mij niet om complimenten maar zo kan ik er een tijd aan verbinden.
Groet Ruud.
Hoeft niet maar mág wel...gefeliciteerd, Ruud !!!
Bijlage 35184
Foto 610.
D-AYZE. Dornier Do17 E V-13. Werknr. 2033.
Groet Ruud.
Bijlage 35197
Foto 611.
M7+??. Junkers Ju-88.
M7 was eerst Kü.Fl.Gr. 806, v.a. 11-1939 KGr. 806 en vanaf 9.1942 III./KG 54.
Groet Ruud.
Bijlage 35207
Foto 612.
J9+M?. Junkers Ju-87 Stuka.
J9 was eerst I./St.G 186, v.a. 7.40 III./St.G 1, v.a. 10.43 III./SG 1.
Groet Ruud.
Bijlage 35216
Foto 613.
??+?M. Overleg bij Ju-52.
Groet Ruud.