Het is zeker een mooie kans, maar of dat ooit gerealiseerd wordt.... :rolleyes:
Printable View
Het is zeker een mooie kans, maar of dat ooit gerealiseerd wordt.... :rolleyes:
Ik zou het personelijk geweldig vinden als er ook af en toe gevlogen word met de vliegwaardige toestellen
en een mooie show er omheen net als in egoland en duitsland en america
maar dat zal wel een droom blijven
maarja beter dit dan niks
maar is het een verbetering dat is de vraag
Er blijft bij mij maar steeds een vraag opkomen. Op afbeeldingen gezien hoe de "grote" toestellen onder dak staan. Wat is/zijn de beweegreden(en) geweest om de zijkanten open te laten? Nu zijn de toestellen toch meer blootgesteld aan vocht dan wanneer de zijkanten gesloten werden, wat me niet zo'n grote opgave lijkt. Ik begrijp het niet.
Het gaat wel een beetje lijken op een recreatiepark op één onderdeel. Ergens heb ik gelezen dat er demonstraties worden gehouden met rijdende tanks.
Ruud.
Die opmerking zette mij aan het denken. Hier in de buurt is een recreatieplas waarvoor entreegeld betaald moet worden. Bij het entreegeld is inbegrepen de toegang tot een 'kinderspeelpaleis'. Ik wil daar naar toe om een beetje in de zon te liggen en af en toe het water in te plonsen, maar ik mag wel de volle mep betalen. De vergelijking met het toekomstige glazen huis waarin tankjes en vliegtuigen komen te staan is te maken. Ik betaal om binnen te komen net zoveel als bij die recreatieplas en kan dan een paar vliegtuigen bekijken. Die tanks en aanverwante zaken boeien mij niet.
Zeker niet als modelbouwer van NL vliegend materiaal. In de toekomst een trip maken naar het NMM om een 'walk around' te doen en er dan achter komen dat het specifieke onderwerp er niet (meer) staat. Dan wil ik toch echt mijn geld terug. Dan mogen ze best met dat rupsbandenspul een demonstratie houden: hoe snel en eenvoudig schieten wij met een tank een glazen pand aan flarden.:)
Een verslag van de Open Depotdag deze zaterdag:
Scramble Messageboard • Information
morgen zondag nog een kans. ;)
Dekt de naam Nationaal Militair Museum de lading eigenlijk wel? Tenslotte ontbreekt er één onderdeel van onze strijdmacht nl. de marine. Het is alleen een Nationaal Land- en Luchtmachtmuseum.
Ruud.
Voor dat je 't weet zetten ze er ook nog een onderzeeboot neer, ruimte genoeg.
Ben er achter waar ik gelezen had over de tankdemo's nl. "Onze Luchtmacht, #1 - februari/maart 2013".
Foto-bijschrift:
>In het Museumkwartier komt een groot evenemententerrein, waar, met medewerking van de Rekwisietencommissie van de Koninklijke Landmacht, onder meer regelmatig tankdemonstraties zullen plaatsvinden.<
Demonstraties van iets wat ook al uit het leger verdwenen is, tanks!! Had nu maar een start-/landingsbaan behouden dan konden we ook vliegtuigdemonstraties zien!! Maar daarover hebben al meerdere forumleden geschreven. Duxford en zo. Jammer, jammer.
Bijlage 7891
Ruud.
Toen ik voor het eerst hoorden dat het Legermuseum en het MLM samen gingen (ben lid van alle twee) was ik daar verheugd over.
Dat kon mooi worden.
Later zie je de plannen en komt er een bange vrees over je heen, dat je het wel eens fout kan hebben.
En zie, je heb het fout.
Erg jammer, het had zo mooi kunnen zijn en worden.
Of zit ik er, hoop ik, toch helemaal naast?
Er doen momenteel veel verhalen en geruchten de ronde over het MLM en het legermuseum .
Ik wacht liever af als de museumdeuren open gaan , wie weet valt het allemaal wel mee.
Hallo Jan Wullink.
Mijn frustratie is dat hier een kans is gemist om ons luchtvaartenthousiasten iets moois te geven, Duxford in de provincie Utrecht.
Ruud.
Daar heb je volkomen gelijk in Ruud :thumbup: Soesterberg is daarvoor de ideale locatie.
Met dank aan Denman en Darka van de Plakkers forum:
Plakkers, Inc! - The Forum! • Toon onderwerp - 6-7 Arpril museumweekend MLM
;)En dan zeggen ze dat ik afentoe deprimerende texsten neer zet :yawn:
er is maar 1 maniewt om dit sooret dingen tegen te gaan
de overhijd heefd de nederlander geindivudialiceerd
iedereen denkt aan zichzelf
en als 1 krijg je niks gedaan
en kunnen ze doen wat ze willen
Maar tegen een verenigt volk kunnen ze niet op
zo werden er in de jaren 60 nogal wat grote demonstraties gehouden die nog wel werkte
als een groep sta je sterk dat is mijn boodschap
Hier http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=633757#p633757 staat (onder andere):
Non sense!!! Both F-100 and F-102 are marked for short term storage and finally to be scrapped, unless there is another party who want it for it's collection (read: museum). Last year there was a offer to restore some parts for the F-100, but MLM refused that because the F-100 "no longer fits into the collection". Clear to me.
Het MLM geeft aan dat deze uitspraak onjuist is. Alle toestellen van het 32e komen in de collectie. Wellicht kan Strato dat aangeven om het Scramble forum.
En da's bij deze gebeurd... ;)
Wellicht een idee voor het MLM om vliegtuigen te verhuizen :)
BBC News - Gloster Meteor lifted from Imjin Barracks by helicopter
Wie nog naar de Vreeburghal/"Cold War Hall" wil voordat deze sluit: eigenlijk ben je al te laat, net als ik afgelopen zondag... :(
Ja, modelbouwmanifestatie, dus allerlei tafeltjes staan er nu voor de diverse jets -en andere toestellen.
Alleen de "lichtere helikopters" staan nog "vrij van obstructies"...
Feitelijk gezien sluit de Vreeburghal voor publiek op vrijdag 3 mei. Zaterdag 4 en zondag 5 mei is het museum alleen voor genodigden toegankelijk.
Zie Militaire Luchtvaart Museum | * Nationale Modelbouw Manifestatie
Citaat:
Openingstijden Militaire Luchtvaart Museum tijdens de Nationale Modelbouw Manifestatie 2013:
Ø Zondag 28 april van 12.00 uur tot 16.30 uur
Ø Maandag 29 april 10.00 uur tot 16.30 uur
Ø Dinsdag 30 april gesloten
Ø Woensdag t/m vrijdag 3 mei van 10.00 uur t/m 16.30 uur
en
Militaire Luchtvaart Museum | 6 mei 2013
Citaat:
Op 6 mei 2013 sluiten de Ir. Vreeburghal en het Flying Centre de deuren voor publiek.
De Generaal Snijdershal blijft wel geopend. In deze hal wordt de geschiedenis en ontwikkeling getoond van de Militaire Luchtvaart, vanaf het prille begin in 1913 tot en met het einde van de Tweede Wereldoorlog.
U blijft tot en met 30 juni 2013 van harte welkom
Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen. De overall sluiting op 30 juni was mij bekend, dat de Vreeburghal feitelijk nu al 'voorbij' is, daar schrok ik van. End of an era....
Gisteren vertelde iemand mij dat Bevrijdende Vleugels in Best e.e.a. van het MLM - in bruikleen - gaat krijgen. Wie weet hier meer over?
Donderdag 30 mei zijn de eerste 2 kisten van Kamp van Zeist overgebracht naar het depot op Soesterberg, het gaat om: Alouette 2 "H-4" en Alouette 3 A-465.
Via Scramble Messageboard • Information en verder is ietsje te lezen over de situatie TOT EIND deze week in het Kamp van Zeist.
Vanmiddag even op de voormalige basis geweest en getuurt in de richting waar het museum komt. Nou het begint er al op te lijken....
(aaargh hoe krijg je die foto's kleiner? :blink:)
Bijlage 9512
Bijlage 9513
Bijlage 9514
ik gebruik een simpel programmaatje genaamd easyresize .
weet niet of ik een link mag plaatsen , maar google easyresize en kies freewarepaleis.
naast de afbeelding , onder waardering , staat de juiste download link.
oudere versie , maar zonder reclame.
Vond een tekst van 1 juli j.l. op onderstaande site.
wo2.sharepoint.com/Pages/LUCHTOORLOG.aspx
Toekomst WO2-collectie net gesloten Luchtvaartmuseum nog ongewis
SOESTERBERG, 01-07-2013 - De toekomst van de WO2-collectie van het Militaire Luchvaartmuseum in Zeist is nog onduidelijk. Dat bleek uit een verklaring van de directeur, Lt-kol René Parijs. Vandaag wordt ook gevierd dat de luchtmacht in Nederland 100 jaar bestaat.
Vandaag sluit het museum voorgoed, en een deel van de collectie verhuist naar het Nationale Militaire Museum dat Defensie op de voormalige vliegbasis Soesterberg laat bouwen. De ruwbouw daarvan is bijna gereed.
De nadruk van dit nieuwe 'museum', dat met glazen wanden wordt uitgevoerd, ligt op promotie van het leger en niet op informatie of documentatie. In het gesloten museum was een aparte hal gewijd aan WO2, de enige tegen Nederland gerichte oorlog, en tevens de grootste waar de Nederlandse- luchtmacht ooit in meestreed. Het gesloten museum bezit 38.000 voorwerpen, inclusief de vliegtuigen, maar mag er van het ministerie nog maar 15.000 behouden. Deze komen in opslag op de voormalige luchtmachtbasis. Ongeveer 15 van de vliegtuigen uit de collectie van- 45 toestellen stammen uit WO2.
Vandaag heeft het museum een replica van het eerste toestel van de Nederlandse luchtmacht ontvangen, een zg. Brik.uit 1913.
Let vooral op "een deel van de collectie verhuist", "promotie van het leger en niet op informatie of documentatie" en "heeft 38.000 voorwerpen en mag 15.000 behouden". Weet iemand iets meer (of iets anders), we zijn tenslotte weer een paar maanden verder..., graag commentaar a.u.b.
Mijn ideaal voor een luchtvaart- dan wel "militair"museum: Duxford. Nieuwbouw maar ook gebruik van "oude hangars". Kostengunstig en grotere capaciteit!
Bijlage 9546
Ruud.
gaat de rest in de verkoop
en zien we daar nog wat van
of gaat dat onderhands naar het buitenland
of ook niet onwaarschijnelijk de vuilcontainer in
belagelijk dat de spullen uit WO 2 als ondergeschikt worden beschouwd
inderdaat de enige periode dat we echt moisten knokken voor het bestaan
Uit de uitnodiging voor de jaarlijkse vriendendag MLM blijkt dat de Curtiss P-6 replica (tijdelijk) bij de SKHV in Gilze zal worden ondergebracht.
Klopt,die was na aankomst daar geparkeerd,en samengebouwd.
Vandaag naar het MLM geweest , wat me opviel dat er erg veel lege ruimtes zijn terwijl er ook veel toestellen in depot staan ( zoals de G1 )
Volgens een suppoost gaan ze wel regelmatig wisselen maar hoe vaak wist hij niet .:(
Leuke foto's Jan.
Blijft toch een lastige plek om te fotograferen.
Eén voordeel echter. Geen rottige hekjes maar mooi kleine drempels rond de objecten.
Moet in de zomervakantie ook maar eens gaan kijken, denk ik.
Mvg, Boris
Bij de Nike raketten zijn de roundels verkeerd gespoten.
De rest van de foto's.
Je moet ook wel eerst toestemming vragen om dichterbij te komen natuurlijk
ik heb toen nog in het oude museum foto,s Mogen maken van de spit en de D21
er werd zelfs een trapje voor me geregeld
maar ik ben wel eerst 2 uur bezich geweest om die toestemming te krijgen
Ik wist trouwens niet dat de nederlandse luchtmacht ook mustangs heefd gehad
of is dit fictief
wat verkeerd gespoten roundels betreft
ik was nou niet echt in de veronderstelling dat hystoriche corecthijd hoog in het vaandel staat bij velen
Het ML KNIL heeft vanaf 1945 tot het einde gevlogen met de P-51, dus zeker niet fictief.
Wat is er verder mis met de roundels?
De roundels op de Nikes zijn rood-blauw-wit i.p.v rood-wit-blauw.
Knullig, duidelijk gedaan door iemand die weinig feeling heeft met luchtvaart (of met zijn gedachten heel ergens anders zat).
Moet ook snel eens gaan kijken daar, ziet er wel mooi uit.
Blijkbaar is het NMM alleen gebouwd voor autobezitters.
Hieronder de bereikbaarheid voor voetgangers, aangegeven op hun eigen site.
Ben je iets minder mobiel dan is dit al helemaal geen museum voor voetgangers
want dan kan de looptijd (beduidend) langer zijn dan de genoemde 25 minuten. (Looptijd hieronder door mij bold gemaakt)
Met openbaar vervoer:
Vanaf station Amersfoort neemt u bus 52 richting Utrecht of bus 56 richting Wijk bij Duurstede.
U stapt uit bij bushalte 't Zwaantje in Soesterberg. Vanaf hier is het ongeveer 25 minuten lopen.
Vanaf station Soest Zuid neemt u bus 71 richting Soesterberg, 't Zwaantje.
U stapt uit bij bushalte 't Zwaantje in Soesterberg. Vanaf hier is het ongeveer 25 minuten lopen.
Vanaf station Utrecht CS neemt u bus 52 richting Amersfoort.
Ruud.
Aan J. Weel. Als bewijs dat de Luchtmacht Mustangs had hierbij een foto:
Bijlage 17749
Deze prent heb ik gekregen in 1948 van de Luchtmacht op hun kantoor op het
Gevert Dijnootsplein (vast heel erg verkeerd gespeld) in Scheveningen.
Op de achterkant staat Lt. Bill Jansen bestijgt zijn Pegasus, i.t. een van de
Mustangs waarmede de M.L. tegenwoordig uitgerust is . Wat had ik graag
met de luitenant geruild. Om in zo iets moois te mogen vliegen.