Ja hoor ik ben het weer maar weet niet hoe het ook weet moet !!!!Sorry
Printable View
Bijlage 29090
Kaart 686. Een Franse uitgave maar motief en schilder van het origineel zijn Nederlands.
Nederlandse Harvard 'B-76'.
Op achterzijde kaart o.a.:
Bijlage 29091
Groet, Ruud.
Bijlage 29152
Kaart 687.
Luchtfoto Schiphol. Plm. 1932?
Groet, Ruud.
Hoi Ruud,
Ik denk dat de foto ouder is. De Fokker F.VIII heeft nog een H-N registratie, als ik me goed herinner liepen die tot 1929. Dat kom ook overeen met het KLM nummer 29-299. Ik dacht dat die 29 voor het jaar stond waarin de foto is genomen. Dus ik denk 1929.
Groet Stef
Hallo Stef.
Ik heb dit niet uitgezocht en heb het jaartal dat door iemand erop was gezet overgenomen met een vraagteken.
Helaas ontbreekt me momenteel de tijd om er erg veel aandacht aan te besteden.
Bedankt voor je bericht.
Groet, Ruud.
Bijlage 29265
Kaart 688.
Anthony Fokker te Johannisthal in een "Spin"-uitvoering, plm. 1912.
Groet, Ruud.
Bijlage 29280
Kaart 689.
Schiphol, deel platform.
Groet, Ruud.
Bijlage 29305
Kaart 690.
PH-TEB (PH-CEB) "Rembrandt". Convair Liner CV-240.
Groet, Ruud.
Bijlage 29329
Kaart 691.
PH-AIP 'Pelikaan'. Fokker F.XVIII.
Groet, Ruud.
Weer een mooie foto, deze moet zijn genomen op een vlootschouw op Schiphol.
Groeten,
Ronald
Weet iemand wat de donkere vlekken zijn op de onderkant van de vleugel van de F-XVIII? Ik dacht eerst dat het de reflectie was van het publiek op het platform, maar dat klopt niet met de vorm van het publiek, dat is een aanééngesloten groep, en niet losse groepen. Waren de vleugels inderdaad zo glanzend?
De registratie stond toch ook op de onderzijde van de vleugel? Is die weggeretoucheerd of is na een onderhoudsbeurt de registratie weggeschilderd? Hoewel er meer vlekken zijn dan de drie letters AIP die ik daar verwacht, dat weer wel.
Groet, Ruud.
Of het is de AIP niet, maar wel een F.XVIII. En ja, dan is het voor publicitaire doeleinden en een goedlopende verkoop wel fijn als je een kaart van de AIP in je assortiment hebt. In dit geval denk ik dat ze die niet hadden en daarom maar een andere F.XVIII hebben uitgemaakt voor Pelikaan;)
Bijlage 29368
Kaart 692.
Radio-apparatuur DC-3.
Groet, Ruud.
Het is me verkocht als zijnde een DC-3 Pim en dat heb ik zonder controle overgenomen maar ik denk dat je gelijk hebt. Ik dacht dat de DC-3 stuurwielen aan de bovenzijde open waren.
Zie hieronder voor nog twee kaarten met een DC-2 cockpit. Links van de "Uiver-bemanningsleden" in de cockpit van de Douglas DC-2, links Parmentier en rechts Moll, Nederland 1934.
Bijlage 29377 Bijlage 29375
Bijlage 29381
Kaart 693.
Hotel-Café-Restaurant Schiphol.
Groet, Ruud.
Bijlage 29393
Kaart 694.
Herdenkingskaart ELTA II, Amstelveen 1948.
Ik denk dat weinigen weten dat er nog een tweede ELTA is geweest.
De luchtvaartbladen van 1948 heb ik niet bekeken dus ik weet niet of het een succes is geweest.
Groet, Ruud.
Op welk terrein in Amstelveen werd dit gehouden?
Dat werd "Buiten" genoemd washout. Ik heb het nog niet kunnen vinden tot nu toe. Het vreemde is dat in de pers dit gebeuren LUTAM werd genoemd en niet ELTA II.
LUCHTVAARTTENTOONSTELLING AMSTELVEEN of LUCHTVAARTTENT AMSTELVEEN?
Voor enige foto's:
https://drimble.nl/cultuur/amstelveen/647674.html
https://drimble.nl/cultuur/amstelveen/647673.html
https://drimble.nl/cultuur/amstelveen/647675.html
Groet, Ruud.
OK, bedankt
Heel stilletjes is het aantal bezoeken aan dit draadje de 200.000 gepasseerd. Nooit verwacht bij het begin.
En..., mijn plaatsingen zijn uit eigen verzameling. Alleen ter verduidelijking/uitleg van een item heel af en toe iets extra's van het net gehaald.
Groet, Ruud.
Bijlage 29397
Kaart 695.
PH-ACT (H-NACT). Fokker F.VIIa op Knokke-Zoute. Gelopen kaart, 1936.
Dit toestel werd 10 mei 1940 op Schiphol vernield.
Groet, Ruud.
695B
De KLM maakte op een vliesdun velletje papier reclame voor de vluchten naar Knokke Zoute.
Voor de prijs van een weeksalaris van een geoefend arbeider kon je retour vliegen.
Bijlage 29399
De afdruk is per ongeluk een beetje groot uitgevallen. Groet, Jan
Bijlage 29429
Kaart 696.
DC-2 PH-AKT "Toekan". Klederdracht was blijkbaar een geliefd item bij de kLM. Er zijn meerdere kaarten bekend.
Groet, Ruud.
Weet iemand wat dat zwarte verschijnsel is in de voorrand van de linker vleugel? Het lijkt op een landingslicht, maar dat kan niet, de DC-2 had die in de neus, i.t.t. de DC-3, die had ze wel in de vleugelvoorrand. Een raadsel.
@ washout.
Het lijkt alsof een monteur de beplating heeft verwijderd omdat hij daar een reparatie moet uitvoeren.
Bijlage 29431
Groet, Ruud.
Of is het een beschadiging (vogelaanvaring?) want rechts is wel een beslag te zien, waar de vleugelneus aan vastgezet wordt, maar links ziet er wat gescheurd uit. Maar inderdaad, een repa is het wel. Ik dacht dat de neus verder leeg was, besturingskabels lopen langs de achterlijst, dus wat zouden de ronde lijnen kunnen zijn?
Bijlage 29441
Kaart 697. Gelopen kaart van Soesterberg naar Wolphaartsdijk (Zeeland) voor ene Mientje. Stempel 29.08.1929.
Vliegtuigjes kijken bij Theehuis "Soesterdal", Soesterberg.
Groet, Ruud.
Bijlage 29453
Kaart 698.
Haamstede.
Groet, Ruud.
Bijlage 29472
Kaart 699.
Luchtfoto van Luchthaven Zuid-Limburg (nu Maastricht Aachen Airport).
Groet, Ruud.
Bijlage 29475
Kaart 700.
E.L.T.A. 1919. De Handley-Page in de Hal.
Groet, Ruud.
Bijlage 29477
Kaart 701.
Verkeerstoren Schiphol en Lockheed Electra KLM.
Groet, Ruud.
Bijlage 29488
Kaart 702. Een met de hand ingekleurde kaart.
PH-TPM/PH-DPM. Douglas DC-6 'Prinses Marijke' in Düsseldorf.
Groet, Ruud.
Bijlage 29507
Kaart 703.
Prinses Juliana, prins Bernhard en Albert Plesman op Schiphol ter gelegenheid van de 1e vlucht naar Havana, 20 april 1947.
Groet, Ruud.
Bijlage 29512
Kaart 704.
PH-TEE 'Jan Steen'. Convair Liner CV-240. In dienst KLM 03.11.1948. Uit dienst 17.11.1953. Verkocht als HB-IRY.
Groet, Ruud.
Bijlage 29519
Kaart 705.
KLM-stewardessen voor de PH-TDI "Enschede", een Lockheed Constellation L-749.
Groet, Ruud.
Hallo allemaal.
Dit draadje is vandaag de 250.000 maal bekeken gepasseerd.
Het onderwerp is beter aangeslagen dan ik ooit had kunnen bevroeden.
Met vriendelijke groet,
Ruud van Ommeren.