Jongens, ik kon aardig vliegen,
maar wát is Beta testen??
Tracker
Printable View
Jongens, ik kon aardig vliegen,
maar wát is Beta testen??
Tracker
Beta testen is het testen van een add-on vliegtuig om de meeste fouten eruit te halen voordat het vliegtuig beschikbaar komt voor het grote publiek.
Inderdaad! Momenteel is het dus een prototype, alleen in de softwarewereld spreekt men (blijkbaar) liever van bèta's.
Er rees de vraag over het kompas/koerstol.
De dubbele kompasroos in één behuizing is het begin van een stuur-automaat die de koers vasthoudt, (in dit geval).
Sperry was er vroeg bij, Bendix ook, in Duitsland was Askania.
Ik zal er een topic van maken, mooie oude autopilots...
Het blad 'Het Vliegveld' voerde maandelijks Askania advertenties, in '37/'38.
Eén daar van ging over de koers-stuurautomaat.
Omdat er toelichting bij staat geschreven voor de lezer plaats ik hem hier zonder tekst.
Bedenk dat men eerst een kompas, magnetisch, had waar je min of meer van boven op keek.
Net als op een schip zag je dus de hele roos.
Dat was dan een bol glas, of een platte cylinder, zoals je in de Tiger Moth tussen de benen had.
Daar was dan een dradenkruis op in te stellen waardoor het vasthouden van een koers wat makkelijker werd.
De grote verandering met de koerstol, zoals er hier twee boven elkaar te zien zijn, is het feit dat je tegen een deel van de hele 360 kompasroos aankijkt.
Meer is ook niet nodig. Het was wel wennen voor de mannen van toen, want
b.v. op de Askania, met koers 080 voor liggend, staat de 6 van koers 060 rechts van de haarlijn (de lubberline), maar je moet naar Links draaien om er te komen...
Ik ben al weer te veel aan het uitwijden.
Hieronder de Askania, en de eind jaren dertig Sperry A-3 stuurautomaat.
De laatste oogt wat moderner, heeft er ook een horizon, dus 'attitude' gedeelte aan vast, maar heeft qua koers instelling dezelfde 'looks' als de Askania.
Bijlage 11440
Bijlage 11441
Als er vragen zijn hoor ik het wel.
Tracker.
Bedankt Tracker :thumbup:, de bovenste kompasroos van die uit de D.21 was dus verstelbaar door de piloot. De onderste draaide op magneet. Wat ik me nog afvraag dan, kon de onderste roos ook om zijn laterale (pitch) en longitudinale (yaw) as draaien?
Ter verduidelijking een plaatje. Zo te zien is de onderste roos groter dan de bovenste. Het wijzertje, stond deze vast in het apparaat?
Hoi Daan,
De bovenste roos is de statische roos die je in het geheel rond kunt draaien mbv de ronde knob boven aan de voorkant van het kompas. Dat wijzertje is een puntje dat vast zit aan de statische roos, onder de 4 hoofdstreken zit zo'n puntje. Als je dus de statische roos verdraaid gaat dat puntje gewoon mee. De witte zeilstreep zit aan de onderkant vast aan het huis van het kompas. Deze afbeelding heb je zeker van die duitse site over luftwaffe instrumenten?
Overigens ziet je komplete paneel van de D.XXI er erg goed uit!
Groet,
Mathieu.
Hoi Mathieu,
Bedankt, dat is handige info! Ik was ervanuit gegaan dat het puntje een soort drager was van het zeilstreepje.
De zeilstreep, was die gebogen of recht? En de onderste roos, is dat slechts een schijf of een halve bol (als je begrijpt wat ik bedoel) Hieronder een plaatje, zoals het geval nu gemodelleerd is.
http://i1360.photobucket.com/albums/...8.png~original
De foto is afkomstig van cockpitinstrumente.de waarschijnlijk, ik heb deze van Huub gehad. Maar die zal hem wel van het net geplukt hebben, ik was hem ook al eens tegengekomen. Vanmiddag kon ik ze niet meer terugvinden daar, dus maar even zo.
Hoi Daan,
De roos is een schijf, om precies te zijn een cirkel welke van plat matriaal gemaakt is en dmv 4 verbindings stukjes verbonden met de as waardoor hij kan ronddraaien. Wat de zeilstreep betreft, dat witte gedeelte wat je op de foto kan zien is recht. Daaronder is ie zwart en loopt die gebogen verder door naar onderen.
Groet,
Mathieu.
De combinatie bestaat uit een normaal vloeistofkompas, met er boven een met de hand instelbare roos.
Met de hand stel je de nieuwe koers in, zichtbaar achter de zeilstreep.
Door het hele vliegtuig te draaien breng je de twee kompasrozen exact onder elkaar.
Het is dan makkelijker on de nieuwe koers vast te houden, want het te volgen voorbeeld is er boven zichtbaar.
Dat bovenste schijfje is er nog steeds in de huidige cockpit, alleen heet het nu de 'Heading Select', en is het een draaiknop geworden met de koers zichtbaar in een klein raampje naast of boven de knop. Tegelijkertijd draait er een cursor mee over de beide kompassen op het dashboard, zodat je een pictorial plaatje hebt.
Vroeger waren er alleen bol-of vloeistofkompassen, maar die waren onderhevig aan draai - en versnellings fouten.
De roos hing aan een enkel draaipunt, gedempt in zijn beweging door alcohol.
(Google vloeistofkompas, en je wordt er mee dood gegooid.)
Vandaar dat de koerstol werd bedacht, maar die liep weer langzaam van koers...
Door ze te combineren werd het uiteindelijk een plat uitziend vliegtuigkompas.
Maar daar was men ten tijde van de D21 nog lang niet aan toe...