Een Alouette III op het dak van het expositiegebouw in het skulpturenpark te Keulen.
Printable View
Een Alouette III op het dak van het expositiegebouw in het skulpturenpark te Keulen.
Historisch-Technisches Museum Peenemünde.
Flugplatzmuseum Peenemunde.
Zlín Z-37 Čmelák - Flugplatz Anklam.
Tu 134 in een achtertuin in Grünz.
Luftwaffemuseum - Gatow. (WO.1)
Gatow - dl. II
Gatow dl. III
Wow, een Do-29?
Die was er in 2004 nog niet... moet ik toch weer terug :)
Gatow dl IV.
Gatow dl V.
Technikmuseum Speyer.
Speyer dl. II
Speyer dl. III
Speyer dl. IV
D-FOXY toen hij nog kon vliegen.
Bijlage 16297
Farner Werke C-3605 "D-FOXY". Texel, 29 juli 1995.
Mvg, Boris
Speyer dl. V
Speyer dl. VI. - Canadair CL 215
Speyer dl. VII
Speyer dl. VIII - Buran.
Op de foto's van deze test Buran (zie foto's uit vorig bericht) zien we duidelijk de straalmotoren die bijgeplaatst waren voor het uitvoeren van testvluchten in de atmosfeer.
De enige Buran die één keer in de ruimte is geweest, is helaas stukgegaan toen het dak van het gebouw waar deze instond instortte.
Voor een Buran die de ruimte in zou gaan/kunnen was de staart en motorinstallatie uitgevoerd als op onderstaande foto's.
https://36.media.tumblr.com/26a1c53d...9r1o1_1280.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedi...t_1989%29.JPEG
Mvg, Boris
Inderdaad , de enigste Buran die twee banen om de aarde maakte ging verloren toen het gebouw waar het in stond instorte.
Een tweede testmodel staat thans in het Gorkipark in Moskou , de andere staat in het technikmuseum in Speyer en maakte 25 testvluchten maar kwam nooit in de ruimte .
deze Buran kwam in april 2008 vanuit het midden oosten via Rotterdam in Speyer aan.
Jan alleeerst bedankt voor al je prachtige foto's. Het doet me alleen realiseren dat ik nog ontzettend veel musea moet bezoeken, terwijl ik al over de helft van mijn leven ben.....
Voor alle duidelijkheid, het gebouw zelf is niet ingestort, alleen het dak van het gedeelte waar de Buran stond is bezweken. Het gebouw wordt nog steeds gebruikt door de Russen die er Soyuz launchers prepareren en door het Frans-Russisch samenwerkingsverband Starsem, die er commerciële lanceringen faciliteren met de Soyuz Fregatte. Starsem heeft in het gebouw 3 full size cleanrooms staan.
Hieronder een foto die ik februari 2012 hebt gemaakt. Het gebouw is onwerkelijk groot, wat op de foto bijna niet te zien is. In het hoge gedeelte van het gebouw staat een 7 verdiepingen tellend kantoor gebouw!
Wat er exact met de Buran gebeurd is, is onduidelijk. Er lopen namelijk een aantal tegenstrijdige verhalen over. Op de lanceerbasis in Baikonur staat nog een Buran bij het Gagarin museum.
Groet,
Huub
http://i46.photobucket.com/albums/f1...1.jpg~original
Speyer dl. IX. Amerikaanse en Russische ruimtevaart.
Speyer dl X. overzicht vanaf de ruimtevaarthal.
Speyer dl XI. - Boeing 747-230B , D-ABYM , Schleswig Holstein.
Construction Number (MSN) 21588 Line Number 342 Aircraft Type Boeing 747-230B(M) First Flight 03. Oct 1978 Age 36.3 Years Airframe Status Preserved
Deze Classic, die heel veel jaren de onbetwiste Koningin van de burger luchtvaart was, komt hier alle eer toe!
In plaats van een plek geven, hoe mooi ook, wordt ze hier boven alles verheven.
En terecht.
Doet me goed...
Tracker.
Een paar jaar geleden ben ik ook in Speyer geweest, groot museum! Wat betreft die 747, hij staat nogal gekanteld en het is dan ook behoorlijk lastig om er in te lopen.
Soms leek het vliegen ook op zulk lopen...
Tracker.
Speyer dl XII.
Speyer dl XIII. - Antonov AN 22.
Speyer dl XIV. Dornier DO 24.
Speyer dl XV. - Fairey Gannet
Speyer dl XVI.
Speyer dl XVII.
F-104G Starfighter - Motorworld Böblingen.
MI 24 - Freyung-Grafenau.
Een MI 1 op een garage bij een tandartspraktijk in Herford.
Een Tornado bij de poort van MTU in München.
F104 G - Op een bedrijventerrein in Speyer.