Bijlage 35333
Kaart 887.
PH-AJA "Arend". Fokker F.XXXVI.
Groet, Ruud.
Printable View
Bijlage 35333
Kaart 887.
PH-AJA "Arend". Fokker F.XXXVI.
Groet, Ruud.
Bijlage 35351 Bijlage 35352
Kaart 888.
Café-Restaurant 'Paviljoen'.
Aanvulling
Ik kreeg van Ronald Dijkstra de volgende tekst: Hij moet van 1954 of later zijn gezien de tekst op de kaart.
NV KLM Aerocarto (staat op de achterzijde [Ruud]) is in 1954 de opvolger van het KLM Fototechnisch en Cartografisch Bedrijf.
Groet, Ruud.
Bijlage 35391
Kaart 889.
Den Helder - Zeegezicht.
Groet, Ruud.
Bijlage 35400
Kaart 890.
Vliegkamp Soesterberg. Esquadrille Vliegtuigen.
Groet, Ruud.
31.10.2022
Vandaag is dit draadje de 1.2 miljoen maal bekeken gepasseerd.
Groet, Ruud.
Gefeliciteerd!!
Allee grootgrutter in views, weer gefeliciteerd! :-)
Bijlage 35416 De vlaggen zijn niet aan te slepen, Ruud...gefeliciteerd !
Bijlage 35418
Kaart 891. Twee beschadigingen aan de rechterzijde.
Avro 504 van No. 1 Squadron RNAS op 24.3.1915 om 's morgens 9 uur geland te Kruiningen. Vlieger: Flight Lieutenant Bernard Crossley Meates.
Het toestel werd op 27 oktober 1915 voor £ 300 door Nederland aangekocht. Werd LA14 en later A22.
Links, met bolhoed staat burgemeester D.P. Dominicus met naast hem zijn dochter. Veldwachter J. de Gooyer kijkt in de cockpit.
Rechts op de foto de militair Ph. van Noorden, woonachtig te Kruiningen maar met verlof thuis uit Retranchement.
Bron: "De Interneringen van vliegtuigen tijdens De Groote Oorlog", blz. 59.
Groet, Ruud.
Bijlage 35474
Kaart 892.
PH-CEC (eerder PH-TEC) 'Albert Cuyp'. Convair 240, 340 op voorzijde is fout. KLM.
Groet, Ruud.
Bijlage 35478
Bijlage 35479
Kaart 893.
Legermanoeuvres. Zeg het maar: Oxford, Anson?
Groet, Ruud.
Het lijkt inderdaad wel op een Anson.
En een Citroën Traction Avant!
De Anson heeft aanzienlijk minder v-stelling in de vleugels dan de Airspeed Oxford. Kijkend naar deze foto lijkt me een Oxford het meest waarschijnlijk. De soldaten dragen 'tin hats' en zijn dus inderdaad Brits (waarschijnlijk; Amerikaans zou ook nog kunnen, maar in Amerika reden destijds geen Traction Avants, denk ik. Ook de plek is intrigerend. Zo te zien een kanaal , dat tussen dijken ligt. In Engeland zijn dat soort situaties zeer zeldzaam; zou het, mede vanwege de auto, in Noord-Frankrijk zijn?
Hallo HansV.
Gewoon Nederland.
V.w.b. de helmen. In de onmiddellijke nasleep van de oorlog gaf Nederland Britse Mk.II en Mk.III helmen uit. Maar nadat Nederland bij de NAVO kwam, werd de Amerikaanse M1 geadopteerd.
Groet, Ruud.
@Ruud: gewoon Nederland, logisch inderdaad. Het opschrift op de kaart wijst ook al een beetje in die richting.
Ik neem aan (net) naoorlogs, gezien het vliegtuig, de bailybrug en de vrachtwagens (niet de personenauto).
Nooit geweten. Die Britse helmen zien er niet zo effektief uit. Amerikaanse (en Duitse) lijken degelijker.
Eind vijftiger jaren was er de helmenaffaire. Ondeugdelijke ingekochte en gefabriceerde NL helmen. Bij mij bekend/berucht omdat mijn vader bij de fabrikant, Verblifa, werkte.
Adri
Vrij kort na de oorlog, inderdaad. Ik werd ook even misleid door het 'eind jaren dertig'-sfeertje dat van de foto uitgaat, mede door de Traction Avant.
Het Nederlandse leger gebruikte in de eerste jaren na de oorlog vooral Brits materieel. Dat zal mede zijn veroorzaakt door het gegeven dat de bevrijding van Nederland een voornamelijk Canadese aangelegenheid was. De Canadezen lieten op Deelen een enorme dump van allerhande legermaterieel achter. Een deel daarvan werd opgekocht door particulieren (transportbedrijven, aannemers e.d.) en ander deel door de Nederlandse overheid. Weer een ander deel werd gestolen. De bewaking liet namelijk nogal te wensen over.
Ook het vliegend materieel was voornamelijk Brits. Pas na de toetreding tot de NAVO (1949) werd van lieverlee meer Amerikaans materieel aangeschaft. Het korps Mariniers vormde een uitzondering op de regel. Die hadden (ook tijdens de politionele acties in Indië, bijvoorbeeld) Amerikaans materieel (Helmen en wapens).
Wat Verblifa betreft: werkte je vader bij de Dordtse vestiging? De oude loodsen zijn net een paar weken geleden grotendeels gesloopt.
Nee eerst Uutrech, is al jaren helemaal plat en weg en daarna Doesburg, ook weg, maar wel hergebruikt.
Adri
Bijlage 35494
Kaart 894.
Legerplaats bij Oldebroek. Veldgeschut.
Groet, Ruud.
Bijlage 35515
Kaart 895. Weer een hele oude. Deze keer een Franse. Wel met een verkeerde naam voor de Nederlander.
Busson emmène Wynjmalen sur son monoplan Deperdussin 100 HP – Busson neeemt Wijnmalen mee op zijn Deperdussin 100 HP eendekker.
Groet, Ruud.
Bijlage 35528
Kaart 896. Kaart met flinke retouche aan de propellers.
Theehuis Soesterdal. Vliegkamp Soesterberg.
Groet, Ruud.
Bijlage 35573
Kaart 897.
PH-ALE "Edelvalk". Douglas DC-2.
Groet, Ruud.
Bijlage 35586
Kaart 898.
Wegwijzer Schiphol.
Groet, Ruud.
Leuke prent Ruud. Dat doet je terugdenken aan de tijd toen een bezoek aan Schiphol nog een feest was en je op het dakterras het hele platform kon overzien.
Adri
Mijn leukste uitje als jochie was met mijn oma met de KLM bus vanaf de Kalvermarkt in Den Haag naar Schiphol 's ochtends, en 's middags weer terug. Mijn zusje vond het maar niks.
Bijlage 35622
Kaart 899.
PH-VIB 'Louis Bleriot'. Vickers Viscount 803.
Groet, Ruud.
Blijft toch een mooie beschildering.
Bijlage 35623
Kaart 900.
PH-TDK/PH-LDK 'Amsterdam'. Lockheed Constellation L-749.
Groet, Ruud.
Prachtig, wat een nostalgie zo’n evenwichtig geproportioneerde Connie. En op de achtergrond staat er nog een (twee?)
Adri
Bijlage 35650
Kaart 901.
Luchthaven Rotterdam met o.a. Viking, Friendship, Dove, S-11.
Groet, Ruud.
24.06.2023
Vandaag is dit draadje de 1.3 miljoen maal bekeken gepasseerd.
Groet, Ruud.
Hulde, hulde!
Prachtig, Ruud... proficiat !!!
Bijlage 35728
Kaart 902.
PH-AED (eerder H-NAED). Fokker F.VIII.
Groet, Ruud.
Bijlage 35732
Kaart 903.
PH-ALW 'Wielewaal'. Douglas DC-3.
Groet, Ruud.
Bijlage 35759
Kaart 904.
Schiphol: Aankomst Indië-vliegtuig.
PH-AKK 'Koetilang'. Douglas DC-2.
Groet, Ruud.
Bijlage 35763 Bijlage 35766
Kaart 905.
Bezoek Hein Schmidt Crans aan 'De Kleine Betuwe' te Haastrecht. Vermoedelijk 9 juli 1933.
Het schijnt dat Schmidt Crans meer dan één keer op De Kleine Betuwe was, heb ik overigens geen zekerheid over (weet iemand meer?),
maar die uit het krantenartikel uit de Goudsche Courant van 8 juli 1933 over zijn bezoek op 9 juli zou het geweest kunnen zijn. Het toestel is de PH-AJB, een Pander EK 80.
Groet, Ruud.
Bijlage 35775
Kaart 906.
Soesterberg. Hoofdgebouw met monument "Aan de gevallen kameraden".
Op 30 juni 1923 onthulde de toenmalige Chef van de Generale Staf, Luitenant-Generaal M.D.A. Forbes Wels, het monument dat werd opgericht ter nagedachtenis aan de gevallen kameraden.
Groet, Ruud.
Bijlage 35795
Kaart 907. Kaart heeft kartelrand, deze weggesneden.
8-2 (= H-2). Sikorsky HO4S-3 (UH-19F) van de MLD.
Groet, Ruud.