Bijlage 34254
Kaart 832.
'PH-OST'. Pander S-4 Postjager.
Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
Printable View
Bijlage 34254
Kaart 832.
Bijlage 34262
Kaart 833.
Vliegveld Texel.
Deze vier foto's van vliegveld Texel zijn gemaakt bij de opening van het vliegveld op 27 juni 1937. Het werd een volwaardig vliegveld, waarop de grootste verkeersvliegtuigen konden landen.
Bijlage 34279
Kaart 834.
De nieuwste Luchtkruiser de Fokker G.1.
Het G.1 prototype met tegen elkaar indraaiende (counter-rotating) propellers en (moeilijk leesbaar) registratie X-2.
Bijlage 34280
Kaart 835.
Op de romp staat "Panderjager".
Opmerkelijk uitlaatconfiguratie, n.l. aan de voorkant van de stermotor. Meestal is die erachter, zodat de koellucht ingehinderd tegen de cilinders en de tandwielkast aan stroomt. Maar kennelijk werkt het bij de Wright Whirlwind ook goed, want die motor is zeer populair geweest. Weer een interessant foto dus, Ruud.
Dick
Bijlage 34304
Kaart 836.
W-6. Fokker C-XIw. Jachtverkenner van Flottilleleider "Tromp".
Bijlage 34307
Kaart 837. Helaas niet scherp.
T-23. Fokker T-IVa. Een van de acht T-IVa's die begin maart 1942 vernield werden op het Meer van Lengkong.
Donderdag 18 maart 2021.
Als eerste op deze site is dit draadje 600.000x bezocht.
Bedankt voor de interesse, maakt de moeite zeker waard.
Proficiat Ruud!
Altijd een genot om jouw draadjes te bekijken.
+1 Chapeau!
Ik kijk altijd m'n ogen uit op je prachtige en interessante foto's!
#1290. Geweldig Ruud ! Hier hoort eigenlijk een vlag bij maar dat krijg ik niet voor elkaar...óp naar
de volgende mijlpaal !
Zo dan maar...? :-)
Bijlage 34311
Gefeliciteerd!
# 1295 Bert, helemaal blij mee en Ruud ook, denk ik !!!
Overigens was ik vergeten de bron van m'n vlaggefoto te vermelden, want ik heb 'm niet zelf gemaakt en het is te laat om de originele post te bewerken.
Geplukt van internet met de zoekterm "vlag uithangen". De webstee waar de foto opstond had ik niet eens bezocht, maar het zou fout zijn die niet te vermelden:
Wanneer mag ik de vlag uithangen? - Koggenland (nieuws.nl)
Mijn dank voor jullie commentaar v.w.b. het bereiken van 600.000x bekeken. Doet goed moet ik zeggen.
Bijlage 34319
Kaart 838. Limousine zelfs, ja hoor.
Voor de passagiers was de afgetapte warme lucht van de motor met een vreselijke geur gratis. De piloot had het niet veel beter met een zitplaats naast de motor. Maar ja, alle begin is moeilijk.
'H-NABU'. Fokker F.III. Van de zestien KLM F.III's waren de laatste twee als parasoldekker uitgerust, dit was er een van.
Bijlage 34340
Kaart 839. Gelopen kaart. Postzegel verwijderd. Nieuwjaarsgroet aan Broeder Aquilinius in de St. Bernardusschool te Amsterdam.
PH-17. Schneider Grunau Baby II op Schiphol. (Links van de staart eerst de kazerne met torentje en dan het Plesmandorp, prominent aanwezig).
Gebouwd door E. Schneider, Duitsland.
20.09.1933. Door Klemm L 26 D-1798 van Aken naar Bovenkerk (bij Schiphol) gesleept.
05.10.1933. BvL-aanvraag door Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen, Amsterdam.
28.10.1933. Gedoopt door Willy van Neyenhoff: "Adelaar"
05.08.1939. Ongeval Twente. Afgeschreven.
Type is vrijwel zeker IIa maar daar is geen bevestiging voor gevonden. (Bron: Herman Dekker)
Een kleploze Baby. Ben 11 jaar geleden gestopt met zw.vliegen, maar zou dolgraag nog een keer in zoiets vliegen. De eerste honderd starts op een Baby gevlogen, maar die had kleppen en een perspex windscherm.
Adri
Ben momenteel bezig met de restauratie van Fokker Grunau Baby IIB PH-152 uit 1946/47. Ik hoop met een jaartje de eerste start er mee te kunnen maken.
Gewoon mooi als je op een zo oud type kunt vliegen waar je normaal alleen maar iets kunt lezen in boeken.
Dus dat is een Fokker-Baby met kleppen? Foto’s zijn welkom Jan.
Net even nagekeken, 135 starts op de Fokker-Baby's PH-163 en 169, dus dat zal dezelfde serie zijn geweest.
Adri
Hoort misschien niet in het item van Ruud thuis, maar hier wat foto's van de PH-152:
Bijlage 34345
Terlet 1984
Bijlage 34346
De romp wordt flink onderhanden genomen
Bijlage 34347
Alle metaaldelen worden uitgebouwd kaal gemaakt, geinspecteerd en opnieuw in de lak gezet
Bijlage 34348
Langzaam wordt de romp weer dicht gemaakt
Bijlage 34349
Stabilo wordt kaal gemaakt
Bijlage 34350
Net als het richtingsroer
Bijlage 34351
De romp bijna afgerond
Bijlage 34352
Na verhuizing van de werkplaats in Oss (eigenaar overleden) naar de werkplaats bij de vliegclub
Doordat ik nu in de werkplaats van de club aan de slag moet, heeft het werk deze winter stil gelegen vanwege clubwerk.
Ik hoop binnenkort weer vol aan de slag te kunnen.
Blijft mooi werk dat "oud hout". :D
Heb daarbij een klein beetje heimwee naar de tijd dat ik technicus 2 was en m’n eigen (gebouwde) Ka-6 onderhield.
Adri
Bijlage 34383
Kaart 840. Rand gehandhaafd vanwege de geschreven tekst.
KLM DC-2 op Le Bourget-Dugny.
Groet Ruud en "stay safe".
Bijlage 34394
Kaart 841.
Rotterdam. Vliegveld Waalhaven
Zichtbaar zijn de PH-AEZ 'Zwaluw' (Fokker F.VIIa), PH-ACT (Fokker F.VIIa) en PH-OTO (Fokker F-VIIa. Vóór zijn verbouwing).
Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog niet van af.
Bijlage 34411
Kaart 842. De ELTA was niet alleen voor vliegtuigliefhebbers, er was ook een Lunapark (pretpark/kermis).
ELTA 1919. Lunapark.
Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog niet van af.
Bijlage 34431
Kaart 843.
ELTA 1919. De Handley-Page in de Hal (met één vleugel ingeklapt).
De O/400 (uit 1915) met een lengte van 19,2 meter en een spanwijdte van maar liefst 30 meter!
Da's dus 1,12 meter meer dan de originele Boeing 737 :-)
Nog erger Bert, het was een V/1500 met een span van 38,4 m.
Hans
Oeps...!
Tja, mijn herkenning van dat oude spul is niet al te best, had ook niet gechecked of het wel correct was... gewoon de gegevens opgezocht :-)
Bijlage 34437
Kaart 844.
ELTA 1919. De aankomst van het eerste Engelsche vliegtuig op de E.L.T.A.
Bijlage 34451
Kaart 845.
Rotterdam Heliport met Sikorsky S-55 OO-SHD.
van wanneer is deze foto? Ruïnes in de achtergrond en de kerk in de steigers!
Bijlage 34469
Kaart 846.
'529' (plus '533'?). Fokker C.I.
Groet Ruud.
Bijlage 34492
Kaart 847. Een vierbladige propeller op zo'n klein toestel zie je niet vaak.
PH-AIX. Pander Multipro. C/n 44. Bvl Nr. 127.
17.03.1933. K. de Geus van den Heuvel, Brussel/Schiphol. Naam toestel "Zevenster". "Zevenster" werd door de eigenaar gehanteerd vanwege de 7-cilinder Pobjoy stermotor. Deze naam was niet aangebracht maar werd gesymboliseerd door de met sterretjes gevormde zeven op het kielvlak. De luchtvaartwereld noemde het toestel "Klaasje Zevenster"
16.04.1934. H.L.A.M. Verhulst, Den Haag/Schiphol. // 25.09.1935. Ch.E. Jacobs, Amsterdam; H.J. Doornbos, Amsterdam/Schiphol. Deze heren handelden onder de naam Firma ALPO. // 26.09.1936. H.J. Doornbos, Amsterdam; A.J.M.A. van Tilburg, Amsterdam/Schiphol. // 17.07.1937. J.P. Bovée, Halsteren/Woensdrecht. Op de Eendekooi zoals het veld bij Woensdrecht heette, werd deze Pander nog steeds "Klaasje Zevenster" genoemd. // 10.05.1940. Beschadigd Woensdrecht. // 17.07.1940 Bewijs van Inschrijving verlopen.
Er werd ook beweerd dat BvI 127 op 17.3.1933 werd uitgereikt aan dhr. Wittert van Hoogland en dat ná 1937 ook de NV ICRO (zie PH-ABX) nog eigenaar is geweest. Op het BvI is hier niets over vermeld. Na de meidagen werd het beschadigde toestel bij een boer in de omgeving ondergebracht. Volgens Duitse opgaven werd het toestel in beslag genomen door Feldluftpark Holland. In de tweede helft van 1941 door Zerlegebetrieb Utrecht van bruikbare onderdelen ontdaan en verschroot. Ondanks beweringen elders kreeg de eigenaar van de bezetters.een keurige schadevergoeding. Dit bedrag was, op verzoek van de Duitse bezetters, door de NV NLS vastgesteld op basis van de leeftijd en het aantal vlieguren van het toestel. Voor de PH-AIX was dat Dfl. 2000,-. Het totaal der schadevergoedingen ( Dfl. 89.296,- voor 26 in beslag genomen privé-vliegtuigen) werd op 22.4.1943 aan de KNVvL betaald en die keerde daarna de vastgestelde bedragen aan de eigenaren uit. In de Duitse opgave van de uit te keren bedragen wordt het toestel abusievelijk PH-ALX genoemd. (Bron: Herman Dekker, Tweede Register 1929-1949).
Groet Ruud.
In feite twee tweebladige propellers op elkaar.
Ook vermeldingswaardig is dat dit toestel naar achteren klapbare vleugels had. In een van de gele boekjes van HH (Civiele register Deel 2 pagina 130) staan daar foto's van.
Dat het twee tweebladige bladen waren is duidelijk te zien.
We hebben hier al enige malen een discussie gehad over 2x2 of een echte 4-blads propeller en het eventuele nut daarvan.
Groet Ruud.
P.S. Een mooi getal bereikt v.w.b. de hoeveelheid van mijn bijdragen aan dit forum. 5555.