Foto 197.
M8+FH. Messerschmitt Bf/Me 110 van ZG 76 (Erstaufstellung).
Bijlage 12640
Ruud.
Printable View
Foto 197.
M8+FH. Messerschmitt Bf/Me 110 van ZG 76 (Erstaufstellung).
Bijlage 12640
Ruud.
Foto 198.
GN+??. Heinkel He 70. De foto is onscherp maar nog net goed genoeg voor plaatsing.
In de Stammkennzeichen Database van het LEMB komen vier registraties voor van He 70's met GN-, nl. GN+AW, GN+AX, GN+AY en GN+AZ.
Bijlage 12654
Ruud.
Foto 199.
Messerschmitt Bf/Me 110.
Bijlage 12755
Ruud.
Foto 200.
Blohm und Voss Bv 138.
Bijlage 12804
Ruud.
Het blijft nog steeds een mooie serie om te zien :thumbup: bijzondere toestellen in mooie uitvoeringen.
Dat er nog vele moge volgen.
Foto 201.
Twee verschillende versies van de Focke-Wulf Fw-58 "Weihe".
Bijlage 12891
Ruud.
Foto 202.
PC+ZO (Stammkennzeichen). Junkers Ju 87B "Stuka".
Bijlage 12945
Ruud.
Hem was niet verteld dat deze neusstand alleen in de lucht moest worden gebezigd...
Foto 203.
Het einde van een Junkers Ju 88.
Bijlage 12954
Ruud.
Foto 204.
Start van een Heinkel He 115.
Bijlage 12975
Ruud.
Hoi Ruud,
Heb je ook enig idee van waar foto 204 genomen is? Lijkt haast wel in Nederland, rechts zie je nog net een boegspriet van een zeil vrachtvaarder.
Groet,
Mathieu.
Hallo Mathieu.
De verkoper wist ook de lokatie van de opname niet. Natuurlijk heb ik ook aan Nederland, bijv. omgeving Schellingwoude, gedacht maar jammer genoeg biedt de foto te weinig aanknopingspunten om hem ergens te kunnen plaatsen. Ik heb hem gekocht omdat ik hoopte meer te kunnen zien maar helaas bleek dit niet het geval te zijn. Het enige dat ik kan waarnemen zijn de contouren van een behoorlijk groot gebouw links op de foto, tenminste dat denk ik omdat de bovenzijde zo recht loopt. Maar of het klopt?
Groet,
Ruud.
Foto 205. Orleans, Frankrijk. Een beetje slordig geparkeerd.
Bijlage 12984
Ruud.
Dat kwam ook in vreedzame tijden voor.
Bijlage 12987
tracker.
Foto 206.
Caudron C-445. Nu eens wat anders bij de Luftwaffe en wel een (misschien) buitgemaakt Frans toestel. Dit toestel bleef tijdens de bezetting van Frankrijk door Adolfs horde gewoon in productie
(minstens 62 in 1941 en 334 in 1942) en of je het dan nog over buitgemaakte toestellen hebt? Dus of deze bij de inval is buitgemaakt of een later gebouwd toestel is, geen idee.
Het is geen Duits fabrikaat ook niet in het laatste geval. Of dan toch weer wel indien geproduceerd tijdens de bezetting? Nou ja, in ieder geval geen Duits ontwerp.
Bijlage 13003
Ruud.
Die foto heb ik in kleur .
Hallo Jan.
Ik ook :lol:, maar vond de kleuren niet mooi dus die heb ik verwijderd. Volgens mij was dit oorspronkelijk een dia en zijn de kleuren in de loop der tijd flink verslechterd. Lucht en toestel zijn zo'n beetje hetzelfde van kleur en kijk eens naar het gras. Het heeft ook dezelfde makke als andere afbeeldingen uit die tijd. De kwaliteit van de lenzen is niet je dat. Bij deze opname is het middendeel het scherpst maar dan, bij de staart is het bijvoorbeeld al een stuk minder. Links is ook minder maar daar staat hier niet veel, een vleugeldeel en gras. Het is overigens een bekende foto, Roba heeft hem in zijn boek over "Beuteflugzeuge" ook niet in kleur afgedrukt.
Groet,
Ruud.
Nog een Beuteflugzeug, geen geweldig scherpe maar geschikt voor plaatsing.
Yak-1b (lang bekend als Yak-1M) met Luftwaffe beschildering. Deze Yak opereerde bij 3 IAK en werd lente 1943 buitgemaakt door JG 3 in de Kuban.
Het embleem van de russische eenheid heeft men niet weggehaald. Klein weetje: de nieuwe stuurknuppel R-1 had men gekopieerd van de Me-109.
Een kleurtekening, zijaanzicht, van dit toestel is afgebeeld in "Yak-1 Yak-3" van Robert Bock (AJ-Press, Aircraft Monograph 13).
Bijlage 13041
Ruud.
Foto 208.
Er waren ook Beuteflugzeuge die geen duitse kentekens kregen maar waar men wel plannen mee had. Deze MiG-3 gaat op een aak de Donau op.
Richting Rechlin? Voor onderdelen naar een Sammelstelle? Naar de smeltoven?
Bijlage 13047
Ruud.
Foto 209.
Opnieuw een Beuteflugzeug. Een Tupolev SB-2 (of een Avia B-71 licentiebouw, ik kan die twee niet goed uit elkaar houden).
De neuskoepel is gemodificeerd en niet meer toegankelijk.
Bijlage 13082
Ruud.
Foto 210.
Blohm und Voss Bv 141.
Bijlage 13093
Ruud.
Aparte verschijning Ruud ,super mooie foto overigens , ik heb hem vroeger nog gehad van Airfix :D
Foto 211.
Dornier Do 17 krijgt zijn brandstof via een met drums geladen vrachtauto en wat pompen. Deze manier van betanken niet eerder gezien. Al die slangen, een apart gezicht.
Bijlage 13177
Ruud.
De laatste tijd heb ik wat slechte ervaringen met verkopers dan wel de postdiensten uit diverse landen, moeilijk te bepalen waar het fout zit.
Aangezien de aankopen bij deze gevallen niet gedekt werden door kopersbescherming is het mijn verlies en dat maakt me momenteel kopschuw.
Jaren ging het prima, slechts 1 kwijt op de bijna 1000 maar de laatste maanden heb ik flink wat pech.
Mijn verdere aankopen van foto’s/ansichtkaarten zal alleen nog geschieden via een paar vertrouwde verkopers en onder kopersbescherming
(en alleen nog aangetekend) maar zullen mijn plaatsingen op dit topic verminderen.
Groet,
Ruud.
Foto 212.
Een Heinkel He 111 staat op het punt te starten met een Gotha Go 242 als sleep. De sleeplijn is goed zichtbaar. Zo te zien is de figuur links naast de Heinkel
degene die aangeeft wanneer de sleeplijn strak genoeg staat waarna de start kan plaatsvinden.
Bijlage 13276
Ruud.
Foto 213.
Messerschmitt Bf/Me 109 van JG 1.
Bijlage 13325
Ruud.
Foto 214.
Frankrijk 1940. Figuren van de Wehrmachtpropaganda klaar voor een vlucht in een He 111 van de luftwaffe.
Bijlage 13401
Ruud.
Foto 215.
Winter 1941 heeft deze "Tante Ju" op ijs een noodlanding gemaakt, is er daarna doorheen gezakt en wordt nu geborgen.
Bijlage 13433
Ruud.
Foto 216.
Arado Ar 95.
Bijlage 13470
Ruud.
Foto 216: Toestellen gebouwd voor Chili, echter geretoucheerd met Duitse kentekens!
Dat klopt g-1 reaper, bedankt voor de info. Ik was dit volledig vergeten. Dat krijg je op je ouwe dag.
Voor de geïnteresseerden in de Luftwaffe: deze foto staat o.a. in het boek "Arado - Geschichte eines Flugzeugwerks" van Jörg Armin Kranzhoff maar dan als origineel zonder de Duitse retouche en met de Chileense ster op de staart.
Ik heb een zwak voor Arado. Dat komt door hoe grootaandeelhouder Heinrich Lübbe is behandeld. Op straat werd hij zelfs aangevallen door de bruinhemden. Tijdens zijn arrestatie werd hij gedwongen om zijn aandelen af te staan en heeft men zijn firma gewoon onteigend, Lübbe was daarna geestelijk en lichamelijk gebroken omdat hij zijn levenswerk en inkomen verloor. Zelfs toen liet men hem niet los, hij kreeg huisarrest. Niet alle Duitsers waren foute Duitsers. In mijn bezit zijn o.a. 14 boeken over het verzet in de stad Berlijn, uitgegeven door de organisatie "Gedenkstätte Deutscher Widerstand". Elk boek behandelt een wijk. Ongelooflijke literatuur en voorzover voorradig gratis te verkrijgen.
Zie daarvoor:
http://www.gdw-berlin.de/de/angebote...lin_1933_1945/
Ruud.
Foto 217.
Onderhoud aan een Bf/Me-109.
De zon heeft behoorlijke invloed op de kwaliteit van een deel van de foto.
Bijlage 13601
Ruud.
Foto 218.
Heinkel He-72 Kadett. Formatievliegen.
Bijlage 13604
Ruud.
Foto 219.
D-ASGU. Siebel 204.
Bijlage 13659
Ruud.
Foto 220.
In het grote niets te Rusland wordt door een mobiele afdeling monteurs, met tentjes en al, bij een Henschel Hs 126 o.a. een motorwissel uitgevoerd.
Bijlage 13830
Ruud.
Foto 221.
Onderdeel bij de opleiding van vliegend personeel voor de Luftwaffe was dit "schommelen".
Is er iemand die weet of dit ook bij de LVA werd gedaan?
Bijlage 13860
Ruud.
Aanvulling foto 217.
Ben er inmiddels achter gekomen dat deze foto is genomen op Vannes in Frankrijk.
Vannes ligt aan de zuidzijde van Bretagne, grofweg, tussen Saint-Nazaire en Lorient in het departement Morbihan.
Ruud.
Aanvulling foto 221.
Het afgebeelde apparaat werd een "Überschlagschauckel" genoemd, dus blijkbaar werd er niet simpel mee "geschauckeld" maar ging men heel ver. Of er echt over de kop werd geschommeld?
Ruud.
Foto 222.
Fieseler Fi 167. Bedoeld om aan boord van het vliegdekschip "Graf Zeppelin" te worden gebruikt. Dit schip is echter nooit afgebouwd.
Kijk bij onderstaande link voor meer tekst met vooraf nog een opmerking. In "Die deutsche Luftrüstung 1933-1945" van Heinz Nowarra staat
dat er 20 exemplaren van dit toestel zijn gebouwd terwijl de site een aantal van 12 aangeeft.
Go2War2.nl - Fi 167, Fieseler
Bijlage 13891
Ruud.
Foto 223.
Focke-Wulf Fw 189 met twee namen op de stuurboordmotor. Van het grondpersoneel?
Daar staan er tenslotte twee van bij het toestel terwijl de bemanning hier drie personen telt. Mocht blijkbaar, gebeurde niet vaak. Dus is dit een vrij zeldzame opname, lijkt mij tenminste.
Bijlage 13954
Ruud.