Bedoel je deze Rob?
Wel is waar een knipsel, maar wel duidelijk te zien.
Hans
Printable View
Bedoel je deze Rob?
Wel is waar een knipsel, maar wel duidelijk te zien.
Hans
Dat lijkt er overduidelijk op...
Ik heb een paar keer de 006, maar steeds van de verkeerde kant; geen stabilotip te zien.
Bijlage 18038
De TT4, Target Tug installatie kon ook onder een aantal andere kisten hangen en bediend worden.
(Rob, blz 200 in hét boek, bijvoorbeeld)
Mogelijk door puur toeval heb ik van de anderen ook nét niet het stabilo met de vreemde tip op een foto.
Blijft nog steeds de vraag of het überhaupt te maken heeft met de sleepdoelinstallatie.
Die hing namelijk onder de romp, vrij ver onder het stabilo dat boven op de achterromp is geplaatst.
Zouden er meer redenen kunnen zijn geweest?
Tracker.
Hallo Hans,
Dat is inderdaad de bewuste foto van de 006/B.
groeten,
Rob B
Manche is een typische Marine term voor een sleepdoel.
Het was een grote rode windzak van dun canvas.
Die vorm had de minste weerstand en bleef redelijk lang nog in tact, ook als de schutters treffers plaatsten.
Rond en hol dus, als een mouw.
Manche is Frans voor mouw, vandaar.
Plús: Engelsen varen naar Frankrijk over The Channel, maar Fransen naar Engeland over La Manche...
Rare jongens..
http://www.rioned.com/images/easyblo...try_Obelix.jpg
Sorry, kon het niet helemaal laten...
Volgens mij is het inderdaad een constructie om te voorkomen dat de manchekabel in het hoogteroer verstrikt raakt. De Avengers die voor het doelslepen werden gebruikt waren van een soortgelijke constructie voorzien. Er staat een mooi voorbeeld op milspotters in het nostalgie MLD topic, maar ik krijg de link even niet aan de gang en moet nu naar mijn werk. Ik kijk er morgen nog even naar.
Gr. Sjaak
Vooruit, overmorgen dan. Vandaag een vrije dag, dus even tijd om te kijken hoe het foto's doorlinken ook al weer werkte.
http://www.milspotters.nl/forum/user...012-144711.jpg
Gr. Sjaak
Dank je Sjaak,
Het is geen Firefly weliswaar, maar uithouders, beugels, aan het stabilo zijn er inderdaad.
Ik heb wel het gevoel dat ze hier een andere functie hebben omdat ze in de vliegrichting staan, en niet dwars er op.
Het is de mini-foto die ook in MLD 70 staat.
Inmiddels heb ik al meer TBM's gezien met die beugel..
Grt
Rij Martin PBM-5A Mariners (16-301, -300, -302 en -309) in NNG. Foto niet helemaal scherp.
Bijlage 18322
Ruud van Ommeren.
Hieronder een rijtje Fireflies IV van de MLD. Hoe deze foto in mijn bezit is gekomen weet ik niet. Het is denkelijk en privékiekje die ik van iemand gekregen heb. Jammer genoeg niet erg scherp. Zo te zien is zij genomen op Nieuw Guinea of een andere tropische plek, want de 'hulp'troepen lopen in hun blote bast.
Bijlage 18745
Waarschijnlijk is dit 'n topic voor Tracker.
JanJr
JJ, ik ken hem.
De achterste machine heeft nog een zwarte spinner, en loopt achter in het aanbrengen van het nieuwe verf schema, met ook de B van Biak op het kielvlak, zoals de andere drie al hebben.
Bijlage 18746
Tracker.
goeden morgen,
deze foto brengt dierbare herinneringen aan de tijd van onbezorgd door het tropenluchtruim dartelen van fireflies boven biak en omgeving. van naar 12000ft klimmen om een koude neus te halen en dan , op weg naar huis, ergens boven de padaido0archipel, een klein beetje te stunten met het beoefenen van een derry-turn, en tenslotte lager dan laag over woendi en oerif te strietsen, op weg naar het boeroekoe circuit. tower this is one zero request low pass over runway two seven, one zero tower, what reason over ; one zero: no reason over; this is tower, approved out.
those were the days ! peter
Goedemorgen Peter.
Is dát wat je deed op 9 juni 1961, met de 011 i.p.v. de nul tien?
Alles in 's lands belang?
Grt,
inderdaad, achterin bij de heer jan toorenaar.
maar op 22 juni deden we verstoppertje: zoek me dan, als je kan. een vliegtuig start en vliegt met onbekende bestemming weg, en tracht zich zo lang mogelijk voor de 10 min. later startende zoeker, ergens in het luchtruim tussen biak en japen ongezien op te houden. de zoeker maakt , zodra de eerste kist "visual " is, een model vijandsmelding, met positie en al.daarna joinen en gezamelijk, liefst in formatie, naar huis zoals ik zei: those were the days.
Hallo Tracker.
Ik ben niet op de hoogte van de ins en outs van de MLD en zou graag weten waar jouw opmerking over de 9e juni 1961 met de 011 op slaat.
Groet,
Ruud.
Ik zal het uitleggen Ruud.
Peter had in #93 gereageerd op een foto van Fireflies met het beschrijven van een paar frivoliteiten uit jonge jaren.
Jozef Luns en nog slechts een paar andere lieden geloofden in het behoud van Nieuw Guinea in 1961.
De MLD was een van de uitvoerende machten om dat te bewerkstelligen.
Peter vloog als Waarnemer in Sq 7, Jan als Vlieger.
Ik scan de logboeken van Jan en kwam Peters naam tegen op o.a. 9 juni '61.
Ze deden 6 RP, rockets, 20mm, mitrailleur, en iets dat ik niet kon ontcijferen.
Ik wilde Peter via deze omweg uitnodigen zijn logboeken van zolder te halen en zijn nieuwsgierigheid te bevredigen.
En zie: dat is gelukt!
Dus Peter, de vraag is wat jij in je logboek voor opdracht hebt genoteerd op 9 juni '61?
My best guess is dat er iets staat als 'scheerb. ops'.
Maar scheerbommen plaagden toch alleen de Möhnedam?
Ruud, ik had Peter ook een pb'tje kunnen sturen, maar dan is de sjeu er zo af...
Nieuw Guinea is nog niet voorbij; ik heb nog heel wat toonbaars liggen.
En mogelijk is er meer.
Peter, ik stuur je toch maar een mail..
Jaap.
Bijlage 19001
Bijlage 19002
in mijn logboek staat voor 09 jun 62: "weapon tr. + spec "
dat betekent: schieten met alles wat vuren kan, en dan ook nog iets afgooien. oeriv was een onbewoond eilandje, ten zuid-oosten van biak, aan de rand van de padaido-archipel. hier was de grote atol waar mc. arthur een landingsvloot verzamelde voor de aanval op de filipijnen, [en daarna japan]
vanwege de onbewoondheid werd dit kleine eiland als schietschijf gebruikt voor lucht-grond aanvallen. er was een primitief onderkomen waar de aanslagwaarnemers, de verbindelaren en hun verzorgers huisden, gekleed in bk, koppel en speer. ze waren steeds weer blij met de komst van bezoekende vliegtuigen; dat betekende post en aandacht. een detachering van twee weken op een eiland met alleen vier andere marine maten is soms wel wat veel van het goede.
hier waren ook de honderden eilandjes waarvan de legendarische harry moekardanoe zei dat je , die kon gebruiken om het voor een jou achtervolgende kist met een snelheidsoverschot, erg moeilijk te maken om jou in zijn vizier te krijgen indien je steil om dat eiland heen draaide.
Hallo petervarenhorst.
Is de datum in het bericht een typo, nl. 1962? Tracker geeft 1961.
Groet,
Ruud.
ja, geheel correct: het was 1961. in '62 vlogen de fireflies niet meer. wij bij vsq 321 hadden het toen erg druk met patrouilles; kampongverkenningen; luchtsteun en andere, op de meer dan dreigende indonesiers gerichte activiteiten .van de ene dag op de andere was het leven, van een aangenaam, ontspannen bezigheid, veranderd in bittere ernst.
Ruud, heb ik voldoende duidelijk geantwoord op je vraag in #96?
Tracker.
Hallo Tracker.
Jazeker, maar ik vond het even verwarrend omdat petervarenhorst het plotseling over 1962 had.
Daardoor dacht ik heel even dat hij het over een andere vlucht had, niet meteen beseffend dat de toestellen in dat jaar niet meer vlogen. Het jaar 1962 bleek een typefout.
Groet,
Ruud.
'167'. Tracker.
Bijlage 20201
Ruud.
'6-67'. Seahawk op Curaçao.
Bijlage 20203
Ruud.
Eind maart begin april 1959 voer de Karel Doorman rond in de Cariben.
Aan boord waren Seahawks en Avengers.
Bovenstaande foto zal uit die week stammen, tijdens een vlagvertoontje
van Sq 860 op Hato.
De 67 had wel eens een probleem met het neuswiel bij het oplijnen voor de catapult.
Er kwam dan een hoop mankracht aan te pas om het te redresseren.
De vlieger vindt dat niet leuk en kijkt stoïcijns recht voor zich uit...
Bijlage 20207
Bijlage 20208
Bijlage 20209
Daar is uiteraard méér van.
Tracker.
'084/V'. Beech TC-45J.
Bijlage 20419
Ruud.
'144/D'. Sikorsky HSS-1N.
Bijlage 20437
Ruud.
'260'. Westland Lynx Mk. 25 (UH-14A).
Bijlage 20497
Ruud.
De eerste Nederlandse Lynx, met c/n: WA/003.
Nogmaals de '260'.
Bijlage 20504
Ruud.
Blijft een mooie heli, die Lynx!
'151/D'. S-2A Tracker (1967).
Bijlage 20530
Ruud.
Hm, er zat zeker geen "R" in de maand toen die foto van deze Tracker werd gemaakt... :blink:
.
'170/D'. S-2A Tracker.
Bijlage 20565
Ruud.
'214'. Neptune.
Bijlage 21040
Ruud.
Kan iemand bevestigen, of corrigeren, dat de Neptune hierboven een AS.12 raket draagt?
Mvg, Boris
Volgens deze site heb je gelijk, Boris.
Er staan verschillende foto's op die webstee, inclusief foto's tijdens het afvuren en daar zijn ze duidelijk op te zien:
Maritiem Digitaal NL
en
http://maritiemdigitaal.nl/index.cfm...egtuigraketten
onder de bb-vleugel is inderdaad een as-12 projectiel te zien.
peter
Bedankt Heron en Peter.
Het is dat mij dit nog nooit eerder was opgevallen.
Ik wist van bommen en torpedo's, maar niet van de AS.12.
Mvg, Boris
'072' (U-31). Grumman TBM-3E2 Avenger. Verkregen onder MDAP, afkomstig van de Royal Navy. In dienst: 19.02.1958. Uit dienst: 13.01.61. Gesloopt MVKK.
Bijlage 21070
Ruud.