-
PH-CEG. de Havilland DH60G Gipsy Moth (eerder PH-AJM).
19.07.1935 - C.E. van 't Groenewoud, Rotterdam/*Waalhaven.
06.04.1937 - A.L. Bauling, Deventer/Teuge.
25.05.1938 - NV Nederlandsch Instituut voor Zweefvliegen, Deventer/*Teuge.
17.06.1940 - In beslag genomen door de Duitse militaire commandant van Teuge.
25.05.1941 - Bewijs van Inschrijving verlopen.
Bijlage 15370
Ruud.
-
Foto 46. PH-ASL "Lepelaar". Lockheed 14-WF62 Super Electra.
Bijlage 15593
Ruud.
-
Foto 47.
Fokker F.VII. In 1925 vloog dit toestel op de Farnborough-show met deze "registratie". Het was de H-NACR.
In het topic "Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart" staat onderstaand toestel vliegend afgebeeld op "pagina 22" als kaart 228.
Hier niet vliegend afgebeeld op een persfoto gemaakt op Croydon. De tekst op de achterzijde is ook afgebeeld.
Bijlage 15644Bijlage 15645
Ruud van Ommeren.
-
Hoi Ruud,
Mooie prent, no 47. Wel opvallend dat onder de vleugel aan de bakboords kant niets van registratie is aangebracht, of zo het zijn weggewerkt?
Groet,
Mathieu.
-
Hallo Mathieu.
Nederlandse zuinigheid om onder de bakboordvleugel niets te zetten in afwachting van de registratie na de reclamevluchten? H-N stond al wel op de onderzijde van de stuurboordvleugel. Dat hoefde dan niet opnieuw geverfd te worden bij een nieuwe registratie.
Hieronder wat Herman Dekker er over schrijft in zijn Eerste Register:
H-NACR.
09.03.1925. Bvl/L-aanvraag door NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek te Amsterdam. Vlak daarop werd het kenmerk ook aangebracht en in maart en april 1925 werden er vluchten mee uitgevoerd zonder dat het toestel ingeschreven was, dan wel een Bewijs van Luchtwaardigheid had. Over deze gang van zaken waren de autoriteiten zeer ontstemd, ook al omdat er passagiers waren meegenomen, en men eiste dan ook onmiddellijke verwijdering van de kenmerken. Deze werden toen vervangen door de bekende 'reclame-registratie' H-N∙FOKKER waarmee het toestel op de Farnborough-show-werd getoond.
Mvg,
Ruud.
-
Een hele mooie foto! Let ook op het vleugelprofiel van deze eerste F.VII serie: plomp en veel minder gestroomlijnd dan ze later werden geproduceerd. Hoofdverantwoordelijke voor operatie stroomlijn was de veelvuldig geprezen Bertus Grasé, door Fokker weggekocht bij de NLR.
-
Hallo Ruud,
We hebben het ooit gehad over het feit dat een vliegtuig 2x een 2-blads propeller gemonteerd had om een 4-blads propeller te vormen.
Dit naar aanleiding van foto 049 in jouw draadje http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...html#post49027
Bij de hierboven getoonde foto 47, van de Fokker F.VII kom je volgens mij precies het zelfde tegen.
Zo zie je maar dat het vaker voorkomt dan je misschien dacht. En Anthony Fokker kennende zal het echt wel een goedkope oplossing zijn geweest.
Mvg, Boris
-
Hallo Boris.
Je hebt gelijk, ook hier lijkt het op 2x 2-blads dat gebruikt is bij de F.VII.
Waarom zou Fokker bij de F.VIIa naar een 2-blads propeller zijn gegaan?
Mvg,
Ruud.
-
Hoofdreden:
Bij een vierbladige propeller met de bladen in één vlak, (zoals te doen gebruikelijk), levert ieder blad zijn ongestoorde voortstuwingsdeel.
Maar als twee bladen een naafdikte vóór de andere twee liggen zoals bij de 'stapel' vierbladige prop het geval is, dan draaien de achterste twee bladen in de al verstoorde lucht van de voorste bladen.
Ergo: energieverlies...en als propeller in zijn geheel een slecht rendement.
-
Ruud,
Was de 2-blads propeller die op de latere F.VII toestellen werd gebruikt niet van een type waarbij de bladen gedraaid kunnen worden?
Zo ja, dan levert dat zeer veel voordelen op t.o.v. een propeller met een vaste pitch. Dat hoef ik jouw niet uit te leggen.
En als je het vermogen kan afgeven met een variabele pitch propeller met 2 bladen, dan lijkt mij dat goedkoper dan het gebruikt van 3 bladen of zelf 4 bladen.
Mvg, Boris
-
Foto 48.
PH-ALI "Ibis". DC-3.
Bijlage 15826
Ruud.
-
Foto 49.
Lokatie Schiphol. Gezelschap voor de F.XXXVI. Correctie van deze foto zag ik niet zitten maar hij is interessant genoeg om zó te plaatsen omdat er aardige details te zien zijn.
Bijlage 15831
Ruud.
(Noot van administrator: Reacties over het verbeteren van de foto staan nu in de discussie: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...ewerken-35599/ )
-
Na twee plaatsingen waarvan ik niet begrijp wat ze hebben bijgedragen aan dit topic en alleen mij gesterkt hebben in mijn beslissing om foto 49 niet te corrigeren nu maar gauw naar een nieuwe plaatsing.
Sorry Tracker, Nico Braas.
Foto 50.
Cockpit Douglas DC-2.
Bijlage 15849
Mvg,
Ruud.
-
Foto 51.
PH-ACR. Fokker F.VII met gezelschap. Dit is het toestel dat tijdelijk registratie H-N∙FOKKER had en daarna H-NACR.
Gezien Herman Dekkers 2e register is deze foto te plaatsen tussen 28.2.1929 en 12.5.1931.
Bijlage 15916
Ruud.
-
Foto 52.
PH-AIZ. Fokker F.XX "Zilvermeeuw".
Bijlage 16012
Ruud.
-
Foto 53.
PH-AJR "Roerdomp". Fokker F.XXII.
Bijlage 16114
Ruud.
-
Foto 54.
PH-ALO "Oehoe". Douglas DC-3. In dienst KLM 1937. 1941 naar KNILM als PK-ALO.
Bijlage 16339
Ruud.
-
Foto 55.
H-NADD. Koolhoven FK.33. Bijnaam "Dikke Dirk". In dienst 8.10.1925. Uit dienst 20.8.1927. Verkocht naar Duitsland als D-1250.
Bijlage 16528
Ruud.
-
Foto 56.
Bemanning "Uiver". Aan de schutting te zien op Waalhaven.
Bijlage 16771
Ruud.
-
Foto 57. Waar plaats je deze foto? Oplossing: 2x plaatsen.
Fokker F.XXXVI PH-AJA en Fokker D.XVII.
Bijlage 16816
Ruud.
-
Foto 58.
PH-ALN "Nandoe" start op Schiphol. Douglas DC-3. In 1941 naar KNILM als PK-ALN.
Bijlage 17159
Ruud.
-
1 Bijlage(n)
Welk vliegtuig
Hierbij een foto die in deze categorie past. Ik heb deze foto gevonden op Marktplaats. Ik ben erg benieuwd of iemand het type van het eerste vliegtuigje herkent. De 2e is een FK 43 die is verongelukt kort daarop. Heel vaag is op de achtergrond de Pander(post)jager te zien die de foto in ca. 1934 plaatst. Ook denk ik met tamelijk grote zekerheid da de foto is genomen op Waalhaven. Wie helpt me om het eerste vliegtuig te vinden. Pandertje, Koolhoven?
-
Hallo Jan jr.
Echt wel off-topic hoor. Waarom plaats je zo'n vraag niet als een zelfstandig topic? Valt hier uit de toon. Vind ik tenminste.
Mvg, Ruud.
-
Echt niet. De titel van de topic is 'Foto's van vooroorlogse H- PH-, PK- en PJ- toestellen die ook nog thuis lagen'. De foto voldoet dus aan alle eisen. Dat vind ik tenminste. 'n verdere reactie is niet nodig. JanJr.
-
Om je vraag te beantwoorden, het eerste toestel is een Koolhoven FK46 en wel het eerste prototype (als ik me niet vergis). Overigens is er zelfs aan het eerste prototype heel wat versleuteld en zijn hier bijvoorbeeld de spaakwielen al weer vervangen door dichte wielen. Ik heb de foto hier trouwens voor me liggen, dit soort foto's maakt het verzamelen leuk!
Met vriendelijke groet,
Roland Peters
-
Insane 'you have made my day'. Dankjewel. Ik vind het ook leuk en nu kan ik er bij schrijven wat het is. Nu gaat het kwartje vallen waar de foto genomen is; voor de Koolhovenfabriek op Waalhaven. JanJr
-
Foto 59.
PH-AFU "Uil", Croydon airport. Fokker F.XII.
Bijlage 17287
Ruud.
-
Foto 60.
PH-AFU "Uil", Croydon airport. Fokker F.XII.
Bijlage 17288
Ruud.
-
Foto 61.
PH-AJA "Arend", Croydon airport. Fokker F.XXXVI.
Bijlage 17289
Ruud.
-
Foto 62.
PH-AJA "Arend", Croydon airport. Fokker F.XXXVI.
Bijlage 17380
Ruud.
-
Foto 63.
PH-AEZ "Zwaluw". Fokker F-VIIb.
PH-AEG. Fokker F.VIII.
Bijlage 17381
Ruud.
-
Foto 64.
PH-AFV "Valk", Croydon airport. Fokker F.XII.
Bijlage 17382
Ruud.
-
Foto 65.
Bijlage 17414
Ruud.
-
Foto 66.
Bijlage 17445
Ruud.
-
Foto 67. PH-APA (later PH-TOL). Fokker F.VIIb.
Herman Dekker: Inschrijving 10.09.1932, gereserveerd door Alexander P. Adrian te Rotterdam. Het toestel werd uitgerust met extra brandstoftanks met het doel er lange afstandsvluchten
mee te gaan maken. Door financiële problemen ging dat niet door. Het werd overgenomen door de heer Philipse. De KLM nam de in 1932 door haar ingebouwde brandstoftanks weer van hem over
en bouwde ze in de Snip voor de vlucht naar West-Indië. Begin 1937 werd de heer Ch.E. Jacobs eigenaar die, gezien zijn handelwijze met andere toestellen, ongetwijfeld een Spaans avontuur
in gedachten had. Door het overlijden van de heer Jacobs ontstonden opnieuw financiële problemen en werd het toestel in beslag genomen door de Gemeente Rotterdam die het later op een veiling
verkocht aan NV Zevende Bouw Maatschappij.
19.11.1938 werd een proefvlucht (als PH-APA!) gemaakt door D.L. Asjes. / 24.11.1938. Aanvraag Bewijs van Luchtwaardigheid, als kenmerk wordt NC3314 opgegeven.
29.11.1938 deelt de Luchtvaartdienst aan de NV Zevende Bouw Mij mee dat voor hun toestel het kenmerk PH-ATP is gereserveerd.
17.02.1939. Verzoek van de NV Zevende Bouw Mij of "de registratieletters van het driemotorige-Fokkervliegtuig PH-APA mogen worden gewijzigd in PH-TOL".
PH-TOL. 10.05.1940 vernield. / 09.11.1940. Inschrijving doorgehaald.
NB. Opmerkelijk is dat in veel documenten het -foutieve!- Amerikaanse kenmerk NC3313 voorkomt en dat aanvankelijk het -foutieve!- Amerikaanse constructienummer 613 werd gehanteerd
samen met-wèl het correcte Nederlandse 5022.
Bijlage 17481
Ruud.
-
-
Dat is een prachtige opname en nog wel in kleur ook. Dank voor het plaatsen. Alleen twijfel ik aan de echtheid. De bebouwing heeft een te moderne uitstraling en het is rijkelijk veel.
Ik denk aan een montage van twee foto's. Het platform en een van de achtergrond. Ik denk boven het rechtse toestel nog een windmolen te zien.
Groet,
Ruud.
-
Weet nu zeker dat post #116 een nepper is. Nu wel op Flickr gekeken en daar staat dat het Schiphol is.
Er was geen bebouwing zoals op de opname te zien is bij Schiphol in de jaren 40 omgeving Haagweg.
Dus is dit een diorama of een montage.
Groet,
Ruud.
-
Toch is het weer een fantastische foto , dit is altijd weer een mooi topic :thumbup:
-
Dank je Jan. Nog niet zo lang geleden had ik mijn twijfel of ik hier mee door moest gaan om diverse redenen
maar er liggen alleen al 100+ klassieke prentbriefkaarten (en andere foto's ook nog) en die wil ik toch delen. Ik zal wel de tijd nemen om ze te plaatsen
want in huis blijven er door mijn hobby teveel klusjes liggen en als alleenstaande bejaarde (jézus... wat een naam...)
en hoewel slecht te accepteren, ik blijf toch 72, zal ik uiteindelijk toch eens de handen uit de mouwen moeten steken.
Tegenwoordig zijn klusjesmannen bijna niet meer te vinden en vaklieden zijn te duur.
Groet,
Ruud.