Hierbij een bijdrage van mijn kant , het historische verhaal van deze kist moet jij er maar bij zetten.;)
Hierbij een bijdrage van mijn kant , het historische verhaal van deze kist moet jij er maar bij zetten.;)
OK Jan. Je hebt lang moeten wachten maar hier is dan een héél klein beetje informatie.
PH-ACT (eerder H-NACT). Fokker F.VIIa.
In dienst KLM: 02.10.1925.
Uit dienst: 10.05.1940 (vernield op Schiphol).
Inschrijving doorgehaald: 24.06.1940.
Groet,
Ruud.
Foto 68. PH-ASP "Patrijs". Douglas DC-3-194F. Iets onscherpe opname maar zeer interessant.
In dienst KLM: 10.03.1939. Uit dienst: 10.05.1940, vernield op Schiphol. Dit toestel heeft in zijn korte carrière bij de KLM diverse ongelukjes gehad. 24.04.1939 - Aangereden door een Duits vliegtuig /
06.02.1940 - Grondschade in Kopenhagen / 15.02.1940 - Tegen de grond gevlogen te Eelde. Onderstaande foto is van dit laatste ongeval.
De tekst uit Herman Dekkers Crash Archief over dit ongeval: Na een complete cirkel boven het besneeuwde veld gedraaid te hebben werd het landingsgestel uitgelaten en begon de gezagvoerder de nadering vanuit het Zuiden. Vlak bij het punt waar hij de terreingrens onder de sneeuw veronderstelde ving hij het toestel af en onmiddellijk daarop hoorde hij een harde klap. Hij besefte dat het toestel zich heel dicht bij de grond bevond; het was dus verder doorgezakt dan zijn bedoeling was. Dertig à veertig meter verder raakte het toestel als bij een normale landing weer de grond, het zakte echter langzaam door waarbij de drukstijlen van de wielen door het vleugelmiddenstuk werden gedrukt. Vervolgens gleed het toestel op de bij dit vliegtuigtype nog buiten de gondels uitstekende wielen zo'n 200 meter door en kwam na schuivend nog 90° om de verticale as gedraaid te zijn, tot stilstand. Het onderstel werd dus door de klap tegen de grond, ter plaatse was een door de sneeuw onzichtbaar heuveltje, beschadigd. Het was dus niet, zoals wel in de luchtvaartpers is geschreven, al in de lucht defect. Gezagvoerder: K.D. Parmentier. Boordwerktuigkundige: J. Deltenre. Telegrafist: R. Mulder. Purser: Van der Weijde.
Bijlage 17825
Mvg, Ruud.
Foto 69. Hoort eigenlijk bij de prentbriefkaarten thuis, zag mijn fout pas na plaatsing. Kijk bij foto 70 voor het einde van dit toestel als goedmakertje. :)
Hangar op Twente met KLM DC-2 PH-AKJ "Jan van Gent" en Fokker F.VII PH-ACJ.
PH-AKJ "Jan van Gent". In dienst KLM: 16.04.1935. Uit dienst: 1940. Naar nazi-Duitsland als D-AJAW.
PH-ACJ (eerder H-NACJ). Fokker F.VII. In dienst KLM: 12.01.1925. Uit dienst: 15.10.1936. Bestemd voor museum.
Bijlage 17834
Ruud van Ommeren.
Foto 70.
Zo eindigde de hierboven afgebeelde "Jan van Gent" als D-AJAW van de Lufthansa in 1945 op Berlijn-Tempelhof. Heeft ook nog bij de Luftwaffe gevlogen als PC+EC.
Bijlage 17835
Ruud van Ommeren.
Foto 71.
PH-AKB "Bromvlieg". Koolhoven FK.43 van de KLM met KLM-vlieger J. Duimelaar. In dienst: 29.01.1935. Uit dienst: 10.05.1940. Vernield op Schiphol.
Bijlage 17886
Ruud van Ommeren.
Foto 72.
PH-AKB "Bromvlieg". Koolhoven FK.43 van de KLM. Vernield 10.05.1940 op Schiphol.
Bijlage 17887
Ruud van Ommeren.
Foto 73.
PH-AJZ. Koolhoven FK.41 van de NLS. 10.05.1940 vernield op Schiphol.
Bijlage 17888
Ruud van Ommeren.
Foto 74.
PH-APE "Ekster". Lockheed-14 Super Electra. In dienst KLM: 15.03.1938. Uit dienst: 09.12.1938. Verongelukt Schiphol.
Bijlage 17922
Ruud van Ommeren.
Foto 75. Net als foto 74 met de naam "Ekster" maar deze iets vroeger.
PH-AIE "Ekster". Fokker F.XII. In dienst KLM: 31.10.1931. Uit dienst: 20-12-1935. Verkocht als G-ADZJ.
Bijlage 18160
Ruud van Ommeren.
Foto 76.
PH-AKK "Koetilang". Douglas DC-2.
Bijlage 18354
Ruud.
Foto 77.
H-NAEN (later PH-AEN) ergens in de tropen gezien de tropenhelm.
In dienst KLM: 10.09.1928. Uit dienst: 21.11.1931. Verkocht als F-ALSA.
Bijlage 18537
Ruud.
Foto 78. Niet helemaal scherp.
H-NAEN nogmaals ergens in de tropen. Zelfde locatie als bij foto 77? Wel weer tropenhelm.
Bijlage 18539
Ruud.
Hoi Ruud,
Dit is vliegveld Andir. Gezien de registratie van de kist moet het een vlucht in 1928 of 1929 zijn geweest, een extra ingelaste postvlucht. Ik moet ergens nog een foto hebben van deze kist ergens in Iraq. Zal die eens opzoeken:thumbup:
Groet,
Jan
Hallo Jan.
Bedankt voor je reactie. Als jij dat denkt dan zou een onderdeel van een eerder topic(je) van mij "De vijf postvluchten naar Indië 1928" misschien wel in aanmerking komen.
Zie:
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...935/#post59670
Groet,
Ruud.
Mooie foto's!!! Je vermeldt van een aantal DC-3s ten onrechte dat ze zijn overgegaan naar de KNILM. Van de 7 KLM DC-3s die ten tijde van de capitulatie van Nederland in Indië waren of daarheen werden gedirigeerd, zijn 3 overgenomen door de KNILM: PH-ALP Pelikaan werd PK-AFV. PH-ARG Gier werd PK-AFW. PH-ARE Emoe werd PK-AFZ. PH-ALN Nandoe, PH-ALO Oehoe, PH-ALT Torenvalk en PH-ALW Wielewaal bleven KLM eigendom, behielden KLM beschildering en hun vogelnamen. Alleen PH werd vervangen door PK, omdat de KNILM de leiding over de KLM op zich had genomen en hun standplaats Bandung werd. HOLLAND boven de cabine ramen werd op enig moment vervangen door een lang gerekte rood wit blauwe baan. De 4 DC-3s vlogen eerst charters voor de BOAC in het midden oosten en daarna o.a. de dienst Batavia - Lydda tot en met begin februari 1942. Zie o.a. de boeken "Londen of Berlijn, de KLM en haar personeel in oorlogstijd" van Jan Hagens.
Hallo rpflug.
Er zijn een paar boeken die ik gebruik als naslagwerk, en soms de site van Herman Dekker, om wat aanvullende tekst te plaatsen.
In dit geval is het afkomstig uit de opsomming achter in "KLM vliegtuigen" van Bart van der Klaauw.
Misschien is het aan de tijd dat er een bijgewerkte en uitgebreidere uitgave wordt uitgebracht omdat hij tenslotte al van 1990 is
en meer over de geschiedenis van de toestellen zou moeten bevatten. De KLM was in die tijd zeker onze nationale trots.
Nu staat er simpel "naar KNILM" en de nieuwe registratie. Ook in de leestekst bij de types gaat het niet zeer uitgebreid in op de geschiedenis.
De boeken van Jan Hagens zitten ook in mijn verzameling maar werden door mij niet gebruikt als naslagwerk.
Misschien weer tijd om ze nog eens door te nemen om de parate kennis bij te werken.
Mijn verzameling is zo groot dat er jaren overheen gaan voordat een boek weer aan de beurt is.
Nu heb ik weer een aanleiding voor deze titels.
Bedankt voor je aanvulling, hopelijk volgen er meer reacties. Je bent al te lang alleen "lezer/kijker" geweest. ;)
Groet,
Ruud.
Materiaal van Bart van der Klaauw is in mijn beleving niet altijd even betrouwbaar. De site van Herman Dekker is als betrouwbare bron onovertroffen. En de boeken van Jan Hagens zijn ook erg goed gedocumenteerd. Verder wissel ik af en toe informatie uit met Australische schrijver Peter Ingman van "Zero hour in Broome".
Als ik tijd heb ga ik zeker op je uitnodiging in om wat meer te reageren :-)
Hallo rpflug.
Zal maar meer Herman's site gebruiken, iets meer werk dan een boek openslaan dat wel, en Barts werk niet meer gebruiken.
Ook ik heb in het verleden leuk contact gehad met Peter Ingman. Aardige vent.
Ik kan niet inschatten hoe groot zijn bijdragen aan "Carrier Attack Darwin 1942" en "Zero hour in Broome" is geweest maar hij is wel de co-auteur.
Eén van de laatste keren liet hij me een rekening van de Luchtvaart Hobby Shop betalen.
Was wel lachen want Erwin van de LHS vond het een goede sponsoring.
Gelukkig kon Peter het snel corrigeren want het was een flink bedrag voor een behoorlijke boekenzending.
Groet,
Ruud van Ommeren.
Nog even over bovenstaand bericht.
Vergat dat het boek van Herman ook in mijn verzameling zit. Kan dus als alternatief voor zijn site gebruikt worden.Citaat:
Hallo rpflug.
Zal maar meer Herman's site gebruiken, iets meer werk dan een boek openslaan dat wel, en Barts werk niet meer gebruiken.
Nu weer naar een nieuwe foto.
Foto 79. Nee, nèt geen PH- meer maar één van de laatste(?) foto's van dit toestel. Om voor deze foto een apart topic te openen gaat me iets te ver dus toch maar hier geplaatst.
Fokker F.XXXVI, in dienst bij Scottish Airways. Vliegveld Prestwick (volgens verkoper 1940). Het toestel werd in 1941 gesloopt na een ongeval in mei op Prestwick.
Monteurs plegen onderhoud aan de motoren van de F.XXXVI. Het gezelschap op de voorgrond heeft waarschijnlijk een rondleiding gehad.
Bijlage 20202
Ruud.
Op dergelijke werkplaformpjes moest men niet mis stappen of even ietwat uit balans raken...
De man bij motor #3 daalt net af, zo lijkt het.
Heb je deze helft van de foto mogelijk ook in hogere resolutie en formaat?
Grt
Is dit niet Schiphol?
De achtergrond doet erg denken aan foto 49 op blz 10
@ Tracker.
Is dit OK? Hoge resolutie is niet mogelijk, .jpeg/.jpg is hier toegestaan tot 488,3 KB. Het programma vertaald het naar 72 dpi terwijl het origineel 1200 dpi is.
Dus grotere bestanden zonder aanpassing kunnen alleen naar het normale mailadres, met ook daar weer beperkingen.
Hachelijk avontuur voor nr 3. Je gereedschapskist in de ene hand en jezelf aan de motor vasthouden met de ander, maar dan...
Bijlage 20215
@ William.
Dit is echt Prestwick.
Onder de stuurboordvleugel zou je nog aan Schiphol kunnen denken maar de uitsnede onder de bakboordvleugel laat een heel ander landschap zien, dus... toch Prestwick.
Bijlage 20216
Groet,
Ruud.
Dank je Ruud.
Ik wilde de niet bestaande ARBO regels naar voren halen..
De site pikt mijn soms 800 kb foto's trouwens moeiteloos.
Tracker.
Hallo Tracker.
Heb je je bestanden al eens naar je bureaublad getrokken na plaatsing en gekeken wat er van je originele bestand is geworden?
De uitsnede van de monteurs was bij plaatsing 1,2 MB. De sitebouwers hebben ervoor gezorgd dat te grote bestanden worden aangepast
zodat ze toch geplaatst kunnen worden, kan niet anders. Kijk maar eens wanneer het venstertje "Beheer bijlagen" verschijnt.
Aan de onderzijde zie je dan "Overzicht bestandstypen" met de max. grootten die gehanteerd worden bij de diverse formats.
.jpeg/.jpg = 488,3 KB, .pdf = 976,6 KB, .doc = 19,07 MB om maar eens een paar te noemen.
Groet,
Ruud.
P.S. Als ik de monteurs naar mijn bureaublad sleep is het nog maar 126.190 bytes (127 KB) groot en het origineel bij plaatsing zoals gezegd 1,2 MB.
Foto 80.
Interieur Fokker F.IX. Vreemd detail: lussen om je vast te houden....? :lol:
Bijlage 20453
Ruud van Ommeren.
Foto 81.
Compartiment Fokker F.XXII.
Bijlage 20533
Ruud van Ommeren.
Foto 81, Lockheed L-14 PH-ASL. Excuses voor de grote, onbewerkte foto. Ik heb momenteel geen bewerkingssoftware.
Wat dacht je van dit formaat? JanJr.
Dat lijkt er meer op, dank!
Foto 82.
'H-NACR' (H-N FOKKER). Fokker F.VII - c/n 4845 - In dienst KLM: 28.07.1925 - Uit dienst: 12.05.1931. Verkocht als VH-UQF.
Bijlage 21067
Ruud.
Foto 83.
'H-NACJ' (PH-ACJ). Fokker F.VII - c/n 4839 - In dienst KLM: 12.01.1925 - Uit dienst: 15.10.1936. Bestemd voor museum.
Bijlage 21068
Ruud.
Foto 84.
'PH-AIO Oehoe'. Fokker F.XVIII. Geen geweldige foto, heeft mankementjes, maar de moeite waard.
Weet iemand waarom er tekst op de grond van het platform staat?
Het eerste woord is niet goed leesbaar maar ik neem aan dat dit ZU of ZUM is aangezien het tweede woord GASTERAUM is. De pijlen wijzen dan nog de richting aan.
Werd er hoog duits bezoek of een duits gezelschap verwacht? Waarom de tekst op de grond, een persoon kon toch ook de weg wijzen?
Een uitsnede van de tekst op de grond staat onder de foto.
Bijlage 21116
Bijlage 21117
Groet,
Ruud.
"Zur Gasteraum"
Hans
De tekst zou nu 'Naar de Aankomsthal' luiden.
Vroeger waren Aankomst- en Vertrekhal dat niet scherp gescheiden, vooral niet op binnenlandse vluchten.
Op aprons, platforms, van nu kom je zelfs nog teksten tegen als de afstand tot de hal te klein is om er met bussen naar heen en weer te rijden.
Passagiers in het Duitse waren, en zijn nog steeds Fluggäste.
Wij vervoeren passagiers, dat zijn 'voorbij of langs-trekkenden', maar gelukkig worden ze nog ontvangen aan boord door Gastvrouwen- en Heren.
Ook met het massavervoer van nu willen we nog graag dat image uitstralen, maar voor de klant blijft er vaak maar één gevoel over.
En dat is 'Being processed from A to B'...
Uit de oude foto kan men afleiden dat bij nacht en vers gevallen sneeuw, -als er dan al gevlogen werd- , de gelande Fluggäste mogelijk verward alle kanten opstoven bij gebrek aan directieven.
Als dan de F-XVIII gezagvoerder hem aan de verkeerde kant van de niet gespiegelde tekst neer zet, en je Deutsch ist rostig, zeker als het op de kop gelezen moet worden vanuit die hoek komende...
Onlangs heeft men nog zo'n dolende vliegmensch terug gevonden.
Hij was inmiddels behoorlijk op leeftijd.
Bijlage 21118
Het is niet bekend waar ze haar paard heeft gelaten...
Tracker.
Foto 85.
Shell tankwagen met Koolhoven F.K.41.
Bijlage 21186
Ruud.
Mooie foto! Is het trouwens niet de H-NAER?
In dat geval is de foto rond 1929 gemaakt.
Waalhaven 1922.
Foto 86.
Aankomst Plesman met de PH-ALV 'Valk' (DC-3) op regenachtig Schiphol. Let eens op de kleding van enige heren. Hoog water in de polder?
Bijlage 21275
Ruud.
Schiphol 1927.