'243'. Westland AH-12A 'Wasp'.
Bijlage 21166
Ruud.
Printable View
'243'. Westland AH-12A 'Wasp'.
Bijlage 21166
Ruud.
'169'. S-2A Tracker.
Bijlage 21167
Ruud.
Foto 169:
Het valt wel op dat de ooievaars vroeger heel wat groter waren dan tegenwoordig...! :)
Hallo Heron,
Dat is optisch bedrog? Vast een slijpfout in de lens geweest. :lol:
Mvg, Boris
Spoorbrug bij Alkmaar , 29-4-1958.
'A-8'. Grumman TBM-3S2 Avenger van VSQ 1.
Bijlage 21259
Ruud.
Seahawks op Valkenburg.
Bijlage 21332
Ruud.
Hallo Jan,
De foto van de Avenger bij de Spoorbrug in Alkmaar betreft de A-23. Het toestel is op
weg naar Aviolanda voor Groot Onderhoud.
Groeten,
Rob B
Rob,
Ik zet een vraagteken bij je antwoord op #125, de Alkmaarse spoorbrug passage.
Groot onderhoud van de Avengers, bij Aviolanda onder gebracht, betekent dat er vanuit MVKV, Valkenburg, globaal in Zuidelijke richting moet worden gevaren om zulks mogelijk te maken.
Wat doet dit sleepje dan in Alkmaar?
De vaderlandse Victorie begon er ooit, maar nu even niet geloof ik...
Mijn theorie zal ik proberen te staven in een volgende etappe.
Tracker.
Jaap,
Ik had alleen naar de bestemming gekeken en niet naar de herkomst. Mijn kennis van spoorbruggen is ook niet zo groot.
De A-23 is op 22-02-58 van Sq.2 op MVKV in droge conservatie gegaan, om vervolgens op 24-02-58 overgebracht naar de TOKM.
Op 28-04-58 is het toestel per dekschuit van Amsterdam naar Aviolanda gebracht.
Op 13-04-59 weer op het MLTB aanwezig en in mei '59 naar de West verscheept.
Groeten,
Rob B
Rob,
Ik vraag me af hoe je hebt kunnen bepalen dat het de A-23 was.
Ik kan geen enkel kenmerk vinden...
Ik heb wel uitgezocht hoe de toen pas vernieuwde spoorbrug in Alkmaar was geplaatst.
De reactie van het archief geeft aan dat de sleep met Avenger zich in Noordelijke richting beweegt, dus naar De Kooy, MLTB.
Volgens jouw tijdstippen dus wat later, eind '58 tot april '59.
Er werd nogal gezeuld met de TBM naar het TOKM, want de 050 was daar al min of meer permanent.
h.deraad@archiefalkmaar.nl
www.archiefalkmaar.nl
Verzonden: woensdag 7 oktober 2015 16:02
"Onderwerp: RE: spoorbrug
Harry,
De nieuwe spoorbrug lag ten noorden van de oude draaibrug en het vaste deel van hefbrug zat inderdaad aan de westelijke kant – de kant van de Helderse weg."
Dit alles is van geen enkel belang, maar leuk om uit te zoeken.
Er is namelijk nog iets:
Onderstaande logboek pagina van oct-'57 geeft de A23 een paar keer weer.
En wel in Sq 4, niet in 2.
Op de 21'ste wordt er met een paar kisten naar RAF Ford gevlogen, HMS Peregrine.
Vandaar uit gedekland op de Bulwark, bij langdurige afwezigheid van de eigen carrier.
Op 31 oct is men weer thuis.
Latere whereabouts van de 23 heb ik niet; dit was al toeval voldoende...
Bijlage 21358
Meer TBM volgt nog in een ander onderwerp.
Tracker.
Tracker,
Op de foto lijkt het erop dat de sleep reeds de brug gepasseerd is. Dit vanwege de golven in het water.
Als dat zo is (misschien zijn ze wel heen en weer aan het slepen geweest) dan gaat de sleep op deze foto richting Alkmaar vanuit Den Helder. Dus noord-zuid.
Dat strookt dan inderdaad niet met jouw bevinding dat de sleep, in noordelijke richting, richting De Kooy gaat.
Mvg, Boris
Nee, echt niet Boris.
De sleep beweegt van links naar rechts op de foto; er is een klein boeggolfje onder in beeld langs de boot, en een klein hekgolfje aan de Alkmaarse kant.
Het vaste brugdeel zit aan de Westkant, dat is aan de overkant.., dus..De Kooy, here I come!
Jaap,
ik ben er vanuit gegaan dat de datum correct. In die periode stonden op de maandlijsten
de A-10,-16,-21,-23,-24,-30, U-31 en U-32 bij Aviolanda. Uit de sterktekaarten blijkt,
dat de A-23 op die datum overgebracht is.
Dat de A-23 in october 1957 te boek loopt bij Sq.4 is goed mogelijk. Bij detacheringen
werden nogal eens toestellen "uitgeleend" met de bemanning om ook carrierervaring
op te doen.
Groeten,
Rob B
Rob,
Tegen sterktekaarten op datum kan niemand op, na 50 jaar.
Maar ik vond het een leuke vingeroefening.
Grt
Jaap,
Ik vergat nog op te merken, dat de omnummering van de toestellen (letter/cijfer naar 3 cijfers) op 1 november 1959 plaatsvond.
De Avenger 050 (ex P-110) is pas op 18 augustus 1960 naar de TOKM gegaan.
Rob B
Noodlanding Seafury.
Bijlage 21399
Ruud.
Ruud,
Het enige ongeval van de F-7 was op 20 april 1956. Het toestel vloog toen al een jaar bij
Sq. 3, wat overeenkomt met de witte spinner. Schadecategorie HY.
Hierna heeft het toestel niet meer gevlogen en is op 10 september 1956 afgeschreven.
Rob B
'163'. S-2A Tracker. Eén van de "zeiltjes" gepikt van de '166'.
Bijlage 21417
Ruud.
Aan de spoorbrug foto van Jan in #125, breed geplaatst, gaan er nog drie vooraf.
De eerste hou ik klein, men verkeert nog in gespannen afwachting óf er nog een luchtvaartuig door gaat komen.
Maar in 2 en 3 blijkt dat inderdaad het geval te zijn.
Bijlage 21552
Bijlage 21553
Bijlage 21554
Tracker.
'254'. SP-13A Atlantic. St. Mawgan, 5/12/73.
Bijlage 21566
Ruud.
SP-13A Atlantic. Yeovilton, 5/5/77.
Bijlage 21640
Ruud.
Een Orion gaat op pad voor een wat langere detachering.
Vermoedelijk naar Kinloss, Schotland.
Er wordt heel wat bagage ingeladen, en de betere kleding gaat apart mee.
Wat de 'koeienhoorn' in foto 5 is zou ik niet weten.
Foto 6 geeft de wat afgelegen parkeerpositie aan, de volgende morgen.
Ik plaats ze zonder verdere tekst.
Bijlage 21691
Bijlage 21692
Bijlage 21693
Bijlage 21694
Bijlage 21695
Bijlage 21696
Tracker.
'240'. Westland SH-14B. Yeovil.
Bijlage 22320
Ruud.
'050'. Grumman TBM-3W2 Avenger. Werd in 1966 voor de sloop verkocht. Jammer, jammer... TBM-3W2 niet in musea te vinden, vlgs. onderstaande link.
http://warbirds.wikia.com/wiki/Grumm...nger_Survivors
Bijlage 22569
Groet,
Ruud.
Hoi Ruud,
Inderdaad vreselijk jammer dat het niet in oa een Nederlands museum is te vinden.
Info van het bijgevoegde lijstje klopt niet volledig, 85650 is officieel een TBM-3W2 Avenger voor de MLD in Nederland geweest.
Gaat nu als een TBM-3E door het leven, wat opzich ook wel jammer is,
Dit is misschien wel de enige ex MLD Avenger die overgebleven is, hij was de laatse jaren wel een paar keer opgedoken voor verkoop.
Weet niet hoe het nu is met deze kist.
'21-43'. Beechcraft TC.45J Navigator.
Bijlage 23415
Groet, Ruud.
'239'. Westland Wasp AH-12A.
Bijlage 23597
Groet, Ruud.
'6-??'. Hawker Seafury.
Bijlage 23966
Groet, Ruud.
Oeps ! :(
Bijlage 24038
Groet, Ruud.
Mooie plaat van een mooie landing. Nr. 2 propellor in vaanstand.
Op militaireluchtvaartnederland.nl staat hierover het volgende (inclusief de hierboven geplaatste foto):
130177 ongeval; na storing in hydraulisch systeem wilde RH maingear niet meer uit;
buiklanding in schuim gemaakt op baan 17 MVKV; luitenant ter zee 2 OC J.P.W Jansen en rest crew safe .
toestel gerepareerd
170677 eerste vlucht na ongeval buiklanding
linkje: http://militaireluchtvaartnederland....me-sar/58/176/
http://www.dutchfleet.nl/showthread....ht=buiklanding
Op Dutchfleet staat een uitgebreide discussie over deze landing van de 214.
De bovenstaande link werkt, maar een virtuele bootsman vertelt u eerst te registreren, om verder te kunnen duiken in een artikel.
Gewoon doen, want er is veel meer MLD te vinden!
Tracker.
Dank je wel voor de link Tracker. Ik ben daar nu ketelbinkie.
Groet, Ruud.
Yoho, and a bottle of rum, Dopey!
Tracker, de 'koeienhoorn' uit post #144, komt hieronder nóg eens naar voren. Hoofdleuning oid:
https://www.youtube.com/watch?v=JbffFaLJZWA
'6-47'. Mishap Seafury op Karel Doorman.
Bijlage 24306
Groet, Ruud.
Hallo Ruud,
Bovenstaande foto van de F-47 is genomen tijdens de plaatsing van Sq. 3 aan boord van HMS Illustrious.
Het toestel heeft met de dekhaak de rounddown geraakt, is gaan schuiven en in de barrier geklapt.
Alle schade kon aan boord worden gerepareerd met reservedelen van de Royal Navy.
De datum was 16 juni 1953.
Foto #150 is trouwens de Seafury F-13, staat op de BB wielplaat.
Groeten,
Rob B
'236'. Westland AH-12A Wasp op Greenham Common (1977).
Bijlage 25477
Groet, Ruud.
Sommige vliegtuigen/helikopters zijn echt 100% functioneel en 0% ontworpen om gewoon mooi te zijn.
Ik kon bij deze Wasp geen 1 detail vinden dat niet functioneel is :lol:
Een A10 Thunderbolt is ook 100% functioneel en lelijk maar het is toch één van mijn favorieten dat zal deze Wasp nooit bereiken.