Hoi Martin,
Dat is precies de zelfde a;ls ik nu heb, nl VL 1425. Zo zie je er nooit een en zo 2 in 2 dagen!
Groet,
Mathieu.
Printable View
Hoi Martin,
Dat is precies de zelfde a;ls ik nu heb, nl VL 1425. Zo zie je er nooit een en zo 2 in 2 dagen!
Groet,
Mathieu.
Hoi Cees,
Ziet er goed uit :thumbup:
Bijgaande nog enige foto's van mijn werk. Enige tijd geleden de zij platen van het stuurhuis laten uitsnijden, wederom gebruik gemaakt van de aluminium platen van de gesloopte srv wagen. Nadat de platen waren uitgesneden moet er nog een ronding in gemaakt worden. Dat heb ik gedaan met een oude melkbus op een stoeprand en een houten balk. Van de week ook een aantal plaatjes bemachtigd die op de zijplaten geklonken moeten worden om de platen op het buizenframe van het stuurhuis te kunnen bevestigen.
Groet,
Mathieu.
Bijlage 22188
Bijlage 22189
Bijlage 22190
Bijlage 22191
Hoi,
Vandaag weer een mooie dag voor mijn hobby project. Met enige mazzel heb ik een lampje uit een G.1/D.XXI kunnen bemachtigen en deze is vandaag aangekomen.
Bijgevoegd enige foto's, niet te zien is dat het UV lampje er nog steeds inzit en zo te zien nog heel. Nu maar op zoek naar de juiste ballast die je moet hebben om zo'n lampje te kunnen laten branden.
Groet,
Mathieu.
Mooi Mathieu. En waar bevindt (bevond) dit lampje zich?
Adri
Je zal de lamp moeten openmaken want kennelijk waren er twee systemen in omloop in die tijd. Eentje met een start schakeling die de lamp voorgloeide zodat de kwik verdampte en dan kon de lamp gestart worden. Dit type lamp heeft 3 contacten nodig. Dit systeem stond ook gepland voor de G1 maar het handboek gaf aan dat het meer eenvoudige soort gloeilamp werd gemonteerd ( Philips 95363 ) die gewoon via een regelbare weerstand gedimmed kon worden. Kennelijk een gewoon gloeilampje geeft ook UV licht af en door het special filter glas ( Woods glass) kwam alleen het UV licht vrij.........
De D.21 had dit ook, en ik meen de T.5 ook. Beide toestellen hadden ook dimbare kompasverlichting, ik meen via een Woods glass. Handboek T.5 maakt melding van de kwikdamplamp.
Nu bevindt het lampje zich hier thuis, waar het ding nu precies vandaan gekomen is weet ik niet. Ik heb hem bij een handelaar gekocht die dacht dat ie uit een Mirage kwam. Prijs was dan ook aangenaam!
@ Pim,
Op dit moment zit er een kwikdamp lampje in, voor zover ik weet is dat nummer 1567 van Labinal. Het glas is inderdaad niet doorzichtig en laat alleen UV licht door.
Groet,
Mathieu.
Wist niet dat de G-1 een kickstarter had?:blink:
Zelfs twee :bleh:
Het grondpersoneel bracht met een zwengel de vliegwiel starter op toeren en de piloot koppelde met het voeten pedaaltje het vliegwiel met de motor
Zie starten van Fairley Swordfish
https://youtu.be/mAqGfHlY0fU