Bijlage 33447
Kaart 795.
PH-AGA 'Adelaar'. Fokker F.IX.
Groet Ruud en blijf gezond.
Printable View
Bijlage 33447
Kaart 795.
PH-AGA 'Adelaar'. Fokker F.IX.
Bijlage 33456
Kaart 796.
'F-AJPP'. Farman F-302 op Schiphol.
Bijlage 33459
Kaart 797 (gecropt aan boven- en onderzijde).
PH-LKE 'Pegasus'. Lockheed L-1049 Super Constellation. Bij deze kaart heeft de vorige eigenaar zowel aan de boven- als onderzijde een stukje afgeknipt (punaisesporen verwijderd?). Toch blijft dit voor mij een prentbriefkaart.
Ik zal hem ter compensatie van het hoogteverlies nu veel groter plaatsen omdat ik hem heel mooi blijf vinden ondanks het knipwerk.
Bijlage 33515
Kaart 798.
Schiphol platform. Op de voorgrond de Douglas DC-6 PH-TPJ 'Prinses Juliana'. in dienst 22.04.1948, uit dienst 22.03.1952. Verongelukt te Frankfurt.
Je schrijft dat de 'Eerste Dag'-kaart geantidateerd moet zijn geweest omdat een en ander nooit zo snel geregeld kon worden.
Maar de postzegel die op de voorkant van de originele prentbriefkaart zat (niet op de 'Eerste Dag'-kaart dus) is wel degelijk op de 29-ste gestempeld. De kaart is verstuurd aan iemand (het is wel jammer dat niet bekend is aan wie) en die originele gebruikte en van een postzegel voorziene prentbriefkaart is vervolgens gebruikt als illustratie voor de kaart.
In mijn optiek is het dus dan ook geen Eerste Dag-kaart, maar een vorm van herinnering aan de recordpoging met als bewijsstuk de illustratie van de verzonden prentbriefkaart die óók op de voorkant van een postzegel was voorzien.
Het zou me trouwens niet verbazen als hij de prentbriefkaart naar zichzelf gestuurd heeft om hem later als 'reclame'object weer te kunnen gebruiken.
Ik heb een originele door Guillaux verzonden kaart uit Kollum, eveneens afgestempeld op 29 april 1913, waarop ook op de voorzijde een postzegel was geplakt (evenals op de gebruikelijke adreszijde).
Betreft kaart 181 op blz. 16 van dit draadje.
Hallo Jan.
Leuk dat je je ook hier hebt aangemeld, welkom.
Ik had nog geen tijd om je mail te beantwoorden.
Denk even aan de tijd waarin dit speelde, 1913. Een tijd waarin je als piloot niet eens wist of je wel gezond van de grond zou komen, voorbeelden genoeg in de race waarin hij meedeed. Hij wist niet eens waar hij landde, hij keerde boven een eiland om (waarschijnlijk Schiermonnikoog) richting vasteland en landde toevallig in Kollum.
En dan heeft een Franse uitgever (zie zijkant van de kaart), "Imp. Pichot, Paris", een dag na de landing al een kaart gedrukt, met Nederlandse postzegel voorzien en zelfs in Kollum gestempeld uitgebracht.
Sorry Jan maar hier klopt iets niet en zoals ik al aangaf "om het op een eerste-dag-kaart of zoiets te laten lijken". "Of zoiets" kan dus ook jouw herinneringskaart zijn.
Een postzegel op de voorzijde van prentbriefkaarten was in Frankrijk gebruikelijker dan in Nederland.
Voor wat de waarde betreft van jouw kaart zul je m.i. naar een (aero)filatelistische vereniging of een veilinghuis moeten. Die kunnen deze kaart taxeren.
P.S. Hoe zag de afbeelding van de door Guillaux uit Kollum verzonden kaart er uit en leek de poststempel op die van blz. 16?
Sorry, blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg. Ik mag als junior helaas geen bijlage opsturen - dat zou het namelijk in één keer, in één beeld zelfs, verduidelijken. Maar opnieuw een poging om het wellicht beter te verwoorden wat er aan de hand is met de kaart:
Ik heb een GEWONE prentbriefkaart (en dus geen herinneringskaart !) uit Kollum, verstuurd door Guillaux mét een postzegel op de vóórkant van de ansicht (en gestuurd aan Dubreuil).
Achterop heeft ook een zegel gezeten, maar die is verwijderd. De stempel is daar echter nog nagenoeg geheel zichtbaar en is van 29 april 1913. (Net zoals kaart 181)
Nadat de vergelijkbare, maar andere, GEWONE prentbriefkaart (als illustratie gebruikt op kaart 181 op pagina 16 op dit forum) in Frankrijk was aangekomen is die vervolgens door Pichot in Parijs gebruikt om er een herinneringskaart van te maken.
Maar op die kaart had Guillaux óók op de voorzijde een postzegel geplakt, net zoals dat bij mijn kaart het geval is.
Kortom: Pichot heeft misschien wel pas weken ná 29 april de kaart in handen gekregen om er een herinneringskaart van te maken.
Maar de afbeelding van Kollum is inclusief postzegel van een gewone ansichtkaart die gewoon verstuurd is door Guillaux.
Hartelijke groet en, zoals we in onze streektaal zeggen: goedgaon!
Bijlage 33558
Hierbij de kaart waar Jan over sprak en die hij niet kon plaatsen. Hieronder de door mij geplaatste kaart 181 op blz. 16.
Jan, het ontbreken van een postzegel maakt jouw kaart incompleet en zal m.i. flinke invloed hebben op de waarde ervan.
Je uitleg bij #1209 is duidelijk en aannemelijk.
Bijlage 33559
P.S. Jan, veel plezier met je verhuizing.
Hoi,
Kijkend naar de delen van de stempel op de kaart en de postzegel:
Zou het kunnen zijn dat de postzegel eerst op de achterkant heeft gezeten en later op de voorkant is geplakt?
M.vr.gr. Huib
Was me ook al opgevallen Huib dat het poststempel precies aan de rand van de zegel stopt en niet doorloopt maar had de link niet gelegd.
Ik denk dat dit mogelijk is.
(Voor lezers welicht wat lastig te volgen omdat de andere kaart niet afgebeeld wordt)
Dit is een aardig optie, en tóch lijkt het me zeer twijfelachtig.
Wat zou de reden kunnen zijn geweest om de zegel te verwijderen en te herplakken op de voorzijde van de kaart?
Bovendien bevat kaart 181 ook een zegel op de voorkant; en die kaart is op dezelfde dag door dezelfde Guillaux verzonden.
Hoe dan ook, het lijkt me dat er niet geantidateerd is op kaart 181, maar dat die kaart na aankomst in Frankrijk door de uitgever is gebruikt om er een speciale herinnerings- of reclamekaart mee te maken.
Hartelijke groet.
Jan (enne goedgaon!)
Hoi,
Toch nog even verder gekeken en na wat elektronisch knip en plakwerk, kom ik tot het volgende resultaat....
Bijlage 33566
Lijkt mij toch echt goed mogelijk (aangetoond?) dat de postzegel wel eerst op de achterkant heeft gezeten en daarna op de voorkant is geplakt.
M.vr.gr. Huib
Bijlage 33567
Kaart 486, blz. 63. H-NAED. Fokker F.VIII.
Bij mij komt na enig mijmeren over deze kaart het volgende naar voren.
Guillaux heeft in Kollum een kaart gekocht/gekregen (winkel of postkantoor?).
Nu nog een postzegel kopen dus naar het postkantoor, of hij was daar al indien de kaart daar gekocht is.
De klerk heeft de postzegel op de kaart geplakt, naar Nederlands gebruik op de achterzijde, en gestempeld.
Guillaux niet tevreden omdat in Frankrijk het toentertijd zeer gebruikelijk was om de postzegel op de voorzijde te plakken (zie voorbeeld kaart 486 hierboven).
1. Hij vraagt de klerk de postzegel van de voorzijde te verwijderen, of hij doet het zelf (stoom of was het nog gewoon te doen?) en naar de voorzijde te verplaatsen (plakken of gelijmd?).
2. Het is ook mogelijk dat de verwisseling van de postzegel buiten het postkantoor heeft plaatsgevonden maar logischer is dat hij de kaart op het postkantoor heeft achtergelaten waar het meteen in een bak of zo is geworpen.
Ik denk dat dit het verhaal van deze kaart is.
Dag Huib,
Ik ben nu inderdaad overtuigd dat de zegel blijkbaar eerst op de adreszijde geplakt is geweest! (Mooi knip- en plakwerk overigens!!)
Nu zoek ik nog een verklaring naar het waarom van de verplaatsing.
Het zou inderdaad kunnen dat Guillaux het wilde uitvoeren naar Franse gebruik zoals Ruud oppert.
Mogelijk is dit de eerste kaart geweest die door de postbeambte werd gefrankeerd en gestempeld in het bijzijn van Guillaux die vervolgens de zegel verplaatste of liet verplaatsen naar de voorkant. Op kaart 181 is immers de zegel gewoon op de voorzijde geplakt én volledig gestempeld.
Dan moet de verkleuring van het deel waar op mijn kaart de zegel heeft gezeten veroorzaakt zijn doordat de lijm er even op gezeten heeft.
HG
Jan
Ik denk dus inderdaad optie 1, Ruud.
HG
Jan
Heren,
Leuk dat we zo tot een theorie kunnen komen en optie 1 lijkt mij inderdaad een logische verklaring.
M.vr.gr. Huib
Even off-topic.
Hallo Huib.
Ik zag in een Duits blad een boekbespreking over jouw boek "Horten HO 229" in het Duits verschenen.
Is dat een integrale vertaling van de Engelse uitgave?
Hoi Ruud,
Het betreft inderdaad een integrale Duitse vertaling van het originele Engelse boek en is verschenen bij Motorbuch. Het boek is daarmee wel van het kleinere Motorbuch formaat en dat betekent dat de opmaak wat anders is en de tekeningen van Arthur Bentley kleiner zijn afgedrukt.
De Engelse uitgever was vergeten aan de schrijvers (Andrei Shepelev en mijzelf) te melden dat het boek in een Duitse versie zou verschijnen bij Motorbuch. Ik kwam er zelf achter toen ik een aankondiging zag op Amazon.de. Gelukkig kon ik nog contact leggen met Motorbuch en kreeg ik de gelegenheid de tekst en fotobijschriften te redigeren voordat het boek naar de drukker ging (en dat was ook wel nodig).
In welk blad (Jet & Prop?) heb jij de boekbespreking gezien?
M.vr.gr. Huib
Hallo Huib.
Dan hoef ik die in ieder geval niet aan te schaffen.
De Engelse uitgever flikt dit nu al voor de 2e keer, ook bij de nieuwe oplage van de Engelse "vergat" hij jullie te contacten.
Ik ben geabonneerd op Jet & Prop. In het laatste nummer Juni/Juli staat op blz. 39 een boekbespreking.
Mocht je een scan willen, laat dit dan even weten per PBtje.
Bijlage 33580
Kaart 799.
'PH-AFZ'. Pander EF 85 op vliegveld Eelde.
Bijlage 33596
Kaart 800.
Vliegpark Vlissingen, ook wel genoemd vliegveld Vlissingen of vliegveld Souburg op Walcheren. Op de voorgrond Pander P-2 'PH-AGN'.
Bijlage 33603
Kaart 801.
Overzicht vliegveld te Eelde. Het gebouwtje is ook te zien op foto 799.
Bijlage 33641
Foto 802. Carley C.12 ook wel Carley Baby genoemd.
Carly Kleinvliegtuig (10 P.K. Indian-motor). Deze prentbriefkaart bestaat ook met de tekst Carley 'Baby' met 10 H.P. Indian' motor op de hoogte van het getal 55 linksonder op deze kaart 802.
Kennelijk ook door de bouwer genoemd als de "eerste Nederlandse Luchtmotorfiets"
[IMGA]Bijlage 33646[/IMGA]
Bijlage 33659
Foto 803.
Schmidt Crans bezoekt met zijn Auto-giro Vliegtuig de Speeltuin "De Kleine Betuwe" te Haastrecht.
PH-HHH 'Donna Dulcinea'. Cierva C.30A (Avro 671), ex G-ACWJ.
Geinig Ruud. Mw Breeze ging op schoolreisje naar die speeltuin vanuit Schoonhoven. Toen was de Pelikaan al vervangen door een gewone tokkelbaan.
Maar voor de oorlog landde hij zo:
Bijlage 33660
als het bekende watervliegtuig Pelikaan http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...cons/icon7.png.
Adri
Bijlage 33664
Kaart 804.
MLDers geland op Vliegveld Twenthe.
Bijlage 33685
Foto 805. Grote belangstelling voor een luchtvaartdag? Zowel militaire als privé toestellen zijn ruim aanwezig. Zie ook de Cierva autogiro, nog net zichtbaar onder de grote vlag.
Eindhoven, Vlieghaven Welschap.
Bijlage 33700
Kaart 806.
'PH-FKC'. Koolhoven FK.46 (c/n 4605) van de Nationale Luchtvaart School.
Dit toestel had een ongeval op 15.09.1936 bij de Nieuwe Waterweg en op 19.10.1936 is de inschrijving
in het Nederlandse Luchtvaartuig Register doorgehaald, de inschrijving was van 10.09.1934. (Bron: Herman Dekker)
Bijlage 33712
Kaaart 807.
Eelde - Panorama Vliegveld.
Bijlage 33720
Kaart 808.
Druk bezoek. Vliegveld Eelde.
Dezelfde gebeurtenis als op kaart 807, nu iets meer naar achter genomen en er is minder horizon. De kaart zelf is een betere uitgifte.
Er zijn meer mensen te zien. De wolkjes op de achtergrond lijken ingetekend.
Het lijkt erop, dat de PH-AET zijn motor heeft gestart en het hoogteroer staat recht, dus er is iemand in de cockpit. Rondvlucht misschien? De ramen van de cabine zijn donker, dus er zitten mensen in de cabine.
DE PH-AJM heeft op de eerste foto een "donkere" romp met witte registratie en de tweede foto een "licht" gekleurde romp met donkere registratie:blink:
Foto's genomen bij de Eerste Nederlandse Rondvlucht. Deze foto in Het Nieuwsblad van het Noorden is net weer anders. Het Noorden was heel trots op Eelde, want er werd bijna een hele pagina met foto's aan gewijd. Karel
Bijlage 33730
Bijlage 33733
Kaart 809.
Gerrit Johannis Geijsendorffer, militair vlieger en piloot KLM.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerrit_J._Geysendorffer
Bijlage 33746
Kaart 810.
'PH-HHH'. Cierva C.30A (Avro 671) op Haamstede.