Bijlage 32788
Kaart 769.
Douglas DC-3 'Ibis' en tankwagen op Schiphol.
Groet, Ruud.
Printable View
Bijlage 32788
Kaart 769.
Douglas DC-3 'Ibis' en tankwagen op Schiphol.
Groet, Ruud.
Bijlage 32795
Kaart 770.
PH-AIO 'Oehoe". Fokker F.XVIII. Schiphol.
Groet, Ruud.
Bijlage 32815
Kaart 771. Gestempeld 1951.
Luchtfoto Schiphol.
Groet, Ruud.
Bijlage 32828
Kaart 772.
Hoofdingang Schiphol.
Groet, Ruud.
Bijlage 32845
Kaart 773.
Scheveningen - De "Graf Zeppelin" op bezoek.
Groet, Ruud.
Bijlage 32857
Kaart 774.
Vliegveld Haamstede. KLM gebouw en terras.
Groet, Ruud.
Bijlage 32872
Kaart 775. Weer een ouwetje.
Jan Olieslagers. Het blijft vreemd dat men hem in die tijd op meerdere kaarten als Nederlander bestempelde. Nederlandse arrogantie of luiheid?
Groet, Ruud.
Bijlage 32891
Kaart 776.
Dikke Dirk boven Rotterdam.
'H-NADD'. Koolhoven FK-33.
Groet, Ruud.
Hallo Ruud,
De registratie is H-NADD en niet PH-NADD. Weet je zeker dat dit boven Rotterdam is, het ziet er voor mij niet erg "Rotterdams" uit.
Groeten, Rob B
Hallo Rob.
Een beetje te enthousiast en daardoor een tikfout, inmiddels gecorrigeerd.
Hieronder wat in een hoek van achterzijde staat geschreven, ik ben er van uitgegaan dat dat klopt.
Bijlage 32892
Groet, Ruud.
Hoi Ruud,
Volgens mij klopt het wel. De nieuwe Waalhaven is vanaf 1909 in etappes aangelegd. Daarom ziet het er nog behoorlijk nieuw uit,
Aan de linkerkant zie je de Maas.
Ik denk dat de "Dikke Dirk"misschien nog wel boven het vliegveld Waalhaven zit, wat er net naast lag.
Groeten Stef
Dit is wel degelijk de Waalhaven, aangelegd tussen 1910 - 1920. Het ziet er vers en kaal uit dus de foto is van omstreeks die tijd lijkt mij. Verder naar achteren de Maashaven en daarachter is nog net de ingang van de Rijnhaven zichtbaar met HAL kantoor en HAL schepen.
Adri
N.B. sorry Stef,had deze posting op de volgende blz. gemist.
Bijlage 32894
En zo ziet het er anno 2020 uit.
Adri
Hallo Adri en Stef,
Ik weet inmiddels dat het Rotterdam is, topotijdreis.nl helpt goed daarbij.
Allen is de datering van Adri niet correct, de FK-33 stond van 09-12-1925 tot 20-08-1927 ingeschreven in het Luchtvaartregister.
Rob B
Oh, maar ik had geen exacte datering gegeven hoor. Het verbaast mij wel dat 10 à 15 jaar na oplevering het Waalhaventerrein nog maagdelijk is.
Adri
Het is wel duidelijk dat het jaartal 1924 op de achterzijde van de FK-33 kaart niet juist is. De FK-33 maakte zijn eerste vlucht eind juni 1925 met in de cockpit L.A. Aler en H. Nieuwenhuis. Een proefvlucht met twee motoren want de middenmotor was nog niet aangebracht.
Zie site van Jan Grisnich: http://jmgrisnich.nl/2017/10/11/de-n...lhoven-f-k-33/
Groet Ruud.
P.S. Over de maagdelijkheid van Adri. ;)
Het is ook nog mogelijk dat de opname van eerdere datum is en de FK-33 er op latere datum aan toegevoegd is.
Wat een opluchting Ruud.
Adri
LOL, ik had deze foto op een scheepvaartforum gezet (ik hoop dat dat mag Ruud?) en het enige waar ze over ouwemeppen is de naam van het stoomschip in de Waalhaven. Schijnt een schip van de Rotterdamse Lloyd te zijn uit het begin van de vorige eeuw.
Adri
Bijlage 32908
Kaart 777.
Vliegveld Zuid-Limburg. 'PH-TBL', Douglas DC-3C/C-47.
Groet, Ruud.
Het vrachtschip in de haven is van de Rotterdamsche Looyd, dus waarschijnlijk R'dam
Bijlage 32934
Kaart 778.
Luchtfoto vliegkamp Soesterberg.
Groet, Ruud.
Bijlage 32933
Kaart 779.
Bekend gezicht in de Link Trainer.
Groet, Ruud.
Wat een schitterende foto van S'berg Ruud. Nog nooit eerder gezien. Begin/eind dertiger jaren?
@Juul. Ik mis nog een bekend hoofd. Dit moet wel na de oorlog zijn. Ik schat vijftiger jaren, gezien dat charmante hoedje.
Adri
Bijlage 32950
Kaart 780.
Oosterbeek. Gezicht vanaf de Westerbouwing.
Westerbouwing en Heveadorp zijn jeugdsentiment voor mij tijdens schoolvakanties die ik doorbracht bij grootouders in Heelsum (mijn geboorteplaats) en Wageningen
eind jaren 40 en de jaren 50 van de vorige eeuw.
Er ligt zelfs nog een pontje. Daar waren er langs de Rijn meerdere veren, Rhenen, Wageningen (Lexkesveer), Renkum om maar eens wat te noemen wanneer je de Betuwe in wilde.
Het ziet er nu heel anders uit. Het water voorop is nu land en behoort tot de uiterwaarden.
De eigenlijke Rijn loopt meer naar achteren, na de dijk die te zien is. De voorgrond is een zijarmpje dat toentertijd bestond.
Groet, Ruud.
Bijlage 32970
Kaart 781.
Koolhoven F.K. 50 'HB-AMO' van Swiss Alpar op Waalhaven.
Groet, Ruud.
Bijlage 32989
Kaart 782.
PH-MAG. Douglas C-47A-DK (c/n 12472) van Moormanair.
Moormanair was slechts kort actief. Moormanair nam de PH-MAG in 1968 over van Martinair Holland. Het toestel werd tot mei 1973 vooral gebruikt voor bloementransport naar Parijs en rondvluchten op Schiphol. Het toestel werd in mei 1973 verkocht aan Scorpio Films voor opnames van de film "Dakota". Daarna werd het toestel in maart 1974 naar Nigeria verkocht als 5N-ATA aan Trandwinda.
Groet, Ruud.
Bijlage 33002
Kaart 783.
Schiphol in de jaren veertig met, volgens mij, G-AHEG (Ex RAF T1206), Airspeed AS.65 Consul, c/n 1052.
Groet, Ruud.
Dit is inderdaad de G-AHEG, ingeschreven in het Britse register vanaf 5 maart 1946 tot 9 november 1961, daarna pwfu.
Bijlage 33022
Kaart 784.
"Graf Zeppelin" boven Arnhem.
Groet, Ruud.
Bijlage 33086
Kaart 785.
'PH-AES'. Koolhoven F.K.40.
Groet Ruud, en blijf gezond.
Bijlage 33098
Kaart 786.
Vliegveld Waalhaven met Douglas DC-2 PH-AKH 'Haan'.
Groet Ruud en blijf gezond.
Bijlage 33117
Kaart 787.
PH-ALH 'Hop'. Douglas DC-3.
Bijlage 33143
Kaart 788.
Douglas DC-2 'Uiver' te Tjililitan.
Bijlage 33158
Kaart 789. Een heule ouwe.
Vliegkamp Soesterberg.
Bijlage 33174
Kaart 790.
Spoorwegbrug over het Hollands Diep bij Moerdijk.
Bijlage 33200
Kaart 791.
KLM Douglas DC-2 van de route Parijs–Rotterdam–Amsterdam op Le Bourget–Dugny.
Bijlage 33324 Bijlage 33325
Kaart 792. Soms worden er ook slechte prentbriefkaarten uitgegeven. Hier een Frans voorbeeld daarvan.
Fokker op Marignane. Kaart is in 1933 gebruikt, zie uitsnede achterzijde. Datum en maand zijn voor mij niet goed leesbaar.
Overigens is Marignane het vliegveld van Marseille :)
Bijlage 33349
Kaart 793.
Eerste vlucht Nederland–Nederlands-Indië in 1924 met de Fokker F-VII 'H-NACC'.
Aanvulling: zie de symboliek in het ronde bord.
Zeilschip 1597, Stoomschip 1871 met daaronder de tekst:
Och Zeil! Och Stoom! Kiest vrij uw Sop.
Vliegtuig 1924: Ik zoek het Hoopvol Hoogerop.
Bijlage 33436
Kaart 794.
Vliegveld Twenthe.