Foto 106.
PH-AID 'Duif'. Fokker F.XII. In dienst KLM: 20.10.1931. Uit dienst KLM: 31.10.1936. Verkocht als G-AEOS.
Bijlage 23100
Groet, Ruud.
Foto 106.
PH-AID 'Duif'. Fokker F.XII. In dienst KLM: 20.10.1931. Uit dienst KLM: 31.10.1936. Verkocht als G-AEOS.
Bijlage 23100
Groet, Ruud.
Iets er meer van bekend van foto 106? Ik ben vreselijk nieuwsgierig om te weten wat er aan de hand is. Ik zie een burgemeester met ketting, 2 agenten met vooroorlogse helmen. Bobo's met gleuf- en bolhoeden.Een man et een camera.Twee draaiende proppelers van de drie en een vreemde apparaat op de linker vleugeltip. Janjr.
misschien dit verhaal?
http://www.bloggers.nl/aerophilateli...OBER+1932.html
http://www.modelbouwforum.nl/threads...t.50796/page-6
Hier een veel betere verklaring van een voormalig conservator van de Aviodrome:
"Ik denk (bijna) zeker te weten dat het uithouders zijn voor de HF radio antennes, die normaal erg lang waren en zo verdeeld in lengte over het vliegtuig van tip naar staart werden bevestigd. Dit was een proef om radio aan boord van vliegtuigen uit te proberen. Later gebruikte men daarvoor oprolbare sleep antennes, die met een gewicht aan het antenne einde onder het vliegtuig werden uitgevierd en later weer opgerold."
Ik heb foto 106, die ik geruime tijd geleden had gescand, nog eens opgezocht en op de achterzijde staat: Doncaster airport Dutch airlines plane.
Gezien de helmen van de politieagenten zou dit wel kunnen kloppen.
Groet, Ruud.
Met die helmen kun je inderdaad de fout in gaan.
De Haagse politie droeg zeker dit soort helmen voor de tweede wereldoorlog.
Maar ze zullen niet de enige zijn geweest.
Mvg, Boris
Mooie foto weer!
Inderdaad Doncaster zo te zien, de eerste vlucht 1936.
http://www.ebay.com/itm/GB-1936-firs...-/201198984127
Dit was een tussenstop op de route naar Liverpool, en was in de plaats gekomen van Hull.
Hier nog een leuk filmpje over de opening van die lijn, twee jaar eerder, met toespraakjes van de ‘burgemasters’.
www.youtube.com/watch?v=wuSRdpMDglM
Zo ongeveer zal het in Doncaster ook wel gegaan zijn.
Mvg, William
Foto 107.
PH-AGA 'Adelaar'. Fokker F.IX.
Bijlage 23595
Groet, Ruud.
Foto 108.
PH-ALY op Texel. Fokker F.VIIa.
Registraties van dit toestel: H-NADP, H-NADR, PH-ADR, PH-OTO, PH-ALY, OY-DEV en FE-2 (Finse luchtmacht). Gesloopt 1943.
Bijlage 23749
Groet, Ruud van Ommeren.
Foto 109.
PH-AFK. Fokker F.IX. Augustus 1931 verongelukt op Waalhaven.
Bijlage 23891
Groet, Ruud.
Foto 110.
Fokker F.II en Fokker Spin. Volgens verkoper bij de opening van Ypenburg in augustus 1936. Klopt dit? 'PH-RSL' beschilderd als 'H-NABC'.
Bijlage 23965
Groet, Ruud.
Beste Ruud,
Volgens mij is deze foto gemaakt op Schiphol, ter gelegenheid van het jubileum van Fokker op 6 juni 1936.
De H-NABC is inderdaad de ex PH-RSL.
Bij de opening van het vliegveld Ypenburg is deze F.II ook aanwezig geweest.
Met vriendelijke groeten,
Classic
Ik vond nog een foto van de opening van Ypenburg op de volgende website:
http://www.historischypenburg.nl/unieke-fotos-en-film-opening-vliegveld-ypenburg-in-1936/
Hier kun je een vliegtuig zien dat qua staart op de spin lijkt (links naast het watermerk).
De "Spin"?? staat hier op een verhard platform met vele andere toestellen.
De situatie is dus totaal anders dan op de foto van Ruud.
Puzzletje!
Mvg, Boris
Ik kwam in het bezit van een uniek kiekje uit december 1934 van een autogiro die eigendom was van de Rotterdamse sportvlieger Jacob Mees, lid van de Rotterdamse Aeroclub die als eigenaresse werd ingeschreven. Het toestel had nog de Britse registratie G-ACWJ die een paar maanden later werd veranderd in de Nederlandse registratie PH-HHH. Het vliegtuigje was op 7 september 1934 aangekomen op Waalhaven nadat het uit Engeland was overgevlogen door de chef-instructeur van de NLS Schmidt Crans.
Bijlage 23972
Hieronder een knipsel uit de Sumatra Post van 05 oktober 1934 (via Delpher) dus bijna een maand nadat de foto was genomen. Het ging allemaal nog niet zo vlug in die tijd. JanJr.
Bijlage 23973
Bijlage 23972
Unieke foto! Sowieso zijn deze luchtzeilers uniek, zeker in Nederland.
De Spin was vaker op Ypenburg aanwezig.
Hier staat hij op een nog rommelig platform tijdens de voorbereidingen voor de her-opening van het veld in mei 1947.
Bijlage 23976
Tracker.
De PH-HHH in zijn tijdsbeeld gezet.
Links staan mijn aanstaande ouders tijdens een zomers dagje uit op Schiphol, 1935.
Mijn Pa moest nog naar Indië, voor de watervliegtuigen.
Bijlage 23977
Schmidt Crans had hem weliswaar het jaar er voor naar Nederland gevlogen van uit Engeland,
maar zorgde er ook voor dat de wentelwiek uiteindelijk werd terug vervoerd, danig gehavend.
Hij crashte hem op 8 juli 1936 tijdens een demonstratie op Soesterberg.
Tracker.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boris bij #213.
Hier kun je een vliegtuig zien dat qua staart op de spin lijkt (links naast het watermerk).
De "Spin"?? staat hier op een verhard platform met vele andere toestellen.
De situatie is dus totaal anders dan op de foto van Ruud.
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat mijn foto 110 van de Fokker F.II en de Spin niet in augustus 1936 op Ypenburg is gemaakt. De gevonden foto van Boris overtuigde me. Niet vanwege het feit dat de Spin op zijn foto op beton stond, die kon tenslotte op enig moment verplaatst zijn naar gras, maar vanwege de Fokker F.II die op de achtergrond, op gras, te zien is. Daar draagt hij niet de registratie van foto 110 PH-NABC maar zijn oorspronkelijke registratie PH-RSL, de letter L is zeer goed zichtbaar, zie de rode pijl in de uitsnede van de door Boris gevonden foto. Dus geen Ypenburg augustus 1936 staat voor mij nu vast. Blijft nog het vreemde schilderwerk aan de PH-RSL/PH-NABC/PH-RSL als mijn foto 110 inderdaad het jubileum van Fokker op 6 juni 1936 te Schiphol laat zien zoals aangegeven door Classic. Alleen om Anthony te plezieren het tijdelijk omschilderen van het toestel?
Mijn foto 110 moet toch ergens nog te vinden zijn met commentaar? Het heeft genoeg publiek getrokken om de gebeurtenis te vermelden in de media.
Bijlage 23979
Groet, Ruud.
Knap stukje speurwerk Ruud.
De F.II had ik niet eens gezien op de bewuste foto.
Mvg, Boris
PH-RSL Fokker F.II 1500
25.03.1936 Ingeschreven door NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, Amsterdam/*Schiphol.
Het toestel werd door Fokker teruggekocht met de bedoeling het voor het te stichten Nationaal Luchtvaartmuseum te bewaren.
04.05.1936 Inschrijving doorgehaald.
Het toestel wordt aan de linker zijde beschilderd als N-NABC.
06.06.1936 Aanwezig op het Fokker-jubileum te Schiphol (zie foto 110 H-NABC).
28.08.1936 Haagsche Courant:De oude garde op Ypenburg.29.08.1936 Aanwezig bij de opening van vliegveld Ypenburg (zie foto van PH-RSL hierboven)
Vanmorgen zijn reeds de eerste machines voor de show op morgenmiddag, op Ypenburg aangekomen.
Daarbij bevond zich het eerste verkeerstoestel der K.L.M., de F. II, die door Fokker ter gelegenheid van zijn jubileum, nu eenige maanden geleden, werd teruggekocht van den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart, waar het toestel voor experimenteele doeleinden in gebruik was. Morgen zal het publiek gelegenheid krijgen dezen veteraan der lucht te zien.
De machine is op eigen kracht van Schiphol overgevlogen en zij deed het nog best.
08.09.1937 De Telegraaf - Artikel over de opnamen voor de film "Hier luchthaven Schiphol" (foto van de linkerzijde met H-NABC)
30.07-15.08.1937 Te zien in de AVIA-tentoostelling in de Houtrusthallen te Den Haag (foto van de rechterzijde met PH-RSL, Nieuwsbrief Stichting Historisch Museum NLR, juni 2008).
06.1939 Vleugel hangt aan de muur in de Fokker hangaar te Schiphol (foto van de vleugel met PH-RSL, rapport NLL V.1174).
Dan kan worden vastgesteld dat het vliegtuig met een dubbele registratie beschilderd is geweest (Links H-NABC en rechts PH-RSL).
Het vliegtuig is op 28 augustus 1936 naar Ypenburg gevlogen, zonder dat het is ingeschreven!
In het bericht van de Haagsche Courant zien we ook een fout binnensluipen.
De PH-RSL is niet het eerste verkeersvliegtuig van de KLM, maar het is beschilderd zoals het eerste KLM verkeersvliegtuig.
Deze verwarring zien we nog steeds terug in de geschiedenis van de PH-RSL en H-NABC.
De originele H-NABC (Wr.nr. 4057) is echter een ander toestel dan de PH-RSL (Wr.nr. 4056).
Met vriendelijke groeten,
Classic
Hallo Classic.
Bedankt voor de info. Dat maakt het een stuk helderder v.w.b. het schilderwerk. De aanwezigheid van de F.II in de Houtrusthallen was hier al eens onderwerp ("Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart", kaart 154 op blz. 12 bij #113, hieronder afgebeeld en commentaar Herman Dekker, blz. 12 bij #116 daar weer onder afgebeeld).
Bijlage 23992Citaat:
Foto 154. Een verwarrende kaart dit keer.
Luchtvaarttentoonstelling "AVIA" Den Haag 1937. Fokker D.VII "268" en Fokker F.II "PH-RSL" van de RijksStudiedienst voor de Luchtvaart.
Deze tentoonstelling is in 1937 gehouden dus zou de Fokker F.II deze registratie niet meer mogen dragen omdat de inschrijving op 4.5.1936 doorgehaald was en de registratie overging naar een Fokker F.VIIa. Bovendien zou volgens Herman Dekker deze F.II al in 1936 zijn beschilderd als H-NABC en "verscheen als zodanig bij het Fokker-jubileum en, in 1938, in de film 'Hier Schiphol'". Deze kaart laat echter zien dat het toestel in 1937 nog de beschildering had als PH-RSL. Ik hoop op commentaar van Herman Dekker v.w.b. de RSL F.II.
En het daarop volgende commentaar van Herman Dekker:
Citaat:
Hoi Ruud,
Ik kan er weinig definitiefs over zeggen.
Dat hij bij het Fokker-jubileum in mei en bij de opening van Ypenburg in augustus (beide 1936) beschilderd was als H-NABC staat volgens mij vast.
Dan zou hij voor de tentoonstelling weer uitgemonsterd zijn als PH-RSL.
En dus later voor de film weer als H-NABC. Voor deze acties zijn weliswaar logische PR-verklaringen te bedenken maar er zijn (mij) geen harde bewijzen bekend.
Er zijn trouwens van elkaar verschillende PH-RSL beschilderingen bekend.
Herman.
(PS. Niemand kan je verbieden op een niet-ingeschreven vliegtuig letters van jouw keuze aan te brengen. Het is in de zin der wet geen luchtvaartuig en valt dus ook niet onder het RTL. Vgl. toestellen in een museum.)
Groet, Ruud.
Ik wilde nog even reageren op de prachtige familie foto van Tracker op 24 mei j.l. . Wat komt de autogiro daar mooi op uit. De foto roept wel vragen op. Wie zijn de leuke meisjes (pubers?) die er bij opstaan? Zijn/waren dat tantes geworden? Of loslopende vriendinnen?
Op 18 januari 1938 werd deze PH-HHH uitgeschreven uit het Nederlands burgerluchtvaartregister en ging het toestel terug naar Engeland, waar het omgedoopt werd tot de AP508. Zijn laatste vlucht maakte het op 16 april 1941 in dienst van de Engelse luchtmacht waarbij het bij Seaton is verongelukt. Hieronder nog een foto die ik in mijn collectie vond.
Bijlage 23999
Nu nog een knullig plaatje van dit type van een bekend sigaretten merk:
Bijlage 24000
Hierop kan men heel goed zien hoe de besturing gebeurde. Een stuurstang rechtstreeks naar de rotorkop. Daarmee kon je de bladen doen kantelen. Jan Jr.
Jan jr,
Het jonge zusje naast mijn vader zou in '44 huwen met vliegtuigmaker Wout Kleppe.
Deze trad in '38 aan op De Kooy, en kwam terecht in de 'bak' waarvan mijn vader baksmeester was als korporaal.
Zodoende..
Als je Wout intikt in de zoekfunctie van de site zul je veel over hem vinden, door zijn dikke foto album dat ik mocht scannen. Een paar dingen Wout betreffende moet ik nog plaatsen.
De dame links werd 99; je vindt haar ook terug voor de F-ANRV Simoun, en onder Ambulancevliegtuigen, PH-ADO.
Tracker.
Tracker, bedankt voor de info. Jullie waren echt een marine familie. En kennelijk ook een gezonde familie met een tante die bijna honderd is geworden. Janjr.
Nog even dit Tracker. Ik kan beide foto's niet vinden in de respectievelijke topics . Ik vermoed dat ze bij de omschakeling verloren zijn geraakt. Er wordt in de topics wel naar gerefereerd. Als je ze kunt vinden kun je ze misschien op deze topic weer opnieuw tonen. Jan.
JanJr, ik vond de foto's onder "overlijden O. Ward" een par minuten geleden.
Met vriendelijke groet,
tev
In het Aviodrome bevindt zich trouwens een autogiro met PH-HHH code
Bijlage 24013
Foto 111.
PH-ACT (eerder H-NACT) op Texel. Fokker F.VIIa. 1940 vernield op Schiphol.
Bijlage 24019
Groet, Ruud.
Foto 112.
Douglas DC-2 op Waalhaven. De motorbeplating van de bakboordmotor is deels verwijderd, men heeft er aan gewerkt en is klaar voor proefdraaien. Een monteur houdt de zaak in de gaten.
Bijlage 24041
Groet, Ruud.
Afgaande op waar alles staat is deze foto op de zelfde dag genomen, maar dan wat eerder. Op foto 112 zie je dus links de vleugeltip van de Snip die op dat moment geprepareerd werd voor de vlucht naar West-Indië.
Bijlage 24049
Hallo rpflug.
Ik denk dat je gelijk hebt. Op jouw foto is men druk bezig om het toestel niet alleen naar achteren te duwen maar bij de staart ook met een richtingsverandering richting het gras.
Maakt wel een knullige indruk, minstens 11 man is aan het duwen.
Groet, Ruud.
Foto 113. Niet helemaal scherp. Laat o.a. werkers boven op de vleugel zien. Tanken? Wat is dat voor vat-achtig geval daar?
PH-AGA 'Adelaar'. Fokker F.IX.
Bijlage 24051
Groet, Ruud.
Ik heb ook nog even de grote versie van de foto bekeken en zie op beide foto's in het publiek bij de trappen deels de zelfde mensen. Wel en mooi historisch plaatje. De kakelvers ge(re)assembleerde Uiver, waarvan zo te zien de beschildering is beschadigd bij het verwijderen van de paraffinelaag en de Snip die modificaties ondergaat voor de tocht naar de West.
Foto's 114 en 114a. Aangezien het een heel brede foto is heb ik hem tot 1700 pixels moeten versmallen, het origineel is 2941 pixels breed.
Tot bijna 24 inch kunt u hem uittrekken in de breedte. Hij past zich aan de grootte van uw venster aan. Van het toestel heb ik nog een aparte uitsnede gemaakt die eronder is geplaatst.
Een belangrijke gebeurtenis gezien de hoeveelheid kijkers op het vliegveld. Kan iemand deze PK-??? gebeurtenis/ceremonie ergens aan koppelen?
Bijlage 24057
Bijlage 24058
Groet, Ruud.
Foto 115. KLM Fokker en ziekenwagen van Garage de Maas afd. Ziekenvervoer Rotterdam, Leuvehaven 41-49.
Gezien het onderstel (dwarsverbinding) denk ik dat het een Fokker F.VII is. Dan komen alleen de PH-ACJ of PH-ACR in aanmerking.
Bijlage 24096
Groet, Ruud.
Foto 116.
H-NABG. Fokker F.III. Verkocht als CH-152.
Bijlage 24133
Groet, Ruud.
Foto 117.
Bloemen verzenden.
Bijlage 24249
Groet, Ruud.
Foto 118. Ik vond dit zo'n mooie opname van Waalhaven in de winter dat ik hem toch hier plaats ondanks dat het toestel geen Nederlandse registratie meer heeft.
Fokker F.VIIa-3m 'G-EBPV' (H-NADS, G-EBPV, I-BBEC). Het toestel is slechts kort in Nederland ingeschreven geweest, 26.11.1926-17.01.1927. De verkoop van de G-EBPV naar Italië ging via Fokker en het toestel werd begin 1928 al uitgevoerd naar Italië en heeft de registratie op deze foto dus ook niet erg lang gevoerd. Maart 1937 gesloopt. (Gegevens Herman Dekker)
Bijlage 24285
Groet, Ruud.