het zier er echt vreselijk realisties uit man
echt een top resultaat aan het worden
Printable View
het zier er echt vreselijk realisties uit man
echt een top resultaat aan het worden
Hmmm, er is al een Fokker D.XXI voor FSX, maar dat oude 3D model heeft inderdaad zijn langste tijd gehad. Komt er ook een 3D cockpit in? Dat kijkt zo lekker weg met TrackIR.
Ja, er zit een 3D cockpit in:)
Jongens, het wil niet vlotten:(
wat is er aan de hand
gewoon eve een dipje
of heb je info nodig
Ja, het was gewoon een dipje;) Eventjes distanciëren, en dan weer verder.
'Voortgang' tot nu toe: bij het AO bakken bleek dat veel 'unwraps', de zogenaamde sinaasappelschillen, niet handig waren uitgevoerd. Hierdoor kreeg je, als je op de skin netjes een punt neerzette, op het model een streep (bij ronde delen). Dit heb ik inmiddels weten te verbeteren, voor zover. Nu ben ik begonnen aan het updaten van de panellines over de nieuwe unwraps:)
Verder: ik ga zelf maar één skin maken. Wie heeft er voorkeuren voor een bepaalde D.21? De rest mogen repainters doen;)
En: zijn er misschien liefhebbers voor een model voor FS2004? Ik kan eventjes de mogelijkheden verkennen:)
Groeten!
Goed, nu met plaatjes:)
Het uittekenen van het plaatwerk kan overgenomen worden van mijn vorige versie, al moet er wat worden aangepast. De tintverschillen wit-grijs-zwart is nu uiteindelijk de Ambient Occlusion.
Kijk, hier is het verschil goed te zien: het eerste plaatje geeft de eerste situatie weer, het tweede geeft weer wat het resultaat is na de 'sinaasappelschil-verbetering';)
Ik ben tevreden hiermee:)
dat ziet er erg mooi uit, al bijna klaar zo te zien?
mijn voorkeur zou uitgaan naar een Ypenburgse D.21, bijvoorbeeld de 222 of 216 maar het spel waar je dit voor maakt heb ik niet, dus wellicht moet je mijn stem maar even niet meetellen.
Gr,
Sander
Ja bijna klaar, nee toch nog niet:wacko:
Beetje lastig, want ik wil graag overal de klinknageltjes tekenen, maar bijvoorbeeld rond de cockpit weet ik niet hoe ze moeten komen. Geen goede foto's gevonden...
Het probleem bij klinknagels rond de cockpit is als volgt: doordat het aantal nagels dat daar zit, niet zo groot is, valt een fout zo op. Bij de motorkap is dat niet bepaald het geval.
Of zal ik deze niet doen? Op de motorkap zitten in elk geval genoeg rivets:)
Verder: ik ga maar een versie maken, mogelijke repainters mogen de rest doen;) bijna elke D.21 is mijns inziens namelijk interessant, maar dat vind ik wel wat veel werk:unsure:
Graag jullie reactie!
Dit doet me een beetje denken aan de bouwdozen toen ik jong was ( 30 jaar geleden!), bijna elke fabrikant maakte bolle klinknagels aan de buiten kant die als je ze verschaalt groot genoeg waren om Titanic mee te klinken :blink:
Zelfs op de "kleine" G1 Wasp waar de staart geklonken is met bolkop nagels is op foto's eigenlijk niets te zien. Goede verzonken nagels verdwijnen gewoon onder een dikke laag verf :unsure:
Ik weet dat klinknagels bij texture makers een favoriet detail zijn, maar ik zou ze heel erg subtiel toevoegen. Zelf maakte ik ze heel wazig, en nu vind ik dat zelf nog wat te opvallend.
Meerdere versies is inderdaad veel werk. Ik heb/had een lijstje met welke details ik van welke D.XXI had. Dus of ik hem helemaal "historisch" kon maken, of dat ik alleen de zijkanten van de romp of maar een kant van de romp.
Zelfs het aanpassen van een schema dat er sterk op lijkt bleek nog wel aardig wat werk op te leveren. Ik heb dan ook nooit de hele lijst met skins voor de D.XXI in IL-2 Sturmovik afgemaakt.
Bedankt voor de respons, ik heb maar besloten alleen de nagels op cowling en vleugels te laten. Ik hoop ook nog bump mapping toe te passen, waarbij de details zogezegd als 'nep-3D' uitkomen. Deze technologie wordt toegepast bij oa klinknagels en paneellijnen enzovoort. Ik vind het wel mooi als dat op de motorkap te zien is:)
Ik beschouw het gedeelte van paneellijnen, rivets ed tekenen nu dan ook als af. Dat betekent eveneens dat ik verder kan gaan naar het werkelijke toevoegen van kleurtjes:). Eerst ga ik in dit onderdeel de motor, cockpit en dergelijke algemene zaken tekenen. Onderwijl eens goed nadenken over het camouflageschema!
Sorry dat de plaatjes wat 'overbelicht' zijn, er vallen zo wat details weg helaas. Ga er maar vanuit dat de klinknagels rond de cockpit dus zijn verdwenen, er is verder niets toegevoegd dan alleen klinknagels binnen in de cockpitkap (of eigenlijk zijn het moeren...).
Houdoe maar weer!
Haha! Wat ik ook niet begrijp, is dat er nog best wat bouwdozen zijn met opliggende panellineshttp://www.forumsmilies.nl/Niet_begr...n/nixweiss.gif
dat begreep ik ook nooit
of panel lines op de romp van een D H mosquito
bolle nagols waar verzonken hoort te zitten
zelfs in de vliegende modelbouw zie ik rare dingen
je d21 word echt gaaf man
wat een project zo
wie zecht dat het onmogelijk is de d21 te her ontwerpen
Dat is heel makkelijk te beantwoorden, goedkoop :p
Een spuitgietmal is het negatief. Om een panelline te laten verzinken moet de mal een riggel hebben en dat kost heel veel geld om te maken. Echter als je een lijn krast in een gladde mal dan heb je voila een opliggende lijn ! :o
Dankjewel Jeroen, het wordt weer leuk nu er wat voortgang in zit!
Tsja, het kon ook eigenlijk niet anders:p
Gisteren en vandaag aan de texturing van de motor gewerkt. Best een klus, maar het resultaat...daar ben ik wel tevreden mee!:) Het bleek nog wel lastig, zoeken naar alle juiste kleuren, elke Mercury lijkt er weer anders uit te zien. Maar goed, dit lijkt me wel goed! Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, ikzelf vind de stroomlijnkappen nog wat te gelig, ze hebben een beetje een middeleeuws kleurtje zo. Misschien wat witter?
Groeten!
wouw
Dankjewel Jeroen!:)
Het is alweer even geleden dat er een update was, maar goed. Bij deze maar een kleine update: de banden zijn gedaan, en wat zaken rond de neus hebben een kleurtje gekregen.
Ik vind de overgang op de rand van de banden niet zeer geslaagd, maar daar moet ik nog even tegenaan kijken denk ik.
Er zullen wat minder vaak updates komen, want vanaf afgelopen maandag ben ik student HBO Luchtvaarttechnologie:)
en dan nu het ontwerp in een 3d-printer..... :thumbup:
Ja, haha:D Wat doen we moeilijk? Gewoon een printer pakken die staal, Elektron, hout en linnen kan printen, en klaar is kees:p
Goed, kleeeeeiiine updeet! Staartwiel heeft wat kleur.
Ik gebruik eigenlijk een mix van 'zelf iets inkleuren' en 'foto uitknippen en vervormen'. Dat is hier goed te zien.
Weet iemand overigens hoe dat zit: als ik dus een foto van het internet neem, er een reepje van 60x100 pixels van uitknip en dat dusdanig omvorm zodat het voor een skin nuttig kan zijn, moet ik dan nog vermelden waar ik dat deeltje vandaan heb? Of toestemming vragen?
Lijkt mij bijna onmogelijk om achteraf aan te tonen dat wat jij hebt gebruikt aan copyright onderhevig is ;)Citaat:
Weet iemand overigens hoe dat zit: als ik dus een foto van het internet neem, er een reepje van 60x100 pixels van uitknip en dat dusdanig omvorm zodat het voor een skin nuttig kan zijn, moet ik dan nog vermelden waar ik dat deeltje vandaan heb? Of toestemming vragen?
Natuurlijk ivm de LVA vliegerkleding de piloot aangepast, zodat het model ook wat geloofwaardiger overkomt. Ziet er mijns inziens al een stukkie beter uit dan eerst.
NB: hij krijgt een mooie leren jas, mét sjaaltje, zoals we dat op een foto van Guus Kiel kunnen zien. Vond ik wel een leuk detail :)
gaaf
je maakt er echt een top werkje van
vraagje hoe ga je de vliegeigenschappen van het toestel maken in het programma
de echte was nogal vrille gevoelig wat ook weer goed uit te buiten was
omdat I er ook weer makelijk uit e halen was
en erg wendbaal
Dankjewel!
Ja, die vliegeigenschappen moeten ook nog gemaakt worden. Ik ga me daar nu nog geen zorgen over maken :P
Maar, je kunt al wel een behoorlijk eind in de richting komen door wat bestanden aan te passen enzo.
Als je nog data zoekt, ik heb nog wel wat gegevens over de vliegeigenschappen. Ik weet niet of Fogg nog wat bruikbare gegevens heeft?
Mensen, de knoop is door: het wordt de 213! Met de foto's uit Fogg's boek kan ik al een heel eind komen, maar al heeft iemand aanvullende informatie, zie ik die graag!
De vlieger heb ik voor even opzij gezet, ik wilde namelijk voor mezelf wat voortgang zien:blush:
Beste Kaasjager,
Dat je wat vooruitgang wilt zien kan ik begrijpen. Je bent momenteel al aardig lang bezig (voor wat het einddoel eigenlijk is, een vliegtuigje in een simulator) en blijkbaar moet je nog heel veel doen.
Ik kan dus alleen maar zeggen: "Respect! En dat je nog maar veel plezier mag beleven aan het maken van dit mooie model."
Ik volg dit draadje met veel bewondering voor het resultaat tot nu toe en je inzet om iets echt moois te maken.
Ga zo door en bedankt voor het uitgebreide delen met ons.
Mvg, Boris
Gaaf
Mijn model is ook de 213
dan kan ik hem straks ook op de pc vliegen
Bedankt mannen, dat geeft de burger moed:thumbup:
Ik denk zelf dat het grootste probleem van de vertraging m ligt in hoe ik de texturing aanpak. Daar heb ik eigenlijk nog maar heel weinig ervaring mee, vandaar.
Maar goed, Ik heb inmiddels al bijna de groene vlekken op de D.21 zitten, daarna volgen de beige vlekken.
Kaasjager, allereerst bedankt dat je dit geweldige project hebt durven starten. Tot nu toe ziet het er allemaal geweldig uit! Ik kijk nual uit naar het eindresultaat.
Wat zijn de moeilijkheden die je verwacht met de textures? Als je problemen verwacht met het "unwrappen" weet ik misschien wel iemand die je daar mee zou willen helpen. Als je moeilijkheden verwacht met het "schilderen"kan ik je denk ik wel helpen, want daar heb ik aardig wat ervaring mee.
Groet,
Huub
http://i6.photobucket.com/albums/y21...1.jpg~original
Bedankt Huub! Ik heb al wat flightimuurtjes met je G1 doorgebracht, super hoor!:thumbup:
Het unwrappen is redelijk gegaan, al moest het wel een paar keer opnieuw. Maar nu zijn de unwraps bruikbaar.
Alleen... ik ben geen texturing artist zogezegd. Dat is jammer, want de texturing is ook een groot deel van het model. Dit is wat ik tot nu toe heb, waarbij opgemerkt moet worden dat alleen de linkerkant van de romp zn volledige camo heeft ontvangen.
Hoi Huub,
Leuk je hier weer tegen te komen.:thumbup:
Groet,
Mathieu.
Kaasjager,
Voor iemand die zich geen "texturing artist" vindt, ziet het er erg goed uit hoor! In het deeltje Fokker D.XXI van de Dutch profile serie staat een goed 4 zijde aanzicht van de 213. Als je dit aanzicht tegen je texture aanhoudt, zal je zien dat het zandkleurige gedeelte voor het staartroer groen was. (Het profiel komt goed overeen met de foto's van de 213).
Overigens waren de propeller bladen zwart aan de achterzijde en de tip van de propeller van de 213 waren waarschijnlijk rood-wit-blauw.
Als je het boekje niet hebt moet je me maar even een PM sturen.
Hé Mathieu, het is ook leuk om weer terug te zijn.
Groet,
Huub
het het gedeelte wat grijs is hoort beige te zijn
ook bij de G1 trouwens
Over het beige is veel te doen. Federal standard 26360 is vrij grijs. Als ik Frits Gerdessen mag geloven, dan zijn de exacte tinten niet meer te achterhalen. Maar baseerd men de kleuren op de modellen van Fokker die in dezelfde kleuren waren gespoten.
Volgens mijn vader die voor en in 1940 bij Schiphol gelegerd was, waren de kleuren erg grauw en leken de vliegtuigen door de gekozen kleuren altijd smerig.
Maar ik kan me voorstellen dat z'n geheugen voor wat de kleuren betreft niet 100% exact was na al die tijd.
Met groet,
Huub
OOO de ecsakte tint is wel degelijk bekend
Ik ben bv in het bezit van een stukje origineel plaatwerk van een D21
als soevenier uit een neergeschoten toestel geknipt in WO2
Niet door mij natuurlijk
hier de kleuren 8011 en groen ral 6009
het geel kakie is de meest lastige kleur
het is eigelijk een mix van 50% 1024 en 50% 1001
dan klopt de kleur precies met het stuk plaat wat ik heb
Dat is een hartstikke leuk relikwie! Er zijn maar weinig mensen die kunnen zeggen dat ze een stukje origineel D.XXI hebben.
Maar hoewel ik je zeker niet tegen wil spreken, ben ik toch een beetje voorzichtig om je conclusie over te nemen. Ik ken een aantal Messerschmitt Bf109 G onderdelen, die allemaal in dezelfde periode (1943) in exact dezelfde RLM kleuren gespoten zijn. Als ik de delen nu naast elkaar leg lijken de RLM kleuren niet eens op elkaar. In de 70 jaar dat deze verf oud is, is de verf verkleurd zowel door interne chemische processen als door de invloeden van buiten af.
De uitspraken die Frits Gerdessen doet zijn gebaseerd op hetgeen er beschreven staat in "De geschiedenis van Camouflage en kentekens op vliegtuigen van de Nederlandse Strijdkrachten" door J.H.N. Greuter e.a. Die zijn uitspraken in dit boek baseert op officiële correspondentie en besprekingsverslagen.
Ergens moet je een keuze maken en ik ben bij de beschildering van "mijn" G-1 van de informatie van Frits Gerdessen uit gegaan. Omdat dit mij een plausibel verhaal leek (en lijkt). En ook omdat de beschrijvingen van de kleuren door Greuter aardig aansluiten bij hetgeen mijn vader er over te zeggen had.
Op de D.XXI in het Crash museum zijn ook nog enkele sporen van de originele verf te vinden, maar om de redenen die ik hier boven al hebt gegeven, ben ik voorzichtig om dit als de originele kleuren te beschouwen.
Met groet,
Huub
Ik vind de kleuren keuze van Kaasjager niet gek. Ik gok ook dat hij o.a. bij Simmers Paint Shop heeft gekeken. Het komt ook aardig in de buurt van wat ik heb gezien aan oude modellen en op het wrak.