Kaart 159.
PH-OST. Pander Postjager.
Bijlage 11554
Ruud.
Printable View
Kaart 159.
PH-OST. Pander Postjager.
Bijlage 11554
Ruud.
Kaart 160. (Franse uitgave)
Bijlage 11615
Bijlage 11616
Ruud.
Kaart 161.
Bijlage 11617
Mooi hoor! Plots valt me op dat de tekenaar van de tekening op kaart 160 vrij deskundig geweest moet zijn. Technisch klopt zo ongeveer alles aan de D.21, er is geen enkele misvatting, voor zover ik dat kan zien.
Mooie kleurenkaart :thumbup: en toch wel apart dat die fransen zo'n kaart uitgeven.
Francis Bergese was o.a. tekenaar van de Buck Danny serie sinds de 80er jaren maar ook van bijv. Biggles. Kijk maar eens op onderstaande link. Geen kleine jongen.
https://www.google.nl/search?q=franc...w=1754&bih=879
Ruud.
Buck Danny ! dat roept jeugd herinneringen op aan de jaren 70 ;)
Ja, da's echt jeugdsentiment; ik heb ze allemaal nog en een heel enkele keer wil ik er ook nog wel eens in lezen.
Goh, wat een toeval. Ik ben net deze week begonnen alle Buck Danny's te herlezen. Heb vandaag net nr.6 uitgelezen (van de 53(!)). Ik kom er nu net dus ook achter dat er een nieuwe is sinds december 2013, want mijn reeks stopt bij 52. Eén dezer dagen dus maar weer eens naar de winkel :)
Kaart 162.
PH-AKP. Douglas DC-2 - Naam toestel: "Perkoetoet" - Mei 1940 vernield op Schiphol.
Dit is heel bijzondere kaart. Zou Plesman hiervan over de rooie zijn gegaan toen hij hem onder ogen kreeg?
Bijlage 11650
Ruud.
De Perkoetoet is de Javaanse tortelduif.
De man past zich wonderwel aan!
Het was toen nog maar kort geleden dat de cockpits van opzij gezien volkomen open waren.
Dus of de Ples daar nou een drama van gemaakt zou hebben weet ik niet...
Kaart 163.
PH-AKH. Douglas DC-2 - Naam toestel: "Haan" - Verkocht als SE-AKE.
Bijlage 11682
Kaart 164.
PH-AKC. Koolhoven FK-43 - Naam toestel: "Citroenvlinder" - Verongelukt Eelde 1937.
Bijlage 11683
Kaart 165.
H-NADP en H-NADQ. Fokker F-VIIa.
Bijlage 11684
Kaart 166.
PH-AIH. Fokker F.XII - Naam toestel: "Havik" - Verkocht als G-AEOT.
Bijlage 11685
Kaart 167.
Bijlage 11686
Kaart 168.
PH-ALI. Douglas DC-3 - Naam toestel: "Ibis" - Naar Engeland als G-AGBB.
Bijlage 11687
Kaart 169.
PH-RAA (was daarvoor NR814). De Havilland DH-89 Dagon Rapide - Verkocht als VP-KEA.
Bijlage 11688
Ruud van Ommeren.
Kon een tekstcorrectie niet meer uitvoeren bij kaart 169. Natuurlijk moet het Dragon Rapide zijn.
Kaart 170.
Douglas C-54A Skymaster. Aankomst 42-72316 op Schiphol. Daarna NL-303 van de Netherlands Government Air Transport (NGAT), later PH-TAA van de KLM (niet lang, een maand of vijf) - Verkocht als F-BELC.
Bijlage 11699
Kaart 171.
Als 170.
Bijlage 11700
Ruud van Ommeren.
Kaart 172.
Bijlage 11720
Ruud van Ommeren.
Kaart 173.
PH-AJX. Koolhoven FK-48 - Naam toestel: "Ajax" (volgens Herman Dekker was dit geen officiële naam) - Bouwjaar 1934 - Vernield op Schiphol.
Zie de verkeerde engelse tekst op de kaart.
Bijlage 11721
Ruud van Ommeren.
Kaart 174.
(Gelopen kaart 1941)
Bijlage 11774
Ruud.
Ik neem aan dat dat monument nog bestaat?
Heb er nog nooit een foto van gezien en wist ook niet dat het bestond.
Het monument stond aan de C. van Maasdijkstraat te Zuilen, later Utrecht-Noord (1954) en werd onthuld in 1938. Ik heb tot midden 1958 gewoond op de Prins Bernhardlaan, een paar straten verder (waar zelfs de "Ronde van Zuilen" werd verreden, jazeker een eigen wielerronde in Zuilen). Dat was nieuwbouw van 1950. Het buurtje met de luchtvaartnamen zoals Bernard de Waalstraat, M. van Meelstraat, Adriaan Mulderstraat, Smirnoffstraat, etc. lag tegen de Amsterdamsestraatweg en was ouder. Aan de overzijde van die Amsterdamsestraatweg had je toentertijd de DEMKA een grote staalfabriek die tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal liep. Ik ben bang dat die buurt nu niet meer te herkennen is en dat het monument niet meer bestaat. Er is veel gerenoveerd en ook nieuw gebouwd in dat buurtje.
Ruud van Ommeren.
Kaart 175.
(Gelopen kaart 1929)
Bijlage 11841
Ruud.
Hallo Jan.
Dank je voor het speurwerk naar een stukje Zuilen uit mijn jeugd dat ik na 1958 niet meer gezien heb.
Sinds 29 oktober 2012 is het 's avonds zelfs verlicht. Zie link:
Vliegermonument in Zuilen wordt verlicht| Gemeente Utrecht
Aardig is dat men hier nog spreekt over Zuilen want ik heb nog meegemaakt dat "we" bij Utrecht gingen behoren en Utrecht-Noord gingen heten ondanks dat de bevolking het daar niet mee eens was.
Groet
Ruud.
Kaart 176.
PH-AEB. Fokker F.VIIa. 1940 vernield op Schiphol.
PH-AED. Fokker F.VIII. Ging naar het Westindisch Bedrijf.
Bijlage 11881
Ruud.
Kaart 177.
Bijlage 11910
Ruud.
Kaart 178.
PH-AKM. Douglas DC-2 "Maraboe". 1935 verbrand te Bushir (toen nog Perzië, nu Iran), zie link hieronder.
Maraboe
Bijlage 11984
Ruud.
Kaart 179.
PH-AEB. Zou je denken!! Maar deze opname is gelijk aan die van kaart 9 op "pagina 1" van dit topic, alleen de registratie is anders!! Een KLM-nepper dus!!
Zie de kleine vergelijking onder deze foto van kaart 179 met kaart 9.
Het commentaar van Herman Dekker omtrent de schildervervalsingen van de KLM staat op "pagina's 7 en 8" van dit topic.
Bijlage 11996
Bijlage 11997Bijlage 11998
Ruud van Ommeren.
Kaart 180.
PH-ADX, eerder H-NADX. Fokker F.VIIa. Verkocht als G-AEHF, later SE-AGF.
Bijlage 12015
Ruud.
Kaart 181.
Dit is een bijzondere kaart, een nadruk van het origineel (de postzegel is niet aanwezig op deze!) maar wel uit dezelfde tijd. Uitgegeven vanwege de vlieger Maurice Guillaux die in 1913, meedoend aan de Coupe-Pommery, een afstand aflegde van 1255 km van Biarritz tot Kollum. Waarschijnlijk de enige keer dat Kollum nieuwswaardig was in verband met de luchtvaart. Het is vreemd dat het origineel gestempeld is met 29.IV.1913. Het lijkt me sterk dat het origineel reeds meteen na de gebeurtenis klaar was voor verzending!! Dus is hier een beetje gesjoemeld door het postkantoor om het op een eerste-dag-kaart of zoiets te laten lijken voor een filatelist. Mij is niet bekend hoeveel er van de originele eerste-dag-kaarten er gemaakt zijn die verstuurd zijn vanuit Kollum.
Ik heb tevens een klein gedeelte van het artikel dat in Avia no. 2 van 15 mei 1913 stond overgetypt en een scan gemaakt van een opname in dat blad met de vlieger voor het toestel terwijl dit werd gedemonteerd door twee rijwielherstellers uit Kollum.
Bijlage 12039
Onderstaande is slechts een deel van het artikel op pagina 18 in Avia en gaat alleen over de vliegtocht, de rest was ook zeer interessant maar zou wel erg veel ruimte op het scherm innemen. Dat gaat over de andere deelnemers waarbij het enigen behoorlijk slecht verging. Op het moment van Biarritz-Kollum stond een vlieger aan kop die van Parijs naar Berlijn was gevlogen. De vlucht naar Kollum was driemaal de afstand daarvan.
De kop van het artikel: Om de Coupe-Pommery.
….
De winnaar is thans Guillaux. Den 28en April heeft deze een vlucht van Biarritz naar Kollum volbracht, 1255 K.M. afgelegd.
….
Guillaux is 't gelukt. Den 27en April verliet deze Biarritz. Zijn vliegtuig was een geheel stalen Clement-Bayard-eendekker met 70 P.K. Clerget-motor en Integralschroef. Reeds maanden lang had hij het plan beraamd den beker te veroveren en zich zorgvuldig voorbereid. Olie- en benzine-depots waren gevestigd te Bordeaux en Villacoublay. (De volgende regel bevat een "zetfout" volgens mij want hij vertrok niet de 21e na het weerbericht van de 20e maar de 27e. Dus zou het weerbericht van de 26e moeten zijn!! Ruud) Toen nu Zaterdag den 20sten bericht werd, dat de wind uit het Zuiden kwam, besloot Guillaux den volgenden ochtend te vertrekken. Om 4 u. 42 m. steeg hij op en om zes uur maakte de vlieger zijn eerste landing, te Bordeaux. Na een half uur weer vertrokken daalde hij om even over half elf te Villacoublay. Daar voorzag Guillaux zich van nieuwe bedrijfsstof; om 12 u. 30 m. ging hij dan verder. Omstreeks 2 uur 's namiddags landde hij te Ath, in België. En over Antwerpen en Breda ging het dan op Amsterdam af.
Toen kwamen de moeilijkste ogenblikken. De vlieger moest de Zuiderzee over en de streek was hem vreemd. Geruimen tijd zag hij niets anders dan water, nergens een landingsplaats. Steeds noordelijker vliegend, kwam Guillaux boven een klein eilandje (waarschijnlijk Schiermonnikoog), maar geen levende ziel was er op te bespeuren. Daarom maakte de vlieger een zwenking en toen hij land zag en een plaatsje, dat later Kollum bleek te zijn, streek hij neer. Het was 7 uur 's avonds.
In tien uur tijds had Maurice Guillaux 1255 K.M. afgelegd. Binnen één etmaal.
Ruim 2 jaar geleden, won Védrines den beker voor het eerst. Met een vlucht van 330 K.M., voor dien tijd al een wonder. Thans bereikt Guillaux bijna viermaal zoveel, drijft zijn motor, zonder haperen, hem 10 uren voort en zou hem nog wel langer trouw gebleven zijn, had de vlieger het gewild.
Bij het 25-jarig bestaan van Avia is de uitgever wellicht in de gelegenheid zijn medewerkers uit te noodigen tot een noenmaal in Rotterdam en een souper, dezelfden dag, in New-York of Peking.
Bijlage 12040
Ruud van Ommeren.
Kaart 182.
Bijlage 12085
Ruud van Ommeren.
Kaart 183.
PH-AGA. Fokker F.IX. Naam toestel: "Adelaar". Verkocht als F-APFA.
Bijlage 12114
Ruud.
Kaart 184.
Bijlage 12129
Ruud.
Kaart 185.
Bijlage 12134
Ruud.
Kaart 186.
2x Fokker D.VII (of C.I?) en 3x Fokker C.V. Of zit ik verkeerd?
Bijlage 12143
Ruud.