Het verschil zit niet in het toegepaste verfschema en of het zwart/wit zijn.
Een kleine tip vergelijk de foto met die van #149 van deze draad. Hier wordt een foto gegeven van de Wasp in zijn normale MLD uitvoering.
Hartelijke groet
Gijs
Printable View
Deze heeft een soort brancards aan de zijkant?
Het ditching gear (de brancards van Mathieu) behoort tot de standaard uitrusting van de Wasp's. Vandaar dat ik ze niet als bijzonder kenmerk.
In mijn fotoverzameling van de Wasp zijn alleen de toestellen bij overdracht in Engeland niet hiermee uitgerust.
Rob B
Beste Mathieu;
Ik denk dat wat jij aanziet voor kleine brancards de houders voor de opblaasbare drijvers zijn ( per abuis heb ik verwezen naar #149 waarop deze houders niet opstaan ) maar de normale uitvoering van de MLD Wasp was altijd met opblaasbare drijvers ( dus niet het verschil wat ik bedoelde )
nog een kleine tip ter opheldering Kijk naar de motor
Hartelijke groet
Gijs
Ik kreeg geen verdere reactie dus moet ik aannemen dat het verschil nog niet ontdekt werd.
Ik neem aan dat het verschil nu duidelijk is te zien
Over het verschil nog meer in een volgende draad
Hartelijke groet Gijs
Hallo Gijs,
Die brede kachelpijp was mij wel opgevallen, maar leek mij niets bijzonders voor specifiek de 236.
Diezelfde uitlaat (zilverkleurig) heb ik ook op de 235, 238, 240, 243 en 244. Een variant in zwart, met zo te zien een iets kortere pijp,
vind ik bij de 237, 238, 239, 242, 244 en 247. De technische achtergrond van deze modificaties ken ik niet.
Groeten, Rob B
Beste Rob
Bij mijn vraagstelling betreffende de forse uitlaatpijp van de Wasp ben ik inderdaad niet helemaal volledig en juist geweest, bij mijn vraag was ik er van uitgegaan dat deze motor slecht incidenteel werd toegepast.
Dat de betreffende motor ook op andere toestellen werd toegepast is gedeeltelijk te verklaren omdat deze motor ,uitgerust als Quick Engine Change Unit, wel erg gemakkelijk gewisseld kon worden, maar gezien het aantal afbeeldingen waarop de Wasp met forse uitlaat te zien is maakt het onwaarschijnlijk dat de motor van de Wasp 236 uniek is.
Maar deze modificatie was zeker niet structureel getuige de foto van de Indonesische Wasp zoals hierboven afgebeeld.
De Wasp 236 was wel de eerste Nederlandse Wasp welke met deze motor werd uitgerust en wel in 1971, waarbij er enige verwarring was of deze wel was toegelaten om gebruikt te worden voor toepassing binnen de MLD.
Bureau VLITECH gaf toen het verlossende woord "geen bezwaar"
Wat de prestaties van deze motor betreft waren er ook geen waarneembare verschillen,maar de motor gaf wel een merkbaar indringender geluid.
Kort na de montage van deze motor bleek er echter ,voor de monteurs, een voordeel daar de Free Turbine beter visueel toegankelijk was waardoor bepaalde inspectie's aan deze turbine met groter nauwkeurigheid uitgevoerd konden worden.
Daarover later meer
Hartelijke groet
Gijs
Op deze foto is duidelijk te zien hoe de wielen van de Wasp stonden indien er geopereerd werd in de zogenaamde "Boord Configuratie".
Ik had hier in #134 van Koning Winter "al aan gerefereerd maar vond dit voor deze draad ( ondanks de gedragen dikke overkleding het waren hier zeker geen tropische omstandigheden ) een beetje Off Topic.
Bijlage 28780
Ook is op deze foto duidelijk te zien hoe de Wasp aan het vliegdek geketend was indien hij Stand By aan dek stond.
De Swivel ( midden onder het toestel ) maakte het mogelijk dat de helikopter 90 graden naar stuurboord en 90 graden naar bakboord kon draaien zodat bijna altijd tegenwinds gestart kon worden ( 180 graden was ook wel mogelijk maar dan kwam de tailrotor wel erg dicht bij de hangaar.
De Swivel was enerzijds bevestigd aan dek en anderzijds aan de Cargohook en kon door de vlieger eenvoudig gereleasd worden.
De op de foto gebruikte spanbanden zijn in dit geval enig zins overbodig daar de Wasp met gebruik van de Swivel echt wel stevig aan dek stond
Op deze foto is duidelijk te zien hoe de wielen van de Wasp stonden indien er geopereerd werd in de zogenaamde "Boord Configuratie".
Ik had hier in #134 van Koning Winter "al aan gerefereerd maar vond dit voor deze draad ( ondanks de gedragen dikke overkleding ) een beetje Off Topic.
Bijlage 28780
Ook is op deze foto duidelijk te zien hoe de Wasp aan het vliegdek geketend was indien hij Stand By aan dek stond.
De Swivel ( midden onder het toestel ) maakte het mogelijk dat de helikopter 90 graden naar stuurboord en 90 graden naar bakboord kon draaien zodat bijna altijd tegenwinds gestart kon worden ( 180 graden was ook wel mogelijk maar dan kwam de tailrotor wel erg dicht bij de hangaar.
De Swivel was enerzijds bevestigd aan dek en anderzijds aan de Cargohook en kon door de vlieger eenvoudig gereleasd worden.
De op de foto gebruikte spanbanden zijn in dit geval enig zins overbodig daar de Wasp met gebruik van de Swivel echt wel stevig aan dek stond
Over landen en starten op (vliegdek)schepen gesproken ik dacht dat die boten altijd tegen de wind in gedraaid werden om de vliegtuigen zo snel mogelijk draagkracht te geven. Dat zal denkelijk ook wel voor helicopters gelden.
Is dat nog steeds zo? Het moderne geweld van motoren en techniek zouden misschien zoveel energie kunnen opleveren dat een beetje extra wind er niet meer toe doet.
Tussen haakjes, heren taalkundigen, ik verdom het helicopter met een 'k' te schrijven omdat een of ander groen boekje dat voorschrijft. Jan
Beste Jan;
Inderdaad worden bij het starten en landen ,(van ook de helicopters,) de schepen ,indien mogelijk, meestal tegen de wind in gedraaid ( nog steeds ) om wat extra draagkracht te krijgen. Voor een helicopter heeft dit weliswaar in mindere mate een positief effect maar startend of landend in een windvrije zone moet er door de motor(en) meer energie geleverd worden dan met een voorwaartse snelheid door de invloed van het zogenaamde "translatie lift". Bij een windsnelheid van circa 20 knopen ( 36 kilometer per uur ) speelt dit translatie effect geen rol meer.
Aan boord van de schepen is het echter vaak niet mogelijk om dit te bereiken bij een plotseling opkomende operationele noodzaak, en ook was het soms noodzakelijk om de wind "dood te varen" alvorens de rotor van de helicopter te ontkoppelen.
Ook afgemeerd in een haven heeft men geen keuze van windrichting en een van achter inkomende wind is een gruwel voor iedere helicopter vlieger.
HG Gijs
PS 1
De officiële naam is natuurlijk "Helicoptère"
Bijlage 28783
Helicoptèreplein Nieuwe Tonge
Vernoemd naar het terrein waarvan de helicoptère's
opereerden tijdens de watersnood van 1953
Het plein is er nog steeds maar de bebouwing wordt uitgebreid gerenoveerd.
PS 2 ook ik schrijf meestal helicopter maar vanwege die verrekte rode onderstreping wil ik het nog wel vaak met een " k "schrijven.
Bijlage 30241
Cleopatra aan boord hr ms Karel Doorman
Bijlage 30244
Avencher klaar voor de start
Bijlage 30245
Sea furie in afwachting op actie
Beste Gijs. Bij het bekijken van dit draadje. zie ik nu pas dat we het op 4 januari 2018 eens zijn geworden over het woord helicopter en dat houden we zo.Omdat ik wat ouder en warriger word maak ik doorlopend fouten in tekst en in de juiste plaats in de opties.
Ook ben ik de rode streepjes dankbaar, die hebben mij dikwijls gered. Jammer genoeg werken ze niet in het Engels, zoals Avenger en Seafury, als we ze in de Nederlandse tekst gebruiken. Ik ga nu gauw sorry zeggen bij Ruud van Ommeren, waar ik een 'foto' bij de prenten briefkaarten heb geplakt. Jan Jr.
Helicopter meteen c dus is de Engels schrijfwijze en helikopter met een k is de correcte Nederlandse. Maar als iemand het graag ander wil schrijven, "be my guest" ;)
Bijlage 30247 Bijlage 30248
Marine dagen ergens begin 80er jaren
Nou... maak daar maar "zeventiger jaren" van, want de AB-204B werd in 1978 uit dienst genomen. Het is vrijwel zeker ook niet in 1976 geweest, want daar heb ik foto's van en toen vlogen de 202/V, de 227/K en de 256/V. Ik gok dat er geen meerdere Neptunes en/of Atlantics op dezelfde dag hebben rondgevlogen boven Den Helder.
In die tijd was het toch maar 1 dag (zaterdag)?
oh! Dat zou ook goed kunnen. Ik heb mijn negatieven niet met datum voorzien. Bedankt.
261/K is een Westland UH-14A Lynx, geplaat op Eelde op 24 augustus 1983.
https://farm5.staticflickr.com/4236/...92d69cd6_b.jpg
Lynx_261/K_24aug83EHGG1_z by Bert Visser, on Flickr
(alleen jammer dat m'n scanner een lelijk spoor over de foto achterliet...)
Ik vond nog een bijzondere. Ook deze datum weet ik niet meer. Deze Bell 222U was geleased door de KM omdat er te weinig inzetbare Lynxen waren en de vliegers te weinig uren konden maken. Blijft bijzonder een toestel met een civiele registratie en Koninklijke Marine op de romp.
Bijlage 30251
De PH-HBP werd rond 1985/86 door de KM ingehuurd van Schreiner. Tussen12-1987 en 20-01-1988 was dit toestel in onderhoud en werd de SE-HOU van Ostermans Aero voor deze periode gehuurd. Daarna was de PH-HBP weer beschikbaar en ik weet niet tot wanneer deze op De Kooy geplaatst was. Wel is het 10-05-1993 uitgeschreven uit het Nederlands luchtvaartregister.
Dit is geen uniek verschijnsel, civiele vliegtuigen met KM opschriften, zo waren er de Airspeed AS355F PH-SLC, PH-HCC, Bell 222 PH-HVH, Schweizer 269D PH-HHA en de Beech King Air PH-SBK.
PST
Van de PH-HBP en de PH-SBK heb ik wel dia's dat ze KM opschriften hebben, helaas zijn die nog niet gedigitaliseerd (en dat kan ook nog wel een hele poos duren).
Bell222UT PH-HBP was overigens van Heli-Vraets op Lelystad. Vervanger SE-HOU heb ik nooit gezien met KM-titels, maar ik heb er wel een plaatje van, gemaakt op Eelde op 5 december 1987.
De PH-HVH is natuurlijk een AS355F1 Ecureuil-2 i.p.v. een Bell222. De -HBP is de enige tripletwo in het PH-register geweest.
Beetje off-topic, maar hier mijn plaat van de SE-HOU:
https://farm6.staticflickr.com/5092/...e8376e93_b.jpg
SE-HOU_05dec87EHGG by Bert Visser, on Flickr
Met MLD titels.
Hans
Op 30 januari 1986 bezocht UH-14C Lynx 278/K Eelde, waar ik deze dia maakte. Op de neus een tekening van "Garfield".
https://farm8.staticflickr.com/7173/...0a1a14b6_b.jpg
278/K_30jan86EHGG by Bert Visser, on Flickr
Op 2 april 1984 kwam SP-13A Atlantic 250/V lessen op Eelde. Dat leverde o.a. deze dia op:
https://farm4.staticflickr.com/3146/...b4b661bf_o.jpg
250/V_02apr84EHGG by Bert Visser, on Flickr
En deze is van 6 juli 1995 op De Kooij. P-3C-II 301/V die een low passje doet...
https://farm4.staticflickr.com/3539/...f6c99c7c_o.jpg
301_06jul95EHKD by Bert Visser, on Flickr
OK, officieel is dit de Papa Hotel Anne Cor Groeneveld, maar deze S11 vliegt rond in de kleuren van de MLD, zoals hier tijdens de open dag op Leeuwarden in 2008:
https://farm3.staticflickr.com/2337/...a67d0e34_o.jpg
179/K_21jun08EHLW2 by Bert Visser, on Flickr
We werken op deze website een beetje historisch, maar als je maar lang genoeg wacht wordt ook deze NH90-NFH wel historisch :)
Dit is dus de huidige heli van de MLD (al is het tegenwoordig een poule met KLu en MLD heli's en heet het nu DHC - Defensie Helikopter Commando)
https://farm3.staticflickr.com/2849/...e0f0cbeb_o.jpg
N258_13feb14EHKD06 by Bert Visser, on Flickr
Ergens op deze site had ik aangegeven met het plaatsen van foto's op dit draadje te stoppen en dat was inderdaad een tijdje het geval.
Er bleven echter teveel foto's liggen, alleen van de Neptune al een stuk of 40, dus begin ik toch maar weer met plaatsen.
Bijlage 30552
Vickers-Supermarine Sea Otter.
Groet, Ruud.
Ik stel het zeer op prijs, Ruud!!!
Voor mij mag je doorgaan!
Groet,
Hans
@ 212, heli Cleopatra op 08-04-2015 reeds geplaatst door Ruud (sub pagina 7, #68)
Het was een feest om de hele draad weer te bekijken Ruud !
Groetjes, Trudy
Ook ik sluit mij aan bij de vorige reactie's
Wordt zeer zeker gewaarderd.
Groet
Joop
Hartelijk dank voor jullie commentaar Hans, Trudy, Joop.
Het had een reden dat ik stopte met dit draadje maar zoals iemand uit de harde kern tegen me zei "de goeden mogen niet onder de kwaden lijden".
Ik mis trouwens Jaap's geweldige bijdragen aan dit en alle andere draadjes op deze site.
Bijlage 30554
'162/H'. Grumman S2F-1 (S-2A) Tracker.
Met vriendelijke groet,
Ruud.
Ook mijn is groot dat je de draad weer opgepakt hebt Ruud! Ook ik kijk elke keer weer met veel plezier naar de foto's die je plaats ebn verwonder mij elke weer over de enorme hoeveelheid foto's die je verzameld hebt.
Groet,
Mathieu.
Zoals ik al zei, ik begin de dag met dit forum, en de foto's van Ruud zijn de suiker in de koffie. Anders is de dag verloren. Wat een opluchting is je terugkeer!
Dick
:stopit: Ik bloos van al die mooie woorden. Jazeker ook ouwe knakkers kunnen blozen.
Met vriendelijke groet,
Ruud.
Het is voor mij ook altijd weer een mooi moment om te ontdekken wat je weer geplaatst hebt Ruud!