Nu de D-3.
Bijlage 24223
Groet, Ruud.
Printable View
Nu de D-3.
Bijlage 24223
Groet, Ruud.
De D-29.
Bijlage 24224
Groet, Ruud.
En als laatste een niet scherpe van de D-27.
Bijlage 24225
Groet, Ruud.
Ach Ruud,
In #45 van dit topic verzuchtte ik ook het een en ander over koersbehoud in een topic.
Maar na opzetten en er een richting aan geven is het toch een zaak van iedereen hoe er mee om te gaan.
Niet iedereen is even Bijbelvast...
Grt
Mooi Ruud,
Als ik al die Dorniers voorbij zie komen, kan ik niet anders denken dan; mooie dingen waar ze in die tijd toch op grote schaal mee gewerkt hebben en heel veel kennis en ervaring mee hebben opgedaan.
Ben dus ook maar weer eens gaan kijken wat ik daar zelf nog aan foto's van heb. Onderstaande kwam ik tegen. Heeft denk ik geen verdere toelichting nodig. Hoop de komende dagen nog meer op te zoeken.
Groeten Stef
Bijlage 24240
Bijlage 24241
Bijlage 24242
Bijlage 24243
Zooo, leuke vlootschouw! :)
Schitterend Stef. Mijn favoriet is de derde omdat door de boeggolf van het begeleidende schip, van waar de foto is genomen, de romp omhoog is gekomen.
Zeven Wals in linie, niets Nederlandse zuinigheid. Nou ja..., ze zijn allemaal erg mooi.
Hoop dat je er nog meer vind.
Groet, Ruud.
mooi!!
Die foto met de D9 is Texel de Mokbaai. Hoe zit het nu met die roundels? Ik dacht even dat deze , met het rood boven, alleen in Ned Indi gebruikt werden. Kan iemand me dat uitleggen? bvd!
Op de foto daaronder. Wat vliegt er achter? Is dat een van Berkel?
Ha Gerard,
Roundels:
1926-1930 rood boven (en dan rechtsom, wit, blauw)
1930-1933 rood onder (en dan linksom, wit, blauw)
1933-1939 verkleinde versie van type II
1939-1940 grote driehoek
1940-1942 kleine driehoek (twijfelachtig of dat nog is gebeurd)
Van Berkels waren in principe afgeschreven in 1928. Desondanks waren er een aantal die nog als leskist werden gebruikt, maar absoluut niet meer operationeel tijdens oefeningen- hooguit als boordvliegtuig (bij gebrek aan beter, afschrijving van de Fairey IIID's en het wachten op geld voor de aanschaf van de Fokker C.XI-W katapultvliegtuigen)
Gerard,
De tweede foto is genomen vanuit een Wal naar de Wal D-21 en het toestel daarachter is een Fokker T.IV (eerste serie; dus met open cockpit en geschutsposities)
groeten Stef
Nee hoor, zowel bij de LVA als bij de LA-KNIL hadden ze dit!
Hans
OHH!! Ik leer hier elke dag wat nieuws.
Hmmm ,.. tijd om mijn website te updaten. :lol:
Nog een aantal foto's van de Wal en waar mogelijk wat opgepoetst.
Ze zijn niet allemaal in Indië gemaakt, een enkeling op de Mok, maar het leek me beter om ze bij elkaar te houden.
Bijlage 24264
De D-1 met opgebouwde radiomast. Als ik het goed snap betekent het wel dat men om een bericht de kunnen versturen de kist eerst moest neerzetten en antenne opbouwen.
Even een berichtje sturen was er dus nog niet bij
Bijlage 24263
Voor mij het beste beeld dat de commandant van de boot echt een marineman was. Groter verschil met overig personeel is haast niet mogelijk.
Bijlage 24265
Deze foto is jaren geleden al een keer hier geplaatst, maar voor mij handig om de volgende foto die ik al tijden heb aan een kist te knopen.
Bijlage 24262
Dit is de D-2 dus; in dienst sinds 1926 en in januari 1935 afgeschreven. Reden lijkt duidelijk. Weet iemand wat de oorzaak was?
Komt nog meer
Groeten Stef
Hier is nog een groepje foto's van de Wal.
Bijlage 24281
De D-3 aangemeerd na een belangrijke vlucht. De mannen staan niet zomaar aangetreden en er is ook niet zomaar een lauwerkrans op de boot gezet.
Heeft er iemand een idee wat hier aan de hand is, en wanneer?
Bijlage 24279
Dit ziet er een stuk informeler uit
Bijlage 24280
De D-7 is de eerste door Aviolanda gebouwde Wal. Hier nog in de fabriek. Deze heeft hoekige ruiten ipv halfronde
Bijlage 24278
De D-9 (op de Mok).
Groeten Stef
Hallo Stef.
Mooi materiaal man. Hartelijk dank voor het delen.
Het ongeluk met de D-2 vond plaats in 1934 op Morokrembangan door OVL2 Rombeek. Het toestel ging januari 1935 uit dienst. Het is aannemelijk dat dit ongeval de oorzaak was maar zeker weten doe ik het niet.
Op 2 juli 1926 miste men na een oefenvlucht in groepsverband na door een zware bui te zijn gevlogen de W-16. ....
Enige dagen later werd uit een Dornier een krans geworpen boven de vermoedelijke plaats van ondergang. Of dat met de D-3 op de foto geschiedde?
Groet, Ruud.
In #25 van dit topic, en dat is al weer lang geleden, stelde ik de vraag wat het onderdeel midden op de romp zou kunnen zijn.
Het doel ervan was niet overduidelijk.
Bijlage 24282
Maar de foto van de D5 hierboven geeft de oplossing.
Het is een generator, aangedreven door de luchtstroom.
In de eerste foto stond de D1 op de wal voor onderhoud, en was heel toevallig de propeller van de generator gedemonteerd.
Maar mét propeller wordt het een zeer herkenbaar ding, dat voeding geeft aan een eenvoudig
24 volts electrisch systeem.
Bijlage 24283
Tracker.
Tracker,
leuk dat je uiteindelijk een antwoord gevonden hebt op je vraag. Hoe simpel kan het zijn soms.
Ruud,
Bedankt voor het uitzoeken.
Hier een plaat van de van Berkel WA W.16 in betere tijden.
Groet Stef
Bijlage 24286
Of de Wal D3 de krans aan boord kreeg vanwege de verongelukte Berkel W 16 wordt opgehelderd door deze foto in 60 jaar MLD.
Er van uit gaande natuurlijk dat het vermelde in het boek correct is.
De gedane suggestie was juist.
bron: Traditiekamer.
Bijlage 24287
Tracker.
# 134
Stef:
Op de site (registreren verplicht):
http://www.marinematen.com/phpBB3/vi...?f=1403&t=5322
staat het volgende:
MLD D2 Dornier Wal verongelukt 20-07-1937
De Dornier vliegboot D2 van de Marine is in de ochtend van 20 Juli 1937 verongelukt dit bij het maken van een sideslip . Het is hierbij doorgeschoten en zijdelings neergestort op de kade van het vliegkamp Morokrembangan voor de hangars. De D2 werd ernstig beschadigd. De bestuurder van het vliegtuig, de officier vlieger L. A. H. Rombeek, bekwam een diepe vleeswond aan het been. De overige inzittenden kwamen er met lichte kneuzingen af. De sideslip werd te lang doorgezet waardoor tijdig redresseeren niet meer mogelijk was.
Hallo eric7325/Stef.
1937 vind ik vreemd voor het ongeval met de D2.
Kijk eens op onderstaande link van Maritiem Digitaal bij nrs 65 t/m 69. Foto's van het NIHM.
Daar staan ook jouw twee foto's van de D2 als nrs 67 en 69 en daar staat 1934-10-02 voor het ongeval.
Zover ik weet is dit toestel in 1935 buiten dienst gesteld.
http://www.maritiemdigitaal.nl/index...m=&startrow=61
Groet, Ruud.
Hallo Ruud , goed gezien . Ging mij meer om de reden van het ongeluk . Datum moest inderdaad zijn 20-7-1934
Dan nog klopt de datum niet. 20-7-1934 of 2-10-1934?
Tja , volgens mij 20-7-1935 . Ook de beeldbank geeft juli 1934 aan ...
http://nimh-beeldbank.defensie.nl/be...Dornier+Wal+D2
Ruud en Eric,
Bedankt voor het meedenken en zoeken.
Ik heb zelf een lijst met gegevens van elke Wal van de Marine en daar wordt van de D-2 gesproken over in dienst; mei 1926 en uit dienst; januari 1935
Ik heb de beeldbank nu ook bekeken en dan blijft nu over was het ongeval nu in juli 1934 of op 2 oktober 1934?
Het meerendeel van de foto's geeft juli aan, maar wat zegt dat?
Dat het papierwerk januari 1935 aangeeft lijkt logisch.
Het zal tijd gekost hebben om te bepalen of het economisch is om een 8 jaar oude boot nog te repareren of te slopen.
Ik denk dat men rond die tijd ook op zoek was naar een opvolger, dus dat zal het wat simpeler gemaakt hebben.
groeten Stef
Even een paar opmerkingen bij de foto's. Niet omdat ik er zoveel verstand van heb, maar als fervent modelbouwer heb ik het boek "Dornier Wal" van dhr. Geldhof aangeschaft en een aantal hier vertoonde foto's staat daar ook in.
Tijdens de vlucht kon men een sleep antenne vieren waarmee berichten konden verstuurd en ontvangen. Op het water kon dit natuurlijk niet, vandaar de keuze voor een radiomast. Tijdens de vlucht had men een bereik van zo'n 500 mijl, met de radiomast op het water liggend zo'n 200 mijl. De vader van dhr. Geldhof was sergeant seiner in Indië en vloog op de Wal, vandaar dat er op het radiogebruik wat dieper ingegaan wordt.Citaat:
De D-1 met opgebouwde radiomast. Als ik het goed snap betekent het wel dat men om een bericht de kunnen versturen de kist eerst moest neerzetten en antenne opbouwen.
Even een berichtje sturen was er dus nog niet bij
De heer in het keurige witte pak is een bestuursambtenaar, uitgenodigd voor een rondvlucht. In het "vliegpak" zien de heren officieren er beduidend sjofeler uit. Er staan in het boek wel wat mooie voorbeelden van, maar die zal ik i.v.m. copyright niet plaatsen.Citaat:
Voor mij het beste beeld dat de commandant van de boot echt een marineman was. Groter verschil met overig personeel is haast niet mogelijk.
Over het ongeval met de D-2 staat er "Op 28.07.34 werd de D.2 bij de landing te Morokrembangan zwaar beschadigd. Door een foutieve berekening van de invalshoek van de Oostenwind kwam de vliegboot boven de landingskom plotseling in een windstille zone achter de hangars van het vliegkamp en werd daardoor met kracht op de sleephelling gesmeten. De vlieger, OVL 2 L.H. Rombeek, kreeg een vleeswond in het been, mecano Jamoel kwam met de schrik vrij. Het toestel werd nadien afgeschreven." Wie er nu gelijk heeft met de data durf ik niet te zeggen....
Ik hoop dat ik op een paar punten wat meer duidelijkheid heb kunnen geven.
Gr. Sjaak
Sjaak, e.e.a. is zeker duidelijker geworden, bedankt.
Ik ben uitgegaan van de foto's. Op een paar kwam ik de masten tegen en ging er vanuit dat de toenmalige techniek nog niet meer toeliet.
Goed om te weten dat men al verder was.
De laatste foto's die ik heb van de Wal.
Bijlage 24313
De D-16, ook met opgebouwde antenne
Bijlage 24312
De D-19 De registratie's op de Wal verschillen onderling nogal
Bijlage 24311
De D-30 Foto tussen eind juli en 10 augustus 1934 genomen nadat het toestel met hulp van locale bewoners
op het strand bij Poelau Tanahdjampea (eiland tussen Celebes en Flores) gezet was om de bodem te kunnen repareren.
Gegevens gevonden op de beeldbank, waar jullie mij op hebben gewezen, waarvoor dank.
Bijlage 24310
De Dornier Wal F D-41 op de Mok. Weet iemand of er foto's bestaan van hogere registraties. Kan me niet herinneren die ooit gezien te hebben.
Groeten Stef
Ik denk dat die laatste, met de D-41, niet op de Mok gemaakt is. De achtergrond klopt daar niet mee.
De laatste serie kreeg registratie D-41 tot D-46. Met gekielde romp en andere motoren. Waren een beetje stiefkindjes want ze lagen meer in opslag dan dat ze werden gevlogen. Ik ken verder geen foto's, mogelijk staan er meer in het recent verschenen boek door Nico Geldhof.
Van de laatste serie van zes zijn (voor zover mij bekend) alleen foto's van de D-41 bekend. Deze Dornier Do J-IIf had ook een grotere spanwijdte van 27,20 m tegen de Do J (eerste 40) van 22,53 m, en afgeronde vleugeltips.
Vijf daarvan hebben het tot februari/maart 1942 uitgehouden.
Hans
'T-5'. Fokker T-IV.
Bijlage 24361
Groet, Ruud.
Beste mensen, ik meld me hier ook weer eens. ik heb van Trudy (tev) toestemming gekregen om de foto's uit de collectie van Jaap (Tracker) op te nemen in een nieuwe luchtvaartfotodatabase waar ik bij betrokken ben. Veel dank daarvoor, Trudy. Het is AirHistory.net. Het mooie van zo'n database is dat de foto's systematisch ontsloten wordem op allerlei ingangen, zoals vliegtuigtype, registratie en locatie.
Dat roept ook vragen op, zoals over de foto's van de W-1 op de eerste pagina's van dit topic. Het schip zou de kruiser De Ruyte, moeten zijn want die had als enige een katapult, lees ik? En het vliegkamp waar het toestel dan naartoe gaat, je zou denken Morkokrembangan, maar is er iemand dat ook echt kan bevestigen? De bovenste foto van de Sikorksy S-38 op pagina 9 is namelijk van Tandjong Priok volgens de bestandsnaam.
Groet,
Peter
Die S-38, PK-AKT, is volgens Amerikaanse registergegevens een S-38C, maar in Indië ineens een kleinere S-38B of een 'S-38N'. Is er iemand die het weet? Ook gek is dat het toestel volgens veel sites vernield zou zijn in Buitenzorg in 1942, maar het is gecrasht en in diep water gezonken in Manokwari in 1938.
Het vliegkamp waarop de W-1 binnenkomt is inderdaad MVK Tandjong Priok. Het kamp had indertijd één helling met een rangeerstukje naar 3 sporen naar de hangar.
Rob B
Geweldig, dank je wel Rob.
De datering 1937 in een van de bestandsnamen lijkt me wel plausibel. De eerste proeven met de De Ruyter waren in 1936, maar toen had de W-1 toestel nog geen kap om de cockpit.
En Pim, ja, kennelijk vlot op elkaar.
Dag Forum
Ik heb een beschrijving en tekeningen van de Heinkel katapult installatie P 5057 / K 8 voor de Marineluchtvaartdienst aan boord van de kruisers De Ruyter, Tromp, Heemskerk, Java, Zuiderkruis, Rigel en de schepen van de Floresklasse.
Dat al deze schepen voorzien zijn van een katapult is niet waar.
Alleen De Ruyter (geschikt voor 2 toestellen aan boord), Java (geschikt voor 2 toestellen aan boord) en Tromp (geschikt voor 1 toestel aan boord).
Toestellen aan boord: W-1, W-7, W-12 De Ruyter; W-2, W-5, W-6, W-15 Java; W-10, W-14 Tromp.
Al deze toestellen waren niet samen aan boord, veelal was er maar 1 toestel geplaatst aan boord.
groeten, PST
Dank je wel Prudent. Volgens Wesselink had alleen de De Ruyter een katapult, maar de Java en Tromp dus ook. Ik kan me voorstellen dat de katapultleveranties in 1940 zijn opgehouden.
Peter (van de Do 24)
Fogg, de tekst van Prudent in #158 is nogal cryptisch. Alleen de kruiser De Ruyter had de Heinkel katapult, verder geen enkel schip bij de marine, zeker niet de Java en Sumatra,die hadden kranen om het vliegtuig buitenboord te zetten,
evenals de Tromp en de Jacob van Heemskerck. De andere schepen waren te klein. De in aanbouw zijnde kruisers Eendracht en De Zeven Provinciën zouden wel een katapult krijgen.
Groeten, Rob B