Binnenkort ga ik naar het NA om alles te bekijken en kopiëren
Printable View
Binnenkort ga ik naar het NA om alles te bekijken en kopiëren
Even dromen, hoe lang nog voor we zoiets weer in het echt kunnen aanschouwen?
Groet,
Mathieu.
Bijlage 974
Bijlage 975
Ben erg benieuwd hoe Richard het een en ander gaat doen. Uit wat hij schrijft maak ik op dat er al sponsers en donateur zijn, heb je al een stichting? Ik kan op internet daar nog niets over vinden. Voor de rest hoop ik dat het een succes wordt, al dan niet vliegend!!
Chris
Mathieu,
Prachtige foto's
Cees
Kan deze foto van de houten mock-up nog als voorbeeld dienen?
Ger.
Bijlage 976
Ger,
Voor de G1 wel maar voor een T V is het een beetje krap.
Mooie foto trouwens
Cees
Van een collega heb ik een paar jaar terug een handboekje van de militaire luchtvaart afdeling gekopieerd. De bestanden zijn echter groter dan door de site toegestaan, is er een e-mail adres waar ik die naar toe kan sturen?
Ik denk dat, naar het voorbeeld van de Fokker G-1 vereniging, je een "kenniscentrum" moet oprichten waar alle beschikbare gevens verzameld kunnen worden.
Een idee zou zijn om middels een web-site waar mensen bijvoorbeeld tegen betaling (om kosten te dekken) toegang kunnen krijgen om de beschikbare informatie te delen met andere geinteresseerden.
Het idee van een statisch model is natuurlijk al geweldig, maar gezien de omvang (21 bij 16 meter) heb je al een idee waar zoiets neergezet moet worden? (toenadering bij MLM op de nieuwe locatie?)
Zoals ook door Pim Pauw over het G-1 project is geschreven; om iets werkend te krijgen moet je al snel van het orgineel afwijken bij een dergelijk project: ik noem maar het gegeven dat de propellers van de T.V niet in vaanstand gezet konden worden, met alle nadelige vliegeigenschappen tot gevolg!
Dat zou nu door geen enkele certificerende autoriteit geaccepteerd worden en daarom moeten er concessies gedaan worden.
Als je de geschiedenis leest over de motorproblemen van de Bristol motoren weet ik niet of dit een gelukkige keuze van Fokker was, misschien meer gedreven door beschikbaarheid.
Voor wat betreft replica's met veel vermogen noem ik de Yak 3 met een P&W R1830 motor, toch zo'n 1200 pk. Nu is dit wel een vliegtuig uit een "late" serie productie maar kan toch als een soort replica worden gezien. De machine op Lelystad heeft een volwaardig (buitenlands) bewijs van luchtwaardigheid, dus daarvoor is geen overvlieg-vergunning nodig.
In de VS zijn er engineering bedrijven die zich bezig houden met het replica bouw van historische vliegtuigen (bijvoorbeeld de Hughes racer, die helaas ook weer verongelukt is) maar of het acceptabel is voor de IVW om voor zo'n amerikaans geregistreerd vliegtuig een overvliegvergunning voor NL af te geven is iets dat eerst met hen moet worden overlegd.
Het beleid is nu dat men het liefst dit soort vliegtuigen op het NL register wil hebben om er enige invloed op te hebben (denk aan B-25 DBAF/SHV en de P-51s die in NL zijn)
Om een vliegend vliegtuig van het formaat T.V te re-engineeren zal een behoorlijk bedrag kosten!
Is het bezoek aan het Nationaal Archief al geweest?
Succes met het project!
Hallo Joost,
Je kunt het emailen naar richard@cyd.nl aan een website wordt gewerkt het adres is www.fokkertv.nl de stukken voor het oprichten van de stichting liggen bij de notaris.
Het bezoek aan het archief heb ik tussen 15 april en 29 april gepland.
groeten,
Richard
In principe is de Yak een serie vliegtuig onder het orginele ontwerp, de serienummers lopen zelfs door vanaf het orgineel.
Ik zal de pdf-files met de T.V gerelateerde informatie naar dat e-mail adres sturen, het gaat om hydraulisch en benzine systeem schemas en beschrijvingen, instrumenten lijst en inspectie punten.