Bijlage 31439
Foto 48.
PH-ADZ (H-NADJ, H-NADZ). Fokker F.VIIa.
Foutieve tekst bij foto: K.L.M. Fokker-vliegtuig 'Zwaluw' op Waalhaven Rotterdam.
De 'Zwaluw' was de PH-AEZ.
Groet, Ruud.
Bijlage 31439
Foto 48.
PH-ADZ (H-NADJ, H-NADZ). Fokker F.VIIa.
Foutieve tekst bij foto: K.L.M. Fokker-vliegtuig 'Zwaluw' op Waalhaven Rotterdam.
De 'Zwaluw' was de PH-AEZ.
Groet, Ruud.
Dankzij de speurzin van Jaap Woortman is er wat meer over het leven van Koert Schouten bekend geworden.
Het is nu bekend dat buiten de luchtvaartfoto's er nadien ook foto's van het begin van zijn maritieme loopbaan zijn gemaakt. Zijn zoon heeft een serie foto's geplaatst op de site van spanvis.
Zie hieronder de bijdrage van Koert Schouten jr. Wel wat naar onderen scrollen tot Bijlage Koert Schouten, IJsselstroom waar de reeks foto's van zijn bijdrage kunnen worden bekeken:
https://www.spanvis.com/historie-fri...ppij-amsterdam
Hij geeft aan dat die foto's waarschijnlijk uit de periode 1942–1946 zijn.
Er wordt in ieder geval één schip genoemd bij spanvis waarop hij heeft gevaren, nl. SS IJsselstroom (in 1930 gebouwd als SS IJssel, 8.7.1943 herdoopt in SS IJsselstroom). Zijn zoon geeft ook aan dat er voornamelijk in de nacht werd gevaren in verband met eventuele luchtaanvallen.
Hieronder twee foto's van dat schip. Eenmaal in wat donkere kleuren en eenmaal in wit.
Bijlage 31442 Bijlage 31443
Koert Schouten heeft tijdens de oorlog de machinistenschool aan de Overtoom te Amsterdam gevolgd, te zien op een foto bij spanvis.
Er is een getuigschrift van zijn volontairschap op de veerdienst Enkhuizen–Stavoren van 8 augustus t/m 7 september 1942, hieronder geplaatst.
Rechts is in een ontslagbrief van Rederij Koppe te zien dat Koert in mei 1943 bij hen in dienst trad als stoker en machinist. Mogelijk dat hij tussen 7 september 1942 en 24 mei 1943 de machinistenschool heeft afgemaakt. Zeker weet ik dat natuurlijk niet.
Bijlage 31444 Bijlage 31450
Helaas nog geen oplossing v.w.b. de foto van de militair en het geboortejaar van Koert Schouten.
Ik vond deze aanvulling de moeite van het vermelden waard en bedank hierbij Jaap Woortman voor de medewerking.
Mvg,
Ruud van Ommeren.
@ g-1 reaper.
Dat gaat de goede kant uit Edwin, hopelijk is jouw bron correct. Het geboortejaar van Koert is dan 1924. Dan kan de militair dus nooit Koert zelf zijn maar moet het zijn vader of een ander familielid zijn omdat de gelijkenis wel erg treffend is. Dus zou het kunnen dat bij de namen die Jaap Woortman had gevonden de naam van de vader voorkomt. De sergeant van 1906 lijkt me nogal jong, 18 jaar in 1924, maar het is mogelijk. Waarschijnlijker is de tweede, H. Schouten uit 1899. Maar het blijft voorlopig nog steeds luchtfietserij.
Mvg,
Ruud.
Bijlage 31445
Foto 49.
Tekst bij de foto: Station Vliegveld Waalhaven.
Groet, Ruud.
Bijlage 31449
Foto 50. Rechte randen.
Vlieger Hans de Bruijn (rechts) voor een D.XXI te Soesterberg.
Mvg, Ruud.
Bijlage 31455
Foto 51. Rechte randen. Foto heeft veel vuiltjes, te veel werk om weg te halen.
Tekst bij de foto: Luchtfoto van de Paltzerweg Bilthoven.
Een weg die ik nog ken uit mijn diensttijd te Soesterberg (1962-1963). Een lange weg die liep van Den Dolder naar Bilthoven en die ik regelmatig passeerde op weg naar NS Station Den Dolder.
Groet, Ruud.
Bijlage 31456
Foto 52. Rechte randen. Ook dit is weer vlieger Hans de Bruijn.
Tekst bij de foto: Voor een D21. Jachtvliegtuig.
Groet Ruud.
Hallo Ruud,
Foto's 50 en 52 zijn mooie foto's. Ik heb het idee dat de echte D21 hoger op zijn voorste landingsgestel stond dan de huidige Hoogeveense D21 van Jack van Egmond. Zie:
https://www.facebook.com/FlyingFokke...type=3&theater
Ik denk dat het ligt aan het perspectief.
Altijd leuk om te kijken wat er van zo'n vooroorlogse buurt is geworden:
http://i68.tinypic.com/e0o7zr.jpg
Oude topokaart
http://i68.tinypic.com/zyidu.jpg
De meeste huizen zijn er nog, plus wat nieuwbouw.
Adri
Bijlage 31458
Hij is wel heel erg donker Adri, kun je hem corrigeren?
Zo niet hoop ik dat een moderator deze hier geplaatste lichtere opname op de plaats van Adri's kan zetten. Moderator, verwijder in beide gevallen mijn plaatsing a.u.b.
Sorry Adri maar op deze zie je het beter, het is de jouwe maar dan lichter gemaakt. :bleh:
Groetjes, Ruud.
.
Bijlage 31613
Foto 53. Rechte randen. Foto heeft overbelichte strook.
Vlieger Hans de Bruijn.
Tekst bij de foto: Vlieger de Bruijn voor een FK51. (Stb).
Groet, Ruud.
Bijlage 31615
Foto 54. Helaas een foto van mindere kwaliteit.
Tekst bij de foto: Jachttoestel D. 21.
Bij de grotere scan lijkt dit de "232".
Groet, Ruud.
Bijlage 31616
Foto 55.
Blijkbaar een triest moment want de vlag hangt halfstok.
Tekst bij de foto: Monument ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan der Luchtvaart Afdeling te Soesterberg.
Groet, Ruud.
Ik kom even terug op foto 55 hierboven geplaatst met de vlag halfstok bij het monument op Soesterberg.
Dit moet in 1937 zijn. Foto's op dezelfde pagina hebben als tekst op de achterzijde "zomer 1937" en een ander "8.8.1937".
Bij Herman Dekkers Crash Archief zie ik maar één gebeurtenis op Soesterberg in die periode nl. de crash van de Koolhoven F.K. 52 PH-AMZ op 11.8.1937 waarbij de twee inzittenden, A. Baumann en E.H. Maan, om het leven kwamen. Dit toestel werd voorgevlogen voor militaire autoriteiten.
Of dit klopt met de foto weet ik natuurlijk niet maar ik reik het toch maar aan. Indien iemand een andere reden voor deze halfstok weet, laat het a.u.b. weten.
Mvg, Ruud.
Bijlage 31674 Bijlage 31675
Foto's 56 en 57. Kartelranden.
Links 56. Soesterberg. Tekst bij de foto: Vliegtuigtype S.4.
Rechts 57. '801'. Fokker F.VIIa/3m.
Groet, Ruud.
Bijlage 31676 Bijlage 31677
Foto's 58 (rechte rand) en 59 (kartelrand).
Links 58. '609'. Tekst bij de foto: C5. Jager Verkenner rijdt naar de startplaats.
Rechts 59. Tekst bij de foto: C5. Jager Verkenner (648) op Schiphol.
Foto 59 heeft probleempjes maar het toestel is in zijn geheel zichtbaar.
Groet, Ruud.
Bijlage 31703 Bijlage 31704 Bijlage 31705
Foto's 60, 61 (beide met kartelranden) en 61a.
Links foto 60. Met beschadiging.
Tekst bij de foto: C5. Jager Verkenner (639) op Soesterberg. Tekst op achterzijde: Zomer '37.
Midden foto 61. Koert Schouten geeft als registratie '45' maar lijkt mij '15'.
Tekst bij de foto: Vliegtuigtype F.K.51. No. 45. Tekst op achterzijde: 8-8-'37.
Rechts 61a. Uitsnede van foto 61. Dit lijkt mij '15' te zijn en niet '45'. Of zit ik mis?
Groet, Ruud.
Met '15' zit je goed. De registratie van de les 51's gingen t/m 25.
Overigens is de datum niet juist, de '15' kwam pas op 9-2-38 in dienst!
Hans
Dank je wel Hans.
Koert moet het album pas in de oorlog hebben samengesteld, denk ik, omdat de volgorde niet helemaal chronologisch is.
Ik neem aan dat die datum pas later op de foto is gezet en hij zich een jaar vergist heeft (of zo).
Duidelijk is wel dat ik de gegevens van de 51's niet heb gecontroleerd. Tijdgebrek.
Groet, Ruud.
Bijlage 31708 Bijlage 31709
Foto's 62 en 63. Beide hebben kartelranden.
Links foto 62. '630'. Tekst bij de foto: C5. Jager verkenner op de Soesterbergse Vliegheide.
Rechts foto 63. Tekst bij de foto: Escadrille C.10. 704. 713. 712.
Groet, Ruud.
Nog even over de F.K.51: het streepje waardoor de 1 van het registratienummer 15 op een vier kan lijken, komt door een "instapuitsparing" in de romp.
Op deze uitsnede van een foto van de 13 is dit goed te zien:
Bijlage 31713
Groet,
Rik
Bijlage 31726 Bijlage 31727
Foto's 64 en 65. Beide hebben kartelrand.
Foto 64. '852'. Fokker T.V. Tekst bij foto: Bommenwerper Type T.5.
Tekst bij foto 65: 360 Graden draaibare staarttoren met opening voor mitrailleur (4).
Groet, Ruud.
Bijlage 31729 Bijlage 31730
Foto's 66 en 67. Beide hebben kartelranden.
Tekst bij foto 66: T5. Bommenwerper 851 in revisie op Schiphol. (I).
Foto 67. Achterkoepel T.V. Geen tekst bij de foto.
Groet, Ruud.
Bijlage 31731 Bijlage 31732
Foto's 68 en 69. Beide hebben kartelranden.
Tekst bij foto 68: Linker achterzijde (3) met richtingsroeren.
Tekst bij foto 69: Pitotbuis, voorste geschutstoren, cockpit en linker motor (T5).
Groet, Ruud.
Mooi hoor Ruud:thumbup:
Er zit een hele serie foto's in het album van de Fokker T.V. die er anders uitziet dan de rest van de foto's wat kleur betreft.
Het lijkt wel of die niet door Koert zijn gemaakt. Zie het verschil tussen de foto's 64 en 65.
Donkerder ook en als je ze een beetje lichter wilt maken dan krijgen sommige donkere delen een soort blauwe zweem, al een beetje te zien op foto 65 (rechterzijde), foto 66 (onderste deel van de neus en foto 68 (rechts onderin). Dus moet je het lichter maken stoppen wanneer je dat gaat zien want anders wordt het "blauwige op de donkere delen" steeds groter.
Op de achterzijde van die serie is geen merknaam van het gebruikte papier te zien.
Groet, Ruud.
Bijlage 31742 Bijlage 31743
Foto's 70 en 71. Beide hebben kartelranden.
Foto 70. Tekst bij foto: Gezicht op linker voorzijde van T5. Bomber. (Stb).
Foto 71. De aandacht van de aanwezige personen ligt even ergens anders. Tekst bij foto: Gezicht op voorzijde van T5. Bomber. (Stb).
Groet, Ruud.
Bijlage 31744 Bijlage 31745
Foto's 72 en 73. Beide hebben kartelranden.
Tekststrippen bij de foto's zijn verloren gegaan.
Groet, Ruud.
Bijlage 31792 Bijlage 31793
Foto's 74 en 75. Beide hebben kartelrand.
Foto 74. Tekst bij de foto: Thuisvlucht van een formatie C5 en C10 Jagers verkenners bij zonsondergang boven het IJsselmeer. Strekdam Spakenburg.
Foto 75. 'W-3'. Fokker C.XIw. Geen tekststrip aanwezig.
Groet, Ruud.
Bijlage 31797 Bijlage 31798
Foto's 76 en 77. Beide hebben kartelrand. Geen tekststrippen aanwezig.
Foto 76. Geen geweldige opname.
Foto 77. Hoofdgebouw Soesterberg en gedenknaald.
Groet, Ruud.
Bijlage 31799
Foto 78. Een luchtfoto op 600 pixels breed is hopeloos v.w.b. herkenning, daarom als uitzondering op 1239 pixels breed geplaatst.
Luchtfoto Soesterberg, plm. 1936-37.
Groet, Ruud.
Het lijkt mij dat Koert dit album pas laat heeft samengesteld. Er is niet constant chronologisch gewerkt, dat probeer ik wel te doen. Of het helemaal lukt...?
Er zitten verder geen foto's uit 1938-39 in dit album. Het is mogelijk dat fotopagina's uit die jaren later zijn verwijderd.
Nu meteen naar de meidagen van 1940.
Bijlage 31804 Bijlage 31805
Foto's 79 en 80. Beide rechte randen.
Foto 79. Tekst bij de foto: Ypenburg na het eerste bombardement. 10 Mei 1940.
Foto 80. Tekst bij de foto: Ypenburg na het eerste bombardement ±3 uur 's morgens. 10 Mei.
Groet, Ruud.
Bijlage 31812 Bijlage 31813
Foto's 81 en 82. Beide rechte randen.
Deze twee foto's gaan over één gebeurtenis, hieronder kort vermeld:
> Reserve sergeant-vlieger J.J. (Hans) de Bruijn (geboren op 21-12-1912 te Delft) vloog op 10 mei 1940 operationeel bij de 3e Jachtvliegtuig Afdeling met Douglas DB-8A/3N.
Hij startte om ±3:55 uur van vliegveld Ypenburg met de "390". Helaas werd de motor getroffen door de eigen luchtdoelartillerie waarna een noodlanding werd uitgevoerd bij Schipluiden. <
Foto 81: "390" na de noodlanding.
Foto 82: reserve sergeant-vlieger J.J. (Hans) de Bruijn, vlieger van de "390" op 10 mei 1940.
Groet, Ruud.
Bijlage 31814 Bijlage 31815
Foto 83 en uitsnede 83a.
Foto 83 is aan de onderzijde gecropt omdat hieronder nog heel veel gras te zien was en daarom de "390" nog kleiner zou uitvallen bij plaatsing. Het is een staande foto.
83a is weer een zwaarder gescande uitsnede van foto 83. Meer is er niet van te maken maar in ieder geval geeft foto 83 een indruk van de omgeving van de "390" noodlanding.
Groet, Ruud.
Scherp of onscherp, ik vind het geweldige foto's. Dank voor het delen Ruud.