Bijlage 34504
Kaart 848.
ELTA 1919. De Avro-Machine. (G-EAIJ. Avro 504K).
Groet, Ruud.
Printable View
Bijlage 34504
Kaart 848.
ELTA 1919. De Avro-Machine. (G-EAIJ. Avro 504K).
Groet, Ruud.
Bijlage 34527
Bijlage 34528
Kaart 849. Gelopen kaart. Gestempeld CROYDON, 7.30 PM, 23 MAY 1922.
H-NABN. Fokker F.III boven Nederlands landschap.
Tekst achterzijde:
Lieve Willy.
Ik schrijf dit 1200 m. boven den grond te Engeland. We zijn zoo even Ashford gepasseerd. In 1/4 uur ben ik over het Kanaal gegaan op 1700 m. Ik zie nu Londen.
Dag. Je Cor.
De kaart is dus al in Nederland gekocht en na de landing in Croydon gepost.
Groet Ruud.
Bijlage 34543
Kaart 850.
Escadrille Fokker C.V jachtvliegtuigen der L.V.A.
We hebben het op deze site al eens gehad over een driehoekige wimpel aan de vleugel van een toestel.
Hier draagt de middelste van deze formatie ook zoiets aan bakboord. Tot nu toe hebben we geen verklaring voor de functie gehad.
Iemand de oplossing?
Groet Ruud.
Hoi Ruud, ik zag laatst ergens een oud fotobijschrift dat zei dat er zoiets aan een toestel was bevestigd ten teken van een leerling-vlieger of net gebrevetteerde vlieger, zodat anderen een beetje uit de buurt kunnen blijven, zoiets stond er.
Maar dat laatste gebeurt hier duidelijk niet. Zou het niet ook gewoon de formatieleider kunnen aangeven?
Peter
Hallo Peter en Pim.
Ik kan een heel stuk met jullie meegaan dat de wimpel de formatieleider aanduid maar er blijft bij mij twijfel.
Als ik naar de foto kijk dan heeft alleen het toestel aan bakboord een vrij zicht op de wimpel hoewel hij iets achter en lager dan de leider vliegt.
Alle andere toestellen vliegen iets achter en lager dan de leider en is vrij zicht op de wimpel van het leidende toestel volgens mij verstoord, zeker bij de beide buitenste toestellen.
Daarom blijf ik zitten met de vraag "wat is het doel van de wimpel".
Groet Ruud.
Bijlage 34559
Kaart 851.
ELTA 1919. De Hollandsche Aviateur Lt. Versteegh.
Groet Ruud.
Bijlage 34585
Kaart 852.
PH-AMH. De Schelde Scheldemusch. 10.05.1940 vernield.
Groet Ruud.
Bijlage 34586
Kaart 853.
Graf Zeppelin boven Centraal Station Amsterdam, 13 oktober 1929.
Groet Ruud.
Bijlage 34591
Kaart 854.
Bezoek van Militaire Aviateurs aan de Legerplaats bij Oldebroek.
Groet Ruud.
Bijlage 34597
Kaart 855. Kaart met tekstfout.
528. Toestel boven Soesterberg. D.VII. Is fout, moet C.I zijn.
Groet Ruud.
Bijlage 34607
Kaart 856.
Rijwielpad Soesterberg–Soest.
Groet Ruud.
Bijlage 34626
Kaart 857.
De Hollandsche Aviateur C. VAN MAASDIJK, op Biplan Sommer Motor Gnome 50 H.P.
Groet Ruud.
Bijlage 34648
Kaart 858.
Vliegkamp Soesterberg. Logiesgebouwen.
Groet Ruud.
Bijlage 34654
Foto 859.
Graf Zeppelin boven Haarlem.
Groet Ruud.
Bijlage 34664
Kaart 860.
ELTA 1919. Het "Avro" toestel met den vliegenier Lt. Ingles.
Groet Ruud.
Vandaag is dit draadje de 700.000 keer bekeken gepasseerd.
Het blijft maar doorgaan.
Groet Ruud.
En terecht:thumbup:
Door Covid-19 is er een flinke toename gekomen in het aantal bezoeken aan deze site.
Bijvoorbeeld dit draadje:
18.03.21 600.000
16.08.21 700.000
Een toename van 100.000 in zeg maar 5 maanden is 20.000 kijkers per maand hoewel er variatie in kan zitten, bijv. door vakantietijd.
Bijna niet te geloven.
Groet Ruud.
Bijlage 34682
Kaart 861.
ELTA 1919. De Italiaansche vliegenier Guglielmotti.
Groet Ruud.
Hallo Ruud, het toestel is een Ansaldo S.V.A. 10. Er hebben er twee van bij de LVA gevlogen.
De Site van de IPMS meldt er het volgende over:
2 toestellen, 1919-1925; kenmerken 483 en 484
De toestellen werden door Italië geschonken na de ELTA in Amsterdam gehouden in augustus 1919. De tweede kist werd ook maar geschonken na een noodlanding bij Bergen op Zoom op de terugweg vanaf de ELTA. Men hoopte dat de LVA wellicht meer kisten zou aanschaffen.
De LVA versie had een vaste Vickers en beweegbare Lewis mitrailleur en de Isotta Fraschini motor van 250 pk. Ze vlogen bij de vliegschool en ook later bij de tactische vliegtuig afdeeling.
Groet Rik
Met een Nederlandse rozet zag dat er ongeveer zo uit:
Bijlage 34686
Wat heeft die man bij de vleugeltip in zijn hand? Aan zijn lichaamshouding te zien is het niet zwaar, want dan zou hij wel schever staan. Het is toch niet een wielblok?
Zou het op de cockpit passen, voor een betere stroomlijn na het instappen? Dit was een heel snelle kist in 1917.
Er lijkt me ook een zijraampje op te zitten.
Ik denk dat Fogg gelijk heeft, vergelijk de vorm van de cockpit maar met die van het model.
Inderdaad een cockpitafdekking, op zich niet zwaar want meestal is dit opgebouwd uit latten met een triplexbekleding.
Net als deze net gerestaureerde kap voor een Grunau Baby zwever.
Bijlage 34688
Een zijraampje zie ik niet in de contraptie. Een extra stroomlijn klinkt zeer logisch, hoewl de rompvorm wel erg steil oploopt naar het windscherm. Zit het misschien aan de achterkant van de vlieger? Op de foto van het echte vliegtuig (niet het model, die heeft twee zitplaatsen), zit een hoofdsteun stroomlijn, en die heeft een kleinere kromming dan de contraptie. Is het misschien een zitplaatser verdeler, zodat er twee inzittenden in kunnen? Op de foto zit er zo te zien maar één vlieger in.
Washout was mij voor. Lijkt mij ook het tussenstuk , aangezien de sva-10 een 2-persoons toestel is.
Bijlage 34696
Kaart 862.
ELTA 1919. De "Handley-Page".
Groet Ruud.
Bijlage 34706 Bijlage 34708
Kaart 863. Toestellen die vlogen in de circuit race hadden allen een individueel nummer (zie foto rechts, ooit van het net geplukt. Komt ook voor in het ELTA boek van Rob Mulder).
ELTA 1919. Vickers F.B.28 Vimy Commercial.
Groet Ruud.
Bijlage 34746
Kaart 864.
Fokker Aeroplanbau te Johannisthal.
Groet Ruud.
Wat een interessante foto Ruud. Je herkent de Spin-genen in de voorste toestellen. Wat zou het jaartal zijn? Pre WWI neem ik aan, maar hoever pre?
Adri
Hallo Adri.
Hij begon de fabriek in 1912. Deze opname kan van 12 of half 13 zijn denk ik maar niet later.
Zie link: http://www.forumeerstewereldoorlog.n...php/Fokker_M.2
Groet Ruud.
Bijlage 34771
Kaart 865.
Schiphol, Gemeente Luchthaven Amsterdam, overzicht gebouwen.
Zichtbaar zijn o.a. H-NAEI (voorgrond), S-AAAE en D-1020 (van de groep links de 2e en 3e rechts).
Groet Ruud.
Bijlage 34785
Kaart 866.
Vliegkamp Soesterberg. Esquadrille.
304, 307, 319, 322 en 325. Fokker C.Vd.
Deze foto staat ook in het boek "KLu vliegtuigen" van Schoenmaker en Postma op blz. 40.
Daar is echter van de '319' alleen een stukje bakboordvleugel te zien, de rest was blijkbaar niet de moeite waard.
Groet Ruud.
Bijlage 34804
Kaart 867.
Graf Zeppelin boven Amsterdam.
Groet Ruud en "stay safe".
Bijlage 34817
Kaart 868.
PH-NIL (ex G-AIYU, 43-29419). Piper J3C-65 Cub.
Vandaag is dit draadje de 800.000x bekeken gepasseerd.
Verbazingwekkend.
Prachtig resultaat Ruud! Maar jouw collectie is ook verbazingwekkend groot en interessant.
Heerlijk toch, Ruud !...op deze manier maak jij heel veel mensen blij ! Er zitten
prachtige en bijzondere foto's in jouw enorme collectie !
Groetjes, Trudy