Er waren er verschillende, deze was geloof ik zwart-oranje, of zwart-geel, en gaf aan dat een radiovlucht werd uitgevoerd.
Printable View
Waarom zou dat bekend gemaakt moeten worden voor omstanders of andere vliegtuigen?
Op de grond is een sleepantenne ingerold, dus niet hinderlijk. Zou in de vlucht een nevenvliegend vliegtuig voor de sleepantenne gewaarschuwd moeten worden d.m.v. die windzakken? Alle andere antennes zijn op en aan het vliegtuig zelf, dus niet gevaarlijk, zou ik zeggen.
Je zou verwachten, dat een waarschuwingslicht beter zichtbaar is.
Foto 87.
'275'. Prototype Fokker D.XVI op Schiphol.
Bijlage 25983
Groet, Ruud.
Foto 88.
'718'. Fokker C.X.
Bijlage 27063
Groet, Ruud.
Bijlage 27337
Foto 89.
'212'. Fokker D.XXI.
Bijlage 27851
Foto 90.
'31'. De eerste Fokker S.IX voor de LVA.
Groet, Ruud.
Bijlage 27951
Foto 91.
'31'. Fokker S.IX.
Groet, Ruud.
Ik wil het graag nog een keer vermelden. Het forum is weer een stuk levendiger en interessanter geworden sinds Ruud terug is. Dank je Ruud.
Enne, is het nou Fokker S.IX of S.9?
Adri
Hou het maar op S.IX Adri. :bleh:
Groet, Ruud.
Bijlage 28449
Foto 92.
3x Fokker C.X.
Groet, Ruud.
Bijlage 29059
Foto 93.
LVA'ers en enige D.XVI's.
Kan iemand iets vertellen over deze foto? Bijvoorbeeld gebeurtenis, jaartal, personen?
Groet, Ruud.
De foto is gemaakt op Soesterberg bij het vertrek van de Java naar Schiphol in 1935 o.l.v Van Weerden Poelman (in het midden staand, 3e van links naast de propeller).
Hans
Aanvulling: 28 mei 1936. Er zijn twaalf vliegers te zien, waarvan 9 hoorden bij de vaste kern van de JaVA. De overige drie waren slechts een aantal maanden op jaarbasis bij de JaVA gedetacheerd. Hoewel ik erg slecht ben in het herkennen van vliegers heb ik die namen uiteindelijk wel kunnen achterhalen.
Het wordt t.z.t. ook de voorkant van het te verschijnen jagerboek:
Bijlage 29075
...en hier gingen ze.
Hans
Hans, Jan, dank jullie wel.
Het was wel een allegaartje, niet alleen D.XVI's.
Groet, Ruud.
Bijlage 29326
Foto 94.
'208', '207', etc. Fokker D.XVII.
Groet, Ruud.
Bijlage 29920
Foto 95.
Wrak van de Fokker D.XVII '207' op Soesterberg met poserende Duitse soldaat.
Groet,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 29933
Foto 96.
Er was op 12.06.1936 een botsing van de Fokker C.Vd '591' met de C.VI '609'. Was dit bovenstaande gebeurtenis?
Groet,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 29988
Foto 97.
'277'. Fokker D.XVI op Soesterberg.
Groet, Ruud.
Bijlage 30037
Foto 98.
'277' e.a. Fokker D.XVI.
Groet, Ruud.
Wat moeten ze daar een tijd over hebben gedaan om het zo strak op lijn te krijgen.
En ik heb het al eerder gezegd, het is altijd weer een vreugde om dit forum te openen en de foto's te zien die Ruud weer heeft opgeduikeld.
Adri
@ Breeze.
Dank je wel voor het compliment Adri.
Ik ben gestopt met kopen maar soms laat ik me nog verleiden,
kan nog geruime tijd vooruit met sommige draadjes maar het zal allengs minder worden.
Met het draadje "Foto's naoorlogse MLD die ook nog thuis lagen" ben ik gestopt hoewel ik nog behoorlijk wat materiaal heb.
De bedoeling is dat alles uiteindelijk in de verkoop gaat. Ik stuur je aankomende week wel een PBtje om uit te leggen waarom ik stop.
Enigen onder ons heb ik het al verteld maar ik heb je in Hoogeveen alleen begroet, zover ik me herinner, en niet echt gesproken.
Met vriendelijke groet,
Ruud.
-------------------------------------------
Bijlage 30099
Foto 99.
'803'. Fokker F.VIIa/3m bommenlading.
Groet, Ruud.
Bijlage 30556
Foto 100.
Wrak Fokker D.XVII '207' op Soesterberg met Duitse militair. Zie ook foto 95 (#217) op vorige pagina. Zou de fiets ook oorlogsbuit zijn?
Groet, Ruud van Ommeren.
Bijlage 30868
Foto 101 Fokker C.I 525 na een onfortuinelijk, maar toch ook weer gelukkige, landing. (mijn collectie)
Bijlage 31085
Foto 102.
'1'. Koolhoven FK.51.
Na commentaar van Dutchplanes de verkeerde 'E7' plaatsing vervangen door de '1'.
Groet, Ruud.
E-7 Ruud, van de MLD.
Hans
Je hebt gelijk Hans, ik heb hem na jouw commentaar vervangen door een "echte" LVAer.
Groet, Ruud.
Bijlage 31159
Foto 103.
'651' Fokker C.Vd plus Ju 52, Schiphol, ná 15 mei 1940.
Groet, Ruud.
Bijlage 31214
Foto 104.
'416'. Koolhoven FK-51 met poserende Duitse militair. Schiphol. Ná 15 mei 1940.
Correctie van '16' naar '416' aangebracht na bericht LVA-40 hieronder. Toestel dus niet behorende tot de 1e geleverde serie maar tot de laatst geleverde serie.
Groet, Ruud.
Mooie foto Ruud!
De kist is de 416, toegevoegd aan de 2de JaVA op Schiphol (Gerdessen)
Erachter staat de FK-51 nummer 1, die kist was toegevoegd aan de BomVA.
Bijlage 31289
Foto 105. Deze bleef maar liggen, een slechte foto maar ik plaats hem nu toch maar.
'962' DH-90 Dragonfly + Douglas DB-8A/3N op dekschuit. Na 15 mei 1940.
Groet, Ruud.
Bijlage 32431
Foto 106.
'201'. Fokker D-XVII.
Groet, Ruud.
Bijlage 33549
Foto 107.
'76'. Koolhoven FK-46. Dit toestel is enige tijd door de Militaire Luchtvaart beproefd.
Groet Ruud en blijf gezond.
Bijlage 33578
Foto 108.
Caudron G.IV. In 1915 werden vijf stuks door Nederland in Frankrijk besteld maar pas in juni 1918 werden de exemplaren geleverd, in slechte staat vanwege de lange opslagtijd waarna er een flinke opknapbeurt nodig was om ze vliegwaardig te maken. Ze werden tot in 1925 gebruikt als artillerie-waarnemingsvliegtuig. Registraties: C427 t/m C431.
Hoewel inmiddels een jaar niet gereageerd door tijdgebrek, toch via Frits weer een bijdrage. De tekst heb ik integraal overgenomen uit zijn mail, zie onderstaand.
Zoals bekend heeft Frits Gerdessen i.s.m. wijlen Nico Geldof het "bollenboek" geschreven, een zeer aan te raden boek over de vroege militaire luchtvaart op basis van primaire bronnen.
Reactie via Frits Gerdessen:
Dit is Caudron G.IV C427, de ENIGE van de 5 die is gemonteerd en heeft gevlogen.
De Nieuports en Caudrons zijn BEGIN 1917 besteld en op 24 juni 1918 tenslotte op Stb aangekomen. Ze hadden van het transport weinig geleden en zouden snel gemonteerd en in gebruik zijn genomen.
In 1915 bestonden deze typen nog niet.
Het was de bedoeling een bommenwerpapparaat Groeneveld Meijer in de C427 te monteren maar daar kwam niets van omdat het toestel op 1 november 1918 frontaal in botsing kwam met de Farman HF.20 HF19: 4 doden.
Er is geen Caudron meer gemonteerd. Het type was, in tegenstelling tot de Nieuports, verouderd (bv. ten opzichte van de Rumpler C.VIII)..
Gebruik als artillerieverkenner tot 1925 is dus onzin.
Walaardt Sacré heeft in zijn conceptverslag 1915 geschreven. Ik heb zijn conceptverslagen overgeschreven en dit dus ook dit jaartal, met een voetnoot. Het moet ook in het definitieve getypte rapport hebben gestaan.
Rapport C.LVA jan.-maart 1918.
BESTELLINGEN IN FRANKRIJK
De vliegtuigen die in November 1917 te VIGO werden ingeladen op het S.S. Rhea blijken thans in GIBRALTAR te zijn terwijl het schip door de Engelschen in beslag is genomen. Die vliegtuigen die in 1915 reeds besteld zijn, zijn langzamerhand aan den ouderwetschen kant geraakt en zullen door hun langdurig verblijf in de kisten en in de zeelucht, er wel niet beter op zijn geworden.
Noot FG: De bestelling is geplaatst begin 1917, hetgeen uit documenten blijkt. Helaas is deze mededeling terecht gekomen in het LVA Gedenkboek van 1938.
Foutje
Bedankt voor de reactie LVA/Gerdessen.
Mijn commentaar bij de Caudron G.IV was overgenomen uit het boek "KLu vliegtuigen" van Schoenmaker/Postma.
Ik had het dus beter kunnen controleren in het "bollenboek", ook in mijn verzameling maar niet aan gedacht.
P.S. Bijkomstigheid: Zo houden we de heer Gerdessen wel scherp.
Op internet: The G.4 entered service with the French Aéronautique Militaire in November 1915.
Met betrekking tot Foto 50: '704'. Fokker C.X. Hoogteproeven?
https://www.nederlandseluchtvaart.nl...4135#post64135
Diezelfde foto staat in Luchtvaartkennis 2010-2 met als onderschrift:
De Fokker C.10 704 wordt klaargemaakt voor een weervlucht.
Een stuk verderop in datzelfde nummer staat een artikel over de C.10 door Frits Gerdessen, dus ik neem aan dat de genoemde foto en onderschrift ook van F.G. zijn.
In 2010-1 en 2011-1 staan ook artikelen over C.10 door F.G..
Bijlage 33612
Foto 109.
'100'. Fokker S.IV van de 1e serie, geleverd 1924.